Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.243.2024.2.MM
Brak uznania wyodrębnionych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji opodatkowanie podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży oraz obowiązek udokumentowania tej transakcji fakturą i prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na tej fakturze.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
10 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- braku uznania wyodrębnionych składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji sprzedaży,
- obowiązku udokumentowania tej transakcji fakturą i prawa Wnioskodawcy 2 do odliczenia podatku VAT wykazanego na tej fakturze.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 czerwca 2024 r. (wpływ 19 czerwca 2024 r.).
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
- A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
- B sp. z o.o.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Sp. z o.o (dalej: Wnioskodawca 1 lub Spółka) jest spółką z siedzibą i miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
B. sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca 2) również jest spółką z siedzibą i miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawcy są podmiotami powiązanymi kapitałowo.
W strukturze organizacyjnej Spółki można wyodrębnić kilka działów, w tym dział (...). Funkcjonowanie działu (...) nie jest jednak udokumentowane żadnymi dokumentami wewnętrznymi Spółki, tj. statutem, regulaminem, decyzją zarządu czy też innym aktem o podobnym charakterze. W dziale tym zatrudnionych jest czterech pracowników, którzy od 1 stycznia 2024 r. posiadają także własnego kierownika.
Wnioskodawcy zamierzają zawrzeć umowę, w wyniku której Wnioskodawca 2 przejmie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy wskazanych pracowników Spółki. Wraz z przejęciem pracowników Wnioskodawca 2 zakupi od Spółki:
a)samochody osobowe,
b)sprzęt komputerowy,
c)telefony.
Wskazane składniki majątku wykorzystywane są obecnie przez pracowników działu (...).
W wyniku zatrudnienia pracowników (...) przez Wnioskodawcę 2 oraz sprzedaży składników majątku, Spółka zaprzestanie wykonywania przedmiotowej działalności.
Przedmiotem transakcji będą jedynie powyżej wskazane samochody osobowe, sprzęt komputerowy, telefony.
Przedmiotem sprzedaży nie będą natomiast wartości niematerialne i prawne (know-how czy też marka), które byłyby przypisane do działu (...), ponieważ takowe nie są aktualnie wykazywane w księgach rachunkowych Spółki. Transakcja nie obejmuje również należności i zobowiązań, które można by przypisać do działu (...).
Wnioskodawca 1 świadczy obecnie usługi (...) na rzecz jednego klienta. Po dokonaniu przedmiotowej transakcji Wnioskodawca 2, który ma podpisaną umowę ze wskazanym klientem na świadczenie innych usług rozszerzy ją o usługi dotyczące (...).
Na potrzeby wyodrębnienia ewidencji finansowej dotyczącej działu (...) w Spółce, wszelkie koszty związane ze wskazanym działem księgowane są na oddzielonym koncie. Wyodrębnione koszty to jedynie koszty bezpośrednio związane ze wskazanym działem. Nie dochodzi jednak do przyporządkowania do działu (...) kosztów pośrednich. Przychody natomiast księgowane były na koncie ogólnym do 31 grudnia 2023 r., a od 1 stycznia 2024 r. stworzone zostało oddzielne konto (odpowiadające pod względem numeru 7520) przychodowe.
W konsekwencji też nie można aktualnie sporządzić wewnętrznego bilansu, rachunku zysków i strat dla wskazanego działu, a zatem w pełni ocenić jego wyników finansowych. Nie jest także prowadzony odrębny rachunek bankowy dla działu (...).
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Sprzedaż składników majątkowych przez Wnioskodawcę związana jest z faktem, iż są one niezbędne do wykonywania czynności przez przejmowanych przez B sp. z o.o. pracowników. Sprzedaż wspomnianych składników majątkowych podyktowana jest kwestiami gospodarczymi. Po przejęciu pracowników Spółka nie będzie ich potrzebować, a spółka B nie dysponuje środkami finansowymi na zakup nowego wyposażenia dla przejętych pracowników, szczególnie jeżeli chodzi o samochody osobowe.
B sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT.
