Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.155.2024.2.MGO
Zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziałów w nowo wydzielonej nieruchomości, stanowiącej działkę gruntu z posadowionym na niej budynkiem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług wkwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziałów w nowo wydzielonej nieruchomości, stanowiącej działkę gruntu z posadowionym na niej budynkiem transportu i łączności. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 czerwca 2024 r. (wpływ 7 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Są Państwo Spółką z o.o. i podatnikiem podatku VAT. Przedmiotem Państwa działalności jest między innymi „kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek”.
Planują Państwo kupić od osób fizycznych nieruchomość, która jest ich współwłasnością, na której posadowione są dwa budynki mieszkalne z wyodrębnionymi lokalami mieszkalnymi oraz budynek budynku transportu i łączności o numerze ... o łącznej powierzchni ... m2.
Dnia 4 marca 2020 r. zawarli Państwo aktem notarialnym umowę przedwstępną zakupu nieruchomości. W akcie notarialnym z dnia ... marca 2020 r. budynek ten został nazwany „murowanym garażem”. Budowa tego budynku wg zapisu w tym akcie została zakończona w roku 1910.
Dnia 21 marca 2023 aktem notarialnym zmieniono warunki zawartej umowy przedwstępnej.
Na dzień składania wniosku o indywidualną interpretację podatkową umowa kupna nie została jeszcze zawarta. Zakup nieruchomości planowany jest na marzec/kwiecień 2024 r. Na poczet zakupu powyższej nieruchomości spółka zapłaciła już sprzedającym w formie zaliczki i zadatku połowę ceny nabycia. Pozostała część zostanie zapłacona w terminie 7 dni po zawarciu przyrzeczonej umowy zakupu nieruchomości.
Powyższa nieruchomość zostanie kupiona jako towar handlowy z przeznaczeniem do dalszej sprzedaży w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.
W budynku transportu i łączności o numerze .... o łącznej powierzchni ... m2 wydzielone są 3 garaże oraz 2 pomieszczenia gospodarcze.
Zamierzają Państwo wydzielić działkę, na której znajduje się ww. budynek transportu i łączności z działki, na której posadowione są kupowane budynki, po to aby budynek transportu i łączności znajdował się na osobnej działce, dojazd do garaży będzie realizowany poprzez ustanowienie służebności przejazdu.
Otrzymali Państwo od potencjalnych klientów - osób fizycznych - wstępną propozycję zakupu garaży, sprzedaż ta odbędzie się jako zakup części budynku ze wskazaniem części do wyłącznego użytkowania tzw. podział quoad usum.
Pomieszczenie gospodarcze zamierzają Państwo pozostawić na swoje potrzeby - przechowywanie drobnych materiałów wykończeniowych itp. Ponieśli Państwo koszt wymiany bram wjazdowych do garaży co nie przekracza 30% ceny nabycia budynku ale możliwe są jeszcze dalsze nakłady jeżeli będzie takie życzenie potencjalnych kupujących. Od tych wydatków Państwo nie będą odliczali podatku VAT.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
1) Na pytanie Organu „Czy nabycie przez Państwa od osób fizycznych nieruchomości, na której są posadowione dwa budynki mieszkalne z wyodrębnionymi lokalami mieszkalnymi oraz budynek transportu i łączności, będzie udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?”, odpowiedzieli Państwo „Nie, zakup nieruchomości został dokonany dnia ... maja 2024 w formie aktu notarialnego.”
2) Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy w związku z nabyciem od osób fizycznych wskazanej nieruchomości będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?”, odpowiedzieli Państwo „Nie. Transakcja jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.”
3) Na pytanie Organu„Co konkretnie będzie przedmiotem Państwa sprzedaży tj. jakie udziały w nowo wydzielonej działce będą przedmiotem sprzedaży?”, odpowiedzieli Państwo „Przedmiotem sprzedaży będą udziały w nowo wydzielonej działce, ze wskazaniem części nieruchomości położonej na tej działce do wyłącznego użytkowania tzw. podział quoad usum, - w załączeniu mapa własnościowa obrazująca podział.
Tak więc sprzedawane będą:
Udział wynoszący 0,0025 ha ze wskazaniem garażu A do użytkowania.
Udział wynoszący 0,0022 ha ze wskazaniem garażu B do użytkowania.
Udział wynoszący 0,0022 ha ze wskazaniem garażu C do użytkowania.
Udział wynoszący 0,0017 ha ze wskazaniem garażu D do użytkowania.
Udział wynoszący 0,0002 ha ze wskazaniem garażu D do użytkowania.”
