Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.843.2022.9.JŚ
Obowiązki płatnika z tytułu organizowanej akcji promocyjnej.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo:
1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 10 listopada2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 20 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Gl 577/23; i
2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełniligo Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami, które wpłynęły 19 stycznia 2023 r. oraz 26 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową, posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski (jest polskim rezydentem podatkowym) oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomością będącą własnością Wnioskodawcy, obejmującą centrum handlowe zlokalizowane w ….
Wnioskodawca zleca podmiotowi zewnętrznemu (dalej: Agencja Marketingowa) przygotowanie i przeprowadzenie akcji … (celem jest zwiększenie sprzedaży w sklepach, będących najemcami Wnioskodawcy) oraz akcji marketingowych (celem jest budowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy wśród klientów). Przykładowa akcja „...” wygląda następująco: za każdy paragon o wartości … zł (zakup w dowolnym sklepie będącym najemcą Wnioskodawcy) uczestnik dostaje kupon o wartości … zł na zakupy w sklepach będących najemcami Wnioskodawcy (w tym samym lub innym sklepie) albo nagrodę rzeczową np. książkę, gadżet. Kupony otrzymuje pierwszych 20 osób, które zgłosi się po odbiór kuponu z paragonem.
Przykładowa akcja marketingowa (wizerunkowa) wygląda następująco: klient musi odpowiedzieć na kilka pytań lub wykonać zadanie, w zamian za to dostaje nagrodę. Niektóre akcje marketingowe i akcje „...” organizowane są w formie konkursów, tzn. celem akcji jest wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Sporządzany jest regulamin konkursu, w którym określona zostaje nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Akcje marketingowe i akcje „...” (w tym konkursy) kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. konsumentów w rozumieniu art. 22(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Uczestnicy nie są pracownikami Wnioskodawcy ani Agencji Marketingowej oraz nie łączy ich z Wnioskodawcą ani Agencją Marketingową stosunek cywilnoprawny (umowa zlecenia, umowa o dzieło ani inne umowy o podobnym charakterze). Niekiedy udział w akcjach „...” oraz akcjach marketingowych biorą dzieci za zgodą rodziców i otrzymują z tego tytułu nagrody. Zarówno w przypadku akcji „...” jak i akcji marketingowych organizatorem akcji jest Agencja Marketingowa odpowiedzialna za napisanie regulaminu, poprowadzenie wydarzenia, wydanie nagród uczestnikom itp.
Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a Agencją Marketingową odbywa się w ramach jednego z kilku schematów.
Jeden ze schematów wygląda następująco: Agencja Marketingowa nabywa nagrody we własnym zakresie (wynagrodzenie Agencji Marketingowej obejmuje środki na zakup nagród przez Agencję Marketingową). Prawo własności nagród przed ich wydaniem uczestnikom przysługuje Agencji Marketingowej. Jeżeli przewidziane są nagrody finansowe, Agencja Marketingowa wypłaca je uczestnikom z własnych środków. Agencja Marketingowa wystawia Wnioskodawcy fakturę VAT dokumentującą wynagrodzenie za zrealizowaną usługę. Nagrodą mogą być środki pieniężne, różnego rodzaju ruchomości (gadżety, laptopy i inne) lub bony do zrealizowania w sklepach będących najemcami Wnioskodawcy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
W przypadku opisanego we wniosku schematu działań (w którym Agencja Marketingowa samodzielnie zakupuje nagrody) wartość nagród ustala Agencja Marketingowa. Ustalając wartość nagród Agencja Marketingowa uwzględnia ofertę otrzymaną od dostawcy nagród oraz budżet ustalony i potwierdzony przez Wnioskodawcę. Koszt (ciężar) ekonomiczny akcji „...” oraz akcji marketingowych opisanych we wniosku, w tym koszt ekonomiczny nagród przyznawanych uczestnikom ww. akcji ponosi Wnioskodawca. Agencja Marketingowa jest natomiast organizatorem akcji (wykonawcą) i wystawia fakturę dokumentującą wynagrodzenie za wykonanie kompleksowej usługi (wynagrodzenie to jest kalkulowane uwzględniając koszt nagród nabytych przez Agencję Marketingową).
