Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.261.2024.4.DT

Możliwość zastosowania 3% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 czerwca 2024 r. (wpływ 28 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…) .

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Jest również zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiada aktywny numer VAT-UE). Jako sposób opodatkowania swoich przychodów Wnioskodawca wybrał zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych (dalej: uRyczałt).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności Wnioskodawca sklasyfikował swoją działalność do:

­62.01 .Z Działalność związana z oprogramowaniem,

­62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

­62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,

­63.12.Z Działalność portali internetowych.

Obecnie w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem oprogramowania na zamówienie dla innych firm. Wnioskodawca chce jednak w przyszłości poszerzyć wykonywaną przez siebie działalność. Planuje podejmować się kupna, wymiany oraz sprzedaży produktów wirtualnych, tj. wirtualnych przedmiotów używanych w grach komputerowych, takich jak (...). W celu kupna/wymiany towarów wirtualnych Wnioskodawca wytworzy odpowiednie oprogramowanie (dalej: Serwis), którego będzie jedynym właścicielem. Serwis, o którym mowa zostanie uruchomiony przez Wnioskodawcę „od zera”. Celem sprzedaży nabytych towarów wirtualnych będzie wykorzystywał Platformy sprzedażowe.

Kupno, wymiana oraz sprzedaż wirtualnych przedmiotów odbywać się będą wyłącznie za pomocą Internetu. W konsekwencji ww. proces bez udziału sieci elektronicznej będzie niemożliwy.

Podsumowując, Wnioskodawca wytworzy Serwis, który będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany wyłącznie do kupowania wirtualnych przedmiotów, albo do ich zamiany. Serwis nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do sprzedaży towarów wirtualnych. Sprzedaż będzie odbywać się przez Platformy sprzedażowe. Poniżej stan faktyczny opisano w odniesieniu do tych dwóch przypadków (Serwis – kupno/wymiana) oraz (Platformy sprzedażowe – sprzedaż).

KUPNO I WYMIANA W SERWISIE WYTWORZONYM PRZEZ WNIOSKODAWCĘ

Serwis będzie dostępny dla podmiotów z całego świata (podatników oraz podmiotów niebędących podatnikami), w tym mających siedzibę albo stałe miejsce mieszkania na terytorium Polski lub innych państw Unii Europejskiej. W celu korzystania z funkcjonalności Serwisu zainteresowany będzie musiał założyć konto użytkownika poprzez zalogowanie się kontem platformy do gier (…). Przy rejestracji Użytkownik będzie musiał wyrazić zgodę na regulamin i politykę prywatności. Podczas rejestracji Użytkownik będzie składał oświadczenie, czy prowadzi działalność gospodarczą (czy jest podatnikiem). Proces kupna/wymiany wirtualnych przedmiotów będzie miał charakter zautomatyzowany. W konsekwencji będzie wymagać jedynie minimalnego udziału człowieka.

Transakcje te bez wykorzystania technologii informatycznej byłyby niemożliwe.

Użytkownik będzie mógł posiadać (założyć) w Serwisie tylko jedno konto. Konto to będzie połączone z kontem (…) danego Użytkownika.

W Serwisie Wnioskodawca nie przewiduje pobierania od Użytkowników danych osobowych, w tym również kraju pochodzenia. Najbardziej rzetelną metodą na poznanie owego kraju będzie sprawdzenie adresu IP, przez który będą wykonywane akcje w Serwisie. Metoda ta nie daje jednak pewności, co do ustalenia kraju użytkownika, albowiem dostępne są różne programy pozwalające na zmianę adresu IP. Na platformie (…) podczas rejestracji Użytkownik podaje swój kraj zamieszkania. Jak wspomniano wyżej, posiadanie konta na Platformie (…) będzie niezbędne do utworzenia konta w Serwisie Wnioskodawcy, które będzie tworzone poprzez zalogowanie się na konto (…) .

Wnioskodawca w swoim Serwisie zakłada, że jeśli Użytkownik nie będzie musiał podać swojego kraju pochodzenia – będzie go można wydedukować po adresie IP. Jeżeli zaistnieje taka konieczność, można będzie również zapytać danego Użytkownika o wskazanie owego kraju. Niemniej jednak Wnioskodawca nie przewiduje weryfikacji poprawności wskazanych przez Użytkowników danych.

