Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 marca 2024 r., sygn. III OSK 358/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Masternak – Kubiak sędzia del. WSA Hanna Knysiak - Sudyka Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Sielanko po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 1124/22 w sprawie ze skargi M. F. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2022 r., nr 1361 w przedmiocie zwolnienia ze służby funkcjonariusza Policji 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od M. F. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 17 listopada 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 1124/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. F. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z 2 maja 2022 r., nr 1361, w przedmiocie zwolnienia ze służby funkcjonariusza Policji.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Wnioskiem z 13 stycznia 2022 r. Komendant Powiatowy Policji w P. zwrócił się do Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu (dalej także KWP)

o zwolnienie M. F. - wówczas specjalisty Zespołu do spraw Postępowań Administracyjnych, pełniącego obowiązki służbowe na stanowisku referenta Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego Komendy Powiatowej Policji w P. ze służby w Policji w trybie art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r., poz. 1882 ze zm.; dalej: "ustawa o Policji"). Komendant Powiatowy wskazał, że policjant od 2009 r. do 2022 r. przebywał łącznie 648 dni na zwolnieniach lekarskich, z czego w 2018 r. - 41 dni, 2019 r. - 0 dni, 2020 r. - 225 dni, 2021 r. - 154 dni, 2022 r. - 18 dni. Z uwagi na częstą absencję ww. został skierowany do komisji lekarskiej w celu ustalenia stanu zdrowia oraz zdolności fizycznej i psychicznej do służby. Orzeczeniem z 30 sierpnia 2021 r. Komisja uznała skarżącego za "Zdolnego do służby w Policji z ograniczeniem. Zdolny do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku.". Następnie, w wyniku badania profilaktycznego (kontrolnego) z 19 stycznia 2022 r., uznano skarżącego (wobec braku przeciwwskazań zdrowotnych) za zdolnego do pełnienia służby na zajmowanym stanowisku służbowym. Organ podał, że częste nieobecności policjanta w służbie wpływają negatywnie na organizację służby. Poza dezorganizacją służby w jednostce i obciążeniem obowiązkami innych funkcjonariuszy, nieobecność skarżącego wpływa także demoralizująco na pozostałych policjantów. W takiej sytuacji dalsze jego pozostawienie w służbie nie leży ani w interesie Policji, ani w interesie społecznym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00