Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.315.2024.2.MGO

Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją wydarzeń kulturalnych związanych z inwestycją.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją wydarzeń kulturalnych związanych z inwestycją pn. "...".

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu ... Gmina ... podpisała umowę ... o dofinansowanie projektu "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ...na lata 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W wyniku tego Gmina ... zrealizowała inwestycję w zakresie budowy (...) oraz jej doposażeniu.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu jest Gmina .... Powstały obiekt nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych, w tym najmu czy dzierżawy, a w ramach jej funkcjonowania nie będą pobierane żadne opłaty od jej użytkowników. Głównym celem inwestycji było zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie kultury, integracji i spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu.

Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z obiektu. Sam obiekt może być jedynie użyczony nieodpłatnie, w celu prowadzenia wszechstronnej działalności w zakresie upowszechniania kultury, w tym do organizowania koncertów, spektakli i tym podobnych form upowszechniania kultury. Organizowane w ten sposób wydarzenia są oferowane mieszkańcom i turystom również nieodpłatnie.

W dniu ... zawarto aneks nr ... do ww. umowy. W ramach podpisanej umowy Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... realizował wszystkie wydarzenia kulturalne. W ramach realizacji projektu odbyły się takie wydarzenia kulturalne jak:

-"..." w dniach ...

-"..." w dniach ....

-"..." w dniu ....

-"..." w dniu ...

-"..." w dniach ....

-"..." w dniach ....

W związku z realizacją tego projektu Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... nie osiągnął przychodów. Projekt obejmuje wydarzenie kulturalne ogólnie dostępne dla zainteresowanych osób, udział w wydarzeniu był bezpłatny i służył poprawie jakości życia, aktywizacji i integracji mieszkańców .... Faktury za towary i usługi zakupione w związku z realizacją wydarzeń wystawiane były na Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ....

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... jest instytucją kultury, która posiada osobowość prawną oraz zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą nr ... z dnia .... oraz Uchwałą nr ... z dnia .... prowadzi działalność kulturalną oraz usługi kulturalne. Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w ... nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym.

Miejsko Gminny Ośrodek Kultury w ... nie podlega procedurom centralizacji rozliczeń podatku VAT w Gminie ..., Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę ... pod poz. ... z dnia ... Do podstawowych zadań Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w ..., zgodnie ze Statutem jest zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych mieszkańców poprzez edukację, tworzenie i upowszechnianie różnych dziedzin kultury oraz sztuki profesjonalnej i amatorskiej (PKD 9004Z).

Zgodnie z § 7 Statutu może prowadzić działalność gospodarczą, z której przychody przeznaczone są na realizację celów statutowych i pokrywanie bieżącej działalności. Wszystkie świadczone usługi przez Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niepodlegającym obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny.

Jako instytucja kultury Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U.2024.0.87 t. j.).

Miejsko Gminny Ośrodek Kultury zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy nie dokonuje dostaw, o których mowa wart. 113 ust. 13 pkt 1 oraz nie świadczy usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2, a siedzibę działalności posiada na terytorium Polski.

W 2023 roku przychody ze sprzedaży nie przekroczyły limitu zwolnienia podmiotowego VAT, czyli kwoty 200 000.00zł. Ponadto każdy osiągnięty zysk jest przeznaczony na świadczenie usług kulturalnych zgodnych ze statutem Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury.

Pytanie

Czy Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... ma możliwość odzyskania podatku VAT z związku z realizacją wydarzeń kulturalnych związanych z inwestycją pn. "..."?

Państwa stanowisko w sprawie

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... realizując wydarzenia kulturalne wynikające z projektu pn. "..." nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, ponieważ jest on zwolniony z podatku od towarów i usług, czyli nie wykonuje czynności opodatkowanych, nie generuje różnicy między kwotą podatku należnego a naliczonego a także efekty zrealizowanej inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, co wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami nabytymi w celu realizacji przedmiotowego projektu.

Jak wskazano w stanie faktycznym, obiekt powstały w ramach inwestycji, służyć będzie działaniom niekomercyjnym i ogólnodostępnym dla mieszkańców i służyć będzie ogółowi lokalnej społeczności. Realizacja projektu nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... nie będzie osiągał żadnych przychodów związanych z wykorzystaniem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu.

Dlatego, mając na uwadze powyższe, Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w ... utrzymuje swoje stanowisko, iż nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją wydarzeń kulturalnych związanych z inwestycją pn. "...".

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostały spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – w związku z realizacją projektu nie osiągnęli Państwo przychodów. Projekt obejmował wydarzenia kulturalne ogólnie dostępne dla zainteresowanych osób, udział w wydarzeniach był bezpłatny i służył poprawie jakości życia, aktywizacji i integracji mieszkańców .... Wskazali Państwo, że korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją wydarzeń kulturalnych związanych z inwestycją pn. "...". Zakupione towary i usługi nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a ponadto nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wobec powyższego, w odniesieniu do realizacji wydarzeń kulturalnych związanych z ww. inwestycją – nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych działań, nie mają Państwo także możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją wydarzeń kulturalnych związanych z inwestycją pn. "...".

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00