Po realizacji przedmiotowej transakcji przejęci przez ten podmiot pracownicy będą wykorzystywali nabyte składniki majątku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Składniki majątku zakupione przez B pozostaną zatem w bezpośrednim związku przyczynowo skutkowym z wykonywaną działalnością gospodarczą, z której obrót podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytania
1.Czy wyodrębnione składniki majątkowe związane z działalnością w zakresie (…) A Sp. z o.o. nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT i w konsekwencji ich planowana sprzedaż do B sp. z o.o. podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy w przypadku stwierdzenia, że przedmiotowa transakcja nie stanowi sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorca A Sp. z o.o. i sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wobec czego powinna być dokumentowana fakturą VAT, to po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT przez Wnioskodawcę 2, będzie mu przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze?
Stanowisko Zainteresowanych
1.Sprzedane przez Spółkę składniki majątku do Wnioskodawcy 2 nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
2.Sprzedane przez Spółkę składniki majątku do Wnioskodawcy 2 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i wobec tego powinna być dokumentowana fakturą VAT, a po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT przez Wnioskodawcę 2, będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze.
Uzasadnienie stanowiska
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1:
Wyodrębnione składniki majątkowe Spółki dot. działu (…) nie stanowią zdaniem Wnioskodawcy 1 zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy VAT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Mając na uwadze powyższą definicję, stwierdzić należy, że wyodrębnione ZCP spełni łącznie poniższe warunki jeżeli:
1)stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
2)wyodrębnionych organizacyjne,
3)wyodrębnionych finansowo,
4)wyodrębnionych funkcjonalnie, tzn. przy pomocy tych składników możliwa jest realizacja zadań gospodarczych,
5)zespół tych składników może ww. cele realizować samodzielnie (jak samodzielne przedsiębiorstwo),
6)powyższe warunki są spełnione przed sprzedażą / aportem ZCP.
Ad 1) ZCP jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań
ZCP stanowią składniki majątku, pomiędzy którymi istnieje taka relacja, że można mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
W skład ww. zespołu składników majątkowych powinny wchodzić wszelkie środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wartość firmy - tzw. „goodwill”, wyposażenie, umowy z pracownikami i kontrahentami, należności i zobowiązania.
Dodatkowo w ww. zespole składników majątkowych należy uwzględniać wszystkie zobowiązania funkcjonalnie związane ze sprzedawaną częścią, tj. długi, które wpływają na funkcjonowanie wyodrębnionej części przedsiębiorstwa.
W Spółce istnieją składniki majątkowe składające się na działalność w zakresie (…), które wykorzystywane są bezpośrednio przez personel tego działu i w całości zostaną sprzedane do Wnioskodawcy 2. Składniki, o których mowa to:
1)samochody osobowe,
2)sprzęt komputerowy,
3)telefony,
4)umowy z pracownikami, którzy zatrudnieni są we wskazany dziale.
Przedmiotem sprzedaży nie będą natomiast wartości niematerialne i prawne (know-how czy też marka), które byłyby przypisane do działu (…), ponieważ takowe nie są aktualnie wykazywane w księgach rachunkowych Spółki. Pracownicy działu (…) w ramach swojej aktualnej pracy wykorzystują szczegółowe wytyczne sporządzone przez klienta, tj. spółkę matkę, które stanowią własność tego podmiotu.
Planowana transakcja nie obejmie także należności i zobowiązań, które można by przypisać działowi (…).
Wnioskodawca 2 po zakupie składników majątku będzie świadczył usługi (…) na rzecz klienta, który obecnie korzysta z usług Wnioskodawcy 1.
Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawców, nie jest spełniony warunek, dot. kompletności zespołu składników materialnych i niematerialnych.
Ad 2) wyodrębnienie organizacyjnie
Kryterium to oznacza, że ZCP powinno być wydzielone w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.
Powyższe oznacza, że ZCP powinno być wydzielone w strukturze przedsiębiorstwa w formie np. odrębnego działu wraz z kierownictwem i podporządkowanym mu personelem.
W Spółce istnieje osobny dział (…), który posiada przyporządkowanych do tego działu pracowników. Dział ten posiada również od 1 stycznia 2024 r. własnego kierownika.
Nie istnieje jednakże statut, regulamin, decyzja zarządu Spółki lub inny akt o podobnym charakterze, który wskazuje, iż w strukturze przedsiębiorstwa funkcjonuje aktualnie dział (…).
