Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.231.2024.5.EC

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 30 kwietnia 2024 r. (wpływ 8 maja 2024 r.), z 22 maja 2024 r. (wpływ 27 maja 2024 r.), z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 26 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest z żoną współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego murowanego, położonego w miejscowości … (gmina ….), w którym zamieszkuje. Budynek został wybudowany w latach 1986-1989.

W 2023 r. Wnioskodawca wykonał w tym budynku zgodnie z planem budowlanym,  na podstawie zgłoszenia robót budowlanych, następujące prace:

  • wymiana pokrycia dachowego z istniejącego pokrycia eternitem na gont wraz z obróbkami blacharskimi,
  • wymiana ponad 30-letnich rynien i rur spustowych wraz z obróbkami (przedmiotowe rynny w wyniku działań atmosferycznych były nieszczelne i odkształcone, co powodowało zacieki na ścianach budynku),
  • montaż wyłazu dachowego oraz naprawa komina i wentylacji,
  • wykonanie termoizolacji strychu pianką i styropianem,
  • w wiatrołapie (ganku) ocieplenie styropianem i płytą gipsową ścian, watą szklaną sufitu oraz wymianą drzwi wejściowych do budynku.

Nowe pokrycie nie spowodowało zmian konstrukcyjnych budynku, a tym samym dachu. Wymiana pokrycia dachowego była w pierwszej kolejności niezbędna przed dalszymi pracami termomodernizacyjnymi budynku, tj. izolacja podpiwniczenia i fundamentów,  a następnie ocieplenie ścian.

Wnioskodawca nadmienia, że jest emerytem dorabiającym na umowie zleceniu  z opodatkowaniem 12%. Żona jest również na emeryturze bez opodatkowania (najniższa emerytura rolnicza). Poniesione wydatki zostały pokryte w całości ze środków własnych. Wnioskodawca nie otrzymał środków z … lub innych funduszy. Wydatki poniesione na te prace ma udokumentowane fakturami VAT.

W tej sprawie Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem do Naczelnika Urzędu Skarbowego  w …. (według miejsca zamieszkania), który pismem z dnia 20 lutego 2024 r. (znak sprawy: ………; UNP ………..) poinformował, że nie jest kompetentny w interpretacji indywidualnej w sprawach podatkowych.

Powyższy wniosek Wnioskodawca składa kierując się wydaną interpretacją przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej pismo z dnia 6 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.845.2022.2.MKA w sprawie ulgi termomodernizacyjnej budynku mieszkalnego.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca nadmienia, że jest współwłaścicielem z żoną budynku mieszkalnego, położonego w Miejscowości ………. (gmina ……., województwo …….). Działka nr ………., księga wieczysta nr …….. Sąd .....

Budynek jest wolnostojący, zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Zgodnie  z wydanym pozwoleniem Naczelnika gminy …. nr ……….. z dnia 24 listopada 1986 r., Wnioskodawca otrzymał pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego. Wiosną 1987 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę, którą zakończył w grudniu 1989 r. i wówczas wprowadził się z rodziną, do tego domu, gdzie zamieszkuje z żoną do chwili obecnej. Od tego też okresu Wnioskodawca uiszcza wszelkie opłaty zawiązane z utrzymaniem tego budynku, tj. podatki do urzędu gminy, opłaty za energię elektryczną, śmieci.

Z uwagi na ponad 30 letni okres eksploatacji budynku mieszkalnego pewne elementy konstrukcyjne budynku zostały znacznie uszkodzone w wyniku działań warunków atmosferycznych. W pokryciu dachowym ubyły fragmenty eternitu płaskiego (mały),  w wyniku czego powstawały zacieki na ścianach, jak też od wnętrza budynku. Rynny, które odprowadzały wodę z dachu były nieszczelne, przerdzewiałe, co powodowało, że woda ciekła po ścianach budynku. Powodowało to zagrzybianie ścian i zwiększa znacznie zużycie opału do ogrzania budynku mieszkalnego. W wiatrołapie (ganku) nie było ocieplenia. Obróbka blachą była wykonana nieszczelnie, co pomimo ogrzewania CO tego pomieszczenia nie dawało pozytywnych skutków.

