Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.228.2024.4.RH
Dotyczy ustalenia: - czy w analizowanej sytuacji Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN); - czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
- czy w analizowanej sytuacji Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN);
- czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN).
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 4 lipca 2024 r. (wpływ w tym samym dniu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) z siedzibą w W.
Wnioskodawca jest spółką należącą do międzynarodowego koncernu, działającą na terytorium Polski. Spółka działa w segmencie (…), skupiając się na sprzedaży produktów koncernu, w szczególności (…). Spółka jest dystrybutorem wyżej wspomnianych produktów na rynku polskim.
W ramach prowadzonej działalności, Spółka organizuje różne akcje promocyjne, w których mogą brać udział klienci Spółki – ich celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.
Obecnie Spółka jest w trakcie wprowadzania/planuje wprowadzenie akcji promocyjnej (dalej: „Promocja”) polegającej na oferowaniu klientom Spółki – nabywającym określone produkty w określonym czasie oraz współpracujących ze Spółką w określony sposób/określonej formie – możliwość nabycia zagranicznej wycieczki dla jednej osoby w ustalonym terminie (dalej: „Wycieczka”) w cenie 1 PLN lub innej nagrody rzeczowej (dalej: „Nagroda”), przykładowo w formie sprzętu elektronicznego – również w cenie 1 PLN. Analogiczne akcje promocyjne mogą być organizowane również w przyszłości na analogicznych warunkach.
Oferowanie klientom Wycieczki lub Nagrody nie będzie miało charakteru losowego, uznaniowego, lecz będzie uzależnione od konkretnych działań klienta (w szczególności od nabycia konkretnych produktów oferowanych przez Spółkę we wskazanym przedziale czasowym) określonych w warunkach Promocji.
Liczba Wycieczek i/lub Nagród będzie przy tym ograniczona - w tym, przykładowo w przypadku otrzymania przez Spółkę zgłoszeń w liczbie większej niż liczba dostępnych Wycieczek rozstrzygającym będzie moment złożenia zamówienia na produkty objęte Promocją. W przypadku, w którym kilka zamówień zostało złożonych przez uczestników w tym samym czasie decydującą będzie wartość zamówienia.
W przypadku spełnienia warunków Promocji - tj. nabycia określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenia tych produktów – Spółka poinformuje uczestnika o możliwości nabycia Wycieczki i/lub Nagrody za 1 PLN i w przypadku Wycieczki - przekaże formularz zgłoszenia (o ile pula Wycieczek będzie nadal dostępna).
Uczestnikami Promocji mogą być osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w Polsce lub spółki/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Polsce – innymi słowy, uczestnikami nie będą tzw. konsumenci, czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
W przypadku Wycieczki - udział w niej może wziąć udział osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub – w przypadku, gdy uczestnikiem promocji jest spółka lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, niebędący osobą fizyczną – osoba reprezentująca takiego uczestnika, np. zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w strukturze organizacyjnej danego podmiotu.
W przypadku, gdy uczestnikiem Wycieczki będzie osoba reprezentująca spółkę/podmiot prowadzący działalność gospodarczą – Spółka nie będzie pozostawała z taką osobą w jakiejkolwiek relacji np. służbowej, nie będzie uprawniona do wyznaczenia jej jako uczestnika Wycieczki. Spółka/podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie sam wyznaczał osobę, która będzie uczestnikiem Wycieczki nabytej przez tę spółkę/ten podmiot od Spółki za 1 PLN w ramach Promocji.
W przypadku innych Nagród, również to spółka/podmiot prowadzący działalność gospodarczą będzie sam wyznaczał osobę, która będzie beneficjentem Nagrody nabytej przez tę spółkę/ten podmiot od Spółki za 1 PLN w ramach Promocji.
Udział przez uczestników w Promocji będzie związany z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą – w tym, w przypadku uczestników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą będzie to pozarolnicza działalność gospodarcza.