Po zalogowaniu danemu Użytkownikowi wyświetli się lista posiadanych przez niego przedmiotów w grach. Przedmioty te mają przypisaną wartość wyświetloną w punktach, gdzie 1 punkt odpowiada ustalonej wartości dolarów amerykańskich ceny skupu. Ilość punktów zależy od odpowiedniego mnożnika przy wymianie lub kupnie. To właśnie za jego pomocą transakcje wymiany i kupna są dla Wnioskodawcy zyskowne. Użytkownik dokonując sprzedaży, może wybrać swoje przedmioty oraz e-mail konta (…) lub numer konta bankowego, na który chce otrzymać płatność. W przyszłości Wnioskodawca rozważa również płatność za pośrednictwem karty debetowej oraz kryptowalut. Serwis z wykorzystaniem algorytmów tworzy ofertę przesłania przedmiotów Użytkownika na jedno z kont serwisu na stronie (…) . Użytkownik będzie mógł potwierdzić transakcję na swoim koncie (…). Gdy transakcja dojdzie do skutku, serwis przesyła odpowiednią kwotę na adres użytkownika podany w formularzu. Jeżeli natomiast Użytkownik nie dokona potwierdzenia wskazanej transakcji - nie dojdzie ona do skutku.

W przypadku zakupu przedmiotu przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca dokonywać będzie płatności bezpośrednio ze swojego konta na konto Sprzedającego.

W serwisie będą możliwe również wymiany przedmiotów wirtualnych o zbliżonej wartości punktowej między Użytkownikiem, a Wnioskodawcą. W przypadku wymiany przedmiotów o różnej wartości, wskutek której Użytkownik przekazuje towar o większej wartości, a otrzymuje od Wnioskodawcy towar o mniejszej wartości, dodatkowo (oprócz tego towaru) Użytkownik otrzyma od Wnioskodawcy punkty do wykorzystania w późniejszym czasie w Serwisie na inne wymiany. Użytkownik będzie mógł zlecić w Serwisie wymianę tych punktów na środki pieniężne - w takim przypadku Wnioskodawca zmniejszy (lub wyzeruje) saldo punktów w Serwisie, a środki pieniężne przeleje na konto bankowe Użytkownika.

Tak jak w przypadku ofert kupna, Serwis z wykorzystaniem algorytmów wytworzy ofertę wymiany przedmiotów, którą Użytkownik będzie mógł potwierdzić. W przypadku potwierdzenia, będzie dochodziło do wymiany.

Wartość przedmiotu będącego w posiadaniu Wnioskodawcy będzie przyjmować wartość punktową wyższą niż jego realna wartość - wartość jaką ten sam przedmiot będzie przyjmować będąc w posiadaniu innego podmiotu - przez co Serwis będzie dokonywał wymiany przedmiotów będących w posiadaniu Wnioskodawcy na takie o większej wartości realnej.

Wymiany na Serwisie są nakierowane przez Wnioskodawcę na wejście w posiadanie towarów wirtualnych o wyższej wartości realnej, w zamian za towary nabyte wcześniej przez Wnioskodawcę za niższą wartość. Również przez zakup Wnioskodawca zmierza do wejścia w posiadanie towaru wirtualnego o wartości realnej wyższej niż wartość po jakiej dokonał nabycia.

Przy wykorzystaniu Serwisu Wnioskodawca umożliwi Użytkownikowi sprzedaż przedmiotu wyłącznie Wnioskodawcy lub wymiany przedmiotu na inne przedmioty wirtualne - jedynie z Wnioskodawcą. Wyłącznie w taki sposób Wnioskodawca wejdzie w posiadanie towarów wirtualnych. Przedmioty nabyte oraz wymienione nie będą w jakikolwiek sposób przez Wnioskodawcę ulepszane.

Nabyte w ten sposób produkty wirtualne, Wnioskodawca będzie sprzedawał na Platformach.

SPRZEDAŻ NA PLATFORMACH

Sprzedaż wirtualnych przedmiotów przez Wnioskodawcę odbywać się będzie za pomocą Platform, dostępnych pod określonymi stronami internetowymi (Wnioskodawca nie jest właścicielem tych Platform). Platformy te zajmują się obrotem przedmiotami wirtualnymi (dalej: Platforma).

