Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.376.2024.2.AK

Opodatkowanie odsetek od pożyczki udzielonej przez Spółkę z siedzibą w Luksemburgu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą odsetek od pożyczki na rzecz wspólnika spółki z siedzibą w Luksemburgu, będącego polskim rezydentem podatkowym.

Braki formalne wniosku uzupełnili Państwo w odpowiedzi na wezwanie organu pismem z 27 czerwca 2024 r. (data wpływu 2 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, utworzoną na podstawie przepisów z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 poz. 505 z późn. zm.) (dalej: „Spółka", „Wnioskodawca"), opodatkowaną od całości swoich dochodów na terytorium Polski. W celu dofinansowania działalności Spółki, zawarła ona umowę pożyczki (dalej: „Umowa Pożyczki", „Pożyczka"), w której jest pożyczkobiorcą.

Pożyczkodawcą jest spółka osobowa z siedzibą w Luksemburgu działająca w formie Societe en commandite speciale (dalej „SCSp"). Spółka SCSp jest spółką transparentną podatkowo oraz zgodnie z prawem Luksemburga nie posiada osobowości prawnej. Oznacza to, że SCSp jest opodatkowana na poziomie jej wspólników, a nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych tak w Polsce jak i w Luksemburgu.

Wspólnikiem SCSp o statusie komandytariusza (associe commanditaire) jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Wspólnik SCSp"). Wspólnik SCSp prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą za pomocą SCSp. Wspólnikiem SCSp o statusie komplementariusza (associe commandite) jest spółka prawa luksemburskiego Societe A Responsabilite Limitee (dalej: „SARL"), będąca odpowiednikiem polskiej spółki z o.o.

SCSp prowadzi działalność gospodarczą obejmującą m.in. udzielanie pożyczek. SCSp nie jest wspólnikiem Spółki, a Spółka nie jest wspólnikiem SCSp. SCSp oraz Spółka nie należą do jednej grupy kapitałowej - są podmiotami względem siebie trzecimi bez powiązań osobowych czy kapitałowych.

Dane spółki SCSp to QVP I S.C.Sp., zarejestrowana w luksemburskim rejestrze RCS pod numerem (…).

Przez Umowę Pożyczki, SCSp zobowiązała się przenieść na własność Spółki określoną ilość pieniędzy, a Spółka zobowiązała się zwrócić SCSp tę samą ilość pieniędzy. Należy przez to rozumieć, że w wyniku czynności zawarcia Umowy Pożyczki, określona ilość środków pieniężnych stała się własnością Spółki. Spółka, na warunkach określonych w Umowie Pożyczki, zobowiązana będzie do zwrotu na rzecz SCSp kwoty pieniężnej wynikającej z Umowy Pożyczki. Pożyczka jest oprocentowana. Wnioskodawca zobowiązał się do płacenia odsetek od kwoty pożyczki, obliczonych w oparciu o oprocentowanie określone w Umowie Pożyczki (dalej: „Odsetki").

Ze względu na zmienność stóp procentowych, Odsetki od Umowy Pożyczki mogą być niższe lub równe albo mogą przekroczyć kwotę 2 mln złotych w roku podatkowym.

Zgodnie z oświadczeniem zawartym w Umowie Pożyczki, przedmiotowa pożyczka została udzielona w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek.

Wspólnicy SCSp przedstawią certyfikaty rezydencji. Wspólnik - komandytariusz będący osobą fizyczną przedstawia polski certyfikat rezydencji podatkowej. Wspólnik - komplementariusz będący SARL przedstawia luksemburski certyfikat rezydencji podatkowej.

Z uwagi na możliwą zmienność stóp procentowych, łączna kwota należności odsetkowych wypłaconych przez Spółkę z tytułu umowy pożyczki może (ale nie musi) przekroczyć w roku podatkowym kwotę 2.000.000 złotych.

Pożyczkodawca będący SCSp nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski. Działalność pożyczkodawcy będącego SCSp jest prowadzona na terytorium państwa siedziby (tj. Luksemburg).

Pytania

1. Czy od wypłacanych Odsetek, w przypadku gdy ich kwota nie przekroczy w roku podatkowym 2 mln złotych, Spółka będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?

2. Czy od wypłacanych Odsetek, w przypadku gdy ich kwota przekroczy w roku podatkowym 2 mln złotych, Spółka będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota wypłacanych w roku podatkowym Odsetek nie przekroczy 2 mln zł, to Spółka nie będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty Odsetek.

2. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy kwota wypłacanych w roku podatkowym Odsetek przekroczy 2 mln zł, to Spółka nie będzie zobowiązana do wykonywania obowiązków płatnika związanych z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty Odsetek.

