Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.447.2024.2.KF
Obowiązki płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach programu poleceń.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach programu poleceń. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lipca 2024 r. (wpływ 5 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Są Państwo płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Zorganizowali Państwo akcję promującą sprzedaż określonych produktów/usług – w ramach tzw. programu poleceń (dalej jako: „Akcja” lub „Program”). Program w Państwa założeniu jest skierowany wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są zatrudnione przez Państwa (dalej jako: „Polecający” lub „Uczestnik”). Głównym celem Programu jest zwiększenie rozpoznawalności Państwa na rynku oraz wzrost sprzedaży produktów/usług oferowanych przez Państwo.
Zasady uczestnictwa w Programie przedstawiają się następująco:
Programem objęte są Produkty lub usługi Organizatora w okresie obowiązywania Programu. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Polecający chcący wziąć udział w Programie powinien dokonać odpowiedniego zgłoszenia – za pośrednictwem interaktywnego formularza zamieszczonego na stronie internetowej prowadzonej przez Państwo. Każdy Uczestnik po poinformowaniu Państwa potencjalnego klienta (dalej jako: „Polecony”) o produktach/usługach świadczonych przez Państwa oraz zachęcenia Poleconego do skorzystania z Państwa oferty, powinien przekazać Państwu informację zawierającą: imię i nazwisko, Kod Polecenia (identyfikujący Polecanego), adres e-mail, numer telefonu kontaktowego, numer konta bankowego oraz akceptację Regulaminu Programu Poleceń.
Po otrzymaniu od Uczestnika informacji są Państwo uprawnieni do weryfikacji zgłoszenia. Uczestnik jest uprawniony do otrzymania nagrody, jeśli Polecony zawrze z Państwem umowę, której przedmiotem będzie Państwa produkt/usługa, przy czym zawarcie umowy powinno nastąpić w związku ze zgłoszeniem Uczestnika Programu, a ponadto Polecony dokona zapłaty za produkt/usługę na Państwa rzecz oraz nie dojdzie do odstąpienia, wypowiedzenia bądź w innej formie do rozwiązania umowy przez Poleconego.
Po stwierdzeniu, iż doszło do spełnienia ww. przesłanek uprawniających Uczestnika do otrzymania nagrody i sprecyzowanych w treści Regulaminu Programu, przyznają Państwo Uczestnikom Programu gratyfikacje pieniężne. Gratyfikacja dla Uczestnika za pojedyncze skuteczne polecenie ma postać przelewu na rachunek bankowy polecającego. Kwota nagrody za pojedyncze polecenie w żadnym wypadku nie przekracza kwoty 2 000 zł. W przypadku, gdyby Uczestnik dokonał większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), wówczas zostanie mu przekazana nagroda za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma nagród może przekroczyć kwotę 2 000 zł.
Dodatkowo zamierzają Państwo w przyszłości poszerzyć krąg osób uprawnionych do uczestnictwa w programie o pracowników.
Uzupełnienie opisu stanów faktycznych
Z uczestnikami Programu nie zawierają Państwo umów dotyczących udziału w Programie, przystąpienie do Programu następuje poprzez akceptację regulaminu Programu Poleceń.
Uczestnictwo w Programie Poleceń jest dobrowolne i nie będzie wynikać ze stosunku pracy. Polecenie, o którym mowa we wniosku, nie będzie stanowić obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę.
Udział w Programie dla pracowników będzie dobrowolny. Nie będzie zawierana z nimi umowa, przystąpienie do Programu następuje poprzez akceptację regulaminu Programu Poleceń.
Pytania
1.Czy wartość jednorazowej gratyfikacji (nieprzekraczającej 2 000 zł) przekazanej przez Państwo Polecającemu stanowi nagrodę ze sprzedaży premiowej, która podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy fakt otrzymania przez Polecającego z tytułu udziału w programie poleceń – w okresie jego trwania – nagród o łącznej kwocie przekraczającej 2 000 zł ma wpływ na zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3.Czy w przypadku gdy krąg uczestników Programu Poleceń zostanie poszerzony o pracowników, to czy wartość gratyfikacji przekazanej pracownikowi stanowić będzie nagrodę ze sprzedaży premiowej, która podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, gratyfikacje przekazywane Polecającym z tytułu skutecznego polecenia Państwa oferty będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy PIT korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym pod warunkiem, że jednorazowa wartość nagród nie przekroczy 2 000 zł i nagrody nie będą przekazywane w związku z prowadzoną przez Polecającego działalnością gospodarczą. Takie same zasady rozliczeń będą dotyczyć Uczestników akcji będących Państwa pracownikami.
W konsekwencji, na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1a Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 10 ust. 1 ww. ustawy określa źródła przychodów, wśród których wymienia między innymi przychody z tzw. innych źródeł.
W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Jak wynika z powyższego przepisu, przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych wprost przez przepisy Ustawy PIT (np. w przychodach ze stosunku pracy, przychodach z działalności gospodarczej, itp.), w tym nagrody.
