Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.246.2024.4.KL

Dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna

stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 1 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lipca 2024 r. (wpływ 5 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I. Od początku bieżącego roku planuje Pani podjąć działalność gospodarczą, w tym na dzień 13 maja br. zaplanowała Pani zawrzeć w Powiatowym Urzędzie Pracy umowę o dofinansowanie – przyznanie bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (w związku z pozytywnym rozpatrzeniem złożonego przez Panią w dniu 22 lutego br. wniosku). Zgodnie ze związanymi z ww. umową o dofinansowanie warunkami, nie może Pani zarejestrować działalności gospodarczej wcześniej niż 5 dni po jej zawarciu (ani później niż 30 dni po jej zawarciu).

Podstawowym przedmiotem planowanej działalności gospodarczej mają być usługi z zakresu inżynierii ruchu drogowego (oraz dodatkowo inne usługi).

Aby na potrzeby tej działalności uzupełnić kompetencje, nabyte na studiach inżynierskich i magisterskich na Politechnice A oraz w ramach dotychczasowego doświadczenia zawodowego, w urzędach miast na prawach powiatu, w celu zabezpieczenia jak najszerszego zakresu źródeł przychodów z działalności, w kwietniu br. rozpoczęła Pani studia podyplomowe na Politechnice B, gdyż program tych studiów podyplomowych rozszerzy i zaktualizuje dotychczasową wiedzę, co pozwoli na szerszy zakres działalności w branży inżynierii ruchu drogowego.

Studia podyplomowe rozpoczęła Pani i opłaciła pierwszą z dwóch rat przed zarejestrowaniem działalności gospodarczej z uwagi na terminy naboru i zajęć oraz konieczność zaczekania z zarejestrowaniem działalności gospodarczej do terminu wynikającego z umowy o dofinansowanie, ale zapisała się Pani na nie wyłącznie w związku z planowaną działalnością gospodarczą. Druga rata będzie płacona już po zarejestrowaniu działalności gospodarczej i przedmiotowe studia podyplomowe będą kontynuowane.

II. Głównym PKD planowanej działalności gospodarczej będzie 71.12.Z („działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”).

Planowana jest działalność głównie w zakresie inżynierii, w tym projektowanie inżynierskie związane z projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i inżynierii ruchu. Przewidywane jest, że działalność będzie stopniowo rozszerzana:

1)od zarejestrowania działalności gospodarczej głównymi usługami będą projekty (stałej/zmiennej/czasowej) organizacji ruchu drogowego (w tym także projekty/koncepcje systemów sterowania ruchem drogowym) wraz z inwentaryzacją stanu istniejącego dróg (w tym oznakowania drogowego),

2)w późniejszym czasie oprócz ww. oferowane będą usługi w zakresie analiz ruchu i opinii,

3)w dalszej przyszłości przewidywane jest rozszerzenie oferty o usługi w zakresie doradztwa i konsultacji.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

1)Czy prowadzi lub prowadziła Pani inną niż opisana we wniosku działalność gospodarczą, oraz czy jest lub była Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT? Jeśli tak, to prosimy żeby wskazała Pani:

·od kiedy i z jakiego powodu została Pani czynnym podatnikiem podatku VAT (przekroczenie limitu obrotów, rezygnacja ze zwolnienia od podatku VAT)?

·czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym przekroczyła kwotę 200.000 zł (bez podatku VAT)?

wskazała Pani, że:

Nie jest i nie była Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, od dnia (…).2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą „A” ze zgłoszonym głównym kodem PKD 71.12.Z i dodatkowymi kodami PKD 18.12.Z, 71.20.B, 72.19.Z, 74.10.Z, 74.20.Z, 85.59.B (przy czym dotąd w ramach tej działalności świadczone były wyłącznie usługi obejmujące udzielanie korepetycji z matematyki, realizację zadań z zakresu inżynierii ruchu drogowego polegających na opracowaniu i uzyskaniu zatwierdzenia projektów organizacji ruchu drogowego, wykonanie projektów sygnalizacji świetlnej, które są częścią projektu organizacji ruchu), innej działalności gospodarczej nie prowadzę i nie prowadziłam, przed aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą nie prowadziłam żadnej działalności gospodarczej.

2)Jeżeli rozpoczęła lub rozpocznie Pani prowadzenie działalności gospodarczej opisanej we wniosku w tym roku (lub kolejnych latach), prosimy, aby wskazała Pani, czy wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w roku podatkowym (prosimy wskazać, w którym roku) przekroczyła lub przekroczy kwotę 200.000 zł, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej?

wskazała Pani, że:

Wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 200.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej (szacuje Pani, że wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej przez Panią od (…) 2024 r. działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 115.000,00 zł netto).