Uczestnikowi Promocji ani uczestnikowi Wycieczki lub beneficjentom Nagród nie przysługuje prawo do otrzymania ekwiwalentu pieniężnego bądź rzeczowego w zamian za nieskorzystanie z prawa możliwości nabycia Wycieczki/Nagrody lub za nieskorzystanie z Wycieczki nabytej od Spółki.
Spółka będzie dokonywała zakupu Wycieczki od dostawcy mającego siedzibę na terytorium Polski (dalej: „Dostawca”).
Spółka nie będzie zatem organizatorem Wycieczki, tj. nie będzie organizatorem turystyki w rozumieniu ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
Wartość rynkowa Wycieczki deklarowana przez Dostawcę jest znacznie wyższa niż wartość, po jakiej uczestnicy Promocji będą mogli ją nabyć (przykładowo wartość rynkowa Wycieczki może wynosić około 11.000 PLN) i taki jest koszt jej nabycia przez Spółkę.
Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku Nagród – tj. Spółka będzie je nabywała od dostawcy mającego siedzibę na terytorium Polski (również zwany dalej Dostawcą).
Wartość rynkowa Nagrody deklarowana przez Dostawcę jest znacznie wyższa niż wartość, po jakiej uczestnicy Promocji będą mogli ją nabyć (przykładowo wartość rynkowa Nagrody może wynosić około 11.000 PLN) i taki jest koszt jej nabycia przez Spółkę.
Celem powyższych działań będzie uatrakcyjnienie oferty Spółki, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.
Zarówno Dostawca, jak i klienci Spółki uprawnieni do zakupu Wycieczki/Nagrody za 1 PLN oraz uczestnicy Wycieczki/beneficjenci Nagrody nie są podmiotami powiązanymi ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) ani art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”).
Spółka powzięła wątpliwość, czy Promocja stanowi sprzedaż premiową, o której mowa w przepisach ustawy o PIT – w związku z czym wśród pytań znajduje się również prośba o ocenę tego zagadnienia.
Niemniej, gdyby Organ odmówił rozpatrzenia pytania w tym zakresie z jakiegokolwiek powodu, Spółka – w odniesieniu do kolejnych pytań – prosi o przyjęcie dwóch niezależnych od siebie wariantów:
- Promocja stanowi sprzedaż premiową,
- Promocja nie stanowi sprzedaży premiowej,
które zawarła również w treści pytań.
Pismem z 4 lipca 2024 r. doprecyzowali Państwo wniosek poprzez odpowiedzi na poniższe pytania:
1. W jaki konkretnie sposób dokonują/będą dokonywać Państwo weryfikacji, że warunki akcji promocyjnej o której mowa we wniosku zostały przez klientów Spółki (kontrahentów) spełnione (za pomocą jakich dokładnie mechanizmów/działań, dokumentów jest to ustalone)?
Podstawą do weryfikacji spełnienia warunków Promocji są/będą zamówienia składane przez kontrahentów (uczestników Promocji). Spółka ma możliwość wygenerowania informacji z systemu księgowego, na podstawie których jest w stanie/będzie w stanie określić m.in. dane kontrahenta składającego zamówienie, datę zamówienia, liczbę i wartość zamówień oraz ich przedmiot (rodzaj zamówionych towarów), datę zapłaty za zrealizowane zamówienia, itp.
Spółka będąc w posiadaniu wspomnianych powyżej informacji oraz faktur sprzedażowych wystawionych na rzecz kontrahentów (uczestników Promocji) dokonuje/będzie dokonywać oceny czy warunki Promocji, o której mowa we Wniosku są/zostaną spełnione, tj. czy nastąpiło nabycie określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenie tych produktów.
Przy czym, jak wskazano we Wniosku, w przypadku otrzymania przez Spółkę zgłoszeń w liczbie większej niż liczba dostępnych Wycieczek – rozstrzygający będzie moment złożenia zamówienia na produkty objęte Promocją.
