Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4017.1.2024.1.DW
Dotyczy ustalenia, czy Spółka ma prawo dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, na podstawie zaliczek obliczonych i pobranych z tytułu wynagrodzeń, gdy należne zaliczki nie podlegają wpłacie w związku wykorzystaniem ulgi z art. 18db ustawy o CIT (ulga na innowacyjnych pracowników)
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie Ordynacji podatkowej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek, z 10 czerwca 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 ust. 1 OP (obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych), na podstawie zaliczek obliczonych i pobranych z tytułu wynagrodzeń Specjalistów B+R również w przypadkach, gdy należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie podlegają wpłacie na rachunek właściwego urzędu skarbowego w związku z zastosowaniem mechanizmu wynikającego z art. 18db ustawy o PDOP tj. „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
(…) z siedzibą w (…) przy ul. (…) (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. 2023, poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o PDOP”).
Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim produkcję i aktywność związaną z (…). Znaczącą częścią działalności Spółki jest wykonywanie przez nią działalności badawczo-rozwojowej (dalej: „Działalność B+R”), która obejmuje szerokie spektrum prac związanych z rozwojem produktów, procesów oraz technologii wykorzystywanych w procesie produkcji (…), a także zdobywaniem niezbędnej wiedzy i umiejętności, które prowadzić mogą do stworzenia rozwiązań niewystępujących w praktyce gospodarczej lub w znaczącym stopniu odróżniających się od tych dotychczas wykorzystywanych przez Spółkę.
Prace realizowane przez Wnioskodawcę mają ustalony cel, harmonogram, etapy oraz osoby odpowiedzialne za wykonanie konkretnych czynności i zarządzanie projektami – są to to pracownicy (zatrudnieni na podstawie umów o pracę) jak i współpracownicy (osoby realizujące czynności w oparciu o umowy inne niż umowy o pracę). W zakresie prowadzonej Działalności B+R, Wnioskodawca korzysta z ulgi na działalność badawczo-rozwojową na zasadach opisanych w art. 18d ustawy o PDOP. Rezultatem Działalności B+R prowadzonej przez Spółkę są tworzone przez nią (…).
W ramach prowadzonej Działalności B+R, Wnioskodawca ponosi szereg wydatków, które stanowią dla niego tzw. koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2-3b ustawy o PDOP. W szczególności, do kategorii kosztów ponoszonych przez Wnioskodawcę należą należności wypłacane przez Spółkę pracownikom z tytułu stosunku pracy wiążącego Wnioskodawcę z pracownikami wraz ze składkami płaconymi przez Spółkę (na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 497) z tytułu tego stosunku pracy. Mając na uwadze, że Wnioskodawca w zeznaniach CIT-8 składanych za lata 2020-2022 zadeklarował kwoty kosztów kwalifikowanych, które nie zostały w całości odliczone przez niego na podstawie art. 18d ustawy o PDOP (z uwagi na podstawę opodatkowania niższą niż wartość poniesionych przez Spółkę kosztów kwalifikowanych) w roku 2023, Spółka po raz pierwszy skorzystała z ulgi określonej w art. 18db ustawy o PDOP, zwanej „ulgą na wsparcie innowacyjnych pracowników”.
Należy nadmienić, że Wnioskodawca w zakresie w/w ulgi otrzymał pozytywną interpretację indywidualną potwierdzającą, że Spółka uprawniona jest do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy pracowników wykonujących czynności w ramach Działalności B+R Spółki, zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o PDOP o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej począwszy od miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania CIT-8 za rok podatkowy 2022 do końca roku podatkowego w którym zostało złożone to zeznanie (tj. od roku 2023) i właściwej stawki podatku obowiązującej Wnioskodawcę w danym roku podatkowym (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 stycznia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.149.2022.4.MR). Ponadto Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w kolejnej wydanej na rzecz Spółki interpretacji z dnia 27 października 2023 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.498.2023.2.MR1 potwierdził również, że Spółka jest uprawniona do pomniejszenia kwoty podlegającej przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowany podatek dochodowy pobranych od dochodów (przychodów) w każdym kolejnym roku następującym po 2023 roku, o iloczyn kwoty nieodliczonej przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej z lat poprzedzających rok podatkowy, w którym jest składane zeznanie CIT-8 i stawki podatku obowiązującej Wnioskodawcę w danym roku podatkowym.
