Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.273.2024.1.MMA

Zwolnienie od podatku VAT usług zielarza-fitoterapeuty.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 13 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług zielarza-fitoterapeuty.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni 11 marca 2024 roku rozpoczęła indywidualną działalność gospodarczą, nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy - w proporcji do okresu sprzedaży - równowartości 200 tys. zł.

Jest to pierwsza działalność gospodarcza Wnioskodawczyni, wobec czego nigdy wcześniej nie utraciła ona prawa do zwolnienia z VAT oraz dobrowolnie z niego nie rezygnowała. Wnioskodawczyni nie jest wpisana do rejestru podmiotów leczniczych.

W CEIDG działalność Wnioskodawczyni sklasyfikowana została jako:

  • 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 86.90.D Działalność paramedyczna,
  • 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.

W stanie obecnym działalność Wnioskodawczyni polega na:

1)sprzedaży osobom fizycznym suplementów diety wykorzystując do tego własny sklep internetowy www.holisticamed.pl oraz platformę Allegro. Suplementy do odsprzedaży zakupione są w hurtowniach lub bezpośrednio u producenta bądź polskiego dystrybutora suplementu diety;

2)sprzedaży osobom fizycznym usług medycznych, które realizowane są przez podmioty lecznicze wpisane do rejestru podmiotów leczniczych;

3)sprzedaży podmiotom leczniczym, lekarzom działającym w ramach indywidualnej praktyki zawodowej, innym przedsiębiorcom (np. dietetykom) usług medycznych, a oni następnie sprzedają te usługi swoim pacjentom/klientom. Sprzedawane usługi medyczne są realizowane przez podmioty lecznicze wpisane do rejestru podmiotów leczniczych.

Wnioskodawczyni w stanie obecnym nie prowadzi innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).

W zdarzeniu przyszłym: Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności chce świadczyć również usługi konsultacji online zielarza-fitototerapeuty, czyli prowadzić indywidualną praktykę fitoterapeutyczną w ramach terapii niekonwencjonalnych. Działalność sklasyfikowana jako 86.90.D Działalność paramedyczna.

Wnioskodawczyni jest magistrem biologii, ukończyła kursy zawodowe z zakresu towaroznawstwa zielarskiego oraz zielarza-fitoterapeuty.

Opis usługi: Pacjent będzie mógł zakupić usługę konsultacji/pakiet konsultacji online w sklepie internetowym Wnioskodawczyni.

Konsultacja będzie miała charakter usługi medycznej tzn. będzie służyła wyłącznie profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu bądź poprawie zdrowia.

Konsultacja będzie odbywała się online jako połączenie telefoniczne lub poprzez komunikatory internetowe.

W przyszłości Wnioskodawczyni planuje również możliwość odbycia takiej konsultacji stacjonarnie w gabinecie.

W ramach konsultacji Wnioskodawczyni przeprowadzi z pacjentem wywiad medyczny dotyczący dolegliwości z jakimi pacjent się zgłosił, okoliczności w jakich dolegliwości powstały, zażywanych leków, suplementów, preparatów ziołowych, chorób, na które pacjent się leczy lub leczył w przeszłości, przeanalizuje wyniki badań przesłanych przez pacjenta bądź wyniki badań, które pacjent zakupił w sklepie internetowym Wnioskodawczyni.

Na podstawie zebranego wywiadu Wnioskodawczyni przygotuje dla pacjenta program kompleksowej fitoterapii obejmującej listę zaleconych suplementów diety, preparatów ziołowych wraz z ich dawkowaniem i sposobem zażywania, wskazówki dietetyczne, wskazówki dotyczące stylu życia.

W razie potrzeby Wnioskodawczyni zasugeruje pacjentowi konieczność poszerzenia diagnostyki lub skorzystania z konsultacji lekarza/lekarza specjalisty.

Następnie, jeśli pacjent wykupił pakiet konsultacji lub jeśli wykupi kolejne konsultacje Wnioskodawczyni będzie monitorowała postęp leczenia oraz ewentualnie w razie potrzeby modyfikowała go. Terapia zakłada również współpracę z lekarzem.

