Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.277.2024.1.ENB

Możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Z dniem (...) r. rozpoczęła Pani pracę w (...) - humanitarnej agencji ONZ, jako (...) na stanowisku (...). Obecna umowa - Terms of Employment [warunki zatrudnienia] podpisana została przez Panią jako osobę fizyczną na okres 11 miesięcy bezpośrednio ze (...). Umowa nie posiada znamion umowy cywilnoprawnej, a także nie została zawarta w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Stosunek pracy bliski jest umowie o pracę na pełen etat, gdzie praca wykonywana jest przez ok. 40 godzin tygodniowo, a wynagrodzenie wypłacane jest miesięcznie. Nadawcą przelewów jest (...). Jako pracownik, przypisana jest Pani do siedziby głównej (...), która znajduje się w (...), jednak podpisana umowa wskazuje na zdalny charakter pracy. Od stycznia 2024 r. praca wykonywana jest przez Panią głównie z terenu Polski w związku z czym w roku 2024 Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencja podatkowa) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje się w Polsce. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych „wolne od podatku dochodowego są (...) uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji”.

Powyższy przepis dopuszcza zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku spełnienia następujących przesłanek: pełnienia funkcji „funkcjonariusza” organizacji lub instytucji międzynarodowej, której Polska jest członkiem, możliwość udokumentowania statusu funkcjonariusza takiej organizacji przez podatnika, a także gdy zwolnienie od podatku dochodowego od pensji i uposażeń przewidziane jest przez „statut” danej organizacji lub instytucji międzynarodowej. (...) organizacja humanitarna będąca wspólnym programem pomocniczym Organizacji Narodów Zjednoczonych oraz (...). Polska należy do (...) o czym świadczy przewodnictwo RP w radzie zarządu (...), a także działające w (...) stałe przedstawicielstwo RP przy Organizacji Narodów Zjednoczonych (...). Dokumentem regulującym statut (...) jako wyspecjalizowanej organizacji ONZ jest Konwencja o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 21 listopada 1947 r., której Polska jest stroną (Dz.U. 1970 nr 4 poz. 25). Zgodnie z art. VI § 19 pkt b) Konwencji o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych: „Funkcjonariusze organizacji wyspecjalizowanych: (..) b) korzystają w odniesieniu do pensji i uposażeń, wypłacanych im przez organizacje wyspecjalizowane, z takich samych zwolnień od podatków i na takich samych warunkach, z jakich korzystają funkcjonariusze Organizacji Narodów Zjednoczonych,” (Dz. U. 1970 nr 4 poz. 25). Zgodnie z rozdziałem V § 18b ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Konwencji dotyczącej przywilejów i immunitetów Narodów Zjednoczonych (Dz. U. 1948 nr 39 poz. 286): Funkcjonariusze Organizacji Narodów Zjednoczonych:(...) b) będą wolni od wszelkich podatków i pensji od uposażeń wypłacanych im przez Organizację Narodów Zjednoczonych;(...)”. Posiadanie przez Panią statusu funkcjonariusza (...) oraz uprawnienia do zwolnienia z poboru podatku w odniesieniu do pensji wypłacanej przez (...) w rozumieniu Konwencji o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych zostało potwierdzone przez (...) Organizacji Narodów Zjednoczonych (…) w dokumencie, którego oryginalną wersję w języku angielskim wraz z tłumaczeniem potwierdzonym na język polski załączyła Pani do wniosku.

Pytanie

Czy wynagrodzenie wypłacane Pani przez (...) Organizacji Narodów Zjednoczonych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem wynagrodzenie wypłacane przez (...) Organizacji Narodów Zjednoczonych będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Aby skorzystać ze zwolnienia należy spełnić następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

1)być „funkcjonariuszem” międzynarodowej organizacji, której Rzeczpospolita Polska jest stroną. Jak wykazano w opisie stanu faktycznego Polska jest członkiem (...);

2)posiadać dokumenty potwierdzające status funkcjonariusza takiej organizacji - warunek ten jest spełniony zarówno poprzez wydane przez (...) pismo dołączone do wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, jak i poprzez umowę o zatrudnieniu podpisaną przez Panią bezpośrednio ze (...), którą Pani posiada;

3)zwolnienie od podatku dochodowego przewidziane jest „w statutach” takiej instytucji lub organizacji międzynarodowej: zwolnienie przewidziane jest przez dokument regulujący status agend ONZ jakim jest Konwencja o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych.