Należy w tym miejscu nadmienić, że z ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników Wnioskodawca korzystał i korzysta wyłącznie w odniesieniu do osób spełniających kryteria ustawowe, tj. zatrudnionych z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, w tym osiągających przychody z praw autorskich (dla których pełni funkcję płatnika na zasadach opisanych w art. 32 oraz 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm., dalej jako: „ustawy o PDOF”). Przez osoby fizyczne, w odniesieniu do których Spółka korzysta z ulgi rozumie osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w Działalność B+R, których czas pracy przeznaczony na realizację Działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie Działalności B+R na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%, (osoby te dalej są określane jako „Specjaliści B+R”).
W efekcie otrzymanych dwóch powyższych interpretacji indywidualnych Spółka w 2023 roku rozpoczęła pomniejszanie kwot podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy Specjalistów B+R działających w Spółce o iloczyn kwot nieodliczonych przez Spółkę w ramach ulgi badawczo-rozwojowej skumulowanej z poprzednich lat podatkowych i stawki podatku obowiązującej Wnioskodawcę w danym roku podatkowym. Spółka planuje skorzystać z uprawnienia przewidzianego w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej: „OP”) i potrącić na poczet przyszłych należności z tytułu zaliczek PIT zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania pobranych podatków na rzecz budżetu państwa za okres obecny, okresy przyszłe i okresy przeszłe (w rozumieniu Spółki uprawnienie do potrącenia przysługującego jej zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, może dotyczyć okresu wstecz tzn. lat nieobjętych przedawnieniem zobowiązania podatkowego). Mając na uwadze powyższe, Spółka w niniejszym wniosku zamierza zapytać tut. Organ o interpretację dot. przyjęcia właściwej podstawy od której jest uprawniona liczyć wynagrodzenie wynikające z art. 28 ust. 1 OP.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł dokonać potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 ust. 1 OP (obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych), na podstawie zaliczek obliczonych i pobranych z tytułu wynagrodzeń Specjalistów B+R również w przypadkach, gdy należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie podlegają wpłacie na rachunek właściwego urzędu skarbowego w związku z zastosowaniem mechanizmu wynikającego z art. 18db ustawy o PDOP tj. „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników”?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego (i zdarzenia przyszłego) prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Spółka jako płatnik uprawniona będzie do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia płatnika, o którym mowa w art. 28 ust. 1 OP (obliczonego od terminowo wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za okres nieobjęty przedawnieniem zobowiązań podatkowych), na podstawie zaliczek obliczonych i pobranych z tytułu wynagrodzeń Specjalistów B+R również w przypadkach, gdy należne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych nie podlegają wpłacie na rachunek właściwego urzędu skarbowego w związku z zastosowaniem mechanizmu wynikającego z art. 18db ustawy o PDOP tj. „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników”.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 8 OP płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Przepis art. 28 ust. 1 OP stanowi, iż płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny - płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia. W myśl zaś art. 28 ust. 3 pkt 1 OP Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia. Rozporządzeniem, o którym wspomina ww. przepis jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1377, dalej jako: „Rozporządzenie”). Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. Rozporządzenia wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika. Natomiast, art. 2 wskazuje, iż wynagrodzenie, o którym mowa w art. 1 cytowanym powyżej, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta. Zgodnie natomiast z art. 3 ww. Rozporządzenia wynagrodzenie, o którym mowa w art. 