Pytanie
Czy w ramach opisanego schematu, w przypadku gdy zastosowania nie znajdzie żadne zwolnienie podatkowe, rolę płatnika PIT pełni Agencja Marketingowa?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w ramach opisanego schematu, w przypadku gdy zastosowania nie znajdzie żadne zwolnienie podatkowe, rolę płatnika PIT pełni Agencja Marketingowa.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
„Dokonywanie wypłat” i „dokonywanie świadczeń”, o którym mowa w art. 41 ust. 1 i 4 Ustawy PIT należy rozumieć dosłownie, a mianowicie jako właśnie faktyczną realizację wypłaty lub innego świadczenia („faktyczne wypłacenie” lub „faktyczne wydanie”). Przez „faktyczne wypłacenie” należy rozumieć wypłatę środków finansowych rzeczywiście dokonaną przez określony podmiot, niezależnie od źródła pochodzenia tych środków.
Natomiast przez „faktyczne wydanie” należy rozumieć rzeczywiste wydanie określonych świadczeń dokonane przez określony podmiot niezależnie od źródła pochodzenia środków na zakup tych świadczeń. Innymi słowy, podmiotem faktycznie wypłacającym jest podmiot przekazujący środki pieniężne osobie uprawnionej do ich otrzymania.
W związku z powyższym obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne, ciążą na podmiocie faktycznie dokonującym świadczeń, a więc na Agencji Marketingowej, ponieważ to Agencja Marketingowa dokonuje wypłat oraz innych świadczeń na rzecz uczestników. Wnioskodawca jako podmiot który jedynie zleca Agencji Marketingowej przeprowadzenie akcji, nie posiada pełnej wiedzy co do ilości, wartości, momentu przekazania świadczeń oraz otrzymujących świadczenia, w związku z czym nie byłby w stanie prawidłowo wypełnić obowiązków płatnika.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza wyrok NSA z 25 listopada 2020 r., sygn. II FSK 1915/18, w którym potwierdzone zostało że rolę płatnika pełni agencja marketingowa. Jak również wyrok NSA z 2 września 2020 r. sygn. II FSK 1192/18 oraz wyrok NSA z 21 września 2020 r. sygn. II FSK 1195/18.
W ocenie Wnioskodawcy, to że wynagrodzenie należne Agencji Marketingowej uwzględnia koszt nagród nie zmienia faktu, że to Agencja Marketingowa jest właścicielem nagród przed ich wydaniem i wydaje te nagrody uczestnikom, a więc dokonuje świadczenia. Tym samym Agencja Marketingowa powinna pełnić rolę płatnika podatku dochodowego z tytułu wydawanych nagród.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają sądy administracyjne, potwierdzające w wydawanych orzeczeniach, że to podmiot, który dokonuje świadczenia pełni rolę płatnika. Takie stanowisko wynika przykładowo z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 września 2020 r. sygn. II FSK 1192/18 oraz z dnia 25 listopada 2020 r. sygn. II FSK 1509/20, w którym sąd wskazał że: „Okoliczność, że wynagrodzenie spółki będzie tak skalkulowane, że uwzględniać będzie również środki na zakup nagród rzeczowych, których koszt w efekcie pokrywa klient, nie uzasadnia stanowiska, że płatnikiem jest klient.”
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 27 stycznia 2023 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0113-KDIPT2-3.4011.843.2022.2.JŚ, w której uznałem Państwa stanowisko w zakresie obowiązków płatnika za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 12 lutego 2023 r.
Skarga na interpretację indywidualną
13 marca 2023 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.
Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w całości oraz o zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm prawem przepisanych.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 20 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Gl 577/23.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 2 marca 2024 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w ww. wyroku;
•ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right