Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.394.2024.3.AWO
Brak możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na zakup pompy ciepła.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 14 maja 2024 r. (wpływ 14 maja 2024 r.) oraz 31 maja 2024 r. (wpływ 4 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W zeznaniu PIT-36 w roku podatkowym 2022 odliczył Pan od dochodu kwotę: 41.910,20 zł. Są to wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a dokładniej, jest to koszt pompy ciepła. Jest to nowy budynek, którego budowa zaczęła się w 2019 r., nie ma odbioru, ale mieszkają w nim Państwo od 24 stycznia 2022 r., jest to także data zameldowania na stale.
Rozliczała Pana księgowa, więc myślał Pan, że wszystko jest dobrze. Pani [Pracownik - przypis organu] w Urzędzie Skarbowym stwierdziła, że ulga ta Panu nie przysługuje, dlatego powinien Pan złożyć wniosek o interpretację indywidualną.
W uzupełnieniach wniosku wyjaśnił Pan natomiast, że:
•Wpisana ulga to koszt zakupu pompy ciepła bez kosztów montażu.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy przedmiotem Pana wniosku i zadanych pytań jest możliwość zastosowania ulgi termomodernizacyjnej - tylko - w stosunku do kosztu zakupu: pompy ciepła, czy również koszt usługi/usług (jeśli tak, to jakich oraz w jaki sposób udokumentowanych)?
•Pompa ciepła służy do ogrzewania domu oraz wody użytkowej.
•Data zakończenia budowy wystawiona przez kierownika budowy to 2 lutego 2024 r.
•Dokumenty potwierdzające użytkowanie budowy to: zameldowanie na pobyt stały, umowa za gospodarowanie odpadami komunalnymi, umowa (...) (prąd), umowa wodociągi (woda).
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Co potwierdza użytkowanie przez Pana opisanej nieruchomości od 24 stycznia 2022 r.?
•W momencie ponoszenia przez Pana wydatków, budynek był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.
•Budynek na dzień dzisiejszy nadal stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny, stosownie do art. 3 punkt 2a ustawy Prawo budowlane.
•Jest Pan współwłaścicielem budynku wraz z żoną.
•Podatek od nieruchomości, rolny decyzja z 14 stycznia 2021 r. ustalająca podatek rolny.
•Daty faktur [dotyczące - przypis organu] pompy 29 stycznia 2021 r., 24 czerwca 2021 r.
•Faktura została wystawiona przez firmę, która nie korzystała ze zwolnienia z tego podatku.
•Faktury [zostały wystawione - przypis organu] na Pana dane.
•Nie.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Czy wykonane przez Pana prace obejmowały również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów? Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów uwzględnił Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
•Skorzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za rok 2022, składanym do 30 kwietnia 2023 r.
•Forma opodatkowania według skali podatkowej - PIT-36.
•Tak, na moment składania zeznania podatkowego był Pan współwłaścicielem budynku.
•Nie było żadnego innego ogrzewania zamontowanego, w projekcie budowlanym był piec gazowy. Projekt był zmieniony w trakcie budowy na pompę ciepła. W pozwoleniu na budowę był piec gazowy. W trakcie budowy zmienili to Państwo na pompę ciepła - w projektowanej charakterystyce energetycznej pompy ciepła, która spełnia wymogi o centralnej ewidencji i emisyjności budynków.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
W jaki sposób budynek był ogrzewany przed montażem pompy ciepła? Jakie ciepła i/lub podgrzewania ciepłej wody użytkowej istniało przez montażem pompy ciepła?
•Wydatki zostały poniesione w związku z realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego - w myśl ulepszenia budynku oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Są to koszty poniesione na zakup pompy ciepła. Jest to unowocześnienie budynku oraz dostosowanie się do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Potwierdza to projektowana charakterystyka energetyczna pompy ciepła, dla Pana budynku mieszkalnego. Po zamontowaniu pompy ciepła, ponieśli Państwo większe koszty, niż w planowanym początkowo piecu gazowym, ale dzięki temu mieszczą się Państwo w obecnych normach emisyjności budynków - warunki EPkWh (m2 rok): 44,02 - jest to warunek spełniony.