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PDOP, wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika. W myśl art. 32 ust. 1 ustawy o PDOF, zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy. Natomiast, w art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o PDOF płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Mając na uwadze zacytowane powyżej przepisy ustawy o PDOF należy zauważyć, że Wnioskodawca jako płatnik działa zgodnie z ich zaleceniami i wypełnia ciążące na nim obowiązki gdyż oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów wypłaconych osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej i wpłaca je na konto urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zaliczki. Uwzględniając powyższe rozważania Spółka podkreśla, że zarówno OP, jak i Rozporządzenie regulujące uprawnienie płatnika do potrącenia zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków, nie wskazują wprost wyjątków, które wyłączałyby stosowanie ogólnej zasady wskazanej w Rozporządzeniu, które stanowi, że wynagrodzenie jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika (kluczowy w opinii Spółki jest więc tutaj „pobór” podatku). Drugim warunkiem dla potrącenia wynagrodzenia jest terminowa wpłata na rzecz wierzyciela podatkowego (w tym przypadku właściwego urzędu skarbowego). Wnioskodawca uważa, iż oba te warunki spełnia. Z treści art. 28 ust. 1 OP nie wynika, aby prawo płatnika do wynagrodzenia było uzależnione od uiszczenia pełnej kwoty należnej zaliczki. W przepisie tym mowa jest wyłącznie o poborze zaliczki i jej terminowej wpłacie. Wykładnia art. 28 ust. 1 OP prowadzi zatem do wniosku, że wpłata zaliczki w kwocie niższej niż pobrana przez płatnika (tj. pomniejszona o wartość przysługującej Spółce ulgi na wspieranie innowacyjnych pracowników) nie wpływa na możliwość realizacji uprawnień płatnika w zakresie potrącenia przysługującego w wysokości kwoty pobranej od pracowników i współpracowników (zaliczki są wpłacane terminowo do dnia 20 kolejnego miesiąca zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o PDOF). W opracowaniach praktycznych (np. Komentarzu do Ordynacji Podatkowej 2023 pod redakcją prof. Adama Mariańskiego, wydawnictwo C.H. Beck) zaprezentowany jest m.in. również pogląd interpretujący celowość art. 28 OP w ten sposób, że „ustawodawca wprowadził w komentowanym przepisie prawo do wynagradzania dla płatników dokonujących poboru podatku. Mimo użytego sformułowania „wynagrodzenie” w rzeczywistości jest to swego rodzaju zryczałtowany zwrot kosztów ponoszonych przez płatnika przy poborze podatku”. Podążając tym tokiem rozumowania Wnioskodawca obliczając i pobierając zaliczki na poczet podatku PIT już w momencie dokonywania tych czynności ponosi koszty i trud z tym związany, a co za tym idzie powinien skorzystać z prawa do „zwrotu kosztów” swojego działania jako płatnika podatku. W tym miejscu Spółka podkreśla, że z tytułu zastosowania mechanizmu „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników” Spółka nadal dokonuje naliczenia i potrącenia należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych jak również dokonuje szczegółowej kalkulacji w celu skorzystania z mechanizmu ww. ulgi. Należy również podkreślić, że pomimo korzystania przez Spółkę z „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników” zawsze dochodzi do wpłaty – na bazie miesięcznej - należnego podatku w formie zaliczek (tzn. nigdy ww. ulga nie kompensuje w 100% należnej zaliczki na poczet podatku PIT z tytułu wszystkich wynagrodzeń pracowników i współpracowników wobec których Spółka występuje w charakterze płatnika). W związku z powyższym, Spółka dokonuje nie tylko naliczenia i potrącenia podatku ale również jego wpłaty, choć wartość wpłaty jest niższa w związku z korzystaniem z „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników”. Powyższa argumentacja, jest w ocenie Spółki również zgodna z nadrzędną zasadą zakładającą, że to co nie jest prawem zabronione jest dozwolone. Wynika ona bezpośrednio (art. 8) z przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 236), która stanowi, że przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa. Mając więc na uwadze, że przepisy prawa (w tym przypadku przepisy OP i Rozporządzenia) nie przewidują zakazów w metodologii ustalania podstawy do obliczania należnego wynagrodzenia z tytułu art. 28 ust. 1 OP (a jedynie warunki - czyli dokonanie poboru podatku i jego terminowej wpłaty) w rozumieniu Spółki jest to argument niepozbawiony trafności. Mając na względzie powyższe, w ocenie Spółki jeśli taki byłby cel ustawodawcy, stosowne ograniczenie dot. określenia dokładnej podstawy do obliczenia wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji płatnika wprowadzone byłoby bezpośrednio w treść art. 28 OP lub w przepisach szczególnych Rozporządzenia, a takich na chwilę składania niniejszego wniosku brak. Jeżeli więc możemy opierać się bezpośrednio na literalnym brzmieniu przepisów OP i Rozporządzenia, w ocenie Spółki, podstawą do obliczania wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa jest kwota zaliczek pobranych z wynagrodzenia pracowników i współpracowników (i wpłaconych w odpowiednio zmniejszonej wartości, w terminie ustawowym wskazanym w art. 42 ust. 1 ustawy o PDOF) w kwocie niepomniejszonej o odliczenie z tytułu „ulgi na wsparcie innowacyjnych pracowników”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. dalej: „ustawa O.P.”),
płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Jak stanowi art. 28 § 1 ustawy O.P.,
płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.
