Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.214.2024.3.MM

Czy poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane z wybudowaniem infrastruktury drogowej, która będzie przedmiotem nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta, będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w momencie przekazania wybudowanej infrastruktury drogowej/jej etapu Miastu)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane z wybudowaniem infrastruktury drogowej, która będzie przedmiotem nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta, będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w momencie przekazania wybudowanej infrastruktury drogowej/jej etapu Miastu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia Mieszkaniowa X w K realizuje ustawowy i statutowy cel swojej działalności polegający na budowie budynków mieszkalnych i ustanawianiu na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu. Dla potrzeb tej działalności inwestycyjnej w 2023 r. Spółdzielnia nabyła od dotychczasowego użytkownika wieczystego prawo użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa położonych na terenie miasta K. Ponieważ Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT, zakup prawa użytkowania wieczystego oprócz aktu notarialnego potwierdzony został fakturą VAT. Podatek od towarów i usług (VAT) wykazany w tej fakturze został w całości odliczony, tzn. pomniejszył podatek należny. Na zakupionym gruncie zaprojektowana została budowa osiedla mieszkaniowego składającego się docelowo z 10 budynków mieszkalnych z garażami, lokalami użytkowymi i miejscami postojowymi dla pojazdów. Rozpoczęta już została budowa 2 pierwszych budynków. Z uwagi na brak na nieruchomości infrastruktury drogowej niezbędnej do obsługi komunikacyjnej, powstała konieczność wytyczenia na terenie planowanego osiedla drogi łączącej dwie drogi publiczne (ulice miejskie) przebiegające z dwóch stron powstającego osiedla mieszkaniowego. Wzdłuż tej drogi sytuowane będą budynki mieszkalne rozpoczętej inwestycji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 320) oraz decyzją o warunkach zabudowy budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia, a szczegółowe warunki budowy lub przebudowy określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

W związku z tym na podstawie umowy pomiędzy Spółdzielnią i Miastem K z nabytego wcześniej gruntu w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni wydzielona zostanie działka z przeznaczeniem pod inwestycję celu publicznego - drogę publiczną zapewniającą połączenie z istniejącymi drogami publicznymi (ulicami miejskimi). Po zatwierdzeniu podziału nieruchomości przez właściwy organ, działka gruntu wydzielona pod drogę publiczną przejdzie na Skarb Państwa reprezentowany przez (…), a prawo użytkowania wieczystego w tej części wygaśnie - zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2023 r. poz. 344 z późn. zm.), co zostanie potwierdzone aktem notarialnym. Z uwagi na fakt, że wydzielenie działki pod drogę jest koniecznym warunkiem powstania osiedla mieszkaniowego w zaprojektowanym kształcie, odszkodowanie za utratę przez Spółdzielnię prawa użytkowania wieczystego wspomnianej wyżej działki gruntu ustalone zostało na symboliczną kwotę 1,00 zł brutto. W ramach realizowanego zadania inwestycyjnego Spółdzielnia poniesie także etapami, stosownie do zakresu inwestycji mieszkaniowej i pozwoleń na budowę kolejnych budynków, nakłady na wykonanie na działce przejętej przez Skarb Państwa drogi (nawierzchni z niezbędną infrastrukturą zgodnie z tzw. projektem drogowym). Docelowo nakłady te zostaną przeniesione nieodpłatnie na rzecz gminy - Miasto K, protokołem przekazania, dokumentem PT. Od momentu przekazania Miastu infrastruktury drogowej (etapami) eksploatację i utrzymanie drogi, łącznie z uprawnieniami z tytułu gwarancji i rękojmi, przejmie jednostka gminna - Zarząd Dróg Miejskich (ZDM).

Wielkość nakładów na wybudowanie drogi wynikać będzie z umowy z wykonawcą i faktur VAT. Wykonawca nabywał będzie towary i usługi niezbędne do realizacji infrastruktury drogowej, a Spółdzielnia zapłaci mu ustalone wynagrodzenie obejmujące koszty budowy i opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług (VAT).

