Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.317.2024.2.WK

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w (...). Uzupełnili go Państwo pismami z 17 maja 2024 r. (wpływ 17 maja 2024 r.), 27 maja 2024 r. (wpływ 27 maja 2024 r.), 28 maja 2024 r. (wpływ 28 maja 2024 r.), 18 czerwca 2024 r. (wpływ 18 czerwca 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 czerwca 2024 r. (wpływ 25 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) (dalej Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina uzyskała pomoc finansową, w formie dotacji celowej, z Urzędu Województwa (...) z przeznaczeniem na zakup elementów wyposażenia do świetlic wiejskich w ramach zadania pn. „(...)” (dalej: Inwestycja, Zadanie, Projekt).

W ramach uzyskanej pomocy Gmina zamierza wyposażyć obiekt pełniący funkcję tzw. świetlicy wiejskiej w (...). Zakupione zostanie niezbędne wyposażenie świetlicy wiejskiej (...), mające służyć społeczności lokalnej. Wspomniana świetlica wiejska zlokalizowana jest w budynku (...). Budynek ten Gmina oddała w dzierżawę własnej instytucji kultury (...).

(...) to obiekt użyteczności publicznej, stanowiący własność Gminy, przeznaczony do nieodpłatnego udostępniania na:

-zebrania wiejskie i spotkania z mieszkańcami,

-ogólnodostępne spotkania, zajęcia i imprezy dla mieszkańców Gminy o charakterze niedochodowym.

Wszystkie zakupione towary będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania zadań własnych nałożonych przez Gminę odrębnymi przepisami (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), realizowanych przez Gminę w reżimie administracyjnym (publicznoprawnym). Nabyte na potrzeby Projektu towary są udokumentowane fakturami VATwystawionymi na Gminę. Gmina wskazuje, że nabywając odpowiednie towary działała z zamiarem ich przeznaczenia do działalności publicznej niepodlegającej opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Obiekt pełniący funkcję świetlicy wiejskiej w (...) stanowi część budynku (...) w (...). Budynek ten w całości jest wydzierżawiony własnej instytucji kultury (...) na podstawie umowy dzierżawy nieruchomości. Umowa ta obejmuje 10 obiektów stanowiących własność Gminy. Łączny miesięczny czynsz dzierżawy wynikający z tej umowy to kwota (...) zł brutto. Pomieszczenie pełniące funkcje świetlicy środowiskowej nie posiada własnych podliczników, mediów. Dostawcy mediów obciążają bezpośrednio instytucję kultury kosztami mediów.

Zakupione wyposażenie obiektu pełniącego funkcję tzw. świetlicy wiejskiej w (...), w związku z realizacją Inwestycji, będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiemVAT. Wyposażenie pomieszczenia świetlicy wiejskiej będzie służyło do realizacji celów statutowych (...) będącego jednostką organizacyjną Gminy.

(...) jest samorządową jednostką kultury, wykonującą zadania własne Gminy w zakresie upowszechniania kultury, prowadzenia biblioteki oraz sportu i rekreacji. Podstawowym celem i zadaniem (...) jest zapewnienie mieszkańcom Gminy możliwości korzystania z dóbr kultury oraz stwarzanie możliwości uprawiania sportu i rekreacji. Zdania te realizuje poprzez m.in.:

-organizowanie imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych i rozrywkowych na rzecz mieszkańców Gminy;

-prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych;

-współpracę z organizacjami młodzieżowymi, pozarządowymi, stowarzyszeniami;

-opiekę i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej, sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów przeznaczonych do tego celu;

-zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji, remontów i konserwacji obiektów użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej.

Wspomniane pomieszczenie tzw. świetlicy wiejskiej mieści się w budynku oddanym w dzierżawę (...). Instytucja kultury majątek do wykonywania zadań statutowych dzierżawi od Gminy. Pomieszczenie świetlicy wiejskiej instytucja kultury przeznacza na nieodpłatne udostępnianie, na zebrania wiejskie i spotkania z mieszkańcami, jak również ogólnodostępne spotkania, zajęcia i imprezy dla mieszkańców Gminy o charakterze niedochodowym.

Wydatki na wyposażenie pomieszczenia pełniącego funkcję tzw. świetlicy wiejskiej w (...) dotychczas nie były poniesione. Planowane wydatki zostaną poniesione w najbliższym czasie (z terminem realizacji do 20 sierpnia 2024 r.).

Zakup wyposażenia zostanie przekazany nieodpłatnie na podstawie dokumentu protokołu przekazania PT instytucji (...) jako jednostki organizacyjnej Gminy wykonującej zadania własne Gminy we wspomnianym wcześniej zakresie. Przekazanie to nie ma wpływu na trwającą umowę dzierżawy (...), którego częścią jest pomieszczenie pełniące funkcję tzw. świetlicy wiejskiej w (...).