Wobec powyższego przedmiotowy warunek zdaniem Wnioskodawców jest spełniony tylko częściowo.
Ad 3) wyodrębnienie finansowe
Kryterium to oznacza, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.
Spółka ponosi koszty oraz osiąga przychody podatkowe związane z działalnością w zakresie (…). Wszelkie koszty związane ze wskazanym działem księgowane są na oddzielonym koncie. Przychody natomiast księgowane były na koncie ogólnym do 31 grudnia 2023 r., a od 1 stycznia 2024 r. stworzone zostało oddzielne konto (odpowiadające pod względem numeru 7520) przychodowe.
Do działu (…) można aktualnie przypisać wyłącznie koszty bezpośrednio jego dotyczące. Nie są jednakże aktualnie przypisywane koszty pośrednie dotyczące tegoż działu. W konsekwencji też nie można aktualnie sporządzić wewnętrznego bilansu, rachunku zysków i strat dla wskazanego działu, a zatem w pełni ocenić jego wyników finansowych. Nie jest także prowadzony odrębny rachunek bankowy dla działu (…).
Wobec powyższego przedmiotowy warunek zdaniem Wnioskodawców nie jest spełniony.
Ad 4) i 5) wyodrębnienie funkcjonalne i samodzielność
Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła zostać uznana za ZCP musi ona posiadać zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Oznacza to, że składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Dział (…) funkcjonujący w Spółce charakteryzuje się co do zasady aktualnie pewnym stopniem wyodrębnienia funkcjonalnego oraz samodzielności w ramach struktur tego pomiotu.
Ad 6) moment spełnienia ww. warunków
Powyższe warunki dotyczące ZCP powinny zostać spełnione przed sprzedażą ZCP. Nie będzie stanowił ZCP taki zespół składników majątkowych, który będzie spełniać kryteria ZCP dopiero po sprzedaży.
W ocenie Wnioskodawców obecnie (czyli przed sprzedażą składników majątkowych do Wnioskodawcy 2) zespół przedmiotowych składników nie spełnia definicji ZCP. Transakcja będzie bowiem obejmowała sprzedaż części składników majątkowych Spółki, w stosunku do których nie można wskazać, iż stanowią one kompletny zespół składników materialnych i niematerialnych. Do prowadzenia działalności w zakresie (…) niezbędne są również składniki niematerialne takie jak know-how, marka. Dopiero dysponowanie zarówno majątkiem materialnym jak i niematerialnym pozwala na skuteczne prowadzenie działalności.
Zaprezentowane przez Wnioskodawców stanowisko, znajduje potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach oraz w orzecznictwie sądowym w podobnych stanach faktycznych, np.:
1)Interpretacje indywidualne z 21 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.471.2023.2.AK; z 27 czerwca 2023 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.427.2023.3.MSZ, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał kryteria, które musi spełniać ZCP;
2)Wyrok NSA z 30 czerwca 2021 r., sygn. akt: I FSK 1453/19, gdzie Sąd wskazał kryteria, które musi spełniać ZCP.
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 2:
W przypadku uznania przez organ, do którego jest kierowany niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, że sprzedaż składników majątku podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i w związku z tym powinno być udokumentowane fakturą VAT, Wnioskodawcy 2 będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT wykazanego na prawidłowo wystawionej fakturze dokumentującej przedmiotową sprzedaż.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Przy tym przez czynności opodatkowane należy rozumieć czynności generujące podatek należny według jednej z przewidzianych w ustawie o VAT stawek, a więc czynności inne niż (i) zwolnione z VAT oraz (ii) co do zasady pozostające poza zakresem opodatkowania VAT.
Wnioskodawca 2 jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, ponieważ dokonuje czynności wskazanych w Ustawie o VAT podlegających opodatkowaniu, związanych z prowadzoną działalnością. Ponadto po realizacji przedmiotowej transakcji przejęci przez Wnioskodawcę 2 pracownicy będą wykorzystywali nabyte składniki majątku.
