Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.322.2024.3.OS

Prawo do częściowego odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ­ prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pilarek spalinowych oraz środków ochrony indywidualnej w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe,
  • ­ prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pojazdów wielozadaniowych w związku z realizacją ww. projektu– jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pilarek spalinowych, środków ochrony indywidualnej oraz pojazdów wielozadaniowych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 25 czerwca 2024 r.) oraz z 1 lipca 2024 r. (wpływ 2 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… (dalej … lub Wnioskodawca) został utworzony na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 października 1954 i działa od 1 stycznia 1955 r. Obecny status prawny parku narodowego reguluje ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2014 r., na mocy której … jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Działalność Parku przede wszystkim nakierowana jest na działalność związaną z ochroną przyrody.

Do zadań Parku należą w szczególności:

I.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;

II.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

III.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Przedmiotowe cele ochrony przyrody realizowane są w szczególności poprzez:

  • ­uwzględnianie wymagań ochrony przyrody w polityce ekologicznej państwa, programach ochrony środowiska przyjmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategiach rozwoju województw, planach zagospodarowania przestrzennego województw, strategiach rozwoju gmin, studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego i planach zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz w działalności gospodarczej i inwestycyjnej;
  • ­obejmowanie zasobów, tworów i składników przyrody formami ochrony przyrody;
  • ­opracowywanie i realizację ustaleń planów ochrony dla obszarów podlegających ochronie prawnej, programów ochrony gatunków, siedlisk i szlaków migracji gatunków chronionych;
  • ­realizację krajowej strategii ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej wraz z programem działań;
  • ­prowadzenie działalności edukacyjnej, informacyjnej i promocyjnej w dziedzinie ochrony przyrody;
  • ­prowadzenie badań naukowych nad problemami związanymi z ochroną przyrody.

… jako park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie w/w zadań oraz kosztów działalności.

…, stosownie do przepisów ustawy o ochronie przychody może także prowadzić działalność gospodarczą na zasadach przewidzianych treścią ustawy Prawo przedsiębiorców.

Przychody … z perspektywy przepisów ustawy o VAT zasadniczo dzielą się na:

1.Przychody dotyczące działalności tzw. statutowej, a więc działalności niemającej charakteru działalności gospodarczej, a która w zasadniczej mierze obejmuje szereg działań związanych z realizacją opisanych na wstępie tzw. zadań własnych wynikających z ustawy o ochronie przyrody oraz innych działań określonych przez statut Parku. Przychody te obejmują różnego rodzaju dotacje celowe z budżetu państwa, dofinansowania z funduszu leśnego, dofinansowania do projektów z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej itp.

2.Przychody z działalności gospodarczej opodatkowanej VAT obejmujące w szczególności sprzedaż biletów wstępu, biletów/opłat parkingowych, sprzedaż wydawnictw, kalendarzy oraz różnego rodzaju gadżetów np. oznaczonych logo …, wynajem i dzierżawa różnego rodzaju obiektów lub powierzchni, czy też różnego rodzaju opłaty za udostępnianie parku (np. opłaty dot. dorożkarzy, opłaty za fotografowanie lub filmowanie w celach komercyjnych, itp.).

3.Przychody z działalności gospodarczej zwolnionej z VAT obejmujące w szczególności wynajem mieszkań na cele mieszkaniowe (sprzedaż zwolniona z VAT stanowi marginalną część przychodów Wnioskodawcy).

Zdarzenie przyszłe

… wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z wnioskiem o dofinansowanie w formie dotacji, zakupu pojazdów wielozadaniowych oraz urządzeń ratowniczych w ramach projektu „…”.

Przedmiotowy wniosek dotyczy zakupu:

a)pojazdów wielozadaniowych zero emisyjnych lub o obniżonej emisji spalin z przestrzenią ładunkową wyposażonych w zestaw szybkiego natarcia do gaszenia pożaru (3 komplety),

b)pojazdu wielozadaniowego do dostarczania wody i wspomagania akcji gaśniczej przy użyciu specjalistycznego, wysokociśnieniowego systemu gaśniczego (1 komplet),

c)ratowniczych pilarek spalinowych,

d)środków ochrony indywidualnej.