Koszty budowy drogi uwzględnione zostały w kosztach zadania inwestycyjnego i pokryte będą przez członków Spółdzielni - przyszłych nabywców odrębnych nieruchomości lokalowych.

Wydzielenie działki pod drogę i zatwierdzenie podziału nieruchomości oraz przejście działki z mocy prawa na Skarb Państwa (wywłaszczenie prawa użytkowania wieczystego) nastąpi przed wybudowaniem drogi (etapami) i przeniesieniem nakładów na rzecz Miasta K. Będzie to więc budowa (nakład) na gruncie Skarbu Państwa.

Pytanie

Czy poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane z wybudowaniem infrastruktury drogowej, która będzie przedmiotem nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta, będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w momencie przekazania wybudowanej infrastruktury drogowej/jej etapu Miastu)?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 4).

Państwa stanowisko w sprawie

Poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane z wybudowaniem infrastruktury drogowej (drogi publicznej) koniecznej do realizacji inwestycji niedrogowej, przekazanej następnie na rzecz gminy - Miasta K, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie przekazania wybudowanej infrastruktury (etapu) na rzecz Miasta.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (...).

W opisanej wyżej sytuacji brak możliwości uznania majątku powstałego na skutek inwestycji drogowej dokonanej przez Spółdzielnię za środek trwały, jak również potraktowania nakładów inwestycyjnych poczynionych przez Spółdzielnię w obcym środku trwałym wyklucza w konsekwencji możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie, w związku z tym, że ponoszone na ten cel wydatki wykazują niewątpliwy związek z osiągnięciem przychodów oraz zabezpieczeniem źródła przychodów (wpłat ponoszonych przez osoby (członków Spółdzielni)), z którymi zawarte zostały umowy o budowę lokali, stanowią one koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem wnioskodawcy wydatki poniesione przez Spółdzielnię w związku z realizacją inwestycji drogowej powinny być ujęte jako koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania przedmiotowej infrastruktury (jej części) na rzecz Miasta, dopiero bowiem w tym momencie poniesione koszty jej budowy staną się definitywne: zastosowanie znajdzie w tym przypadku art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (wcześniej wydatki te ujmowane będą w księgach rachunkowych jako rozliczenia z Urzędem Miasta na podstawie faktur wykonawcy). Spółdzielnia stoi więc na stanowisku, że będzie uprawniona do ujęcia wydatków na budowę infrastruktury drogowej przekazywanej następnie Miastu, jako koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania tej infrastruktury na rzecz Miasta działającego przez ZDM.

Taki pogląd był też akceptowany w indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektora KIS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Państwa stanowiska jedynie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 4). W pozostałym zakresie wniosku, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.

W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby poniesiony przez podatnika wydatek stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

-wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

-jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

-pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

-poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

-został właściwie udokumentowany,

-wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a) „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b) „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c) „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa X dla potrzeb działalności inwestycyjnej w 2023 r. nabyła od dotychczasowego użytkownika wieczystego prawo użytkowania wieczystego gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa położonych na terenie miasta K. Na zakupionym gruncie zaprojektowana została budowa osiedla mieszkaniowego składającego się docelowo z 10 budynków mieszkalnych z garażami, lokalami użytkowymi i miejscami postojowymi dla pojazdów. Z uwagi na brak na nieruchomości infrastruktury drogowej niezbędnej do obsługi komunikacyjnej, powstała konieczność wytyczenia na terenie planowanego osiedla drogi łączącej dwie drogi publiczne (ulice miejskie) przebiegające z dwóch stron powstającego osiedla mieszkaniowego. W związku z tym na podstawie umowy pomiędzy Spółdzielnią i Miastem K nabytego wcześniej gruntu w użytkowaniu wieczystym Spółdzielni wydzielona zostanie działka z przeznaczeniem pod inwestycję celu publicznego - drogę publiczną zapewniającą połączenie z istniejącymi drogami publicznymi (ulicami miejskimi). Po zatwierdzeniu podziału nieruchomości przez właściwy organ, działka gruntu wydzielona pod drogę publiczną przejdzie na Skarb Państwa reprezentowany przez Prezydenta Miasta K, a prawo użytkowania wieczystego w tej części wygaśnie. W ramach realizowanego zadania inwestycyjnego Spółdzielnia poniesie także etapami, stosownie do zakresu inwestycji mieszkaniowej i pozwoleń na budowę kolejnych budynków, nakłady na wykonanie na działce przejętej przez Skarb Państwa drogi. Koszty budowy drogi uwzględnione zostały w kosztach zadania inwestycyjnego i pokryte będą przez członków Spółdzielni - przyszłych nabywców odrębnych nieruchomości lokalowych. Wydzielenie działki pod drogę i zatwierdzenie podziału nieruchomości oraz przejście działki z mocy prawa na Skarb Państwa (wywłaszczenie prawa użytkowania wieczystego) nastąpi przed wybudowaniem drogi (etapami) i przeniesieniem nakładów na rzecz Miasta K. Będzie to więc budowa (nakład) na gruncie Skarbu Państwa.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy poniesione przez Spółdzielnię wydatki związane z wybudowaniem infrastruktury drogowej, która będzie przedmiotem nieodpłatnego przekazania na rzecz Miasta, będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w momencie przekazania wybudowanej infrastruktury drogowej/jej etapu Miastu).

