Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.233.2024.2.AKR
Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości w ramach licytacji komorniczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 22 kwietnia2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości w ramach licytacji komorniczej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 25 czerwca 2024 r.) i 1 lipca 2024 r. (wpływ 2 lipca 2024 r.) oraz pismem z 10 lipca 2024 r. (wpływ 10 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W ramach prowadzonego postępowania egzekucyjnego o sygn. (…) dokonano zajęcia należącego do Dłużnika prawa oznaczonego jako: udział wynoszący 1/1 w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w miejscowości: (…). Dłużnikiem w prowadzonych postępowaniach jest A.
Dłużna Spółka na dzień składania wniosku nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co nie oznacza, że nim nie była w momencie nabywania ww. nieruchomości.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzenia opisu i oszacowania nieruchomości, jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy z tytułu dokonywanej w trybie egzekucji dostawy towarów, komornik jest zobowiązany do wskazania w protokole opisu i oszacowania wartości nieruchomości bez kwoty podatku od towarów i usług oraz wartość nieruchomości zawierająca kwotę tego podatku.
Biegła sądowa rzeczoznawca majątkowy współpracująca z komornikiem w zakresie wykonywania operatu szacunkowego wskazuje wartość nieruchomości nie zawierającą podatków. W toku postępowania powzięto wątpliwość, czy kwota podatku VAT winna zostać doliczona do sumy oszacowania.
Komornik nie posiada innych informacji i dokumentów dotyczących zajętego prawa, które pozwoliłyby na ustalenie, czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku przy ewentualnej dostawie towarów dokonanej w trybie egzekucji sądowej. W trakcie postępowania nie ustalono, czy nabycie nieruchomości nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu/zwolnionych/opodatkowanych właściwą stawką podatku VAT oraz, czy w związku z nabyciem Zbywca udokumentował transakcję fakturą. Ponadto, w trakcie postępowania nie ustalono, czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości. W trakcie postępowania nie ustalono, czy Dłużnik wykorzystywał nieruchomość do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W piśmie z 25 czerwca 2024 r. w odpowiedzi na pytania Organu wskazała Pani poniższe informacje:
1.Czy Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku, objęta (…), składa się z jednej działki czy z kilku? Prosimy podać numer ewidencyjny każdej działki.
Pani odpowiedź: Przedmiotowa nieruchomość (…) składa się z 1 działki nr 1.
2.Czy nabycie ww. Nieruchomości przez Dłużnika (A) było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, udokumentowaną fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
Pani odpowiedź: Komornik nie posiada wiedzy, czy nabycie nieruchomości przez Dłużnika było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, tutejszy organ nie posiada dostępu do faktury.
3.Czy w związku z nabyciem wskazanej Nieruchomości przez Dłużnika, przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Pani odpowiedź: Komornik nie posiada wiedzy, czy w związku z nabyciem Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku.
4.W jaki sposób (do jakich celów) Dłużnik wykorzystywał Nieruchomość, o której mowa we wniosku, od dnia nabycia do dnia sprzedaży?
Pani odpowiedź: Komornik nie posiada wiedzy do jakich celów Dłużnik wykorzystywał nieruchomość; wierzyciel przy składaniu wniosku egzekucyjnego informował jedynie organ egzekucyjny, iż Dłużnik prowadził tam działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu medycznego.
5.Czy ww. Nieruchomość była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia lub innych umów o podobnym charakterze? Jeśli tak, to prosimy wskazać na jaki okres zostały one zawarte i czy miały charakter odpłatny.
Pani odpowiedź: Komornik nie posiada wiedzy, czy przedmiotowa nieruchomość była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia, innych umów; na dzień wszczęcia egzekucji z ww. nieruchomości oraz oględzin z biegłą budynek pozostaje opuszczony i zamknięty, Dłużnik działalności nie prowadzi.
6.Czy wskazana Nieruchomość była/jest wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była Nieruchomość, wykonywał Dłużnik? Prosimy podać podstawę prawną zwolnienia.
Pani odpowiedź: Komornik nie posiada wiedzy, czy wskazana nieruchomość była/jest wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
7.Czy Nieruchomość, o której mowa we wniosku, na dzień sprzedaży będzie zabudowana czy niezabudowana? Jeżeli na ww. Nieruchomość składa się kilka geodezyjnie wyodrębnionych działek, odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie dla każdej z nich.
Pani odpowiedź: Przedmiotowa nieruchomość na dzień sprzedaży będzie zabudowana i stanowi geodezyjnie jedną działkę.