4) Na pytanie zadane w wezwaniu „Kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku transportu i łączności posadowionego na nowo wydzielonej działce przeznaczonej do sprzedaży?”, odpowiedzieli Państwo „Pierwsze zajęcie (używanie) budynku transportu i łączności naszym zdaniem miało miejsce w 1910 roku po wybudowaniu i rozpoczęciu użytkowania budynku na potrzeby własne przez pierwszych właścicieli.”
5) Na pytanie Organu „Czy od pierwszego zajęcia (używania) ww. budynku transportu i łączności do chwili jego sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?”, odpowiedzieli Państwo „Tak minęło ponad 2 lata.”
6) Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy przed planowaną sprzedażą udziałów w nowo wydzielonej działce będą Państwo ponosili wydatki na ulepszenie budynku transportu i łączności lub jego części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości co najmniej 30% jego wartości początkowej?”, odpowiedzieli Państwo „Nie, nie będziemy ponosili wydatków w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej budynku transportu i łączności. Uważamy również, że wysokość ewentualnych wydatków nie ma w tym przypadku znaczenia bo nieruchomość została zakupiona jako towar handlowy, a przepisy ustawy o podatku dochodowym mówią o ulepszeniu środka trwałego.”
7) Na pytanie Organu „Czy od ewentualnych wydatków poniesionych na ulepszenie budynku transportu i łączności lub jego części będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?”, odpowiedzieli Państwo „Nie, nie będzie nam przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Spółka nie planuje ponosić większych wydatków związanych z zakupioną w celu dalszej sprzedaży nieruchomości. Od ewentualnych drobnych zakupów Spółka nie będzie odliczała podatku VAT z uwagi na fakt iż naszym zdaniem sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu z podatku VAT, a od zakupów związanych z działalnością zwolnioną prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje.”
Pytanie
Czy przy sprzedaży udziałów w nowo wydzielonej nieruchomości (po ustanowieniu odrębnej księgi wieczystej) stanowiącej działkę gruntu z posadowionym na niej budynkiem transportu i łączności, spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT niezależnie od wysokości poniesionych nakładów na remont oraz na wydzielenie działki?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem sprzedaż udziałów w gruncie i w budynku transportu i łączności stanowiących garaże po przeprowadzonym postępowaniu podziałowym i wydzielenie tegoż gruntu i budynku i ustanowienie odrębnej księgi wieczystej objęta będzie zwolnieniem z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. Sprzedaż nieruchomości stanowi odpłatną dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednak ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku VAT.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów i świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ust. 1 Ustawy. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług: Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy: a) Dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim b) Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Pierwsze zasiedlenie zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy. Według tego zapisu przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub, b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Ustawa o podatku VAT nie definiuje natomiast pojęcia ulepszenia. Definicja ulepszenia została zawarta w art. 22g ust. 17 ustawy o pdof oraz art. 16g ust. 13 ustawy o pdop. Z przepisów tych wynika że, środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł. Z powyższego zapisu wynika, że ulepszeniu może podlegać środek trwały a nie towar handlowy. Przepisy nie wymagają aby pierwszego zasiedlenia dokonać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Państwa zdaniem pierwszego zasiedlenia dokonali pierwsi właściciele garażu po jego wybudowaniu w roku 1910 i rozpoczęciu użytkowania na własne potrzeby a ustanowienie odrębnej księgi wieczystej dla tej nieruchomości nie przerywa okresu jaki upłynął od pierwszego zasiedlenia do dnia sprzedaży tej nieruchomości przez Państwa Spółkę. Z tablicy na ścianie budynku jak i informacji w ewidencji budynków wynika, że budowa została ukończona w 1910 roku źródło:.... Wobec powyższego od pierwszego zasiedlenia budynku transportu i łączności, w którym znajdują się garaże mające być przedmiotem transakcji sprzedaży, czyli od roku 1910 do 2024 upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Ewentualne dalsze wydatki na remont garaży nawet jeżeli przekroczą 30% wartości początkowej nie spowodują, że sprzedaż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż jak wskazali Państwo powyżej, ograniczenie to dotyczy środków trwałych a przedmiotem sprzedaży Spółki będzie towar handlowy.
Gdyby zdaniem Organu Podatkowego wydzielenie nieruchomości i ustanowienie dla niej odrębnej księgi wieczystej skutkowało tym, że sprzedaż nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia przeanalizowali Państwo możliwość zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.
Państwa zdaniem planowana sprzedaż podlega zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż od zakupu nie będzie Państwu przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT bo zakup nastąpi od osób fizycznych. Natomiast litera „b” przepisu nie ma zastosowania do sprzedaży towarów handlowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.