Przykładowe rodzaje pakietów konsultacji, które chce oferować Wnioskodawca:

  • PAKIET ODROBACZANIE - przygotowanie organizmu pacjenta do leczenia przeciwpasożytniczego oraz wspomagania ziołami/suplementami kuracji przeciwpasożytniczej przepisanej przez lekarza medycyny. Jest to usługa uzupełniająca w stosunku do usług medycyny konwencjonalnej, która ma za zadanie maksymalnie zwiększyć prawdopodobieństwo wyleczenia pacjenta z choroby pasożytniczej. Adresowana jest do pacjentów, którzy uzyskali pozytywny wynik badania laboratoryjnego kału na obecność pasożytów, szczególnie do pacjentów, u których notuje się nawroty choroby pasożytniczej pomimo leczenia farmakologicznego przepisanego przez lekarza medycyny. Pakiet obejmuje wywiad medyczny z pacjentem dotyczący notowanych dolegliwości, zażywanych leków, analizę wyników badań i w razie potrzeby zalecenie kolejnych badań, które pozwolą na prawidłową analizę stanu zdrowia pacjenta i diagnozę ewentualnych dodatkowych problemów zdrowotnych pacjenta (które są bardzo często wywołane przez infekcję pasożytniczą). W czasie konsultacji Wnioskodawczyni będzie próbowała ustalić źródło możliwej infekcji pasożytniczej (np. podróże do krajów o klimacie subtropikalnym, picie wody z nieprzebadanej studni itp.) lub czynniki, które zwiększają ryzyko tej infekcji (np. przyjmowanie niektórych leków). Na podstawie wyników badań oraz wywiadu medycznego Wnioskodawczyni zaleci pacjentowi suplementy diety i zioła, które przygotują organizm pacjenta do leczenia przeciwpasożytniczego. Po wprowadzeniu terapii przez pacjenta Wnioskodawczyni dokona kolejnej analizy badań, stanu zdrowia pacjenta i w przypadku pozytywnej reakcji na zaproponowane wcześniej leczenie skieruje pacjenta do lekarza medycyny, który dobierze odpowiednie leki przeciwpasożytnicze. Na czas leczenia przeciwpasożytniczego Wnioskodawczyni zaleci pacjentowi suplementy diety, które zminimalizują negatywne skutki uboczne leków przeciwpasożytniczych (np. probiotyki, które będą chronić mikroflorę jelitową). Po skończonym leczeniu przeciwpasożytniczym Wnioskodawczyni zaleci preparaty ziołowe oraz suplementy diety, które będą miały działanie przeciwpasożytnicze (terapia podtrzymująca leczenie przeciwpasożytnicze). Pakiet konsultacji zakończy się w momencie uzyskania przez pacjenta negatywnego wyniku badania kontrolnego na obecność pasożytów.
  • PAKIET NIEPŁODNOŚĆ - usługa wspomagania procesu leczenia niepłodności u osoby/pary. Pakiet będzie obejmował wywiad medyczny z pacjentem/pacjentami dotyczący notowanych dolegliwości, analizę wyników badań i w razie potrzeby zalecenie kolejnych badań, które pozwolą na prawidłową analizę stanu zdrowia, stanu odżywienia organizmu. Dzięki temu Wnioskodawczyni będzie mogła zdiagnozować problemy, które mogą mieć wpływ na płodność (np. niedobory pokarmowe, zaburzenia mikroflory jelitowej, nietolerancje pokarmowe, przewlekłe stany zapalne w organizmie, zakażenia pasożytnicze), które są najczęściej całkowicie pomijane przez lekarzy leczących niepłodność, ponieważ skupiają się oni na leczeniu farmakologicznym głównej przyczyny niepłodności np. zaburzeniach hormonalnych. Wywiad medyczny zakończy się rozpisaniem pacjentowi/pacjentom kuracji obejmującej suplementy diety i leki ziołowe, które wspomogą proces leczenia niepłodności i zwiększą prawdopodobieństwo zajścia w ciążę. W trakcie terapii Wnioskodawczyni będzie analizowała nowe wyniki badań i ewentualnie korygował wcześniej rozpisaną terapię, będzie współpracował ze specjalistami innych zawodów medycznych np. lekarzem, dietetykiem lub/i psychologiem.