Wniosek został przyjęty przez NFOSiGW zaś stosowną umowę na dofinansowanie podpisano 25.11.2023 r. Realizacja umowy, a tym samym zakup wskazanych pojazdów oraz urządzeń objętych dofinansowaniem ma nastąpić do 31.12.2024 r. (nie został jeszcze dokonany na moment składania niniejszego wniosku).

Wnioskodawca informuje nadto, iż przedmiotowe pojazdy wielozadaniowe stanowią pojazdy samochodowe (osobowo-ciężarowe), o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT. Samochody posiadają dwa rzędy siedzeń i poza wyposażeniem specjalistycznym mają także funkcję osobową tj. zapewniającą przewóz osób. W szczególności - samochody te nie stanowią pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, a więc nie stanowią pojazdów posiadających wyłącznie jeden rząd siedzeń, względnie pojazdów specjalnych spełniających warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Przedmiotowe pojazdy wielozadaniowe, po ich zakupie przeznaczone będą do realizacji opisanych na wstępie zadań własnych Parku z uwzględnieniem przeznaczenia danego pojazdu, a więc przykładowo:

  • ­ na potrzeby Straży Parku, a więc na potrzeby patrolowania parku w kontekście ochrony i bezpieczeństwa parku (przeciwpożarowej, jak i przed szkodnictwem leśnym),
  • ­ do wszelkich innych aktywności odpowiadających działalności Parku, a które uzasadniają skorzystanie z samochodu.

Celem przedsięwzięcia jest wyposażenie służb parku w środki niezbędne do m.in.:

1.gaszenia pożarów,

2.prowadzenia patroli przeciwpożarowych oraz transportu sprzętu gaśniczego,

3.wspomagania czynności ratowniczo-gaśniczych prowadzonych przez straż pożarną.

Pojazdy przeznaczone będą, w szczególności do samodzielnego gaszenia pożarów lasu w fazie początkowej, szczególnie pożarów pokrywy gleby, nieużytków, kontroli innych zagrożeń pożarowych występujących w bliskim sąsiedztwie z lasami; współdziałania z jednostkami straży pożarnej w prowadzeniu działań ratowniczo-gaśniczych na terenach leśnych; patrolowania obszarów leśnych i wykonywania czynności rozpoznawczo-operacyjnych; dogaszania i dozorowania pożarzyska. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz wadze samochody szybko i łatwo dotrą w miejsca trudno dostępne dla straży pożarnej – np. łąki czy inne grunty na obszarach leśnych.

Ad. a) – pojazdy wielozadaniowe z przestrzenią ładunkową wyposażonych w zestaw szybkiego natarcia do gaszenia pożaru.

Wskazane pojazdy zawierać będą szczególne wyposażenie, a w tym m.in.: powiększona skrzynia ładunkowa, napęd przeznaczony do jazdy w terenie, wyciągarka elektryczna, moduł gaśniczy wodno– pianowy szybko demontowalny, pilarkę spalinową.

Pojazdy te przeznaczone będą m.in. do przewożenia ludzi i sprzętu w miejsca gdzie nie ma możliwości dojazdu typowym samochodem terenowym 4x4, jak również do wsparcia działań ratowniczo - gaśniczych przy pomocy zestawu szybkiego natarcia. Pojazdy te będą nadto służyły do wykonywania czynności patrolowych trudnym w terenie (tam gdzie nie ma możliwości dojazdu samochodem typu pickup lub innym), wsparcia akcji gaśniczej w sytuacji wystąpienia pożaru.

Ad. b) – pojazd wielozadaniowy do dostarczania wody i wspomagania akcji gaśniczej przy użyciu specjalistycznego, wysokociśnieniowego systemu gaśniczego.

Rzeczony pojazd zawierać będzie szczególne wyposażenie, a w tym m.in. pompę ssąco – tłoczącą oraz wysokociśnieniowy system gaśniczy. Pojazd przeznaczony będzie do dostarczania wody oraz gaszenia na terenach Parku w miejscach, gdzie jest utrudniony dojazd dla samochodów bez napędu 4x4 oraz nie ma dostępu do punktu czerpania wody (pojazd służyć będzie także do wspomagania akcji gaśniczej prowadzonej bezpośrednio przez straż pożarną.

Ad. c) – pilarki spalinowe.

