Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.260.2024.2.AM
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji inwestycji pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 20 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
W ramach ww. zadań Gmina zaplanowała do realizacji w 2024 r. inwestycję pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”).
W związku z planowaną Inwestycją, Gmina za pośrednictwem Miasta (...) złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla K(...) 2021-2027, Priorytet 5 Fundusze Europejskie na wzmocnienie potencjałów endogenicznych regionu, działania: Działanie: 5.1 Wsparcie instytucji kultury (...).
Inwestycja jest realizowana na działce nr (…) w miejscowości (…) w gminie (…). Przedmiotem inwestycji jest budowa budynku (…) wraz z zapleczem oraz infrastrukturą techniczną (instalacje: wodno-kanalizacyjna, grzewcza, elektryczna (w tym montaż paneli fotowoltaicznych), odgromowa).
Projekt zakłada również poszerzenie terenu utwardzonego kostką brukową po stronie północnej i południowej przed budynkiem. Teren, na którym położony jest projektowany budynek wraz z zapleczem znajduje się w strefie ,,A” ochrony konserwatorskiej, obejmującej zabytkowy zespół (…).
Przedmiotowa inwestycja została uzgodniona z (…) Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w (…) Delegatura w (…) pismem znak (…) z dnia 27 kwietnia 2023 r.
W szczególności inwestycja obejmuje:
1.W zakresie nadziemnych budynków kubaturowych:
- budowę zaplecza (…) z wyodrębnionymi pomieszczeniami (…),
- budowę czaszy dachu (…),
- budowę (…) drewnianej wraz ze schodami wejścia na (…),
- budowę ogrodzenia z modułowych płyt betonowych na granicy z terenem działki (…) na długości (…) m składające się z (…) przęseł.
Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy budynku ma wynosić (…) m2;
2.W zakresie układu komunikacyjnego:
- utwardzenie terenu pod ciąg komunikacyjny pieszo-jezdny;
3.W zakresie infrastruktury technicznej:
- budowę przyłącza energetycznego,
- budowę przyłącza do sieci CO,
- budowę przyłącza wodno-kanalizacyjnego,
- budowę przyłącza kanalizacji deszczowej.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację inwestycji objętej zakresem zadania będą wystawiane na Gminę z wykazanymi w nich kwotami podatku VAT.
Po zrealizowaniu inwestycji Gmina zamierza wynająć budynek (…) wraz z przyległym do budynku terenem i wyposażeniem, w związku z czym zostanie podpisana umowa najmu pomiędzy Gminą (…) a (…) Domem Kultury , na podstawie której powstały obiekt zostanie przekazany do Domu Kultury w (…) (dalej: „DK”).
DK jest samorządową jednostką kultury działającą na terenie Gminy i jako instytucja kultury posiada osobowość prawną na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Z tytułu świadczenia usługi najmu Gmina będzie wystawiać na rzecz DK faktury VAT, które ujmie w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług Gmina wykaże w deklaracjach VAT.
Umowa zostanie zawarta na okres 3 lat, a następnie będzie przedłużana.
Wartość brutto inwestycji wynosić będzie (…) zł i obejmować będzie ona następujące wydatki:
1.Wykonanie dokumentacji projektowej – (…) zł;
2.Roboty budowlane – (…) zł;
3.Nadzór inwestorski – (…) zł;
4.Zakup wyposażenia – (…) zł.
Z tytułu umowy najmu Gmina (…) będzie pobierać miesięczny czynsz w niezmiennej wysokości (…) zł przez cały rok.
Czynsz najmu zostanie skalkulowany na poziomie rocznej stawki amortyzacji Inwestycji dla budynku na poziomie 2,5%, a dla wyposażenia na poziomie 10%.
Za wynajem budynku kwota miesięcznego najmu będzie wynosiła (…) zł brutto, natomiast za wynajem wyposażenia kwota będzie wynosiła (…) zł brutto.