W związku z tym, od marca 2023 r. Wnioskodawca dokonywał zakupu materiałów budowlanych, celem wymiany pokrycia dachowego oraz ocieplenia wiatrołapu ganku, wymiany drzwi wejściowych, naprawy komina oraz pozostałych elementów.

W miesiącu wrześniu 2023 r. Wnioskodawca dokonał wymiany pokrycia dachowego. Po uprzednim powiadomieniu Starostwa Powiatowego w … i wydaniu zaświadczenia o nie wniesieniu sprzeciwu w przedmiocie przystąpienia do wykonania robót budowlanych ….. z dnia 19 czerwca 2023 r., przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone z dniem 30 października 2023 r. Wszystkie wskazane we wniosku czynności, tj. wymiana pokrycia dachowego z istniejącego pokrycia eternitem, wymiana, rynien i rur spustowych wraz z obróbkami, montaż włazu dachowego, naprawa komina i wentylacji w wiatrołapie, ocieplenie styropianem i płytą gipsową ścian, watą szklaną sufitu oraz wymiana drzwi wejściowych są powiązane ze sobą w ramach dokonanej termomodernizacji budynku.

W wyniku przeprowadzonej modernizacji, w IV kwartale 2023 r., jak i w I kwartale 2024 r., zmniejszyło się zużycie energii elektrycznej o około 20% oraz zużycie opału o około 25%.

Wydatki, które Wnioskodawca poniósł na wymianę dachu ma częściowo udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi imiennie i tą kwotę Wnioskodawca chce odliczyć w ramach ulgi podatkowej. Wnioskodawca nie korzystał z innej formy ulgi związanej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym. Wydatki poniesione, o których mowa we wniosku, w związku z realizacją w budynku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego są  w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wymiana pokrycia dachowego z eternitu na gont, obróbka blachą, ocieplenie styropianu spowodowało zmniejszenie ubytku ciepła z wewnątrz pomieszczeń mieszkalnych, częściowo ograniczyło przymarzanie ścian zewnętrznych w wyniku zacieków, a szczególnie  w okresie zimowym, co spowodowało zmniejszenie zużycia opału i energii elektrycznej do ogrzania budynku mieszkalnego. W dalszej kolejności należy wykonać pozostałe prace modernizacyjne, tj. ocieplenie budynku styropianem, podpiwniczenia, co ulepszy znacznie zużycie energii w tym budynku.

Wnioskodawca nadmienia, że Jego odliczenie do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł. Wydatki poniesione na przedsięwzięcia termomodernizacyjne budynku mieszkalnego Wnioskodawcy wykonane w 2023 r. zostały pokryte w całości ze środków własnych. Nie były one dofinansowane, jak i sfinansowane, ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, jak i innych funduszy.

W kolejnym uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że zarówno we wniosku  o wydanie, jak i dwukrotnym uzupełnieniu wniosku, szczegółowo opisał swoją sytuację związaną z wykonanymi pracami termomodernizacyjnymi Jego budynku mieszkalnego. Dlatego jest dla Wnioskodawcy niezrozumiałe dlaczego Krajowa Informacja Skarbowa  ma problemy z wydaniem interpretacji indywidualnej w sprawie Wnioskodawcy.

Na pytanie organu o treści: „czy faktury, które Pan posiada są fakturami VAT wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?”, Wnioskodawca wskazał, że wszystkie faktury VAT, które posiada do udokumentowania ulgi termomodernizacyjnej są wystawione przez podmioty prowadzące legalną działalność gospodarczą odprowadzającą podatek VAT do budżetu skarbu państwa, potocznie mówiąc Wnioskodawca nie posiada „lewych” faktur, jak też - nie posiada faktur od podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jeżeli chodzi o faktury, to Wnioskodawca posiada kilka faktur VAT na materiały budowlane, w tym jedna faktura ogólna na montaż pokrycia dachowego budynku mieszkalnego,  do którego dołączono załącznik w postaci wyszczególnionych materiałów budowlanych.  Z posiadanych przez Wnioskodawcę informacji wynika, że podmiot ten również posiada legalną działalność gospodarczą. Pozostałe prace remontowe Wnioskodawca wykonywał we własnym zakresie. Zgodnie z prawem podatkowym, podatnik ma obowiązek faktury przechowywać przez okres 5 lat do wglądu przez właściwy Urząd Skarbowy.