Pytania

1)Czy usługa konsultacji medycznych zielarza-fitoterapeuty będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do momentu, aż Wnioskodawczyni nie przekroczy progu 200 tys. zł lub odpowiedniej kwoty w proporcji do okresu sprzedaży w pierwszym roku działalności gospodarczej?

2)Czy usługi medyczne opisane w zdarzeniu przyszłym i świadczone przez wykwalifikowanego zielarza-fitoterapeutę mogą być uznane za doradztwo, o którym mowa w przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b, a tym samym Wnioskodawczyni utraci prawo do zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 i będzie musiała zarejestrować się jako czynny podatnik VAT od pierwszego dnia działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym?

Pani stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawczyni po rozpoczęciu działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym będzie mogła nadal korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W opinii Wnioskodawczyni działalność opisana w zdarzeniu przyszłym nie jest doradztwem, a usługą medyczną - leczeniem/terapią pacjenta z zastosowaniem metod medycyny niekonwencjonalnej - ziołolecznictwa, która ma na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie bądź poprawę zdrowia, a zatem ma prawo korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Pacjent wykupujący usługę konsultacji/pakiet konsultacji nie będzie miał na celu uzyskanie porady, doradzenia się w jakieś sprawie, ale celem wykupienia usługi będzie zdiagnozowanie jego problemów zdrowotnych, źródła (przyczyny) problemów zdrowotnych oraz przeprowadzenia kompleksowej terapii, która pomoże przywrócić mu zdrowie, zlikwidować/zminimalizować odczuwane dolegliwości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a) lekarza i lekarza dentysty,

b) pielęgniarki i położnej,

c) medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991, 1675 i 1972),

d) psychologa.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy w zakresie opieki medycznej stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym:

państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

b) opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;

c) świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że powyższe zwolnienie ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Należy mieć na uwadze, że analizowany przepis zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze bądź w ramach zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi.

Precyzując czynności, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia należy zastosować wykładnię językową.

„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk, to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.

„Zachowanie” rozumiane jest zaś jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.

Interpretując słowo „ratowanie” należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.

Pojęcie „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu. 

„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.

Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

Dodatkowo należy wskazać, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08, pkt 25). Jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

W tym kontekście należy zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. Zatem w tym zakresie należy szukać wyjaśnienia w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

I tak, w wyroku C-106/05, pkt 27 Trybunał stwierdził, że:

pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku C-307/01, pkt 57, gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Należy więc uznać, że pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez Trybunał „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok C-212/01, pkt 40).

Należy podkreślić, że ani przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z powołanego powyższej wyroku.

Ponadto Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w ww. wyroku stwierdził, że:

„(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.

Również z orzeczenia C-384/98 wynika, że preferencji podlegać mogą jedynie te usługi, które mają cel terapeutyczny bądź profilaktyczny, a nie podlegają mu takie, które mają charakter czysto ekspercki i doradczy (np. orzekanie o stanie zdrowia dla potrzeb przyznania renty, bądź dla instytucji ubezpieczeniowych dla ustalenia wysokości składki ubezpieczenia na życie).

Ponadto, jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08:

„Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia, jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”. Rzecznik zauważa również, że: „działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne”.

W tym miejscu warto wskazać na wyrok TSUE C-141/00 w którym wskazano, że:

„zwolnienie przyznane w art. 13(A)(J)(c,) Szóstej Dyrektywy (aktualnie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady) nie zależy od formy prawnej podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne, o których mowa w tym przepisie”.

W wyroku tym TSUE wyjaśnił również:

„W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe” (pkt 27).

Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy usługa konsultacji medycznych zielarza-fitoterapeuty będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do momentu, aż nie przekroczy Pani progu 200 tys. zł lub odpowiedniej kwoty w proporcji do okresu sprzedaży w pierwszym roku działalności gospodarczej.