Z treści tego przepisu wynika, że uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie. Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy, ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 lit. a ustawy O.P.,
ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.
W myśl art. 28 § 3 pkt 1 ustaw O.P.,
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia, uwzględniając przy ustalaniu wynagrodzenia rodzaj pobranego podatku, a także sprawność pobrania wynagrodzenia.
Rozporządzeniem, o którym mowa w ww. przepisie jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2022 r. w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1377 dalej: „rozporządzenie”).
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia,
wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa w przypadku płatnika wynosi 0,3% kwoty tych podatków pobranych przez płatnika.
Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia,
wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatnika i inkasenta.
Według § 3 ww. rozporządzenia,
wynagrodzenie, o którym mowa w § 1 pkt 1, z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych pobranego przez płatnika w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. od dochodu podlegającego opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), wynosi 0,6% kwoty tego podatku pobranego przez płatnika.
Zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.
W myśl art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm. dalej: „ustawa o PIT”),
zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Stosownie do art. 38 ust. 1 ustawy o PIT,
płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT,
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o PIT,
płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Dokonując oceny przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy jeszcze raz należy przytoczyć treść powołanego powyżej art. 28 § 1 ustawy O.P.,
płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.
Z treści zatem przepisu § 1 powołanego rozporządzenia wynika wprost, że wynagrodzenie płatnikowi i inkasentowi przysługuje z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa. Zakres delegacji ustawowej zawartej w art. 28 § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, do wydania ww. rozporządzenia zastrzega wyraźnie, że „minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, sposób ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa…”. Minister Finansów, zgodnie z kompetencjami i brzmieniem powołanych wyżej przepisów ustawowych, ww. rozporządzeniu nadał w tytule: „…w sprawie wynagrodzenia płatnika i inkasenta z tytułu terminowego wpłacania podatków na rzecz budżetu państwa”.
Wynagrodzenie płatników i inkasentów zostało wprowadzone ustawą O.P. w celu rekompensaty płatnikom i inkasentom kosztów obliczenia, poboru i odprowadzania pobranych podatków. Płatnikowi przysługuje wynagrodzenie tylko wtedy, gdy zgodnie z art. 8 O.P. obliczył, pobrał i wpłacił w terminie podatek do właściwego organu podatkowego i gdy obliczenie to było prawidłowe, zgodne z obowiązkiem podatkowym ciążącym na podatniku. Jak wynika z Komentarza Ordynacji Podatkowej H. Dzwonkowskiego (red.), Wyd. 9, Warszawa 2020 do art. 28, wynagrodzenie to jest powiązane z kwotą wpłaconego w terminie podatku. Wynagrodzenie płatnika wynosi 0,3% pobranego podatku wpłaconego na rzecz budżetu państwa, natomiast wynagrodzenie inkasenta 0,1% tej kwoty. Wynagrodzenie ma charakter zryczałtowany ustalany w stosunku do pobranych kwot podatku.
Prawo do wynagrodzenia powstaje w momencie dokonania wpłaty kwoty podatku przez płatnika lub inkasenta, jeżeli jest ona dokonana terminowo, a nie z tytułu pobrania podatku. Kwoty podatku pobrane przez płatnika ale niewpłacone (w całości lub w części - bez względu na przyczynę) w terminie na rachunek budżetu państwa – nie będą spełniały warunku do zastosowania zryczałtowanego wynagrodzenia na podstawie art. 28 § 1 ustawy O.P.
W związku z powyższym należy uznać, że kwotę przysługującego płatnikowi zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków (zaliczek na podatek) należy obliczać w odniesieniu do kwoty faktycznie wpłaconego w terminie do urzędu skarbowego podatku.
Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).