Natomiast w przypadku, w którym kilka zamówień zostało złożonych przez uczestników w tym samym czasie – decydująca będzie wartość zamówienia.
Zarówno moment złożenia zamówienia, jak i wartość zamówienia – w celu dokonania powyżej wskazanego rozstrzygnięcia – będą również możliwy do weryfikacji w oparciu o dane z systemów komputerowych Spółki.
2. Czy kontrahenci w celu nabycia od Państwa po preferencyjnej cenie 1 zł Wycieczki lub Nagrody wskazanej we wniosku są/będą zobowiązani do wykonywania na Państwa rzecz dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży Państwa towarów?
Kontrahenci (uczestnicy Promocji) nie będą zobowiązani do wykonywania na rzecz Spółki dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży towarów.
Jedyną czynnością która warunkuje udział kontrahentów w Promocji jest nabycie określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenie zakupu tychże produktów.
3. Czy wydatki ponoszone przez Państwa na opłacenie wskazanej w opisie sprawy Wycieczki lub Nagrody są/będą przez Państwa finansowane z własnych zasobów finansowych i nie zostaną Państwu zwrócone w jakikolwiek sposób?
Wydatki ponoszone na opłacenie Wycieczki lub Nagrody są/będą finansowane z jej własnych zasobów finansowych i nie będą one zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób.
4. Czy poniesione ww. wydatki zostały/zostaną finansowane ze środków obrotowych Spółki czy też z innych źródeł (jakich)?
Wydatki na opłacenie wskazanej we Wniosku Wycieczki lub Nagrody są/będą finansowane ze środków obrotowych Spółki.
5. Czy w związku ze sprzedażą premiową wystawiają/będą wystawiać Państwo faktury na ww. sprzedaż?
Spółka wystawia/będzie wystawiać faktury zarówno dokumentujące dokonywaną sprzedaż towarów/produktów, które stanowią podstawę do ewentualnego spełnienia warunków akcji promocyjnej, jak i te dokumentujące sprzedaż Wycieczki lub Nagrody.
6. Czy na wystawionej fakturze jako cenę sprzedaży podadzą/będą podawać Państwo z tego tytułu 1 zł czy też rzeczywistą cenę nabycia ww. Wycieczki lub Nagrody?
Z uwagi na fakt, iż przepisy podatkowe (w szczególności te dotyczące podatku VAT) nie ograniczają podatników w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatów) i możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru, czy usługi – z wyjątkiem sytuacji, gdy między podmiotami (kontrahentami) istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT i organ podatkowy może wówczas określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej tych towarów lub usług, ale tylko w sytuacji, gdyby związki te miały wpływ na ustalenie ceny (co nie ma zastosowania w niniejszej sprawie) – Spółka wskazuje, że na wystawionej fakturze na rzecz danego kontrahenta widnieje/widnieć będzie rzeczywista cena nabycia przez kontrahentów Wycieczki lub Nagrody.
Innymi słowy, cena sprzedaży wykazywana na fakturach wystawianych przez Spółkę na rzecz uczestników Promocji będzie związana z faktyczną ceną (np. 1 zł, powiększoną o podatek VAT) zapłaconą przez kontrahenta (uczestnika Promocji), nie zaś z rzeczywistą wartością Wycieczki lub Nagrody, którą wcześniej ureguluje Spółka na rzecz Dostawcy.
Pytania
1. Czy w analizowanej sytuacji Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN)?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)
2. Czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN)?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest jego stanowisko, zgodnie z którym:
1. w analizowanej sytuacji Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN);
2. Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN).
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Z kolei stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad. 1
Jak wskazano we wcześniejszej części niniejszego wniosku, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie – jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Powyższe prowadzi do wniosku, że w przypadku gdy cena transakcji znacznie odbiega od ceny rynkowej, może znaleźć zastosowanie art. 14 ust. 1 ustawy o CIT.