Platformy są prowadzone przez podmioty (spółki) nieposiadające siedziby na terytorium Polski, mogą zaś posiadać siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej bądź poza nią. Wnioskodawca w celu sprzedaży swoich przedmiotów, będzie wykorzystywał platformy takie jak: (…). Pierwsza z nich jest prowadzona przez spółkę (…) z siedzibą w Niemczech. Druga z nich jest prowadzona przez (…) ., z siedzibą na Cyprze.

Za pośrednictwem Platform zarejestrowani na nich Użytkownicy mogą wystawiać wirtualne przedmioty na sprzedaż bądź kupować je od innych Użytkowników. Wnioskodawca będzie jednym z zarejestrowanych użytkowników tych Platform, przy czym będzie na nich jedynie sprzedawał. W tym wypadku kupującymi wirtualne przedmioty, które zostały wystawione na sprzedaż przez Wnioskodawcę, mogą być zarówno podatnicy, jak i nie podatnicy. Ponadto mogą być to zarówno osoby pochodzące z Polski, innych krajów Unii Europejskiej, czy też krajów nieznajdujących się w Unii Europejskiej.

W celu sprzedaży wirtualnych przedmiotów Wnioskodawca utworzy konto na Platformach. Proces utworzenia konta polega na zalogowaniu się na Platformie poprzez konto (…) . Logowanie na Platformie oznacza zaakceptowanie regulaminu oraz polityki prywatności znajdującej się na Platformach. Podczas rejestracji na Platformach Użytkownik nie podaje żadnych danych personalnych ani identyfikacyjnych, widoczny jest tylko jego fikcyjny pseudonim z gry online. Pomiędzy Użytkownikami a Platformami nie są zawierane indywidualne umowy, na których warunki Użytkownik mógłby mieć wpływ. Użytkownik musi zaakceptować warunki z góry narzucone w regulaminie opracowanym przez Platformę lub zrezygnować z utworzenia tam konta. W regulaminach Platform zawarta jest informacja, że umowy sprzedaży wirtualnych przedmiotów są zawierane pomiędzy sprzedającymi a kupującymi, zaś Platforma w całej transakcji pełni rolę pośrednika, za którą pobiera prowizję wskazaną w regulaminie. Prowizja pobierana jest od sprzedającego od ceny sprzedaży danego przedmiotu wirtualnego. Platformy jednak nie przekazują sprzedającemu żadnych faktur lub rachunków dotyczących wartości pobranych prowizji, nawet na jego indywidualną prośbę.

Na platformie Użytkownik widzi wszystkie swoje przedmioty, używane w grach (dzięki połączeniu z kontem (…)). Sprzedaż wirtualnych przedmiotów na Platformach odbywa się w ten sposób, że Użytkownik zamieszcza na koncie Platformy informację, że dany wirtualny przedmiot chciałby sprzedać za ustaloną przez siebie cenę. Następnie, po weryfikacji poprawności danych sprzedaży na Platformie pojawia się oferta sprzedaży danego przedmiotu. Od tego momentu dalszy proces sprzedaży przedmiotu obsługiwany jest przez Platformę na podstawie warunków narzuconych w regulaminie. Platforma ustala ogólne warunki transakcji oraz kontaktuje się z zainteresowanym nabywcą celem przeprowadzenia transakcji zakupu. Platforma zajmuje się wystawieniem przedmiotu na sprzedaż na Platformie, obsługą wysyłki (przekazuje towar do wykorzystania w grach na rzecz nabywcy) i obsługą płatności.

Platformy, z których będzie korzystał Wnioskodawca działają w taki sposób, że kontakt kupującego i sprzedającego jest niemożliwy. Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy, kto kupił przedmiot. Sprzedaż przedmiotów wirtualnych będzie wymagała minimalnego udziału człowieka. Ich przekazanie kupującemu i korzystanie z nich bez sieci informatycznej nie jest możliwe (używane są w grach komputerowych).