8.Jeśli ww. Nieruchomość jest niezabudowana, to prosimy wskazać:
a)czy w momencie sprzedaży działka ta/działki te będzie/będą znajdowała/znajdowały się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie będzie przeznaczenie tej działki/tych działek wynikające z tego planu oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło jego uchwalenie?
b)czy w momencie sprzedaży dla działki/działek będzie obowiązywała decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeśli tak, to czy zgodnie z tą decyzją będzie to działka/będą to działki przeznaczona/przeznaczone pod zabudowę oraz z czyjej inicjatywy nastąpiło wydanie decyzji o warunkach zabudowy?
Pani odpowiedź: Nie dotyczy.
9.Jeśli ww. Nieruchomość jest zabudowana, to prosimy wskazać:
a)jakie obiekty (budynki/budowle/urządzenia budowalne) znajdują się na poszczególnych działkach?
b)jeżeli na danej działce znajdują się budynki, to prosimy wskazać, czy są one budynkami w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725)?
c)jeżeli na danej działce znajdują się budowle, to czy są one budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?
d)jeśli na danej działce znajdują się urządzenia budowalne, to prosimy wskazać, czy są to urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane oraz z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?
e)czy ww. budynki/budowle położone na danej działce zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika? Prosimy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
f)czy z tytułu nabycia lub wybudowania wskazanych budynków/budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
g)czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:
(i)dokładną datę pierwszego zasiedlenia;
(ii)jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli,to prosimy wskazać w jakiej części?
(iii)czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi odrębnie dla każdego budynku/budowli.
h)czy Dłużnik ponosił/poniesie wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:
(i)kiedy takie wydatki były ponoszone?
(ii)czy ulepszenie budynku/budowli prowadziło do jego/jej przebudowy,tj. dokonania istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego/jej wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego/jej zasiedlenia?
(iii)czy od wydatków na ulepszenie Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?
(iv)czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki/budowle były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?
Prosimy o udzielenie odpowiedzi odrębnie dla każdego budynku/budowli.
Pani odpowiedź:
a)obiekt budynku znajduje się na jednej działce,
b)budynek znajdujący się na działce jest budynkiem w rozumieniu treści art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane,
c)budowle znajdujące się na działce (np. sieć uzbrojenia terenu) są budowlamirozumieniu treści art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane,
d)na działce znajdują się urządzenia budowlane o których mowa w treści art. 3pkt 9 ustawy Prawo budowlane i są one powiązane z jedynym na działce budynkiem,
e)Komornik nie posiada wiedzy, czy budynki/budowle położone na działce zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika,
f)Komornik nie posiada wiedzy, czy z tytułu nabycia lub wybudowania budynków/budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego,
g)Komornik nie posiada wiedzy, czy nastąpiło zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części,
h)Komornik nie posiada wiedzy, czy Dłużnik ponosił/poniesie wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli.
10.Jeśli nie posiada Pani ww. informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku, to prosimy jednoznacznie wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Panią udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika (przy czym nie należy opisywać podejmowanych przez Panią czynności lub przesyłać zgromadzonych dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzimy jako organ postępowania dowodowego)?
Pani odpowiedź: Organ egzekucyjny nie posiada większości wymaganych informacji, z uwagi na fakt, iż Dłużnik jako podmiot – Spółka nie posiada reprezentacji, a na potrzeby postępowania egzekucyjnego został wyznaczony kurator w osobie Adwokata (...) prowadzącego kancelarię pod adresem: (…); na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej brak kontaktu z Dłużnikiem, brak możliwości wezwania Dłużnika do złożenia wyjaśnień; kurator Dłużnika wezwany do założenia oświadczenia w sprawie podatku VAT pismem z 27 grudnia 2023 r. oświadczył, iż według powziętych przez niego informacji Dłużnik nie figuruje w rejestrze VAT na ww. dzień oraz, że nie posiada wiedzy ani dokumentów pozwalających ustalić, czy dłużna Spółka była podatnikiem podatku VAT w momencie nabycia nieruchomości oraz, czy transakcja nabycia nieruchomości była objęta podatkiem VAT.
Ponadto, w piśmie z 1 lipca 2024 r. doprecyzowała Pani, że iż brak informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 lipca 2024 r.)
Czy ewentualna dostawa towarów w postaci oznaczonego prawa dokonana w trybie egzekucji sądowej winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem organu egzekucyjnego, w myśl art. 43 ust. 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dostawa towarów, w postaci wyżej opisanego prawa, dokonana w toku egzekucji sądowej, winna być opodatkowana podatkiem VAT z zastosowaniem stawki podstawowej, która obecnie wynosi 23%, a ustalona przez biegłego sądowego kwota oszacowania zajętego prawa jest kwotą netto, niezawierającą w sobie kwoty podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jestprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), zgodnie z którym:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.
Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem,jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.
W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonego postępowania egzekucyjnego o sygn. (…) dokonano zajęcia należącej do Dłużnika nieruchomości (…) składającej się z 1 działki nr 1. Przedmiotowa nieruchomość na dzień sprzedaży będzie zabudowana i stanowi geodezyjnie jedną działkę. Budynek znajdujący się na działce jest budynkiem w rozumieniu treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Budowle znajdujące się na działce (np. sieć uzbrojenia terenu) są budowlami rozumieniu treści art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Na działce znajdują się urządzenia budowlane, o których mowa w treści art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane i są one powiązane z jedynym na działce budynkiem.
Komornik nie posiada wiedzy:
-czy nabycie nieruchomości przez Dłużnika było czynnością opodatkowaną podatkiem VAT, Komornik nie posiada dostępu do faktury,
-czy w związku z nabyciem Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku,
-do jakich celów Dłużnik wykorzystywał nieruchomość; wierzyciel przy składaniu wniosku egzekucyjnego informował jedynie organ egzekucyjny, iż Dłużnik prowadził tam działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży sprzętu medycznego,
-czy przedmiotowa nieruchomość była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia, innych umów; na dzień wszczęcia egzekucji z ww. nieruchomości oraz oględzin z biegłą budynek pozostaje opuszczony i zamknięty, Dłużnik działalności nie prowadzi,
- czy wskazana nieruchomość była/jest wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług,
-czy budynki/budowle położone na działce zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika,
-czy z tytułu nabycia lub wybudowania budynków/budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego,
-czy nastąpiło zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części,
-czy Dłużnik ponosił/poniesie wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków/budowli.
Organ egzekucyjny nie posiada większości wymaganych informacji, z uwagi na fakt, iż Dłużnik jako podmiot – Spółka nie posiada reprezentacji, a na potrzeby postępowania egzekucyjnego został wyznaczony kurator. Na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej brak kontaktu z Dłużnikiem, brak możliwości wezwania Dłużnika do złożenia wyjaśnień. Brak informacji jest wynikiem podjętych przez komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika.
Pani wątpliwości dotyczą wskazania, czy dostawa w trybie egzekucji sądowej zabudowanej działki nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT.
W pierwszej kolejności, należy ponownie wskazać, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie zabudowana działka nr 1 mająca być przedmiotem sprzedaży w trybie egzekucji sądowej stanowi majątek Spółki A i była wykorzystywana przez Dłużnika w działalności gospodarczej.
W konsekwencji, sprzedaż zajętej nieruchomości – zabudowanej działki nr 1 – będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Dłużnika z tytułu tej transakcji należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym, przedmiotowa sprzedaż będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – odpłatną dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie,
b)w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Ponadto, jeżeli do dostawy nieruchomości (gruntów, budynków, budowli) nie znajdą zastosowania zwolnienia, o których mowa w powołanych wcześniej przepisach, należy rozważyć zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie może przysługiwać dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Należy ponadto zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:
Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.
Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.
Z wniosku wynika, że działka nr 1 jest zabudowana. Wskazała Pani, że w odniesieniu m.in. do pierwszego zasiedlenia, czy ponoszonych wydatków na ulepszenie lub przebudowę budynków/budowli znajdujących się na ww. działce nie posiada Pani wiedzy. Ponadto, wskazała Pani, że w odniesieniu do nieruchomości będącej przedmiotem wniosku nie posiada Pani wiedzy, czy nieruchomość była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia, innych umów, a także czy nieruchomość była/jest wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług oraz czy budynki/budowle położone na działce zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika. Nie posiada Pani także wiedzy, czy z tytułu nabycia lub wybudowania budynków/budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe, a także powołane przepisy wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Panią w trybie egzekucji sądowej nieruchomości składającej się z zabudowanej działki nr 1, będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów. Przy czym, jak Pani wskazała w opisie sprawy,brak informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika.
W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy zabudowanej działki nr 1, znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. należy przyjąć, że warunki zastosowania zwolnienia nie są spełnione, skoro podjęte przez Panią udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy ww. nieruchomości zwolnienia od podatku VAT.
W konsekwencji, sprzedaż w działki nr 1, będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki.
Podsumowując,ewentualna dostawa towarów w postaci zabudowanej działki nr 1 dokonana w trybie egzekucji sądowej będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam, że kwestia oceny działań podjętych przez Panią nie była przedmiotem interpretacji.
Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zastosowania dla opisanej we wniosku sprzedaży działki nr 1 w trybie egzekucji sądowej stawki 23% podatku oraz kwoty oszacowania przedmiotowej działki dokonanej przez biegłego.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right