Zakupione wyposażenie nie będzie miało wpływu na zmianę umowy dzierżawy (...) w (...) funkcjonującej od (...) 2023 r.

Wartość planowanego zakupu wyposażenia wynosi (...) zł.

Koszty ewentualnych napraw/serwisów będzie pokrywał (...) po uprzednim uzgodnieniu z Gminą.

Pytanie

Czy Gminie (...) przysługuje prawo do odliczenia całości lub części podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w (...).

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Gmina wykonując swoje funkcje w obszarze zadań z zakresu administracji publicznej na rzecz mieszkańców Gminy działa jako organ władzy publicznej wykonujący swoje ustawowe powinności wobec społeczności lokalnej. Charakter dokonanych wydatków na wyposażenie świetlicy wiejskiej wskazuje, że celem Gminy jest wykorzystanie ich do wykonywania zadań publicznych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w ramach i na podstawie obowiązującego prawa.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy, współpracy ze społecznościami lokalnymi (art. 7 ust. 1 pkt 17-20 ustawy).

Zgodnie z § 6 pkt 1 Uchwały nr (...) z dnia (...) 2015 r. w sprawie zasad korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej na terenie Gminy (…) nieodpłatnie udostępnia się obiekty użyteczności publicznej na:

1)Zebrania wiejskie i spotkania z mieszkańcami, organizowane przez Burmistrza (...), radnych oraz sołtysów – będące wynikiem statutowej działalności tych organów, zebrania rad sołeckich, Kół Gospodyń Wiejskich;

2)Organizowanie w ramach działalności statutowej właściciela, administratora obiektu lub jednostki organizacyjnej gminy ogólnodostępne spotkania, zajęcia i imprezy dla mieszkańców gminy o charakterze niedochodowym;

3)Zajęcia prowadzone przez daną jednostkę organizacyjną dla dzieci i uczniów przedszkola, szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę

4)Imprezy zlecone przez gminę lub odbywające się pod patronatem Burmistrza (...);

5)Lokale wyborcze dla potrzeb prowadzenia wyborów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ nabywane podczas realizacji inwestycji towary będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, skoro efekty przedmiotowej Inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Inwestycji.

W rezultacie, w ocenie Gminy, nie będzie miała ona prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego zakupu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 17-20 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy:

17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18)promocji gminy;

19)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w (...).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – pomieszczenie świetlicy wiejskiej instytucja kultury przeznacza na nieodpłatne udostępnianie, na zebrania wiejskie i spotkania z mieszkańcami, jak również ogólnodostępne spotkania, zajęcia i imprezy dla mieszkańców Gminy o charakterze niedochodowym. Zakup wyposażenia zostanie przekazany nieodpłatnie na podstawie dokumentu protokołu przekazania PT instytucji (...), jako jednostki organizacyjnej Gminy wykonującej zadania własne Gminy. Zakupione wyposażenie obiektu pełniącego funkcję tzw. świetlicy wiejskiej w (...), w związku z realizacją Inwestycji, będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wyposażenie pomieszczenia świetlicy wiejskiej będzie służyło do realizacji celów statutowych (...) będącego jednostką organizacyjną Gminy. Wszystkie zakupione towary będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania zadań własnych nałożonych przez Gminę odrębnymi przepisami (ustawa o samorządzie gminnym), realizowanych przez Gminę w reżimie administracyjnym (publicznoprawnym). Nabyte na potrzeby Projektu towary są udokumentowane fakturamiVAT wystawionymi na Gminę. Ponadto, nabywając odpowiednie towary Gmina działała z zamiarem ich przeznaczenia do działalności publicznej niepodlegającej opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o VAT.

Zatem, Gmina nie będzie – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – miała prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej Inwestycji, ponieważ towary (wyposażenie) nabywane w związku z realizacją Projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowanie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zakup wyposażenia świetlicy wiejskiej w (...).

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacjach, że: „Wszystkie zakupione towary będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania zadań własnych nałożonych przez Gminę odrębnymi przepisami (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), realizowanych przez Gminę w reżimie administracyjnym (publicznoprawnym). (…) Gmina wskazuje, że nabywając odpowiednie towary działała z zamiarem ich przeznaczenia do działalności publicznej niepodlegającej opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o VAT”, Zakupione wyposażenie obiektu pełniącego funkcję tzw. świetlicy wiejskiej w (...), w związku z realizacją Inwestycji, będzie służyło do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT” oraz „Zakup wyposażenia zostanie przekazany nieodpłatnie na podstawie dokumentu protokołu przekazania PT instytucji (...) jako jednostki organizacyjnej Gminy wykonującej zadania własne Gminy we wspomnianym wcześniej zakresie”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00