Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.376.2024.2.AWO

Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na docieplenie dachu w budynku mieszkalnym piętrowym w zabudowie szeregowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietna 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z datowanymi przez Pana na 5 czerwca 2024 r. (wpływy z: 11 czerwca 2024 r., 3 lipca 2024 r., 4 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem domu mieszkalnego piętrowego w zabudowie szeregowej (ośmioraki połączone osobnymi ścianami i każdy z nich ma swój dach), o powierzchni: 102,5 m2. Dom był wybudowany w latach 1985-1990 (około).

W 2020 r. kupił Pan ten dom - był on do kapitalnego remontu.

W 2021 r. wykonał Pan docieplenie dachu styropianem 27 cm (...) z klejem papy i obróbką. Inwestycja stanowiła ulepszenie zmniejszające - w sposób znaczący -zapotrzebowanie energetyczne na ogrzewanie budynku.

W uzupełnieniach wniosku - w odpowiedzi na następujące pytania - wskazał Pan, że:

Czy zadane przez Pana pytanie dotyczy: „domu mieszkalnego piętrowego w zabudowie szeregowej (ośmioraki połączone osobnymi ścianami i każdy z nich ma swój dach) o powierzchni 102,5 m2”?

Tak. Akt notarialny określa następująco: „Nieruchomość zabudowana jest domem mieszkalnym, piętrowym, w zabudowie szeregowej, o łącznej powierzchni użytkowej 102,5 m2, wymagającym kapitalnego remontu”.

Czy to ten dom kupił Pan w 2020 r.?

Tak. 24 lutego 2020 r.

Co oznacza termin: „ośmiorak”?

Osiem budynków mieszkalnych połączonych ze sobą ścianami, mające osobne dachy i ściany (w załączeniu przesyła Pan zdjęcia budynków oraz usytuowanie przestrzenne).

Jak względem siebie usytuowane są nieruchomości składające się na „ośmiorak”?

Budynki usytuowane są w linii prostej.

Z iloma nieruchomościami „połączony” jest Pana budynek?

Połączony jest z dwoma nieruchomościami.

Iloma ścianami połączony jest Pana budynek z innymi nieruchomościami?

Budynek posiada własne ściany. Z dwóch stron połączony jest ze ścianami sąsiada, tj. między nieruchomościami są po dwie ściany.

Dlaczego posługuje się Pan wobec opisanego domu (zamiennie) terminami:

w zabudowie szeregowej,

ośmioraki połączone osobnymi ścianami (…)?

Ponieważ jest to osiem budynków usytuowanych szeregowo.

Czy każdy z budynków (wchodzących w skład „ośmioraka”) posiada odrębną księgę wieczystą?

Tak.

Czy Pana dom stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane? Zgodnie z tym przepisem: (…).

Tak. Budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i spełnia warunki tej definicji.

Czy przedmiotem Pan pytania jest możliwość zastosowania ulgi termomodernizacyjnej - tylko - w stosunku do kosztu zakupu: styropianu 27 cm (...), kleju do papy i obróbki (jakiej/jakiego rodzaju?), czy również koszt usługi/usług (jeśli tak, to jakich oraz w jaki sposób udokumentowanych)?

Tak. Zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej na: „docieplenie dachu styropianem 27 cm (...), klejeniem papy i obróbką”. Faktura zawiera koszt materiałów wraz z robocizną (usługą). Przedmiotem wniosku jest również koszt usługi.

Czy na moment dokonywania odliczenia - rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty - był/będzie Pan (nadal) właścicielem lub współwłaścicielem wskazanego domu?

Tak. Nadal jest Pan współwłaścicielem domu.

Kiedy – w jakiej dacie – wystawione zostały faktury dotyczące każdego z opisanych przez Pana wydatków? W przypadku zakupu usług, prosimy żeby Pan dodatkowo wskazał: Kiedy wykonano usługę? Czy faktura dotycząca konkretnej usługi zawiera datę jej wykonania? Jeśli tak, prosimy żeby Pan podał tę datę.