Niemniej, zgodnie z tym przepisem, ustalenie przychodu przez organ podatkowy może nastąpić wyłącznie, gdy ustalona cena umowna znacznie odbiega od wartości rynkowej bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych w tym zakresie.
W analizowanej sytuacji celem ustalenia ceny Wycieczki/Nagrody w wysokości 1 PLN (pomimo, iż jej wartość rynkowa może wynosić nawet około 11.000 PLN) jest przyjęcie strategii marketingowej w celu zachęcenia klientów do zakupu towarów oferowanych przez Spółkę.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy – z uwagi na istniejące, uzasadnione przyczyny ekonomiczne związane z ustaleniem ceny Wycieczki/Nagrody na poziomie 1 PLN – omawiany przepis nie powinien znaleźć zastosowania w analizowanej sytuacji. A zatem Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta – tj. symbolicznej kwoty 1 PLN.
Ad. 2
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Jednocześnie, w związku z ogólnym charakterem powyższej definicji, w praktyce organów podatkowych wykształciła się linia interpretacyjna, zgodnie z którą podatnik jest uprawniony do rozpoznania danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów, jeśli spełnione zostały łącznie następujące warunki:
- podatnik jest w stanie wykazać, iż poniesiony przez niego wydatek jest związany z osiąganymi przez niego przychodami (tj. że dany wydatek jest związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i w racjonalny sposób może przyczynić się do powstania przychodu w przyszłości);
- związek wydatku z działalnością prowadzoną przez podatnika może mieć przy tym charakter pośredni;
- podatnik jest w stanie wykazać, iż w związku z poniesieniem danego wydatku uzyskał rzeczywistą korzyść;
- podatnik posiada dokumentację potwierdzającą poniesienie danego wydatku;
- podatnik posiada dokumentację potwierdzającą, że usługi zostały rzeczywiście wykonane;
- wydatek nie został wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, określonym w art. 16 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, przesłanki zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów wskazane powyżej będą w analizowanej sytuacji spełnione.
W szczególności – wydatki na zakup Wycieczki/Nagrody przez Spółkę będą ponoszone w celu osiągnięcia przychodów przez Spółkę. Bez wątpienia bowiem istnieje związek między poniesieniem wydatku na nabycie Wycieczki/Nagrody a zwiększeniem przychodów Spółki ze sprzedaży towarów objętych Promocją.
Poprzez zwiększenie przychodów Spółki – co będzie wynikało z Promocji, a zatem również z poniesienia wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody – Spółka osiągnie zatem rzeczywistą korzyść.
Spółka będzie posiadała również dokumentację potwierdzającą poniesienie wydatku na nabycie Wycieczki/Nagrody, a następnie również wykonanie usługi (w przypadku Wycieczki) – w szczególności będą to dokumenty uzyskane od Dostawcy.
Ponadto, podkreślenia wymaga, że w art. 16 ustawy o CIT brak jest odniesień do sytuacji, gdy sprzedaż towarów/usług związanych z powstaniem wydatków dokonywana jest po cenie niższej niż cena ich zakupu. W szczególności na gruncie analizowanych przepisów nie wskazano, że w przypadku gdy odsprzedaż towaru/usługi dokonywana jest poniżej wartości (ceny zakupu/wytworzenia), skutkuje obowiązkiem niezaliczenia całego bądź części wydatku poniesionego na zakup towaru/usługi do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższe prowadzi do wniosku, że obniżenie ceny sprzedaży towaru/usługi poniżej ceny jego zakupu nie powoduje obowiązku wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów straty zrealizowanej z tytułu tej sprzedaży.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze brak ograniczeń wynikających z treści art. 16 ustawy o CIT – w przypadku dokonywania sprzedaży Wycieczek/Nagród po 1 PLN na rzecz klientów nabywających towary Spółki – Spółka nie powinna być zobowiązana do wyłączenia z kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zakup Wycieczek/Nagród.
A zatem, Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN).