Czynsz pobierany w związku z umową najmu umożliwi Gminie (…) zwrot poniesionych wydatków inwestycyjnych na realizację zadania w okresie wieloletnim. Wysokość czynszu została ustalona w oparciu o wysokość nakładów i przewidywany okres użyteczności/umorzenia powstałego środka trwałego i wyposażenia.
Wysokość czynszu została skalkulowana, uwzględniając realia rynkowe tj. na poziomie porównywalnym z wartością czynszu stosowaną dla obiektów tego typu w innych Gminach.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego
W przypadku projektów dofinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej dofinansowanie przyznawane jest od kwoty wydatków kwalifikowalnych. W złożonym wniosku wydatki kwalifikowalne są uwzględniane jako kwoty netto ponieważ VAT, z uwagi na planowane odliczenie, traktowany jest jako wydatek niekwalifikowalny. W ramach tego projektu dofinasowanie ze środków unijnych wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych. Ponadto Gminie przysługuje dofinansowanie ze środków pochodzących z budżetu państwa w wysokości 10% wydatków kwalifikowalnych. Wkład własny stanowi 5% wydatków kwalifikowalnych oraz wydatki niekwalifikowalne (kwota VAT).
W ramach projektu do wydatków kwalifikowalnych zaliczono:
- roboty budowlane - wydatek kwalifikowalny wynosi (…) zł dofinansowanie w wysokości (…) zł, natomiast wkład własny stanowi (…) zł;
- nadzór inwestorski - wydatek kwalifikowalny wynosi (…) zł dofinansowanie w wysokości (…) zł, natomiast wkład własny stanowi (…) zł;
- wyposażenie - planowany wydatek kwalifikowalny wynosi (…) zł dofinansowanie w wysokości (…) zł natomiast wkład własny stanowi (…) zł (kwoty planowane z uwagi na fakt, że jeszcze nie został ogłoszony przetarg na zakup wyposażenia).
Dokumentacja projektowa o wartości (…) zł nie wchodzi w zakres projektu finansowanego ze środków zewnętrznych i została sfinansowana ze środków własnych Gminy (…) w 2023 roku.
Łącznie planowana kwota kosztów na realizację zadania pokryta z otrzymanego dofinansowania wyniesie (…) zł, a kwota kosztów pokryta ze środków własnych Gminy (…) (…) zł.
Po wybudowaniu budynek zostanie przekazany do Domu Kultury na podstawie umowy najmu. Od września 2022 roku, kiedy wprowadzono projekt na listę podstawową projektów realizowanych w ramach (…) przez Gminę (…) zakładano, że powstała infrastruktura będzie oddana w najem DK w (…). W listopadzie 2023 roku wykonano dokumentację aplikacyjną dla projektu, gdzie założono, że podatek VAT jest niekwalifikowalny, z uwagi planowane przekazanie budynku w administrowanie DK na podstawie umowy najmu.
Gmina dokonała wyboru najemcy, tj. Domu Kultury w oparciu o długoletnią współpracę, dotychczasowe doświadczenie oraz rodzaj prowadzonej przez tę instytucję działalności.
Czynsz najmu Gmina (…) będzie pobierać miesięcznie w niezmiennej wysokości (…) zł przez cały rok. Czynsz najmu zostanie skalkulowany na poziomie rocznej stawki amortyzacji Inwestycji dla budynku na poziomie 2,5%, a dla wyposażenia na poziomie 10%. Za wynajem budynku kwota miesięcznego najmu będzie wynosiła (…) zł brutto, natomiast za wynajem wyposażenia kwota będzie wynosiła (…) zł brutto.
Założeniem Gminy jest wykorzystanie obiektu przez okres jego ekonomicznej użyteczności, okres ten Gmina szacuje na 40 lat, w tym okresie nastąpi zwrot poniesionych kosztów na realizację inwestycji.
Umowa najmu zostanie zawarta początkowo na okres 3 miesięcy, następnie 3 lat, po czym najem będzie kontynuowany przez okres, który pozwoli na zwrot poniesionych nakładów na Inwestycję (zgodnie z zasadami, obowiązującymi w Urzędzie (…) w (…)). Okres ten Gmina szacuje na 40 lat w odniesieniu do budynku i 10 lat w odniesieniu do wyposażenia.