W celu rozstrzygnięcia przedstawionych przez Panią wątpliwości, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy oferowane przez Panią usługi konsultacji medycznych zielarza-fitoterapeuty korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 lub art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Dokonując oceny przedstawionych okoliczności sprawy należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym, wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy, nie jest Pani wpisana do rejestru podmiotów leczniczych.

Zatem do świadczonych przez Panią usług konsultacji online zielarza-fitototerapeuty nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, gdyż nie zostanie spełniona wynikająca z tego przepisu przesłanka o charakterze podmiotowym.

Należy więc przeanalizować, czy opisane we wniosku usługi konsultacji online zielarza-fitototerapeuty będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

  • przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być osobą wykonującą inny zawód medyczny w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
  • przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie to nie ma zastosowania.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy odsyła do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, który jednakże nie wymienia wprost zawodów medycznych odsyłając do kolejnych uregulowań.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799) o działalności leczniczej:

użyte w ustawie określenie osoby wykonującej zawód medyczny, oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej:

użyte w ustawie określenie świadczenia zdrowotnego, oznacza działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Przewidziany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy warunek, zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi opieki medycznej wykonywane w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, tj. przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoby legitymujące się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.

Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty, felczera, diagnosty laboratoryjnego. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, iż pojęcie „osoba wykonująca zawód medyczny” obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania. Pojęcie „wykonywanie zawodu medycznego” należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

A zatem rozpatrując kwestię zwolnienia świadczonych przez Panią usług, należy w pierwszej kolejności dokonać oceny, czy usługi będące przedmiotem wniosku ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Jak wskazała Pani we wniosku, konsultacja będzie miała charakter usługi medycznej tzn. będzie służyła wyłącznie profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu bądź poprawie zdrowia. W ramach konsultacji przeprowadzi Pani z pacjentem wywiad medyczny dotyczący dolegliwości z jakimi pacjent się zgłosił, okoliczności w jakich dolegliwości powstały, zażywanych leków, suplementów, preparatów ziołowych, chorób, na które pacjent się leczy lub leczył w przeszłości, przeanalizuje wyniki badań przesłanych przez pacjenta bądź wyniki badań, które pacjent zakupił w Pani sklepie internetowym. Na podstawie zebranego wywiadu przygotuje Pani dla pacjenta program kompleksowej fitoterapii obejmującej listę zaleconych suplementów diety, preparatów ziołowych wraz z ich dawkowaniem i sposobem zażywania, wskazówki dietetyczne, wskazówki dotyczące stylu życia. W razie potrzeby zasugeruje Pani pacjentowi konieczność poszerzenia diagnostyki lub skorzystania z konsultacji lekarza/lekarza specjalisty. Następnie, jeśli pacjent wykupił pakiet konsultacji lub jeśli wykupi kolejne konsultacje będzie Pani monitorowała postęp leczenia oraz ewentualnie w razie potrzeby modyfikowała go. Terapia zakłada również współpracę z lekarzem.

Zatem, w świetle powyższych informacji należy stwierdzić, że usługi konsultacji online zielarza-fitototerapeuty świadczone przez Panią są usługami służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a zatem pierwszy warunek warunkujący zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy (warunek przedmiotowy) został spełniony.

Zbadać należy zatem, czy spełniony jest także drugi warunek do zastosowania zwolnienia, tj. przesłanka podmiotowa, a więc, czy jest Pani osobą wykonującą zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o działalności leczniczej.

Wskazała Pani we wniosku, że jest magistrem biologii, ukończyła Pani kursy zawodowe z zakresu towaroznawstwa zielarskiego oraz zielarza-fitoterapeuty.

W tym miejscu należy zauważyć, że w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227), zielarz- fitoterapeuta (kod zawodu 323012) znalazł się w grupie 3, podgrupie: 32 Średni personel do spraw zdrowia.

Wskazać należy, że zawód zielarza-terapeuty nie jest zawodem medycznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej. Nie zmienia tego fakt, że zawód ten wymieniony został w klasyfikacji zawodów i specjalności w grupie praktykujących niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii (323). Dokonując analizy ww. rozporządzenia zauważyć należy ponadto, że zawód nie został wymieniony w grupie specjalistów do spraw zdrowia (22) obejmującej lekarzy, pielęgniarki, położne, specjalistów do spraw ratownictwa medycznego, lekarzy weterynarii, lekarzy dentystów, diagnostów laboratoryjnych, farmaceutów oraz innych specjalistów ochrony zdrowia.