Faktura została wystawiona 24 listopada 2021 r. Usługę wykonywano i zakończono w listopadzie 2021 r.

Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Faktura jest wystawiona przez podatnika podatku VAT. Potwierdzenie [że podatnik nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku - przypis organu] z dnia wystawienia faktury oraz z datą 30 czerwca 2024 r. przysyła Pan w załączeniu.

Czy każda z faktur została wystawiona na Pana dane? Jeśli nie, prosimy żeby Pan wskazał na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona? W przypadku, gdy faktura została wystawiona na dane Pana małżonki, prosimy żeby Pan wskazał:

a)Czy w Pana małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

b)Od jakiej daty obowiązuje w Pana małżeństwie ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej?

c)Czy opisany budynek stanowi składnik Państwa majątku wspólnego?

Faktura jest wystawiona na Pana imię i nazwisko.

A. Czy wykonane przez Pana prace obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

B. Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględnił Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Prace polegały na dociepleniu dachu bez usuwania starego pokrycia w postaci papy.

Jaka jest/była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Pana dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej - 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za lata podatkowe, w których skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej?

Przychody opodatkowane ma Pan według skali podatkowej.

W zeznaniu za jaki rok/lata podatkowe zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków, o które Pan pyta?

Za rok 2021.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków? (…).

Tak. Wydatki poniesione zostały w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Na czym - konkretnie - polega związek wydatków, o których mowa we wniosku, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne ma na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynków mieszkalnych.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Nie.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną przez Pana odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Nie.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?

Nie.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?

Nie.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kiedy dofinansowanie zostało otrzymane i kto był beneficjentem tego dofinansowania?

Nie.

Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną poniesione z Pana majątku/majątku Pana i Pana małżonki (Pana/Państwa wspólnych środków)?

Wydatki zostały poniesione ze środków wspólnych.

Pytanie

Czy może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na docieplenie dachu w budynku mieszkalnym piętrowym w zabudowie szeregowej?

Pana stanowisko w sprawie

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego na budynku mieszkalnym piętrowym w zabudowie szeregowej (ośmioraki połączone osobnymi ścianami i każdy z nich ma swój dach), którego jest Pan właścicielem, w celu zmniejszenia zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania budynku i podgrzania wody użytkowej, udokumentowane imienną fakturą, stanowią wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w tym budynku, określone w rozporządzeniu termomodernizacyjnym.

Tym samym, uważa Pan, że jest Pan uprawniony - w myśl art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W uzupełnieniu złożonym 4 lipca 2024 r. doprecyzował Pan, że słowo „remont” wskazuje na wydatki modernizacyjne na materiały i wykonaną usługę, który były przeznaczone na docieplenie dachu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawieart. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawieart. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Należą do nich m.in.:

materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu wydatków),

docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu wydatków).

Podkreślam, że stosownie do stanowiska Ministerstwa Rozwoju i Technologii, dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśniło również, że samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

W świetle powyższego, wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zaznaczono, że wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Z treści złożonego przez Pana wniosku wynika m.in., że:

opisany budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i spełnia warunki definicji wskazanej w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane,

wykonał Pan docieplenie dachu styropianem 27 cm (...) z klejem papy i obróbką,

prace polegały na dociepleniu dachu bez usuwania starego pokrycia w postaci papy,

faktura [która Pan posiada - przypis organu] zawiera koszt materiałów wraz z robocizną (usługą),

inwestycja stanowiła ulepszenie zmniejszające - w sposób znaczący - zapotrzebowanie energetyczne na ogrzewanie budynku.

Zaznaczył Pan również, że:

wydatki poniesione zostały w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

przedsięwzięcie termomodernizacyjne ma na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania budynków mieszkalnych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzam, że może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do opisanego docieplenia dachu (koszt materiałów i usługi) zrealizowanego we wskazanym przez Pana budynku.

Przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczamy, że nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny załączonych dokumentów - jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę we wniosku, zadanym przez niego pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do wniosku i jego uzupełnień dokumenty nie stanowiły przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00