Uzasadnienie

Ad. 1

SCSp nie jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma osobowości prawnej).

SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, iż nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody (dochody) są alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspólników.

Podatnikami SCSp są wspólnicy SCSp, którzy opodatkowują swój dochód proporcjonalnie do swojego udziału w zysku SCSp. Co istotne, wspólnikiem przedmiotowej SCSp jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym, w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej ”PIT”).

Oznacza to, że Wspólnik SCSp podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce, bez względu na miejsce położenie źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

A contrario, Wspólnik SCSp nie wypełnia treści przepisu art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT, bowiem ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski, wobec czego od całości swoich dochodów (przychodów) podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT , jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy. Oznacza to, z uwagi na brak osobowości prawnej SCSp oraz jej transparentność podatkową, że przychód Wspólnika SCSp z tytułu udziału w SCSp uznany będzie za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej. W związku z faktem, że w niniejszej sprawie udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności spółki SCSp pozostaje ono opodatkowane na poziomie wspólnika stawkami 17/32 lub 19% na podstawie art. 30c ust. 1 Ustawy PIT lub art. 27 Ustawy PIT, bowiem przychód Wspólnika z SCSp z tytułu udziału w SCSp jest jego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak jak Wnioskodawca wspominał, Wspólnik SCSp prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą za pomocą SCSp.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez osoby o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT przychodów z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodów.

Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, odsetki z tytułu udzielonej Spółce Pożyczki będą stanowiły przychód Wspólnika SCSp. Istotą transparencji podatkowej jest to, że dochody SCSp opodatkowane są jednokrotnie. Ponieważ SCSp jest podmiotem transparentnym podatkowo, SCSp nie jest traktowana jako odrębny podatnik. Podatek od uzyskiwanych przez SCSp dochodów rozliczany jest przez jej wspólników.

Z uwagi na to, że Wspólnik SCSp jest osobą fizyczną, uwzględnia on przypadające na niego przychody i koszty związane z SCSp w swoim rozliczeniu podatkowym składanym w Polsce.

Analizując powołane przepisy oraz kwestię transparentności podatkowej SCSp, należy uznać, że Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku u źródła określonego w art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT z tytułu wypłaconych na rzecz SCSp Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki w związku z faktem, iż efektywnie wypłaca je polskiemu rezydentowi podatkowemu.

Przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT wskazuje, że zryczałtowany podatek pobrany winien zostać w przypadku ich wypłaty na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, przychód SCSp w postaci wypłaconych przez Spółkę odsetek od Umowy Pożyczki będzie stanowił przychód Wspólnika SCSp. Wobec tego, powołany przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania, bowiem Wspólnik SCSp na rzecz którego zostanie wypłacony przychód SCSp z tytułu odsetek od Umowy Pożyczki jest polskim rezydentem podatkowym. Co także istotne, nie jest możliwym przypisanie rezydencji podatkowej podmiotowi, który jest transparentny podatkowo gdyż taką cechę mogą posiadać jedynie podatnicy danego podatku.

Analizując natomiast obowiązki płatnika związane z Umową Pożyczki i wypłatą Odsetek, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, z uwagi na przepis art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika. Po pierwsze dlatego, że względem Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku u źródła od wypłaconych na rzecz Wspólnika SCSp Odsetek, bowiem Wspólnik SCSp jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie dlatego, że Odsetki są należnością uboczną od Umowy Pożyczki udzielonej w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej.

Z uwagi na przepis art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT oraz art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych od prowadzonej działalności gospodarczej, zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie art. 41 ust. 12 Ustawy o PIT. Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że „Jeżeli łączna kwota dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym kwotę 2 000 000 zł, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.".

Zdaniem Wnioskodawcy, powołany przepis nie znajdzie zastosowania, z uwagi na fakt, że Odsetki wypłacane będą na rzecz SCSp która z uwagi na swój transparentny charakter nie jest podatnikiem podatku dochodowego.

Jak było wskazywane wcześniej, z uwagi na transparentny charakter SCSp, Odsetki będące zyskiem SCSp są opodatkowywane przez wspólników SCSp, proporcjonalnie do ich udziału w zysku. Oznacza to, że zysk SCSp opodatkowany będzie na poziomie Wspólnika SCSp.