Na koncie Użytkownika (też Wnioskodawcy) na Platformie sprzedażowej, będzie widoczne aktualne saldo środków w EUR, USD lub PLN. Gdy towar wirtualny zostanie sprzedany środki pieniężne pomniejszone o wartość prowizji, pobieranej przez Platformę, będą widoczne na koncie Wnioskodawcy, zaś zakupiony przedmiot pojawi się na koncie w grze nabywcy. Użytkownik sprzedający dostaje informację o cenie sprzedaży danego przedmiotu i jaka została od tej transakcji pobrana prowizja. Na koncie można wyświetlić historię sprzedanych towarów i uzyskaną wartość za każdy z nich. Na koncie nie ma natomiast informacji o nabywcach. Wnioskodawca nie będzie posiadał więc jakichkolwiek informacji na temat kupujących (tj. imię i nazwisko, kraj zamieszkania, adres, rezydencja podatkowa itp.). Nabywca również nie będzie miał wiedzy o tym, że dany towar wcześniej posiadał Wnioskodawca.

Środki zgromadzone na Platformie Wnioskodawca może, za opłatą, wypłacić na „zwykły” rachunek w banku. W tym celu wykorzystywane są odrębne platformy do płatności (...). Dopiero po wypłacie tych środków na konto w banku będą one do swobodnej dyspozycji Wnioskodawcy. W czasie, gdy są one jedynie zapisami na koncie Użytkownika na Platformie Wnioskodawca może, co najwyżej przeznaczyć je na zakup innych towarów wirtualnych na tej Platformie.

W przypadku problemów z transakcją, tj. np. przekazanie błędnego przedmiotu wirtualnego, brak pobrania/otrzymania płatności za dany przedmiot czy innymi problemami technicznymi Użytkownik (kupujący albo sprzedający) kontaktuje się z Platformą w zakładce „pomoc techniczna” celem jego rozwiązania. Procesem ewentualnej reklamacji również zajmuje się Platforma. Nie ma kontaktu bezpośredniego między kupującym a sprzedającym towar wirtualny.

W regulaminach Platform zawarta jest informacja, iż sprzedający jest odpowiedzialny tylko za ustalenie ceny wirtualnego przedmiotu, zaś wszystkie inne warunki sprzedaży są ustalane przez Platformy. Użytkownik zanim dokona jakiejkolwiek transakcji na Platformie musi zapoznać się oraz zaakceptować regulamin przedstawiający warunki świadczenia usług. Platforma ustala zatem ogólne warunki sprzedaży. Nabywcy zwracają się z propozycją kupna danego przedmiotu do Platformy, a nie do Wnioskodawcy.

Reasumując, towary wirtualne (skórki do gier) pozyskiwane będą przez Wnioskodawcę wyłącznie poprzez ich zakup oraz wymianę za pośrednictwem wytworzonego przez Wnioskodawcę Serwisu. Towary nabyte przez Wnioskodawcę w drodze kupna albo wymiany nie będą w żaden sposób zmieniane ani przekształcane. Towary te będą odsprzedane za pośrednictwem Platform sprzedażowych, w takiej samej postaci, w jakiej zostały zakupione. Wnioskodawca nie będzie zajmować się wytwarzaniem (zdobywaniem) tych przedmiotów w grach komputerowych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu Organu pytania:

I.dla potrzeb rozstrzygnięcia w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i podatku od towarów i usług:

1.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – czynności, które będą faktycznie wykonywane przez Pana w ramach sprzedaży wirtualnych przedmiotów, o których mowa we wniosku (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla czynności mających być przedmiotem wniosku).

Odpowiedź: Według Wnioskodawcy, na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - czynności, które będą faktycznie wykonywane w ramach sprzedaży wirtualnych przedmiotów, o których mowa we wniosku są sklasyfikowane w grupowaniu 47.00.86.0 — „sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”.

II.dla potrzeb rozstrzygnięcia w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.Czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję, która umożliwi Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, która umożliwi identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

2.Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.)?

Odpowiedź: Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie (ostatecznie sformułowanie w uzupełnieniu z 28 czerwca 2024 r.)

Czy Wnioskodawca w przypadku uzyskania przychodu ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów może zastosować zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 7)

Pana stanowisko w sprawie

W przypadku uzyskania przychodu ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów przysługuje Wnioskodawcy możliwość zastosowania zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 28 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540) - dalej: „uRyczałt”.

