Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 1880/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie, Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Artur Żurawik, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi S. R. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 16 października 2023 r. nr SKO.4104.79.2023 w przedmiocie zaopiniowania podziału nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 11 września 2023 r., nr [...] wydanym na podstawie art. 123 - 126 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 93 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r., poz. 344), a także § 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości (Dz. U. nr 268, poz. 2663) Burmistrz Miasta L. zaopiniował negatywnie wstępny projekt podziału nieruchomości położonej w L. , oznaczonej na mapie geodezyjnej karta [...] [...]; obręb L. , jako działki nr: [...], [...], [...], [...], [...] i [...] stanowiącej własność S. R. (dalej jako skarżąca lub strona) z uwagi na brak dostępu nowoprojektowanych działek do drogi publicznej. W uzasadnieniu tego aktu wskazano, że wniosek w przedmiotowej sprawie strona zgłosiła 30 sierpnia 2022 r. dołączając doń 4 egzemplarze projektu podziału, wypis z rejestru gruntów oraz mapę zasadniczą. Analiza danych ujętych w tych dokumentach jak również wynikających z operatu ewidencji gruntów i księgi wieczystej wskazuje, że wskazana nieruchomość położona jest na obszarze, dla którego obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej w L. nr [...] z [...] r. (Dz. Urz. Woj. [...]nr [...], poz. [...]), gdzie teren podziału oznaczono symbolem 7MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz 55 KDd - drogi publiczno-dojazdowe. W tym miejscu organ pierwszej instancji podkreślił, że zgodnie z art. 93 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego, przy czym zgodność ta powinna obejmować zarówno przeznaczenie terenu, jak i możliwości zagospodarowania wydzielonych działek gruntu. Równocześnie wskazał, że z mocy ust. 3 powyższego przepisu, podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej; za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem. Nie ustanawia się służebności na drodze wewnętrznej w przypadku sprzedaży wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną. Przepisu tego nie stosuje się w odniesieniu do projektowanych do wydzielenia działek gruntu stanowiących części nieruchomości, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 6 (to jest gdy przedmiotem zbycia jest nieruchomość lub jej część, jeśli może poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej część nabyć, jeżeli nie mogą być one zagospodarowane jako odrębne nieruchomości).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00