Pilarki spalinowe służyć będą w szczególności do przecinania powalonych drzew, utrzymywania dojazdów przeciwpożarowych na terenie obwodów ochronnych, itp. Sprzęt przeznaczony na wyposażenie lub doposażenie baz p.poż funkcjonujących na terenie Parku.

Ad. d) – środki ochrony indywidualnej.

Środki ochrony indywidualnej przeznaczone będą, co do zasady dla osób obsługujących pilarki spalinowe (kaski ochronne, odzież oraz obuwie specjalistyczne itp.). Środki ochrony indywidualnej stanowić mają zabezpieczenie m.in. przed urazami dla osób użytkujących ratownicze pilarki spalinowe, a które jak już wspomniano stanowią (stanowić będą) element baz p-poż. na terenie Parku.

Podsumowując, przedmiotowe pojazdy wielozadaniowe oraz pilarki wraz ze środkami ochrony indywidualnej służyć będą zapewnieniu bezpieczeństwa i monitorowaniu bezpieczeństwa w szczególności przeciwpożarowego na terenie Parku, a tym samym służyć będą bezpośrednio zapewnieniu bezpieczeństwa w obszarze zarządzanej infrastruktury parkowej, ale także – pośrednio – służyć będą bezpieczeństwu osób wykupujących różnego rodzaju bilety uprawniające m.in. do zwiedzania terenów Parku.

Podstawę prawną realizacji przedsięwzięcia przez wnioskodawcę stanowią:

1.Ustawa o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24.08.1991r. (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2057).

2.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. 2010, nr 109, poz. 719 z późn. zm.).

3.Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów naturalnych i Leśnictwa z dnia 22.03.2006 r. w sprawie szczegółowych zasad zabezpieczenia przeciwpożarowego lasów (tj. Dz.U. 2022, poz. 1065).

4.Ustawa z dnia 16.04.2004 o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 916, 1726, 2185, 2375 z późn.zm.).

5.Rozporządzenie Rady Ministrów ….

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:

Pojazdy wielozadaniowe zeroemisyjne lub o obniżonej emisji spalin, pojazdy wielozadaniowe do dostarczania wody i wspomagania akcji gaśniczej:

Przedmiotowe pojazdy będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Pojazdy będą wykorzystywane do czynności:

­Opodatkowanych VAT (efektywnie opodatkowanych),

­Niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa związana z ochroną przyrody).

Wnioskodawca informuje, iż w ramach swojej działalności deklaruje także sprzedaż zwolnioną od opodatkowania obejmującą wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników. Powyższa sprzedaż zwolniona z perspektywy wartości obrotu pozostaje na marginalnym poziomie. Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy wspomniane pojazdy nie będą w żaden sposób związane ze wspomnianą sprzedażą zwolnioną (wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników)

Faktury dokumentujące nabycie pojazdów wielozadaniowych będą wystawiane bezpośrednio na ….

Ratownicze pilarki spalinowe oraz środki ochrony indywidualnej:

Pilarki oraz środki ochrony będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Pilarki oraz środki ochrony będą wykorzystywane do czynności:

­Opodatkowanych VAT (efektywnie opodatkowanych),

­Niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa związana z ochroną przyrody).

Wnioskodawca informuje, iż w ramach swojej działalności deklaruje także sprzedaż zwolnioną od opodatkowania obejmującą wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników. Powyższa sprzedaż zwolniona z perspektywy wartości obrotu pozostaje na marginalnym poziomie. Niezależnie od powyższego, w ocenie Wnioskodawcy wspomniane pojazdy nie będą w żaden sposób związane ze wspomnianą sprzedażą zwolnioną (wynajem mieszkań na rzecz pracowników/byłych pracowników)

Faktury dokumentujące nabycie pilarek i środków ochrony będą wystawiane bezpośrednio na ...

Pytanie

W świetle powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego pojazdów oraz sprzętu w związku z czym zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy Pojazdów wielozadaniowych oraz przy zakupie pilarek spalinowych wraz ze środkami ochrony indywidualnej na zasadach określonych treścią art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a wobec których podatnik nie jest w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu Pojazdów wielozadaniowych, jak i pilarek spalinowych wraz ze środkami ochrony indywidualnej, przy czym z racji sposobu planowanego wykorzystywania tychże przedmiotów Wnioskodawca winien dokonać obliczenia kwoty podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika proporcji określonego zgodnie z dyspozycją wynikającą z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).