Zasady zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli i ich części znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, który stanowi że:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Kwestia pierwszego zasiedlenia została uregulowana w art. 2 pkt 14 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Tak więc, by dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.):
Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Ulepszeniem środka trwałego – w rozumieniu ustawy podatkowej – jest więc:
-przebudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, w wyniku których nastąpi jego dostosowanie do zmienionych potrzeb funkcjonalnych, użytkowych lub technicznych,
-rozbudowa środka trwałego, tj. wykonanie takich prac, które powiększają ten środek trwały,
-rekonstrukcja środka trwałego, tj. wykonanie prac, w wyniku których nastąpi odtworzenie zniszczonego środka trwałego do jego poprzedniego stanu,
-adaptacja środka trwałego, tj. wykonanie prac mających na celu przystosowanie danego środka trwałego do spełniania odmiennych funkcji od tych, dla których został zbudowany lub użytkowany,
-modernizacja środka trwałego, tj. unowocześnienie środka trwałego.
Zatem nieruchomości (np. budynki), które nie będą stanowić u podatnika środka trwałego, nie mogą ulec ulepszeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ponieważ pojęcie ulepszenia, do którego odwołuje się ustawodawca w art. 2 pkt 14 ustawy odsyłając do przepisów o podatku dochodowym, dotyczy ulepszenia środków trwałych.
W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Bowiem stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z opisu sprawy wynika, że kupili Państwo od osób fizycznych nieruchomość, na której posadowione są dwa budynki mieszkalne z wyodrębnionymi lokalami mieszkalnymi oraz budynek transportu i łączności. Zakup nieruchomości został dokonany 6 maja 2024 r. w formie aktu notarialnego. Nieruchomość została kupiona jako towar handlowy z przeznaczeniem do dalszej sprzedaży w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. W budynku transportu i łączności wydzielone są 3 garaże oraz 2 pomieszczenia gospodarcze. Zamierzają Państwo wydzielić działkę, na której znajduje się ww. budynek transportu i łączności z działki, na której posadowione są kupowane budynki, po to aby budynek transportu i łączności znajdował się na osobnej działce, dojazd do garaży będzie realizowany poprzez ustanowienie służebności przejazdu. Przedmiotem sprzedaży będą udziały w nowo wydzielonej działce, ze wskazaniem części nieruchomości położonej na tej działce do wyłącznego użytkowania tzw. podział quoad usum.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży udziałów w nowo wydzielonej nieruchomości stanowiącej działkę gruntu z posadowionym na niej budynkiem transportu i łączności.
W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla sprzedaży udziałów w nowo wydzielonej nieruchomości stanowiącej działkę gruntu z posadowionym na niej budynkiem transportu i łączności zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy i kiedy względem ww. budynku transportu i łączności doszło do pierwszego zasiedlenia.
Jak wynika z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy, wobec budynku transportu i łączności doszło już do pierwszego zasiedlenia. Z opisu sprawy wynika, że pierwsze zajęcie (używanie) budynku transportu i łączności miało miejsce w 1910 roku po wybudowaniu i rozpoczęciu użytkowania budynku na potrzeby własne przez pierwszych właścicieli. Ponadto wskazali Państwo, że od pierwszego zajęcia (używania) ww. budynku transportu i łączności do chwili jego sprzedaży minie ponad 2 lata. Z opisu sprawy wynika również, że przed planowaną sprzedażą udziałów w nowo wydzielonej działce nie będą Państwo ponosili wydatków w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej budynku transportu i łączności. Nieruchomość została kupiona jednak jako towar handlowy z przeznaczeniem do dalszej sprzedaży w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.
Tym samym skoro nie mamy do czynienia ze środkiem trwałym, nakłady ponoszone przez Państwa na remont nie będą stanowiły ulepszenia w rozumieniu art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od prawnych. Jak już zaznaczono powyżej, na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi.
W konsekwencji powyższego dla dostawy udziałów w opisanym budynku transportu i łączności będą spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż planowana dostawa udziałów w budynku transportu i łączności nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, jak również pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą udziałów w ww. budynku nie upłynie okres krótszy niż dwa lata.
Tym samym, dostawa udziałów w budynku transportu i łączności będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia czy wydatki poniesione remont ww. budynku przekroczą czy nie 30% jego wartości początkowej.
W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – sprzedaż udziałów w gruncie, na którym budynek transportu i łączności jest posadowiony, również będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W związku z powyższym sprzedaż udziałów w nowo wydzielonej nieruchomości stanowiącej działkę gruntu z posadowionym na niej budynkiem transportu i łączności będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ wyjaśnia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja straci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right