Kwota z najmu obiektu (…) będzie stanowić ok. 14% łącznych przychodów Gminy (…) z najmu.
Dochody wykonane Gminy za rok 2023 wyniosły (…) zł natomiast dochody własne Gminy za rok 2023 wyniosły (…) zł. Szacowany dochód z tytułu umowy najmu będzie na poziomie odpowiednio 0,17% oraz 0,19%.
Przedmiot umowy najmu będzie wykorzystywany przez najemcę do wykonywania zadań publicznoprawnych na rzecz mieszkańców.
Muszla koncertowa będzie miejscem, w którym odbywać się będą wydarzenia kulturalne organizowane przez DK oraz integracja społeczna mieszkańców. Budowa nowej infrastruktury kultury w (…) w (…), umożliwi realizację działań społecznych, aktywizujących społeczność lokalną. Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana do realizacji działań zapobiegających wykluczeniu społecznemu, aktywizujących i sprzyjających integracji społecznej.
Po zakończeniu inwestycji Gmina na podstawie umowy najmu przekaże w całości powstały środek trwały do Domu Kultury i tym samym nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności związanych z przedmiotem najmu.
Koszty utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym będzie pokrywał najemca.
Gmina jest organizatorem samorządowej jednostki kultury - Domu Kultury w (…).
Pytania
1.Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”?
2.Czy Gmina, ponosząc wydatek w 2023 roku koszty wykonania dokumentacji projektowej może dokonać stosownej korekty deklaracji i odliczyć podatek VAT od tego wydatku?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Gmina, będąc podatnikiem VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, ponieważ efekty tej inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym Gminie skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Gmina, aby skorzystać z prawa do odliczenia nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Przedmiotowa realizacja inwestycji oraz nabywane podczas zadania towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, skoro efekty przedmiotowej inwestycji będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. Tym samym będzie miała prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 i 2 ustawy.
Ad 2
Gmina może dokonać korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za 2023 rok i odliczyć podatek VAT z tytułu wykonania dokumentacji projektowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
Art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Gmina, która wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, które spełniają definicję działalności gospodarczej, określoną w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zaplanowali Państwo w 2024 r. inwestycję pn. „(…)” (Inwestycja).
Przedmiotem Inwestycji jest budowa budynku (…) wraz z zapleczem oraz infrastrukturą techniczną (instalacje: wodno-kanalizacyjna, grzewcza, elektryczna (w tym montaż paneli fotowoltaicznych), odgromowa).
Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację inwestycji objętej zakresem zadania będą wystawiane na Państwa z wykazanymi w nich kwotami podatku VAT.
Po zrealizowaniu inwestycji zamierzają Państwo wynająć budynek wraz z przyległym do budynku terenem i wyposażeniem, w związku z czym zostanie podpisana umowa najmu pomiędzy Państwem a Domem Kultury, na podstawie której powstały obiekt zostanie przekazany do Domu Kultury w (…) (DK). DK jest samorządową jednostką kultury działającą na terenie gminy i jako instytucja kultury posiada osobowość prawną.
Z tytułu świadczenia usługi najmu będą Państwo wystawiać na rzecz DK faktury, które ujmą Państwo w rejestrach sprzedaży. Umowa zostanie zawarta na okres 3 lat, a następnie będzie przedłużana.
Z tytułu umowy najmu będą Państwo pobierać miesięczny czynsz w niezmiennej wysokości (…) zł przez cały rok. Czynsz najmu zostanie skalkulowany na poziomie rocznej stawki amortyzacji Inwestycji dla budynku na poziomie 2,5%, a dla wyposażenia na poziomie 10%. Za wynajem budynku kwota miesięcznego najmu będzie wynosiła (…) zł brutto, natomiast za wynajem wyposażenia kwota będzie wynosiła (…) zł brutto. Czynsz pobierany w związku z umową najmu umożliwi Państwu zwrot poniesionych wydatków inwestycyjnych na realizację zadania w okresie wieloletnim. Wysokość czynszu została ustalona w oparciu o wysokość nakładów i przewidywany okres użyteczności/umorzenia powstałego środka trwałego i wyposażenia.