Przepis art. 41 ust. 12 wprost wskazuje na „łączną kwotę dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat". Wypłata Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki będzie dokonywana na rzecz SCSp. Co jednak istotne, SCSp nie jest podatnikiem z uwagi na swój transparentny charakter. Dlatego też, art. 41 ust. 12 nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Tym samym nie ma potrzeby rozróżniania kwoty wypłacanych w roku podatkowym Odsetek, bowiem niezależnie od kwoty dokonywanych wypłat Odsetek, Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że SCSp udzieli Wnioskodawcy Pożyczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po stronie Spółki, tj. podmiotu wypłacającego na rzecz SCSp należności uboczne w postaci Odsetek od Umowy Pożyczki, nie powstanie obowiązek płatnika związany z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku u źródła. Obowiązek ten nie powstanie po pierwsze dlatego, że Wspólnik SCSp którego przychód będą stanowiły wypłacane przez Spółkę odsetki jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie obowiązek taki nie powstanie także z uwagi na to, że Umowa Pożyczki zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej, co implikuje brak obowiązków płatnika w odniesieniu do odsetek od takiej Pożyczki. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest kwestia kwoty dokonywanych w roku podatkowym wypłat na rzecz SCSp Odsetek.

Ad. 2

SCSp nie jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma osobowości prawnej). SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, iż nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody (dochody) są alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspólników.

Podatnikami SCSp są wspólnicy SCSp, którzy opodatkowują swój dochód proporcjonalnie do swojego udziału w zysku SCSp. Co istotne, wspólnikiem przedmiotowej SCSp jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym, w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 i 1a Ustawy o PIT. Oznacza to, że Wspólnik SCSp podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce, bez względu na miejsce położenie źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

A contrario, Wspólnik SCSp nie wypełnia treści przepisu art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT, bowiem ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski, wobec czego od całości swoich dochodów (przychodów) podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 Ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Oznacza to, z uwagi na brak osobowości prawnej SCSp oraz jej transparentność podatkową, że przychód Wspólnika SCSp z tytułu udziału w SCSp uznany będzie za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielenie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej. W związku z faktem, że w niniejszej sprawie udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności spółki SCSp pozostaje ono opodatkowane na poziomie wspólnika stawkami 17/32 lub 19% na podstawie art. 30c ust. 1 Ustawy PIT lub art. 27 Ustawy PIT, bowiem przychód Wspólnika z SCSp z tytułu udziału w SCSp jest jego przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak jak Wnioskodawca wspominał, Wspólnik SCSp prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą za pomocą SCSp.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez osoby o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT przychodów z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1 pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodów.

Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, odsetki z tytułu udzielonej Spółce Pożyczki będą stanowiły przychód Wspólnika SCSp. Istotą transparencji podatkowej jest to, że dochody SCSp opodatkowane są jednokrotnie. Ponieważ SCSp jest podmiotem transparentnym podatkowo, SCSp nie jest traktowana jako odrębny podatnik. Podatek od uzyskiwanych przez SCSp dochodów rozliczany jest przez jej wspólników. Z uwagi na to, że Wspólnik SCSp jest osobą fizyczną, uwzględnia on przypadające na niego przychody i koszty związane z SCSp w swoim rozliczeniu podatkowym składanym w Polsce.

Analizując powołane przepisy oraz kwestię transparencji podatkowej SCSp, należy uznać, że Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku u źródła określonego w art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT z tytułu wypłaconych na rzecz SCSp Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki w związku z faktem, iż efektywnie wypłaca je polskiemu rezydentowi podatkowemu.

Przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT wskazuje, że zryczałtowany podatek pobrany winien zostać w przypadku ich wypłaty na rzecz podmiotów niebędących polskimi rezydentami podatkowymi. Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, przychód SCSp w postaci wypłaconych przez Spółkę odsetek od Umowy Pożyczki będzie stanowił przychód Wspólnika SCSp. Wobec tego, powołany przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania, bowiem Wspólnik SCSp na rzecz którego zostanie wypłacony przychód SCSp z tytułu odsetek od Umowy Pożyczki jest polskim rezydentem podatkowym. Co także istotne, nie jest możliwym przypisanie rezydencji podatkowej podmiotowi, który jest transparentny podatkowo gdyż taką cechę mogą posiadać jedynie podatnicy danego podatku.

Analizując natomiast obowiązki płatnika związane z Umową Pożyczki i wypłatą Odsetek, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, z uwagi na przepis art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika. Po pierwsze dlatego, że względem Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku u źródła od wypłaconych na rzecz Wspólnika SCSp Odsetek, bowiem Wspólnik SCSp jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie dlatego, że Odsetki są należnością uboczną od Umowy Pożyczki udzielonej w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej.

Z uwagi na przepis art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT oraz art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT wyłączający opodatkowanie odsetek od pożyczek udzielonych od prowadzonej działalności gospodarczej, zastosowania w niniejszej sprawie nie znajdzie art. 41 ust. 12 Ustawy o PIT. Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, że „Jeżeli łączna kwota dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym kwotę 2 000 000 zł, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania".