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, m.in.:
- w interpretacji z 25 stycznia 2024 r. (Znak: 0114-KDIP2-1.4010.615.2023.4.JF) organ uznał, iż „w odniesieniu do wydatków na nabycia Bonów, które to Bony wydawane byłyby Kontrahentom nieodpłatnie (jako nagrody) czy zbywane za symboliczną złotówkę, wszystkie przesłanki dotyczące uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT będą spełnione. Z wniosku jednoznacznie wynika, że bony wydawane są w szczególnych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków. Zarówno sprzedaż Bonów za symboliczną złotówkę jak i wydawanie ich jako nagrody ma wpłynąć na uzyskanie przychodów Spółki za sprzedaży towarów przez nią oferowanych. Bez wątpienia zatem w przedstawionych we wniosku sytuacjach istnieje związek pomiędzy poniesieniem wskazanych we wniosku wydatków a uzyskaniem, czy też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednocześnie ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT”;
- w interpretacji z 8 października 2019 r. (Znak: 0114-KDIP2-1.4010.346.2019.2.JF), w której organ uznał stanowisko wnioskodawcy – zgodnie z którym wydatki ponoszone na zakup/wytworzenie towaru przekazanego następnie kontrahentom w ramach prowadzonej strategii marketingowej za 1 PLN stanowią koszty uzyskania przychodów – za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Pojęcie przychodu nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT, a przepis art. 12 ustawy o CIT zawiera listę jedynie niektórych kategorii przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Stosownie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej „ustawa o CIT”):
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Należy zauważyć, iż o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów w podatku CIT decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.
Otrzymane świadczenie może być bowiem uznane u podatnika za przychód w podatku CIT, jeżeli ma ono charakter ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na mocy ww. przepisów, przychodem z działalności gospodarczej są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach już sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Tym samym zasadniczo o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia.
Art. 12 ust. 4 ustawy o CIT wymienia natomiast przychody nie zaliczane do przychodów na gruncie ustawy o CIT.
W myśl art. 12 ust. 4 pkt 9 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się należnego podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:
Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 dotyczą ustalenia czy Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN).
Jak wynika z wniosku, Spółka organizuje różne akcje promocyjne, których celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę. W celu wsparcia prowadzonej sprzedaży, Spółka organizuje akcję promocyjną, w ramach której po spełnieniu określonych w regulaminie Promocji warunków, jej uczestnicy mogą zakupić Wycieczkę i/lub Nagrodę za 1 PLN. W związku ze sprzedażą Wycieczki/Nagrody Spółka wystawia faktury podając rzeczywistą cenę nabycia przez kontrahentów Wycieczki lub Nagrody. Jak wskazaliście Państwo w uzupełnieniu sprzedaży wykazywana na fakturach wystawianych przez Spółkę na rzecz uczestników Promocji będzie związana z faktyczną ceną (np. 1 zł, powiększoną o podatek VAT) zapłaconą przez kontrahenta (uczestnika Promocji), nie zaś z rzeczywistą wartością Wycieczki lub Nagrody, którą wcześniej ureguluje Spółka na rzecz Dostawcy.
Opisane powyżej okoliczności wskazują, że stosowanie przez Spółkę preferencyjnych cen sprzedaży Wycieczek/Nagród, na potrzeby realizacji działań marketingowych tj. akcji promocyjnej, ma uzasadnione przyczyny ekonomiczne. W konsekwencji, przychodem Spółki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu sprzedaży ww. Wycieczek/Nagródza 1 PLN w okolicznościach opisanych przez Spółkę, powinna być cena należna Spółce za ww. Wycieczki/Nagrody, również w przypadku gdy cena ta znacznie odbiega od wartości rynkowej ww. Wycieczek/Nagród.W opisie sprawy nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej sprzedawanych Wycieczek/Nagród.
Biorąc przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN).
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
- został właściwie udokumentowany;
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.