Poniesione wydatki na budowę infrastruktury drogowej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych wynikających z art. 15 ust. 1 updop.

Wskazać przy tym trzeba, że ze złożonego wniosku wynika, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy ww. wydatkami jakie Spółdzielnia będzie ponosiła na wybudowanie infrastruktury drogowej niezbędnej dla realizacji inwestycji a przychodami, które zostaną uzyskane z tytułu ustanowienia odrębnej własności lokali.

Odnosząc się natomiast do momentu zaliczenia przedmiotowych wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, zauważyć należy, że podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami.

W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

1.bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),

2.inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Za koszty bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu uznaje się te koszty, których poniesienie można wprost powiązać z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 updop,

koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Z art. 15 ust. 4 i 4b-c updop wynika, że koszty bezpośrednie potrącalne są, co do zasady w momencie uzyskania przychodu, z którymi ich poniesienie jest związane, tzn. pomniejszają one podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym dopiero w momencie, w który zostanie uznany przychód, w celu uzyskania którego zostały poniesione, chyba że zostaną one poniesione po dniu, w którym mija termin złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym osiągnięto przychód. W takim przypadku, stanowią koszty uzyskania przychodu w roku następnym.

Natomiast koszty pośrednie to takie koszty, których nie można powiązać bezpośrednio z uzyskaniem konkretnego przychodu, lecz ich poniesienie służy całokształtowi prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 4d updop,

koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 4e updop,

za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Odnosząc się zatem do momentu zaliczenia ww. wydatków do kosztów podatkowych, w pierwszej kolejności należy wskazać, że ustawa o CIT nie zawiera definicji kosztu „bezpośrednio związanego z przychodami” oraz kosztu „innego niż bezpośrednio związanego z przychodami” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód z jej zbycia.

Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np.: koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że poniesione przez Państwa wydatki związane z wybudowaniem infrastruktury drogowej, o której mowa we wniosku, która następnie zostanie przekazana na rzecz Miasta, będą stanowiły bezpośrednie koszty uzyskania przychodów i zastosowanie do nich będą miały przepisy art. 15 ust. 4 i 4b-4c ustawy o CIT, bowiem jak wynika z opisu sprawy „koszty budowy drogi uwzględnione zostały w kosztach zadania inwestycyjnego i pokryte będą przez członków Spółdzielni - przyszłych nabywców odrębnych nieruchomości lokalowych.”

Zatem poniesione koszty pozostawać będą w wyraźnym, bezpośrednim związku z przychodami ze zbycia nieruchomości lokalowych (ustanowienia odrębnej własności lokali). Tym samym zastosowanie do nich będą miały przepisy art. 15 ust. 4 i 4b-4c ustawy o CIT, a więc będą stanowić koszt uzyskania przychodu w momencie uzyskania tego przychodu.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pańtwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanych:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00