Przerwany urlop wypoczynkowy. Kto ponosi koszty?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami termin urlopu powinien zostać określony w planie urlopów lub na podstawie porozumienia między pracodawcą a pracownikiem. Tak ustalony termin wykorzystania urlopu wiąże obie strony stosunku pracy. W szczególnych przypadkach uprawnieniem pracodawcy jest odwołanie pracownika z urlopu. Zmiany w planach urlopowych mogą też nastąpić na wniosek pracownika.
odwołanie z urlopu powrót do pracy
Urlopy wypoczynkowe i świadczenia z ZFŚS w pytaniach i odpowiedziach >>>
Urlopy wypoczynkowe – planowanie, udzielanie i rozliczanie >>>
Konsekwencje odwołania pracownika z urlopu
Jak wyjaśniła Państwowa Inspekcja Pracy przesunięcie terminu urlopu może nastąpić z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Zmiany w planach urlopowych mogą też nastąpić na wniosek pracownika, umotywowany ważnymi przyczynami.
W przypadku, gdy pracodawca decyduje o odwołaniu pracownika z urlopu lub przesunięciu terminu jego wypoczynku, pracownik ma prawo do zwrotu kosztów.
„Pracodawca pokrywa koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Koszty te powinny zostać udokumentowane przez pracownika” – wskazała Inspekcja.
Zwrot kosztów nie przysługuje, gdy przesuniecie terminu lub przerwanie urlopu nastąpi na wniosek pracownika.
Przesunięcie terminu urlopu
Jak wynika w wyjaśnień PIP, jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, w szczególności z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe albo stawienia się do pełnienia terytorialnej służby wojskowej rotacyjnie, na czas do 3 miesięcy, urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu ojcowskiego, pracodawca jest zobowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy. Te same przyczyny obligują pracodawcę do uwzględnienia wniosku pracownika o przerwanie rozpoczętego urlopu.
„Niewykorzystaną część urlopu pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym, co oznacza, że pracownik musi ponownie złożyć wniosek urlopowy” – wskazała PIP.
Według wyjaśnień Inspekcji, pracodawca nie musi uwzględniać wniosku o przerwanie lub przesunięcie terminu urlopu z powodu choroby dziecka pracownika.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami termin urlopu powinien zostać określony w planie urlopów lub na podstawie porozumienia między pracodawcą a pracownikiem. Jak wskazała PIP, ustalony termin wykorzystania urlopu wiąże obie strony stosunku pracy.
SSPAP