Z uwagi na fakt, że pozytywną opinię otrzymał podatnik, który był w podobnej sytuacji jak Wnioskodawca, a któremu Dyrektor Informacji Skarbowej wydał pozytywną interpretację prawa podatkowego, na którego numer sprawy Wnioskodawca powołał się we wniosku, Wnioskodawca oczekuje na ostateczne wydanie indywidualnej interpretacji związanej  z termomodernizacją budynku mieszkalnego. Nie chodzi tutaj o małą kwotę, o którą zabiega o zwrot, a o zasadę i odmienne interpretacje prawa podatkowego powinny działać  na korzyść podatnika.

Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

Czy wydatki poniesione na usługi i materiały związane z realizacją przedsięwzięcia termoizolacyjnego, wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej, jaką jest dach na budynku mieszkalnym, związane z ułożeniem nowego pokrycia dachowego (gontu), wymianą rynien i rur spustowych, montaż włazu dachowego, naprawa komina i wentylacji, ocieplenie wiatrołapu/ganku wejściowego do budynku watą, styropianem i płytami gipsowymi, wymianą drzwi wejściowych, można odliczyć od dochodu w ramach ulgi podatkowej związanej z termomodernizacją zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489)?

Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Według oceny Wnioskodawcy, wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego w Jego budynku mieszkalnym wraz z ociepleniem przegrody budowlanej, jakim jest dach na budynku, można odliczyć od podatku w ramach ulgi podatkowej związanej  z termomodernizacją, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 21 grudnia 2018 r. Ministra Inwestycji i Rozwoju. Ubytki w pokryciu dachowym/eternitu płaskiego małego, jak też przerdzewiałych rynien powstałych podczas około 30 letniego użytkowania budynku mieszkalnego, powodowały niezaprzeczalne straty ciepła, namarzania ścian w okresie zimowym, powodowane nieszczelnym dachem. Przedsięwzięcie to stanowi niezbędny element w dalszej termomodernizacji budynku mieszkalnego Wnioskodawcy, a mianowicie wymianę okien i ocieplenie ścian budynku.

W podobnej sytuacji znalazł się właściciel budynku mieszkalnego, który wymienił pokrycie dachowe i któremu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał pozytywną interpretację indywidualną - pismo z dnia 6 grudnia 2022 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.845.2022.2.MKA, w sprawie ulgi termomodernizacyjnej budynku mieszkalnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub  art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia  i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496):

użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, poniesionych  na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu  w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego,  w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie do art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień, w którym wystawiono fakturę. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan z żoną współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego murowanego, wybudowanego w latach 1986-1989. W grudniu 1989 r. budowa została zakończona i wtedy wprowadził się Pan do tego domu z rodziną i od tego okresu uiszcza Pan wszelkie opłaty zawiązane z utrzymaniem tego budynku, tj. podatki do urzędu gminy, opłaty za energię elektryczną, śmieci.

W 2023 r. wykonał Pan w tym budynku zgodnie z planem budowlanym oraz po uprzednim powiadomieniu .... i wydaniu zaświadczenia z dnia 19 czerwca 2023 r. o nie wniesieniu sprzeciwu w przedmiocie przystąpienia do wykonania robót budowlanych,następujące prace:

  • wymiana pokrycia dachowego z istniejącego pokrycia eternitem na gont wraz z obróbkami blacharskimi,
  • wymiana ponad 30-letnich rynien i rur spustowych wraz z obróbkami (przedmiotowe rynny w wyniku działań atmosferycznych były nieszczelne i odkształcone, co powodowało zacieki na ścianach budynku),
  • montaż wyłazu dachowego oraz naprawa komina i wentylacji,
  • wykonanie termoizolacji strychu pianką i styropianem,
  • w wiatrołapie (ganku) ocieplenie styropianem i płytą gipsową ścian, watą szklaną sufitu oraz wymianą drzwi wejściowych do budynku.

