Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.378.2024.1.MZ
Przychód z prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 18 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej,
·możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani podmiotem aktywnym, który prowadzi działalność gospodarczą od … 2020 r., jako Szkoły policealne. Dokumentację podatkową dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pani w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność p.n. X, opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%, która zawarła umowę Nr … z Ministerstwem Zdrowia w ramach realizacji projektu Nr …, p.n. „...”, w ramach …, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podpisana umowa nosi znamiona innej umowy cywilnoprawnej. Została zawarta w ramach Pani jednoosobowej działalności gospodarczej.
Przedmiotem umowy było (...). Z tytułu wykonania przedmiotu umowy wykonawca otrzyma wynagrodzenie na podstawie wystawionych faktur. Cena jednostkowa kursu za jednego uczestnika ustalona została na kwotę … zł. Wynagrodzenie wykonawcy zawiera wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu umowy, tj. obejmuje koszty wszystkich czynności niezbędnych do przygotowania i prawidłowej realizacji przedmiotu umowy, powstałych w związku z wykonaniem przedmiotu umowy w tym zapewnienie kadry i bazy dydaktycznej zgodnie z programem kształcenia.
Wynagrodzenie o którym mowa w pytaniach zostało już wypłacone, jest ono bezzwrotne. Zostało ono przyznane przez Skarb Państwa - Ministra Zdrowia i było finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenie wypłacił Pani Minister Finansów. Cel programu finansowanego z tych środków był realizowany przez osoby fizyczne, z którymi zawarła Pani umowy zlecenia. Wynagrodzenie było wypłacone w częściach, każdorazowo po zrealizowaniu danej edycji kursu, na podstawie wystawionej przez Panią faktury. Wynagrodzenie, które Pani otrzymała nie jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, która została otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane wynagrodzenie nie dotyczyło środków otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Podmiot wypłacający dofinansowanie nie wystawił żadnego dokumentu. Wynagrodzenie zostało określone jako cena jednostkowa kursu za jednego uczestnika kursu i nastąpiło wyłącznie za uczestników kursu, którzy uczestniczyli w pełnym cyklu kształcenia. Umowa została zawarta w wyniku rozstrzygniętego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w trybie art. 359 ust. 1, art. 132 i art.139 ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710 ze zm.).
Pytania
1.Czy otrzymane wynagrodzenie w ramach zawartej umowy przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w formie ryczałtu ewidencjonowanego (stawka 8,5%), stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy otrzymane wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Kwota otrzymanego wynagrodzenia przez wykonawcę umowy, nie stanowi przychodu podatkowego na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad. 2.
Kwota otrzymanego wynagrodzenia przez wykonawcę umowy, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Przy czym, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W związku z tym, dotacja otrzymana przez podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jak wynika z opisu sprawy jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Zawarła Pani umowę Nr … z Ministerstwem Zdrowia w ramach realizacji projektu Nr …, p. n. „…”, w ramach …. Podpisana umowa nosi znamiona innej umowy cywilnoprawnej. Została zawarta w ramach Pani jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedmiotem umowy było (...). Z tytułu wykonania przedmiotu umowy wykonawca otrzyma wynagrodzenie na podstawie wystawionych faktur. Cena jednostkowa kursu za jednego uczestnika ustalona została na kwotę … zł. Wynagrodzenie wykonawcy zawiera wszystkie koszty związane z realizacją przedmiotu umowy, tj. obejmuje koszty wszystkich czynności niezbędnych do przygotowania i prawidłowej realizacji przedmiotu umowy, powstałych w związku z wykonaniem przedmiotu umowy w tym zapewnienie kadry i bazy dydaktycznej zgodnie z programem kształcenia. Wynagrodzenie o którym mowa w pytaniach zostało już wypłacone, jest ono bezzwrotne. Zostało ono przyznane przez Skarb Państwa - Ministra Zdrowia i było finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wynagrodzenie wypłacił Pani Minister Finansów. Cel programu finansowanego z tych środków był realizowany przez osoby fizyczne, z którymi zawarła Pani umowy zlecenia. Wynagrodzenie było wypłacone w częściach, każdorazowo po zrealizowaniu danej edycji kursu, na podstawie wystawionej przez Panią faktury. Wynagrodzenie, które Pani otrzymała nie jest dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, która została otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane wynagrodzenie nie dotyczyło środków otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Podmiot wypłacający dofinansowanie nie wystawił żadnego dokumentu.
Skoro prowadzona przez Panią działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym, to jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przepis ten wskazuje na przychody z działalności gospodarczej ustalane m.in. w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wyznacza zarówno moment powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również rodzaje przychodów kwalifikowanych do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Natomiast wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei stosownie do art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem;
Zatem dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:
·dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
·podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Z tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika.
Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. b) przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium realizowania celu programu bezpośrednio. Należy zwrócić uwagę, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.
Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.
Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego przez Panią opisu stanu faktycznego wynika, że cel programu finansowanego ze środków przyznanych przez Skarb Państwa - Ministra Zdrowia, był realizowany przez osoby fizyczne, z którymi zawarła Pani umowy zlecenia.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak Pani wskazała - cel programu finansowanego z tych środków był realizowany przez osoby fizyczne, z którymi zawarła Pani umowy zlecenia.
Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do otrzymanego przez Panią wynagrodzenia, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, otrzymane przez Panią wynagrodzenie nie kwalifikuje się do żadnego innego zwolnienia przedmiotowego, wymienionego w art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, otrzymane wynagrodzenie w ramach zawartej umowy przez Panią jako osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (wg stawki 8,5%), stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, niekorzystający ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, Pani stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie, stanowiące element opisu sprawy - nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right