Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.439.2024.2.KF

Obowiązki płatnika w związku z udzielaniem dotacji na dofinansowanie budowy studni głębinowych oraz zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z udzielaniem dotacji na dofinansowanie budowy studni głębinowych oraz zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lipca 2024 r. (wpływ 8 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Rada Gminy (…) wydała następujące uchwały na udzielenie dotacji osobom fizycznym, realizującym przedsięwzięcia ekologiczne polegające na budowie studni głębinowych przy budynkach mieszkalnych oraz zakupie i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii w budynkach mieszkalnych na terenie (…) ze środków budżetu Gminy :

1.Uchwała nr (…) Rady Gminy (…) z dnia (…) r. w sprawie (…).

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. poz. 609), art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a, ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54) Rada Gminy (…) uchwala, co następuje:

(…)

2.Uchwała nr (…) Rady Gminy (…) z dnia (…) r. w sprawie (…).

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609), art. 403 ust. 4 pkt 1 lit a, ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54) Rada Gminy (…) uchwala, co następuje:

(…)

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy wartość dofinansowania do zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii w budynkach położonych na terenie Gminy (…) ustanowiony przez Radę Gminy (…) w uchwale Nr (…) z dnia (…) i czy wartość dofinansowania do kosztów budowy studni głębinowych przy budynkach położonych na terenie Gminy (…) ustanowionej przez Radę Gminy (…) w uchwale Nr (…) z dnia (…) dla osób fizycznych stanowić będzie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy na Państwu jako płatniku ciążyć będzie obowiązek wystawienia informacji PIT-11, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; dalej „u.p.o.f.”), a Państwo nie będą obowiązani do wystawienia informacji PIT-11 w tym zakresie?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Rada Gminy (…) w odpowiedzi na społeczne oczekiwania mieszkańców Gminy (…) borykających się z problemem pozyskania wody na cele bytowe przyjęła uchwałę wspierającą osoby zamierzające wybudować studnie głębinowe oraz uchwałę wspierającą osoby zamierzające zainstalować panele fotowoltaiczne lub kolektory słoneczne.

Na terenie Gminy (…) znajdują się nieruchomości, które mają trudny lub niemożliwy dostęp do sieci wodociągowej. Wynika to z dużej odległości budynków mieszkalnych od sieci lub ukształtowania terenu (bagna, wzniesienia, itp.) niesprzyjającego budowie przyłącza. Wszystko to sprawia, że podłączenie do sieci wodociągowej jest nieopłacalne lub technicznie niemożliwe. Wobec tego celowe staje się wybudowanie przy takich budynkach własnych studni głębinowych. Fotowoltaika to najprostsze i najkorzystniejsze rozwiązanie wytwarzania zielonej energii na potrzeby własne. Własna, mała elektrownia słoneczna uniezależnia od rosnących kosztów energii elektrycznej. Montaż kolektorów słonecznych pozwala w sposób całkowicie ekologiczny, bez zanieczyszczania środowiska, pozyskać ciepło, niezbędne do podgrzania wody użytkowej oraz wspomaganie centralnego ogrzewania. Drugą ich zaletą jest energooszczędność.

Dofinansowanie tych ekologicznych rozwiązań wprowadzanych przez mieszkańców Gminy (…) jest wyjściem naprzeciw ogólnoświatowym trendom zmierzającym do ograniczania emisji gazów cieplarnianych oraz różnicowania dostaw energii i zmniejszanie zależności od niepewnych i niestabilnych rynków paliw kopalnych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f., przyznana dotacja będzie podlegać zwolnieniu od podatkowania, a tym samym na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu u.p.d.o.f. (w tym w szczególności obowiązek wystawienia i złożenia informacji PIT-11).

Co do zasady, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, chyba że są one zwolnione z opodatkowania lub zaniechano wobec nich poboru podatku (art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f).

W związku z tym, generalnie do świadczeń uzyskanych z budżetu gminy przez osoby fizyczne zastosowanie znajdzie art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., tj. dotacja celowa, co do zasady, klasyfikowana winna być jako przychód z innych źródeł.

W myśl art. 11 ust. 1 przychód stanowią bowiem m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne.

Niezależnie od powyższego, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 129 zwalnia od podatku dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 (tj. z wyłączeniem tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność).

Powyższy przepis zawiera dwa warunki, które powinny być spełnione łącznie, aby dane świadczenie mogło korzystać ze zwolnienia podatkowego:

1)świadczenie musi zostać otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,

2)świadczenie musi stanowić dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z treścią Uchwały, środki finansowe na udzielenie dotacji pochodzą z budżetu Gminy (…). Tym samym nie ulega wątpliwości że warunek wskazany w pkt 1 powyżej jest spełniony, bowiem źródłem dotacji jest budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Odnosząc się natomiast do punktu 2, analizę należy rozpocząć od zdefiniowana pojęcia „dotacja”.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 z późn. zm.; dalej: „UFP”), dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 1 UFP, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1)finansowanie lub dofinansowanie:

a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b)ustawowo określonych zadań, w zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c)bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d)zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e)zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f)kosztów realizacji inwestycji;

2)dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 221 ust. 1 ww. ustawy, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Jednocześnie, art. 221 ust. 4 UFP przewiduje, że tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie i jej rozliczenia.