Jednocześnie – w odniesieniu do opisanych w zdarzeniu przyszłym Pojazdów wielozadaniowych - mając na względzie fakt, iż Pojazdy te stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, zatem kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu przy zastosowaniu prewspółczynnika stanowić będzie 50% kwoty podatku wynikającej z faktury zakupu tychże samochodów.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, pojazdy te nie stanowią pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, a więc nie stanowią pojazdów posiadających wyłącznie jeden rząd siedzeń, względnie pojazdów specjalnych spełniających warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Uzasadnienie własnego stanowiska

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zaś do treści art. 86a ust. 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Jednocześnie jednak w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji".

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. ­ zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. ­ obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza.

W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego sposób wykorzystania Pojazdów wielozadaniowych, jak i pilarek spalinowych wraz ze środkami ochrony indywidualnej wskazuje, iż wszystkie te przedmioty będą wykorzystywane zarówno do celów innych niż działalność gospodarcza, jak również do celów działalności gospodarczej. Jak wskazano wcześniej działalność gospodarcza … obejmuje m.in. sprzedaż biletów wstępu uprawniających do wejścia na teren parku, sprzedaż biletów parkingowych, które to przychody stanowią obrót opodatkowany podatkiem VAT. Pojazdy oraz sprzęt, który ma być przedmiotem zakupu objętego dofinansowaniem z NFOŚiGW będą służyły m.in. do zabezpieczenia i bieżącego monitorowania parku w szczególności w kontekście ryzyka pożarowego a więc pośrednio służyć będą także zapewnieniu bezpieczeństwa turystów odwiedzających park i korzystających z poszczególnych jego atrakcji, w tym także z infrastruktury udostępnianej za odpłatnością (opodatkowaną VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma zatem wątpliwości, iż w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego zarówno Pojazdy wielozadaniowe, jak i pilarki wraz ze środkami ochrony indywidualnej będą wykorzystywane zarówno do tej sfery działalności statutowej, która nie ma gospodarczego charakteru, jak i do celów działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, wszak planowany sposób ich wykorzystania pozostaje w pośrednim związku także ze sprzedażą dokonywaną w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez ... Mając przy tym na względzie fakt, iż Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować w jakim zakresie kwota podatku naliczonego od nabywanych Samochodów będzie służyć działalności gospodarczej, a w jakim pozostałym celom (działalności innej niż gospodarcza), toteż dokonując odliczenia podatku VAT zobligowany jest do zastosowania wskaźnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (prewspółczynnik).

Jednocześnie, w odniesieniu do Pojazdów wielozadaniowych mając na względzie fakt, iż pojazdy te stanowią pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, zatem kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu przy zastosowaniu prewspółczynnika stanowić będzie 50% kwoty podatku wynikającej z faktury zakupu tychże Pojazdów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • ­prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pilarek spalinowych oraz środków ochrony indywidualnej w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe,
  • ­prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pojazdów wielozadaniowych w związku z realizacją ww. projektu– jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z kolei z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Jak stanowi art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

W świetle ust. 4 cytowanego artykułu:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu pn. „…” uzyskali Państwo dofinansowanie na zakup:

  • ­pojazdów wielozadaniowych zero emisyjnych lub o obniżonej emisji spalin z przestrzenią ładunkową wyposażonych w zestaw szybkiego natarcia do gaszenia pożaru (3 komplety),
  • ­pojazdu wielozadaniowego do dostarczania wody i wspomagania akcji gaśniczej przy użyciu specjalistycznego, wysokociśnieniowego systemu gaśniczego (1 komplet),
  • ­ratowniczych pilarek spalinowych,
  • ­środków ochrony indywidualnej.

Przedmiotowe pojazdy wielozadaniowe stanowią pojazdy samochodowe (osobowo-ciężarowe), o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT. Samochody posiadają dwa rzędy siedzeń i poza wyposażeniem specjalistycznym mają także funkcję osobową tj. zapewniającą przewóz osób. W szczególności - samochody te nie stanowią pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, a więc nie stanowią pojazdów posiadających wyłącznie jeden rząd siedzeń, względnie pojazdów specjalnych spełniających warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Przedmiotowe pojazdy wielozadaniowe, po ich zakupie przeznaczone będą do realizacji opisanych na wstępie zadań własnych Parku z uwzględnieniem przeznaczenia danego pojazdu, a więc przykładowo:

  • ­na potrzeby Straży Parku, a więc na potrzeby patrolowania parku w kontekście ochrony i bezpieczeństwa parku (przeciwpożarowej, jak i przed szkodnictwem leśnym),
  • ­do wszelkich innych aktywności odpowiadających działalności Parku, a które uzasadniają skorzystanie z samochodu.