Składniki majątku zakupione przez Wnioskodawcę 2 pozostaną zatem w bezpośrednim związku przyczynowo skutkowym z wykonywaną działalnością gospodarczą, z której obrót podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pozyskanie od Spółki przedmiotowych składników majątku ma przynieść w przyszłości Wnioskodawcy 2 obrót ze sprzedaży podlegający opodatkowaniu VAT. W związku z tym, jeżeli Wnioskodawca 2 otrzyma od Spółki prawidłowo wystawioną fakturę VAT dokumentującą sprzedaż składników majątku i na fakturze tej zostaje wykazany podatek VAT zgodnie z obowiązującą stawką, to zostanie spełniona dyspozycja wskazana w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT i Wnioskodawcy 2 będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT wykazanego na tej fakturze.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca 1 i Wnioskodawca 2 wnoszą o potwierdzenie zajętego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
I tak, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
W wyroku z 11 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych). I tak:
1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;
2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:
1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.
W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5(8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
W złożonym wniosku wskazali Państwo, że w strukturze organizacyjnej Spółki można wyodrębnić kilka działów, w tym dział (...). Funkcjonowanie działu (...) nie jest jednak udokumentowane żadnymi dokumentami wewnętrznymi Spółki, tj. statutem, regulaminem, decyzją zarządu, czy też innym aktem o podobnym charakterze. W dziale tym zatrudnionych jest czterech pracowników, którzy od 1 stycznia 2024 r. posiadają własnego kierownika. Wnioskodawcy zamierzają zawrzeć umowę, w wyniku której Wnioskodawca 2 przejmie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy wskazanych pracowników Spółki. Wraz z przejęciem pracowników Wnioskodawca 2 zakupi od Spółki: samochody osobowe, sprzęt komputerowy, telefony. Wskazane składniki majątku wykorzystywane są obecnie przez pracowników działu (...). W wyniku zatrudnienia pracowników (...) przez Wnioskodawcę 2 oraz sprzedaży składników majątku, Spółka zaprzestanie wykonywania przedmiotowej działalności. Sprzedaż składników majątkowych przez Wnioskodawcę związana jest z faktem, iż są one niezbędne do wykonywania czynności przez przejmowanych przez B sp. z o.o. pracowników.
Zgodnie z Państwa wskazaniem, przedmiotem sprzedaży nie będą natomiast wartości niematerialne i prawne (know-how czy też marka), które byłyby przypisane do działu (...), ponieważ takowe nie są aktualnie wykazywane w księgach rachunkowych Spółki. Transakcja nie obejmuje również należności i zobowiązań, które można by przypisać do działu (...). Wnioskodawca 1 świadczy obecnie usługi (...) na rzecz jednego klienta. Po dokonaniu przedmiotowej transakcji Wnioskodawca 2, który ma podpisaną umowę ze wskazanym klientem na świadczenie innych usług rozszerzy ją o usługi dotyczące (...).
Na potrzeby wyodrębnienia ewidencji finansowej dotyczącej działu (...) w Spółce wszelkie koszty związane ze wskazanym działem księgowane są na oddzielonym koncie. Wyodrębnione koszty to jedynie koszty bezpośrednio związane ze wskazanym działem. Nie dochodzi jednak do przyporządkowania do działu (...) kosztów pośrednich. Przychody natomiast księgowane były na koncie ogólnym. W konsekwencji nie można aktualnie sporządzić wewnętrznego bilansu, rachunku zysków i strat dla wskazanego działu, a zatem w pełni ocenić jego wyników finansowych. Nie jest także prowadzony odrębny rachunek bankowy dla działu (...).
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii braku uznania sprzedaży wyodrębnionych składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
W kontekście uregulowań wspólnotowych oraz orzecznictwa TSUE należy wskazać, że nie ma podstaw do przyjęcia, że tylko przeniesienie wszystkich składników materialnych i niematerialnych jest okolicznością decydującą o uznaniu danego zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ, jeśli dany zespół składników będzie zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, to spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać, z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności, że doszło do wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jak wskazano powyżej, kryterium uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa przenoszonych składników, jest ich zorganizowany charakter, dzięki któremu mogą one realizować zadania gospodarcze. Kluczowa zatem jest ich wzajemna funkcjonalność oraz organizacyjna odrębność. Wskazać także należy, że muszą być to składniki zarówno materialne, jak i niematerialne ściśle związane z przedsiębiorstwem. Przy czym, sama czynność przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa dotyczy głównie kompletnego objęcia fizycznych elementów umożliwiających określone działanie, a jeśli z taką działalnością związane są także składniki niematerialne, wówczas także i one powinny zostać przeniesione na nowego nabywcę.
