Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 4 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Bk 143/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marcin Kojło, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, sędzia WSA Justyna Siemieniako (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Renata Kryńska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 21 maja 2024 r. sprawy ze skargi P. Spółka z o.o. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży z dnia 14 lutego 2024 r. nr SKO.400/1/2024 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2017 rok 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą jej wydanie decyzję Burmistrza Rajgrodu z dnia 27 listopada 2023 r. o nr FIV.3120.1500085.2017.2020; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży na rzecz skarżącej P. Spółka z o.o. w W. kwotę 38.373 zł (słownie: trzydzieści osiem tysięcy trzysta siedemdziesiąt trzy złote) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 14 lutego 2024 r., nr SKO.400/1/2024, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łomży (dalej: "SKO", "Kolegium") utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Rajgrodu z 27 listopada 2023 r., nr F.IV.3120.1500085.2017.2020, odmawiającej P. spółce z o.o. w W. (dalej: "Spółka" lub "Skarżąca") stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2017 r. w kwocie 2.335.520 zł.

Decyzje wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 30 listopada 2020 r. do Burmistrza Rajgrodu wpłynął wniosek Spółki o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2017 r. w kwocie 2.335.520 zł. W uzasadnieniu podano, że Spółka jest właścicielem elektrowni wiatrowych, które zostały ujęte w ewidencji środków trwałych zarówno jako części budowlane elektrowni wiatrowych, jak i różnego rodzaju urządzenia służące do wytwarzania energii elektrycznej z infrastrukturą towarzyszącą (środki trwałe o nazwie Zespoły prądotwórcze). Do końca 2016 r. Spółka wykazywała do opodatkowania podatkiem od nieruchomości jedynie części budowlane elektrowni wiatrowych (tj. fundamenty oraz wieże). Z tego względu, do podstawy opodatkowania budowli wliczała wartości początkowe środków trwałych o nazwie Budowle elektrowni wiatrowych. Jednakże, w związku z wejściem w życie definicji elektrowni wiatrowej zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz.U. 2016 poz. 961 z późn. zm., dalej: "u.i.e.w."), zmianie uległ zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości tych obiektów. W stanie prawnym obowiązującym w 2017 r. opodatkowaniu jako budowla podlegały bowiem nie tylko fundamenty oraz wieże elektrowni wiatrowych, ale również elementy techniczne wymienione wprost w art. 2 pkt 2 u.i.e.w. (tj. wirnik z zespołem łopat, zespół przeniesienia napędu, generator prądotwórczy, układ sterowania i zespół gondoli wraz z mocowaniem i mechanizmem obrotu. W wartościach początkowych środków trwałych odpowiadającym urządzeniom wiatrowym (tj. środków trwałych o nazwie zespoły prądotwórcze) skapitalizowane zostały bowiem wartości nie tylko elementów technicznych wymienionych wprost w przepisach u.i.e.w., ale również innych elementów i infrastruktury towarzyszącej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00