3)Czy oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, będzie Pani dokonywała również dostawy towarów bądź świadczyła inne usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to prosimy wskazać, jakie to są/będą towary lub usługi.

wskazała Pani, że:

Oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, nie będzie Pani dokonywać dostawy towarów ani świadczyć innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

4)Czy czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od momentu jej rozpoczęcia będą polegały na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa?

wskazała Pani, że:

Czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od momentu jej rozpoczęcia nie polegają i nie będą polegać na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa (a gdyby to uległo w przyszłości zmianie i zaczęłaby Pani świadczyć usługi doradztwa [czego obecnie Pani nie przewiduje], to przed dniem zawarcia umowy i rozpoczęcia pierwszej usługi w zakresie doradztwa zarejestrowałaby się Pani jako podatnik VAT składając formularz VAT-R).

Pytanie

Czy pomimo PKD 71.12.Z („działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”), do czasu świadczenia usług w zakresie wyłącznie projektowania organizacji ruchu drogowego, a także później projektowania organizacji ruchu drogowego oraz sporządzania analiz ruchu i opinii, przy nieprzekraczaniu limitu przychodów może Pani korzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT (a zarejestrować się jako czynny podatnik VAT dopiero później przy podjęciu się pierwszej usługi z zakresu doradztwa/konsultacji lub przekroczeniu limitu przychodów)?

Pani stanowisko w sprawie

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł; do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 9, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Wprawdzie, zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b tej ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, a PKD 71.12.Z obejmuje „Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”, ale Pani w ramach działalności gospodarczej co najmniej w początkowym okresie nie będzie świadczyć usług z zakresu doradztwa (ani konsultacji), a jedynie w zakresie tego PKD projektowania organizacji ruchu drogowego wraz z inwentaryzacją stanu istniejącego dróg oraz ewentualnie analiz ruchu i opinii.

Zatem może Pani korzystać w tym okresie ze zwolnienia podmiotowego z VAT (do czasu pierwszej czynności, którą przekroczony zostanie limit przychodów lub która polegać będzie na świadczeniu usług z zakresu doradztwa).

Przedmiotowe stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w tym np. 0114-KDIP1-3.4012.331.2019.1.MK z 12 września 2019 r., czy 0111-KDIB3-3.4012.145.2019.1.MPU z 17 czerwca 2019 r. (wraz ze wskazanymi w niej innymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi przez Dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie i w Łodzi), jak i interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP1/443-935/12/LSz z 11 grudnia 2012 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zostały zawarte w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Ustawa oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu, termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa, należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest i nie była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Od (…) 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą „A” ze zgłoszonym głównym kodem PKD 71.12.Z i dodatkowymi kodami PKD 18.12.Z, 71.20.B, 72.19.Z, 74.10.Z, 74.20.Z, 85.59.B (przy czym dotąd w ramach tej działalności świadczone były wyłącznie usługi obejmujące udzielanie korepetycji z matematyki, realizację zadań z zakresu inżynierii ruchu drogowego polegających na opracowaniu i uzyskaniu zatwierdzenia projektów organizacji ruchu drogowego, wykonanie projektów sygnalizacji świetlnej, które są częścią projektu organizacji ruchu). Innej działalności gospodarczej Pani nie prowadzi i nie prowadziła, przed aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą nie prowadziła Pani żadnej działalności gospodarczej. Planowana jest działalność głównie w zakresie inżynierii, w tym projektowanie inżynierskie związane z projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i inżynierii ruchu. Przewidywane jest, że działalność będzie stopniowo rozszerzana:

1)od zarejestrowania działalności gospodarczej głównymi usługami będą projekty (stałej /zmiennej/czasowej) organizacji ruchu drogowego (w tym także projekty/koncepcje systemów sterowania ruchem drogowym) wraz z inwentaryzacją stanu istniejącego dróg (w tym oznakowania drogowego),

2)w późniejszym czasie oprócz ww. oferowane będą usługi w zakresie analiz ruchu i opinii,

3)w dalszej przyszłości przewidywane jest rozszerzenie oferty o usługi w zakresie doradztwa i konsultacji.

Wartość sprzedaży, z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 200.000,00 zł w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej (szacuje Pani, że wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej od 3 czerwca 2024 r. działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie przekroczy kwoty 115.000,00 zł netto). Oprócz świadczenia usług, będących przedmiotem wniosku, nie będzie Pani dokonywać dostawy towarów ani świadczyć innych usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od momentu jej rozpoczęcia nie polegają i nie będą polegać na udzielaniu „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa.

W tak przedstawionym opisie sprawy Pani wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy pomimo PKD 71.12.Z („działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”), do czasu świadczenia usług w zakresie wyłącznie projektowania organizacji ruchu drogowego, a także później projektowania organizacji ruchu drogowego oraz sporządzania analiz ruchu i opinii, przy nieprzekraczaniu limitu przychodów może Pani korzystać z podmiotowego zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy (a zarejestrować się jako czynny podatnik VAT dopiero później przy podjęciu się pierwszej usługi z zakresu doradztwa/konsultacji lub przekroczeniu limitu sprzedaży w kwocie 200.000 zł).

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że w sytuacji gdy od 3 czerwca 2024 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności w ww. zakresie, a przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, tj. 2024 r. nie przekroczy kwoty 200.000 zł, przy czym nie będzie Pani wykonywać usług doradztwa oraz innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, lub wykona Pani jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do zwolnienia od podatku.

Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga w zakresie podatku od towarów i usług. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00