Państwa zdaniem, spełnione zostały wymagania wskazane powyżej, bowiem warunki przyznania dotacji celowych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym określone zostały w drodze powyższych uchwał Rady Gminy (…), tj. organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Odnieść należy się również do faktu, że dotacja jest przyznawana na podstawie art. 400a ust. 1 pkt 5 oraz art. 403 ust. 2, 4 i 5 ustawy – Prawo ochrony środowiska.

Z uwagi na fakt, że art. 403 ust. 4 posługuje się pojęciem „dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”, świadczenie takie kwalifikuje się do zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania PIT, bowiem art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f. również posługuje się stwierdzeniem „dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych”. Nie ma przy tym znaczenia, czy faktyczną podstawą wypłaty są przepisy ustawy o finansach publicznych, czy też innych ustaw (np. ustawy – Prawo ochrony środowiska) – tak długo, jak dotacja spełnia definicję wskazaną w ustawie o finansach publicznych.

Podobne rozumowanie przedstawione zostało m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 kwietnia 2017 r. nr 2461-IBPB2-2.4511.161.2017.1.KK i z 4 maja 2017 r. nr 1061-IPTPB3.4511.135.2017.1.PW.

Podsumowując powyższe uznają Państwo, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f. Tym samym, na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika w rozumieniu art. 42a u.p.d.o.f., w tym w szczególności nie będą Państwo mieć obowiązku wystawienia informacji PIT-11 dla osoby fizycznej, która otrzymała wymienione powyżej dofinansowanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono „inne źródła”.

W myśl art. 11 ust. 1 powołanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b wskazanej ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Natomiast na podmiotach dokonujących świadczeń z tytułu przychodów z innych źródeł ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje w pkt 129, że:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z kolei art. 21 ust. 36 ww. ustawy stanowi, że:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że aby wypłacone świadczenie – dotacja (i to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) mogła korzystać ze zwolnienia, to winna być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym dla celów zastosowania tegoż zwolnienia nie wystarczy, aby otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Koniecznym jest także, aby taka dotacja przyznana została przez budżet państwa albo jednostkę samorządu terytorialnego.

Zatem, skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oba warunki wskazane w tym przepisie muszą zostać spełnione łącznie.

Jak wynika z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Zgodnie natomiast z art. 127 ust. 1 przywołanej ustawy:

Dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

1)finansowanie lub dofinansowanie:

a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b)ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c)bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d)zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e)zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f)kosztów realizacji inwestycji;

2)dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 221 ust. 1 ww. ustawy:

Podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Z kolei jak wskazuje art. 221 ust. 4 ww. ustawy:

Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia.

Na podstawie art. 400a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54 ze zm.):

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje wspomaganie realizacji zadań modernizacyjnych i inwestycyjnych służących ochronie środowiska i gospodarce wodnej, w tym dotyczących instalacji lub urządzeń ochrony przeciwpowodziowej i obiektów małej retencji wodnej, zaopatrzenia ludności w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz instalacji i urządzeń służących ponownemu wykorzystaniu wód.

Z kolei w myśl art. 400a ust. 1 pkt 22 ww. ustawy:

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje wspomaganie wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii.

Stosownie natomiast do art. 403 ust. 2 cytowanej ustawy:

Do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

W świetle art. 403 ust. 3 przywołanej ustawy:

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6.

Art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a przytoczonej ustawy stanowi, że:

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Z art. 403 ust. 5 ww. ustawy wynika natomiast, że:

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.

Przy czym, zgodnie z art. 403 ust. 6 tej ustawy:

Udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4. (…)

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że na podstawie uchwał Rady Gminy (…) przyznawane są dotacje celowe na dofinansowanie kosztów zadań z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, polegających na budowie studni głębinowych oraz na zakupie i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii. O udzielenie dotacji mogą wnioskować osoby fizyczne – mieszkańcy Gminy, posiadające tytuł prawny do nieruchomości położonej na terenie Gminy (…). Środki finansowe na udzielenie dotacji pochodzą z budżetu Gminy. Dotacje celowe udzielane są m.in. na podstawie art. 403 ust. 1 pkt 4 lit. a oraz ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w przedstawionych zdarzeniach przyszłych wartość udzielonych dotacji celowych na dofinansowanie budowy studni głębinowych oraz na zakup i montaż instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii, otrzymanych przez osoby fizyczne z budżetu Gminy, będzie stanowić przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. W konsekwencji na podmiocie dokonującym rzeczonego świadczenia nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-11.

W odniesieniu do powołanych we wniosku pism organów podatkowych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00