W większości przypadków związek kosztu z przychodem nie nasuwa żadnych wątpliwości. Są jednak sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest tak jednoznaczny. Wszystkie te sytuacje należy zatem rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt uzyskania przychodów jest kosztem działalności gospodarczej, która ze swej istoty zmierza do osiągnięcia przychodów.
W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.
Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:
- „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,
- „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast
- „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.
Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca organizuje różne akcje promocyjne, w których mogą brać udział klienci Spółki – ich celem jest uatrakcyjnienie oferty Spółki, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.
W celu wsparcia prowadzonej sprzedaży, Spółka organizuje akcję promocyjną polegającą na oferowaniu klientom Spółki – nabywającym określone produkty w określonym czasie oraz współpracujących ze Spółką w określony sposób/określonej formie – możliwość nabycia zagranicznej wycieczki dla jednej osoby w ustalonym terminie w cenie 1 PLN lub innej nagrody rzeczowej, przykładowo w formie sprzętu elektronicznego – również w cenie 1 PLN.
Celem powyższych działań będzie uatrakcyjnienie oferty Spółki, a tym samym intensyfikacja sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.
Ponadto, jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, kontrahenci (uczestnicy Promocji) nie będą zobowiązani do wykonywania na rzecz Spółki dodatkowych czynności np. o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, itp., których celem jest wsparcie i intensyfikacja sprzedaży towarów.
Jedyną czynnością która warunkuje udział kontrahentów w Promocji jest nabycie określonych produktów we wskazanym w regulaminie Promocji przedziale czasowym, w tym opłacenie zakupu tychże produktów.
Wydatki ponoszone na opłacenie Wycieczki lub Nagrody są/będą finansowane z jej własnych zasobów finansowych i nie będą one zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób. Wydatki na opłacenie wskazanej we Wniosku Wycieczki lub Nagrody są/będą finansowane ze środków obrotowych Spółki. Na wystawionej przez Spółkę fakturze na rzecz danego kontrahenta widnieje/widnieć będzie rzeczywista cena nabycia przez kontrahentów Wycieczki lub Nagrody. Innymi słowy, cena sprzedaży wykazywana na fakturach wystawianych przez Spółkę na rzecz uczestników Promocji będzie związana z faktyczną ceną (np. 1 zł, powiększoną o podatek VAT) zapłaconą przez kontrahenta (uczestnika Promocji), nie zaś z rzeczywistą wartością Wycieczki lub Nagrody, którą wcześniej ureguluje Spółka na rzecz Dostawcy.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 2 budzi kwestia, czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN).
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków na nabycie Wycieczek/Nagród, które to zbywane są za 1 PLN, wszystkie przesłanki dotyczące uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT będą spełnione.
Z wniosku jednoznacznie wynika, że Wycieczki/Nagrody sprzedawane są w promocyjnej cenie 1 PLN tylko w szczególnych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków wynikających z zasad określonych w regulaminie Promocji. Sprzedaż Wycieczek/Nagród za symboliczną złotówkę ma wpłynąć na uzyskanie przychodów Spółki ze sprzedaży towarów przez nią oferowanych.
Bez wątpienia zatem w przedstawionych we wniosku sytuacjach istnieje związek pomiędzy poniesieniem wskazanych we wniosku wydatków a uzyskaniem, czy też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednocześnie ww. wydatki nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego do treści powołanego powyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że koszty nabycia Wycieczek/Nagród, które będą przedmiotem sprzedaży za cenę 1 PLN (zgodnie z regulaminem Promocji), Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT w wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN).
Zatem, Państwa stanowisko do pytania Nr 2 jest prawidłowe.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:
- czy w analizowanej sytuacji Spółka powinna rozpoznać przychód podatkowy na gruncie ustawy o CIT w wysokości ceny sprzedaży Wycieczki/Nagrody na rzecz klienta (tj. w wysokości 1 PLN);
- czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o CIT wartości poniesionych wydatków na nabycie Wycieczki/Nagrody od Dostawcy (tj. przykładowo w wysokości około 11.000 PLN);
- jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right