Nowe pokrycie nie spowodowało zmian konstrukcyjnych budynku, a tym samym dachu. Wymiana pokrycia dachowego była w pierwszej kolejności niezbędna przed dalszymi pracami termomodernizacyjnymi budynku, tj. izolacja podpiwniczenia i fundamentów, a następnie ocieplenie ścian. Od marca 2023 r. dokonywał Pan zakupu materiałów budowlanych, celem wymiany pokrycia dachowego oraz ocieplenia wiatrołapu ganku, wymiany drzwi wejściowych, naprawy komina oraz pozostałych elementów. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne związane z wymianą pokrycia dachowego zostało zakończone 30 października 2023 r. Wydatki poniesione, o których mowa we wniosku, w związku z realizacją w budynku przedsięwzięcia termomodernizacyjnego są w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wymiana pokrycia dachowego z eternitu na gont, obróbka blachą, ocieplenie styropianu spowodowało zmniejszenie ubytku ciepła z wewnątrz pomieszczeń mieszkalnych, częściowo ograniczyło przymarzanie ścian zewnętrznych w wyniku zacieków, a szczególnie w okresie zimowym, co spowodowało zmniejszenie zużycia opału i energii elektrycznej do ogrzania budynku mieszkalnego. W dalszej kolejności należy wykonać pozostałe prace modernizacyjne, tj. ocieplenie budynku styropianem, podpiwniczenia, co ulepszy znacznie zużycie energii w tym budynku. Pana odliczenie do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pan współwłaścicielem nie przekroczy kwoty 53 000 zł. Wydatki poniesione na przedsięwzięcia termomodernizacyjne budynku mieszkalnego wykonane w 2023 r. zostały pokryte w całości ze środków własnych. Nie były one dofinansowane, jak i sfinansowane, ze środków wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, jak i innych funduszy.

Wydatki, które Pan poniósł na wymianę dachu ma częściowo udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi imiennie i tą kwotę chce Pan odliczyć w ramach ulgi podatkowej.

Wskazał Pan, że wszystkie faktury VAT, które posiada do udokumentowania ulgi termomodernizacyjnej są wystawione przez podmioty prowadzące legalną działalność gospodarczą odprowadzającą podatek VAT do budżetu skarbu państwa, potocznie mówiąc nie posiada Pan „lewych” faktur, jak też wskazał Pan, że nie posiada faktur od podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jeżeli chodzi o faktury, to posiada Pan kilka faktur VAT na materiały budowlane, w tym jedna faktura ogólna na montaż pokrycia dachowego budynku mieszkalnego, do którego dołączono załącznik w postaci wyszczególnionych materiałów budowlanych.

Nie korzystał Pan z innej formy ulgi związanej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym. Z posiadanych przez Pana informacji wynika, że podmiot ten również posiada legalną działalność gospodarczą. Pozostałe prace remontowe wykonywał Pan we własnym zakresie.

Jak wskazano powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia  21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:

  • materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz
  • docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi.

Dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy. W świetle powyższego wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej,  o której mowa w art. 26h ustawy PIT.

Natomiast wydatki na wymianę/budowę dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że poniesione przez Pana wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego, udokumentowane imiennymi fakturami VAT, które nie zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, nie mieszczą się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa  w art. 26h w zw. z ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że odliczeniu podlegają wydatki na realizację wskazanego celu, a ich wysokość określa się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Natomiast z opisu sprawy wynika, że Pan nie posiada faktur od podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem, nie wypełnia Pan warunków ulgi, tzn. nie posiada Pan faktur VAT, o których mowa w art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazać bowiem należy, że aby podatnik mógł odliczyć wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, imienne faktury muszą być fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia przysługuje w sytuacji, gdy poniesione wydatki dotyczą materiałów budowlanych wykorzystywanych do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem jako materiały budowlane i urządzenia oraz dociepleń przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów jako usługi. W Pana przypadku nie mamy do czynienia z termoizolacją dachu, a jak Pan wskazał, z wymianą pokrycia dachowego.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia oraz usługi wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu, m.in. docieplenia przegród budowlanych i zabezpieczenia przed zawilgoceniem, wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu  o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualna weryfikacja, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów wynikających z faktur VAT odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach prawa należy do kompetencji innych organów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku.W związku z powyższym,  w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do wskazanej przez Pana w opisie sprawy interpretacji indywidualnej, którą Organ przeanalizował, wskazać należy, że interpretacja ta dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pana żony).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ..., ul. …….., ………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00