Zgodnie z opisem zawodu – zielarz-fitoterapeuta pozyskuje, przechowuje i sprzedaje zioła, wyroby zielarskie, kosmetyczne oraz suplementy diety; we współpracy z farmaceutami i lekarzami poszukuje i poznaje nowe właściwości roślin leczniczych; określa dawkowanie sporządzanych z nich preparatów, działania niepożądane oraz ich interakcje z lekami syntetycznymi; doradza i stosuje w celach terapeutycznych zioła stosowane w medycynie niekonwencjonalnej (naturalnej); podejmuje terapie alternatywne.

Zadaniem zawodowym zielarza-fitoterapeuty jest m.in. pozyskiwanie ziół i roślin leczniczych; dokonywanie oceny jakości i własności surowców i produktów kosmetycznych, zielarskich oraz suplementów diety i żywności; nadzorowanie procesu suszenia ziół i roślin leczniczych określanie, pod kierunkiem farmaceuty lub lekarza, w laboratoriach analitycznych substancji czynnych pomocnych w leczeniu chorób: pośredniczenie w sprzedaży produktów zielarskich, doradzanie klientom w zakupie produktów zielarskich, kosmetyków i suplementów diety zgodnie z informacjami zawartymi w ulotkach załączonych do produktów; współpraca z firmami zajmującymi się w uprawą i przetwórstwem ziół i roślin leczniczych, z firmami farmaceutycznymi oraz z lekarzami; współdziałanie ze służbą zdrowia oraz przedstawicielami medycyny tradycyjnej.

Dodatkowe zadania zawodowe to np. prowadzenie drogerii i sklepu zielarsko-medycznego oraz sprzedaż produktów zielarskich; certyfikowanie produktów zielarskich w laboratoriach analitycznych i laboratoriach kontroli jakości; prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej i praktyki fitoterapeutycznej w ramach terapii niekonwencjonalnych.

Mając na uwadze charakterystykę zawodu zielarza-fitoterapeuty, należy stwierdzić, że osoba posiadająca kwalifikacje do wykonywania ww. zawodu – nie spełnia przesłanki podmiotowej do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Z przedstawionej powyżej charakterystyki wynika, że osoba wykonująca zawód zielarza-fitoterapeuty nie posiada wykształcenia w dziedzinie nauk medycznych. Usługi świadczone przez Panią będą polegały na przeprowadzeniu z pacjentem wywiadu medycznego dotyczącego dolegliwości z jakimi pacjent się zgłosił, okoliczności w jakich dolegliwości powstały, zażywanych leków, suplementów, preparatów ziołowych, chorób, na które pacjent się leczy lub leczył w przeszłości, przeanalizuje wyniki badań przesłanych przez pacjenta bądź wyniki badań, które pacjent zakupił w Pani sklepie internetowym. Następnie na podstawie zebranego wywiadu przygotuje Pani dla pacjenta program kompleksowej fitoterapii obejmującej listę zaleconych suplementów diety, preparatów ziołowych wraz z ich dawkowaniem i sposobem zażywania, wskazówki dietetyczne, wskazówki dotyczące stylu życia. W razie potrzeby zasugeruje Pani pacjentowi konieczność poszerzenia diagnostyki lub skorzystania z konsultacji lekarza/lekarza specjalisty.

Tym samym świadczone przez Panią usługi nie mają charakteru typowo medycznego, ponieważ fitoterapeuta nie posiada uprawnień do leczenia farmakologicznego. W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu zdarzenia przyszłego, nie można uznać, że usługi te są wykonywane przez osobę wykonującą zawód medyczny, bowiem osoba ta nie posiada wykształcenia w dziedzinie medycyny. Co prawda nie można kwestionować uprawnień tej osoby do udzielania świadczeń w zakresie fitoterapii jednakże nie można stwierdzić, iż osoba ta wykonuje zawód medyczny. Świadczenie usług wykonywanych przez osobę posiadającą kwalifikacje zielarza-fitoterapeuty i nieposiadającą uprawnień do leczenia farmakologicznego nie jest świadczeniem w ramach wykonywania zawodów medycznych i paramedycznych określonych przez ustawodawstwo krajowe przez osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny.