Pojazdy przeznaczone będą, w szczególności do samodzielnego gaszenia pożarów lasu w fazie początkowej, szczególnie pożarów pokrywy gleby, nieużytków, kontroli innych zagrożeń pożarowych występujących w bliskim sąsiedztwie z lasami; współdziałania z  jednostkami straży pożarnej w prowadzeniu działań ratowniczo-gaśniczych na terenach leśnych; patrolowania obszarów leśnych i wykonywania czynności rozpoznawczo-operacyjnych; dogaszania i dozorowania pożarzyska. Dzięki niewielkim rozmiarom oraz wadze samochody szybko i łatwo dotrą w miejsca trudno dostępne dla straży pożarnej – np. łąki czy inne grunty na obszarach leśnych.

Przedmiotowe pojazdy, ratownicze pilarki spalinowe oraz środki ochrony indywidualnej będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Nie mają Państwo możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej.

Pojazdy, pilarki oraz środki ochrony indywidualnej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT (efektywnie opodatkowanych) i niepodlegających opodatkowaniu (działalność statutowa związana z ochroną przyrody). Faktury dokumentujące nabycie pojazdów wielozadaniowych będą wystawiane bezpośrednio na ….

Państwa wątpliwości dotyczą czy przysługuje Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pilarek spalinowych, środków ochrony indywidualnej oraz pojazdów wielozadaniowych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Jak wyżej wskazano decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia podatku VAT, ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tj. opodatkowanej i zwolnionej oraz działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu).

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Zatem w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Dodatkowo należy mieć na uwadze, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% – przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego – z faktur dotyczących wydatków związanych z samochodem osobowym oraz wydatków związanych z jego eksploatacją tylko w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. W sytuacji gdy samochód jest wykorzystywany również do działalności innej niż do działalności gospodarczej podatnika (np. działalność nie podlegająca opodatkowaniu) to podatnik może odliczyć maksymalnie 50% podatku naliczonego od ww. wydatków.

Jak wynika z treści wniosku pojazdy wielozadaniowe, pilarki spalinowe oraz środki ochrony indywidualnej będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przypisania wydatków związanych z pojazdami wielozadaniowymi, pilarkami spalinowymi oraz środkami ochrony indywidualnej do działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, że w stosunku do wydatków związanych z zakupem pilarek spalinowych oraz środków ochrony indywidualnej, zakupionych w ramach projektu pn.: „…”, będzie Państwu przysługiwać prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a – 2g ustawy, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, wobec których nie będziecie Państwo w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania. Przy czym z okoliczności sprawy nie wynika, aby przedmiotowe pilarki spalinowe oraz środki ochrony indywidualnej były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT, zatem uregulowania przepisów art. 90 ust. 3 nie będą miały w niniejszej sprawie zastosowania.

Wobec powyższego w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupu pilarek spalinowych oraz środków ochrony indywidualnej w związku z realizacją projektu, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Natomiast w stosunku do wydatków związanych z zakupem pojazdów wielozadaniowych w ramach realizacji ww. projektu kwota podlegające odliczeniu będzie stanowić kwota wyliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, tj. przy zastosowaniu wskaźnika proporcji przewidzianego dla towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, wobec których nie będziecie Państwo w stanie dokonać jednoznacznego przyporządkowania. Następnie do tak wyliczonej kwoty zobowiązani będą Państwo zastosować uregulowania wynikające z art. 86a ust. 1 ustawy (tj. pomniejszyć ją o 50%). Przy czym z okoliczności sprawy nie wynika, aby przedmiotowe pojazdy były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT, zatem uregulowania przepisów art. 90 ust. 3 nie będą miały w niniejszej sprawie zastosowania.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu przy zastosowaniu prewspółczynnika stanowić będzie 50% kwoty podatku wynikającej z faktury zakupu tychże Pojazdów, uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00