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 1 pkt 1 uRyczałt - „Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą”.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 uRyczałt - „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 uRyczałt - „Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 uRyczałt. Zatem, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b uRyczałt - „3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3”.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 uRyczałt - użyte w ustawie określenie działalność usługowa w zakresie handlu oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a uRyczałt określenie „towary handlowe” oznacza - „towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym”.

Użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 uRyczałt sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy, to rzeczy te przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary - odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a uRyczałt. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

Wnioskodawca nabywać będzie towary wirtualne (skórki do gier) od podmiotów trzecich za pomocą środków elektronicznych, a następnie je odsprzedawać również za pomocą środków elektronicznych. Przedmioty będą sprzedawane w stanie nieprzetworzonym, w takiej samej formie w jakiej zostały one zakupione od Zbywcy/Wymieniającego - nie zostają zatem podjęte czynności, w wyniku których doszłoby do zmiany (przekształcenia) nabytych uprzednio wirtualnych przedmiotów. W związku z powyższą analizą - przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze sprzedaży, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu - będą mogły zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b uRyczałt.

Powyższe stanowisko potwierdza wydana przez DKIS interpretacja indywidualna z dnia 08.01.2024 r., sygn. 0114- KDIP3-2.4011.983.2023.1 .MR - „w omawianej sprawie produkty cyfrowe, tj. wirtualne przedmioty funkcjonujące w grach komputerowych, w postaci skinów (skórek), broni używanej w grach komputerowych, mogą być uznane za towar w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skoro sprzedaje Pan wirtualne przedmioty w stanie nieprzetworzonym uprzednio zakupione przez Pana, to przychody uzyskiwane z tej sprzedaży jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, mogą zostać opodatkowane 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”. Stanowisko ww. potwierdzają również interpretacje indywidualne wydane przez DKIS:

1.z dnia 27.09.2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.652.2023.2.MT,

2.z dnia 16.09.2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.588.2022.2.ID.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) uchylona,

e) uchylona,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:

­wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

­- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem, co do zasady, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Natomiast, stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalności usługowej w zakresie handlu oznacza – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.

Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest Pan również zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jako sposób opodatkowania swoich przychodów wybrał Pan zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych.

Obecnie w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej zajmuje się Pan wytwarzaniem oprogramowania na zamówienie dla innych firm. Chce Pan jednak w przyszłości poszerzyć wykonywaną przez siebie działalność. Planuje Pan podejmować się kupna, wymiany oraz sprzedaży produktów wirtualnych, tj. wirtualnych przedmiotów używanych w grach komputerowych, takich jak (...).

Towary wirtualne (skórki do gier) pozyskiwane będą przez Pana wyłącznie poprzez ich zakup oraz wymianę za pośrednictwem wytworzonego przez Pana Serwisu. Towary nabyte przez Pana w drodze kupna albo wymiany nie będą w żaden sposób zmieniane ani przekształcane. Towary te będą odsprzedane za pośrednictwem Platform sprzedażowych, w takiej samej postaci, w jakiej zostały zakupione. Nie będzie Pan zajmować się wytwarzaniem (zdobywaniem) tych przedmiotów w grach komputerowych. Kupno, wymiana oraz sprzedaż wirtualnych przedmiotów odbywać się będą wyłącznie za pomocą Internetu. W konsekwencji ww. proces bez udziału sieci elektronicznej będzie niemożliwy.

Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – czynności, które będą faktycznie wykonywane w ramach sprzedaży wirtualnych przedmiotów, o których mowa we wniosku są sklasyfikowane w grupowaniu 47.00.86.0 — „sprzedaż detaliczna pozostałych towarów konsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”.

Będzie Pan prowadził ewidencję, która umożliwi identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.

Zatem, jak wynika z wniosku, zajmować się Pan będzie wymianą i zakupem wirtualnych przedmiotów, które mogą być uznane za towar w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i które następnie będą odsprzedawane klientom w stanie nieprzetworzonym, czyli takim stanie, w jakim zostały nabyte. Stąd usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując, w przypadku uzyskania przychodu ze sprzedaży wirtualnych przedmiotów w stanie nieprzetworzonym może Pan zastosować zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 3%, określonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 7 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznaczonego we wniosku nr 7. Natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-6, dotyczących podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00