Przewidziany ustawą o podatku od towarów i usług warunek, zgodnie z którym świadczenie zdrowotne musi być dokonywane przez osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do ich udzielania oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny, ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej, wykonywanych przez osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących. Osoby wykonujące zawody medyczne to osoby, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje natomiast należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.

W konsekwencji mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że analizowanym przypadku, nie spełnia Pani przesłanki podmiotowej wskazanej w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Podsumowując, wykonywane przez Panią usługi konsultacji online zielarza-fitototerapeuty nie będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy,

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy mogą być objęci podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000 zł bez kwoty podatku. Podatnicy mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy, pod warunkiem, że nie wykonują czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że 11 marca 2024 roku rozpoczęła Pani indywidualną działalność gospodarczą, nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy - w proporcji do okresu sprzedaży - równowartości 200 tys. zł. W stanie obecnym nie prowadzi Pani innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do świadczonych usług konsultacji online zielarza-fitototerapeuty, które jak rozstrzygnięto powyżej nie spełniają przesłanek warunkujących zwolnienie z podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 oraz w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 9 ustawy do momentu przekroczenia limitu wartości sprzedaży w proporcji do okresu sprzedaży kwoty 200 000 zł lub wykonania jakiejkolwiek czynności, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Jednocześnie wskazania wymaga, że obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, po przekroczeniu którego podatnik traci prawo do zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Pani wątpliwości dotyczą również kwestii, czy usługi medyczne opisane w zdarzeniu przyszłym i świadczone przez wykwalifikowanego zielarza-fitoterapeutę mogą być uznane za doradztwo, o którym mowa w przepisie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, a tym samym, czy utraci Pani prawo do zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 i będzie musiała zarejestrować się jako czynny podatnik VAT od pierwszego dnia działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym.

Odnosząc się do Pani wątpliwości, podkreślić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Powracając do Pani wątpliwości trzeba zwrócić uwagę na zawarte w opisie sprawy informacje. Wskazała Pani, że na podstawie zebranego wywiadu przygotuje Pani dla pacjenta program kompleksowej fitoterapii obejmującej listę zaleconych suplementów diety, preparatów ziołowych wraz z ich dawkowaniem i sposobem zażywania, wskazówki dietetyczne, wskazówki dotyczące stylu życia. W razie potrzeby zasugeruje Pani pacjentowi konieczność poszerzenia diagnostyki lub skorzystania z konsultacji lekarza/lekarza specjalisty. Następnie, jeśli pacjent wykupił pakiet konsultacji lub jeśli wykupi kolejne konsultacje będzie Pani monitorowała postęp leczenia oraz ewentualnie w razie potrzeby modyfikowała go. Terapia zakłada również współpracę z lekarzem.

Tym samym stwierdzić należy, że pacjent wykupujący usługę konsultacji/pakiet konsultacji nie będzie miał na celu uzyskanie porady, doradzenia się w jakieś sprawie, ale celem wykupienia usługi będzie zdiagnozowanie jego problemów zdrowotnych, źródła (przyczyny) problemów zdrowotnych oraz przeprowadzenia kompleksowej terapii, która pomoże przywrócić mu zdrowie, zlikwidować/zminimalizować odczuwane dolegliwości.

A zatem odnosząc się do Pani pytania, należy stwierdzić, że analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że skoro w zakresie wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej polegającej na wykonywaniu usługi konsultacji online zielarza-fitototerapeuty, nie będzie Pani świadczyła usług w zakresie doradztwa, jak również wykonywała innych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy – to może Pani korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 9 ustawy, do momentu gdy wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ww. przepisu nie przekroczy w proporcji do okresu sprzedaży kwoty 200.000 zł.

Tym samym oceniając całościowo Pani stanowisko należało uznać je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja w zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenieo prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00