Zdaniem Wnioskodawcy, powołany przepis nie znajdzie zastosowania, z uwagi na fakt, że Odsetki wypłacane będą na rzecz SCSp która z uwagi na swój transparentny charakter nie jest podatnikiem podatku dochodowego.

Jak było wskazywane wcześniej, z uwagi na transparentny charakter SCSp, Odsetki będące zyskiem SCSp są opodatkowywane przez wspólników SCSp, proporcjonalnie do ich udziału w zysku. Oznacza to, że zysk SCSp opodatkowany będzie na poziomie Wspólnika SCSp.

Przepis art. 41 ust. 12 wprost wskazuje na „łączną kwotę dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat”. Wypłata Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki będzie dokonywana na rzecz SCSp. Co jednak istotne, SCSp nie jest podatnikiem z uwagi na swój transparentny charakter. Dlatego też, art. 41 ust. 12 nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Tym samym nie ma potrzeby rozróżniania kwoty wypłacanych w roku podatkowym Odsetek, bowiem niezależnie od kwoty dokonywanych wypłat Odsetek, Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że SCSp udzieli Wnioskodawcy Pożyczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, po stronie Spółki, tj. podmiotu wypłacającego na rzecz SCSp należności uboczne w postaci Odsetek od Umowy Pożyczki, nie powstanie obowiązek płatnika związany z obliczeniem i pobraniem zryczałtowanego podatku u źródła. Obowiązek ten nie powstanie po pierwsze dlatego, że Wspólnik SCSp którego przychód będą stanowiły wypłacane przez Spółkę odsetki jest polskim rezydentem podatkowym. Po drugie obowiązek taki nie powstanie także z uwagi na to, że Umowa Pożyczki zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez SCSp działalności gospodarczej, co implikuje brak obowiązków płatnika w odniesieniu do odsetek od takiej Pożyczki.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie jest kwestia kwoty dokonywanych w roku podatkowym wypłat na rzecz SCSp Odsetek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 5a pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Z kolei, zgodnie z art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, ze zm. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e) spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Dochody spółek niebędących osobami prawnymi nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników takiej spółki. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w takiej spółce, tj. innej niż wskazana w art. 5a pkt 28 ww. ustawy, uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika.

Jeżeli wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osoba prawną, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest spółka, tylko poszczególni wspólnicy. Zatem na nich, a nie na spółce ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka z siedzibą w Luksemburgu jest traktowana jak osoba prawna na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego (nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma osobowości prawnej).

SCSp jest bowiem na gruncie prawa podatkowego Luksemburga traktowana jako podmiot transparentny podatkowo, co oznacza, iż nie jest ona podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu, a jej przychody (dochody) są alokowane i opodatkowywane na poziomie jej wspólników.

Oznacza to, że Wspólnik SCSp podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce, bez względu na miejsce położenie źródeł przychodów (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z art. 9 ust. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

Jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 720 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm):

§ 1. Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

§ 2. Umowa pożyczki, której wartość przekracza tysiąc złotych, wymaga zachowania formy dokumentowej.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej;

Stosownie do art. 30a ust. 7 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do ust. 4 tego artykułu analizowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z powyższych przepisów wynika, że odsetki od pożyczek dla celów podatkowych mogą być traktowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, tj. przychód z kapitałów pieniężnych.

Kwestią istotną dla zakwalifikowania przychodów z odsetek do odpowiedniego źródła przychodów jest ocena, czy udzielenie pożyczki jest przedmiotem prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie.

W analizowanej sprawie przedmiotem działalności spółki luksemburskiej (pożyczkodawcy) jest działalność obejmująca m.in. udzielanie pożyczek.

Z uwagi na transparentność podatkową SCSp, odsetki z tytułu udzielonej Spółce Pożyczki będą stanowiły przychód Wspólnika SCSp. Z uwagi na to, że Wspólnik SCSp jest osobą fizyczną, uwzględnia on przypadające na niego przychody i koszty związane z udziałem w SCSp w swoim rozliczeniu podatkowym ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy tj. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wobec tego Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaconych na rzecz SCSp Odsetek z tytułu Umowy Pożyczki wobec wspólnika będącego osobą fizyczną.

Należy również nadmienić, że we własnym stanowisku Spółka powołuje się na art. 41 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podając przy tym jego stare brzmienie w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. który stanowił:

Jeżeli łączna kwota dokonanych temu samemu podatnikowi wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym kwotę 2.000.000 zł, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2.000.000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. przepis przybrał następujące brzmienie:

Jeżeli łączna kwota dokonanych na rzecz podmiotu powiązanego wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ust 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego tę należność łączną kwotę 2.000.000 zł na rzecz tego samego podatnika, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2.000.000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.  Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się do wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4.

Jednakże przepis art. 41 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w niniejszej sprawie i pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie.

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00