Mają Państwo wątpliwości, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. Inwestycji.
W celu rozstrzygnięcia powyższej kwestii należy przeanalizować, czy przekazanie budynku wraz z przyległym do budynku terenem i wyposażeniem na podstawie umowy najmu na rzecz DK podlega opodatkowaniu.
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej najemcę.
Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Odpłatna usługa wynajmu, którą świadczą/będą Państwo świadczyć na rzecz DK na podstawie umowy najmu jest/będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu. Zatem usługa ta dotyczy czynności cywilnoprawnych, które wykonują/będą Państwo wykonywać jako podatnik w myśl art. 15 ust. 1 ustawy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
W ramach świadczenia usług wynajmu nie korzystają/nie będą Państwo korzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
Czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na wynajmie budynku/pomieszczeń użytkowych wraz z przyległym terenem i wyposażeniem, za którą pobierane jest wynagrodzenie.
Zatem czynność wynajmu budynku wraz z przyległym do budynku terenem i wyposażeniem na rzecz MDK podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W analizowanej sprawie spełniają Państwo warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi, które nabywają Państwo w związku z realizacją Inwestycji są wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem mają Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „(…)” (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy). Przysługuje Państwu również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Prawo to przysługuje Państwu, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Mają Państwo także wątpliwości, czy od wydatku z 2023 r. w zakresie wykonania dokumentacji projektowej mogą Państwo odliczyć podatek w korekcie deklaracji.
Art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.
Art. 86 ust. 11 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1) za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2) za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Podatnik dokonując zakupu towarów, czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.
Prawo do odliczenia powstaje w związku z powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu czynności będącej źródłem podatku naliczonego. Jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności powstanie u dostawcy towarów, czy usług, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia.
Podstawą odliczenia podatku będzie powstanie obowiązku podatkowego u dokonującego dostawy lub świadczącego usługi, natomiast możliwość zrealizowania prawa do odliczenia nastąpi w okresie otrzymania faktury.
Jeżeli podatnik nie zrealizował prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy) i podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy), obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może dokonać w jednym z trzech kolejnych okresach rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy). Natomiast gdy podatnik nie dokonał odliczenia w powyższych terminach, ma prawo dokonania takiej czynności poprzez skorygowanie deklaracji za okres, w którym to prawo powstało albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstało dla Państwa w zakresie wydatków poniesionych na dokumentację projektową, w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymali Państwo fakturę dokumentującą poniesione wydatki (o ile w tym okresie lub wcześniej powstał obowiązek podatkowy po stronie usługodawcy wykonującego dokumentację projektową) lub w trzech następnych okresach rozliczeniowych.
Jeżeli nie dokonali Państwo odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na dokumentację projektową w terminach wynikających z art. 86 ust. 10, ust. 10b i ust. 11 ustawy, z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego mogą Państwo skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym to prawo Państwo uzyskali, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jednak nie później niż w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Interpretację oparto w szczególności na informacjach, że wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona na poziomie rynkowym, tj. dla budynku na poziomie 2,5%, a dla wyposażenia na poziomie 10% oraz że najem będzie kontynuowany przez okres, który pozwoli na zwrot poniesionych nakładów na Inwestycję. Okres ten szacują Państwo na 40 lat w odniesieniu do budynku i 10 lat w odniesieniu do wyposażenia.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno‑skarbowej zostanie określone, że ustalona w umowie najmu wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych i nie będzie równa wartości rynkowej, czy też uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że efekty inwestycji nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. posłużą również do realizacji Państwa zadań własnych) lub umowa najmu zostanie rozwiązana, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right