Oznacza to, iż nagrody, które podatnik uzyskuje w ramach sprzedaży premiowej traktowane powinny być jak przychody z innych źródeł. Wartość takich nagród podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% nagrody.
Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług -jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec powyższego, aby wartość nagrody przekazanej Polecającemu w ramach programu mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, a co za tym idzie – aby w związku z przekazaniem nagrody nie byli Państwo zobowiązani potrącać zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, Państwa zdaniem, muszą zostać spełnione łącznie następujące trzy warunki:
1)nagroda przekazana Polecającemu musi być nagrodą przekazaną w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług,
2)jednorazowa wartość nagrody nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2 000 zł,
3)nagroda nie będzie mogła być przekazana Polecającemu w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowić przychodu z tej działalności.
Państwa zdaniem, wszystkie powyższe warunki zostaną w przedmiotowej sprawie spełnione.
Dodać należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym Państwa oferty, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług. Niewątpliwie takie cechy posiada wdrożony przez Państwa program poleceń. Uczestnicy mają za zadanie promowanie produktów/usług oferowanych przez Państwa.
W tym miejscu należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
Reasumując, Państwa zdaniem, gratyfikacja pieniężna otrzymana przez uczestnika będącego pracownikiem, z tytułu skutecznego polecenia, również będzie podlegała zwolnieniu. Co istotne trudno domniemać aby powyższa gratyfikacja stanowiła wynagrodzenie pracownika ze stosunku pracy, skoro oferta jest publiczna, a pracownicy w zakresie sowich obowiązków nie są zobowiązani do świadczenia tego typu usług.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji gdy jednorazowa wartość nagrody przekazywanej przez Państwo Uczestnikom nie przekroczy kwoty 2 000 zł, to otrzymanie przedmiotowych nagród będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, na Państwu jako na płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego, stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy. Dodatkowo, na prawo do zwolnienia nie wpływu łączna suma otrzymanych nagród, a jedynie ich jednorazowa wartość.
Dodatkowo, powyższe przepisy znajdą zastosowanie, jeżeli Polecającym zostanie też Państwa pracownik.
Na zakończenie pragną Państwo nadmienić, że podobne stanowisko w zakresie sprzedaży premiowej zostało wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w następujących interpretacjach podatkowych: z 27 grudnia 2022 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JS, z 11 kwietnia 2022 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.55.2022.1.AK, z 10 lutego 2023 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.948.2022.1.JŚ.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłem przychodów są „inne źródła”.
Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b, w tym nagrody.
Natomiast w myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że zorganizowali Państwo akcję promującą sprzedaż określonych produktów/usług – w ramach tzw. programu poleceń. Głównym celem Programu jest zwiększenie rozpoznawalności Państwa na rynku oraz wzrost sprzedaży produktów/usług oferowanych przez Państwo. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Polecający chcący wziąć udział w Programie powinien dokonać odpowiedniego zgłoszenia – za pośrednictwem interaktywnego formularza zamieszczonego na stronie internetowej prowadzonej przez Państwo. Uczestnik jest uprawniony do otrzymania nagrody, jeśli Polecony zawrze z Państwem umowę, której przedmiotem będzie Państwa produkt/usługa, przy czym zawarcie umowy powinno nastąpić w związku ze zgłoszeniem Uczestnika Programu, a ponadto Polecony dokona zapłaty za produkt/usługę na Państwa rzecz oraz nie dojdzie do odstąpienia, wypowiedzenia bądź w innej formie do rozwiązania umowy przez Poleconego.
Program w Państwa założeniu jest skierowany wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które nie są zatrudnione przez Państwa. Jednak zamierzają Państwo w przyszłości poszerzyć krąg osób uprawnionych do uczestnictwa w programie o swoich pracowników. Z uczestnikami Programu nie są zawierane żadne umowy dotyczące udziału w Programie. Przystąpienie do Programu następuje poprzez akceptację regulaminu Programu poleceń. Uczestnictwo w Programie poleceń przez pracowników jest dobrowolne i nie będzie wynikać ze stosunku pracy. Polecenie, o którym mowa we wniosku, nie będzie stanowić obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę.
W związku z powyższym, wypłacone Polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania do ww. świadczenia zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy co następuje.
Zgodnie z tym przepisem:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
-otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
-nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Mając na uwadze powyższe, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.
Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy/kupującemu, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.
Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:
Skoro zatem pojęcie "sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza – jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji – sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.
Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:
Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).
Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:
Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.
Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały objęte nagrody, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Tym samym, Państwa stanowisko – zgodnie z którym gratyfikacje przekazywane Polecającym z tytułu skutecznego polecenia Państwa oferty stanowią nagrody związane ze sprzedażą premiową i korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – należy uznać za nieprawidłowe.
W świetle przedstawionych wyjaśnień, przychód (gratyfikację) otrzymany przez uczestnika dobrowolnego Programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych nagród przez Polecającego (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej. Na Państwu natomiast ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.
Powyższe przepisy znajdą również zastosowanie jeżeli Polecającym zostanie Państwa pracownik.
W odniesieniu do powołanych we wniosku pism organów podatkowych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right