Podstawowym wymogiem do uznania dostawy majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań, należności oraz środków pieniężnych), podlegający wydzieleniu w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że wskazane składniki majątkowe związane z działalnością w zakresie (…), które zamierzają Państwo sprzedać, nie będą stanowiły zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.
Jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem transakcji będą jedynie samochody osobowe, sprzęt komputerowy, telefony. Sprzedaż składników majątkowych związana jest z faktem, iż są one niezbędne do wykonywania czynności przez przejmowanych przez Wnioskodawcę 2 pracowników. Zgodnie z Państwa wskazaniem, przedmiotem sprzedaży nie będą wartości niematerialne i prawne (know-how czy też marka), które byłyby przypisane do działu (...), Transakcja nie obejmuje również należności i zobowiązań, które można by przypisać do działu (...). Ponadto po dokonaniu transakcji Wnioskodawca 2, który ma podpisaną umowę na świadczenie innych usług z klientem (na rzecz którego obecnie Państwo świadczą usługi (...)) rozszerzy ją o usługi dotyczące (...).
Należy w tym miejscu raz jeszcze podkreślić, że brak zaistnienia którejkolwiek z przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy wyklucza uznanie składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu ww. przepisu.
Jako że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną i należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, to nie dotyczy ona zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Mając zatem na uwadze okoliczności wskazane we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy zgodzić się z Państwem, że opisane we wniosku składniki majątkowe związane z działalnością w zakresie (…) nie wypełniają definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa ze względu na niespełnienie przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy. Przedmiot transakcji nie może funkcjonować jako samodzielny podmiot gospodarczy. Tym samym, będące przedmiotem sprzedaży składniki majątkowe nie są na tyle zorganizowane, aby umożliwiały przy ich wykorzystaniu prowadzenie działalności bez dodatkowych nakładów ze strony Wnioskodawcy 2.
W konsekwencji, skoro zbywane przez Państwa składniki majątkowe związane z działalnością w zakresie (…) nie będą stanowiły zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, to transakcja sprzedaży tych składników nie będzie mogła być wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Tym samym, sprzedaż wyodrębnionych składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Sprzedaż każdego z wymienionych we wniosku składników majątku powinni Państwo opodatkować podatkiem VAT według stawki podatku właściwej dla poszczególnego przenoszonego składnika majątkowego.
Państwa dalsze wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii obowiązku udokumentowania Transakcji sprzedaży składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie (…) fakturą i prawa Wnioskodawcy 2 do odliczenia podatku VAT z faktury otrzymanej od Państwa Spółki dokumentującej ww. sprzedaż.
Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.
Zgodnie art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a. otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.
W konsekwencji, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, Państwa Spółka zobowiązana będzie udokumentować fakturą obrót, uzyskany z tytułu sprzedaży składników majątkowych związanych z działalnością w zakresie (…), stanowiący podstawę naliczenia podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego stwierdzić należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
Jak wynika z okoliczności sprawy, zarówno Nabywca (Wnioskodawca 2) oraz Sprzedający (Państwa Spółka) są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT, a planowana transakcja będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku VAT dla każdego z wymienionych we wniosku składników majątku będących przedmiotem planowanej transakcji. Ponadto, zgodnie z Państwa wskazaniem po realizacji transakcji przejęci przez Wnioskodawcę 2 pracownicy będą wykorzystywali nabyte składniki majątku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Składniki majątku zakupione przez Wnioskodawcę 2 pozostaną zatem w bezpośrednim związku przyczynowo skutkowym z wykonywaną działalnością gospodarczą, z której obrót podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Przechodząc zatem do prawa do odliczenia podatku VAT, należy jeszcze raz podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunki te w niniejszej sprawie zostały spełnione. Nabywca (Wnioskodawca 2) jest czynnym podatnikiem VAT, a nabyte składniki majątku będą wykorzystywane przez Niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy 2 będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze otrzymanej od Państwa Spółki dokumentującej przedmiotową transakcję. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych zawartych w art. 88 ustawy.
Oceniając Państwa stanowisko całościowo uznaję je za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right