Powyższe stanowi Pana odpowiedź na pytanie:
Na czym – konkretnie – polega związek wydatków, o których mowa we wniosku, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?
•Nie.
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
•Nie.
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną przez Pana zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
•Nie.
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną przez Pana uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
•Nie.
Czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie?
•Dostał Pan dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, program - Moje Ciepło. Dotacje otrzymał Pan w kwietniu 2024 r.
•Wydatki na pompę zostały poniesione z Pana majątku.
Pytanie
Czy może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wskazanych we wniosku wydatków?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku złożonym 4 czerwca 2024 r.)
Uważa Pan, że mógł Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Do końca 2021 r. przepis ten (art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) brzmiał następująco:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie. Odliczeniu podlega m.in. pompa ciepła wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 11 wskazanego wykazu).
Pana wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych zakup pompy ciepła - wydatek ten odliczył Pan bowiem w zeznaniu podatkowym.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi wydanymi 30 marca 2023 r. (Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika.
Z powyższego względu, przedstawienie przez Podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Podkreślam, że dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma również kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie konieczne jest więc odniesienie się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”.
Zgodnie ze słownikową definicją, termin „modernizacja” oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, trwałe ulepszenie. Dotyczyć może (przykładowo) istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmować może prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu.
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.
Wskazał na to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 7 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 128/23:
Tymczasem zmieniać, czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl). Taki był również zamysł projektodawców ustawy, jak bowiem wynika z uzasadnienia projektu, program remontów i termomodernizacji budynków mieszkalnych miał na celu poprawę stanu technicznego istniejącego zasobu mieszkaniowego (s. 1 uzasadnienia, druk sejmowy nr 321 z 4 marca 2008 r.).
Z treści złożonego przez Pana wniosku wynika m.in., że:
•w ramach ulgi termomodernizacyjnej uwzględnił Pan koszt zakupu pompy ciepła (bez kosztów montażu),
•daty wystawiania faktur to:
–29 stycznia 2021 r.,
–24 czerwca 2021 r.
•nie było żadnego innego ogrzewania zamontowanego [w budynku - przypis organu], w projekcie budowlanym był piec gazowy,
•projekt [budowlany - przypis organu] został zmieniony w trakcie budowy (zmiana na pompę ciepła, gdyż w pozwoleniu na budowę był piec gazowy),
•jest to nowy budynek, którego budowa zaczęła się w 2019 r., nie ma odbioru, ale mieszkają w nim Państwo od 24 stycznia 2022 r. (jest to także data zameldowania na stałe).
W związku z powyższym, zakup pompy ciepła stanowił w rzeczywistości kolejny etap prac budowlanych w budynku mieszkalnym, a nie modernizację istniejącego i faktycznie wykorzystywanego źródła ogrzewania/podgrzewania ciepłej wody użytkowej.
W odniesieniu do opisanego przez Pana wydatku, nie można mówić o ulepszeniu polegającym na zmniejszeniu zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, ponieważ takie zapotrzebowanie jeszcze faktycznie nie istniało. Nie można zatem uznać, że poniesiony przez Pana wydatek wpłynął na modernizację czegoś, gdyż nic, co wymagałoby modernizacji, przed poniesieniem wskazanego wydatku nie istniało.
W Pana przypadku najistotniejsze jest to, że - jak Pan zaznaczył:
•nie było żadnego innego ogrzewania zamontowanego [w budynku - przypis organu],
•projekt [budowlany - przypis organu] został zmieniony w trakcie budowy (zmiana na pompę ciepła, gdyż w pozwoleniu na budowę był piec gazowy)
–oraz - co równie istotne:
•budynek jest zamieszkiwany przez Pana od 24 stycznia 2022 r. (jest to także data zameldowania na stałe).
W konsekwencji stwierdzam, nie przysługuje Panu do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatku na zakup pompy ciepła.Skoro wydatek ten został przez Pana poniesiony w trakcie budowy opisanego we wniosku budynku, to nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie poniósł Pan bowiem wydatku na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w istniejącym budynku mieszkalnym.
Z wyżej wskazanych względów, Pana stanowisko uznaję więc za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right