W Pani ocenie, w tej sytuacji wszystkie przesłanki przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać za spełnione.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 82 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, pod warunkiem posiadania przez podatnika dokumentów stwierdzających, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji.

Powyższy przepis wskazuje, że ze zwolnienia przedmiotowego korzystają uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji. Dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie wszystkich przesłanek wynikających z ww. przepisu, a mianowicie:

Polska winna być członkiem danej organizacji międzynarodowej,

statut danej organizacji winien przewidywać zwolnienie od podatków wypłacanych przez tę organizację uposażeń,

osoba uzyskująca dochody od organizacji, instytucji, o których mowa w omawianym przepisie winna posiadać dokumenty stwierdzające, że jest funkcjonariuszem takiej organizacji lub instytucji.

Opisując zdarzenie wskazała Pani, że z dniem (...) 2023 r. rozpoczęła Pani pracę w (...) - humanitarnej agencji ONZ, jako (...). Stosunek pracy bliski jest umowie o pracę na pełen etat, gdzie praca wykonywana jest przez ok. 40 godzin tygodniowo, a wynagrodzenie wypłacane jest miesięcznie. Nadawcą przelewów jest (...). Jako pracownik, przypisana jest Pani do siedziby głównej (...), która znajduje się w (...), jednak podpisana umowa wskazuje na zdalny charakter pracy. Od stycznia 2024 r. praca wykonywana jest przez Panią głównie z terenu Polski w związku z czym w roku 2024 Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencja podatkowa) i nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje się w Polsce.

(...) organizacja humanitarna będąca wspólnym programem pomocniczym Organizacji Narodów Zjednoczonych (...). Polska należy do (...) o czym świadczy przewodnictwo RP w radzie zarządu (...) w latach (...), a także działające w (...) stałe przedstawicielstwo RP przy Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. (...). Dokumentem regulującym statut (...) jako wyspecjalizowanej organizacji ONZ jest Konwencja o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 21 listopada 1947 r., której Polska jest stroną (Dz.U. 1970 nr 4 poz. 25). Zgodnie z art. VI § 19 pkt b) Konwencji o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych: „Funkcjonariusze organizacji wyspecjalizowanych:(..) b) korzystają w odniesieniu do pensji i uposażeń, wypłacanych im przez organizacje wyspecjalizowane, z takich samych zwolnień od podatków i na takich samych warunkach, z jakich korzystają funkcjonariusze Organizacji Narodów Zjednoczonych,” (Dz. U. 1970 nr 4 poz. 25). Zgodnie z rozdziałem V § 18b ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Konwencji dotyczącej przywilejów i immunitetów Narodów Zjednoczonych (Dz. U. 1948 nr 39 poz. 286): Funkcjonariusze Organizacji Narodów Zjednoczonych:(...) b) będą wolni od wszelkich podatków i pensji od uposażeń wypłacanych im przez Organizację Narodów Zjednoczonych;(...)”. Posiadanie przez Panią statusu funkcjonariusza (...) oraz uprawnienia do zwolnienia z poboru podatku w odniesieniu do pensji wypłacanej przez (...) w rozumieniu Konwencji o przywilejach i immunitetach organizacji wyspecjalizowanych zostało potwierdzone przez (...) w dokumencie dołączonym do wniosku.

Z przedstawionych przez Panią okoliczności wynika, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wskazane we wniosku dochody jakie Pani uzyskuje z tytułu wykonania opisanej we wniosku umowy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie tego przepisu.

Dodatkowe informacje

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione przez Panią informacje, tj. przy założeniu, że posiada Pani dokument potwierdzający status funkcjonariusza organizacji wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 82 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, której statut przewiduje zwolnienie od podatku wypłacanych uposażeń. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis zdarzenia jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00