Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.669.2021.11.AS
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie:
1)ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 27 sierpnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 29 lipca 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 584/22 i
2)stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania względem wskazanych usług 8,5% stawki ryczałtu jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 września 2021 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2021 r., który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób fizycznych w zakresie zastosowania odpowiedniej stawki ryczałtu. Wniosek został uzupełniony 21 maja 2024 r. w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. W trakcie 2021 roku Wnioskodawca rozpoczął, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczenie usług opisanych szczegółowo poniżej. Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie jednej umowy cywilnoprawnej zawartej z jednym kontrahentem (dalej: Umowa). Kontrahent ten nie jest obecnym, ani byłym pracodawcą Wnioskodawcy.
Szczegółowy zakres działalności określony w Umowie obejmuje świadczenie na rzecz kontrahenta usług polegających na:
1)stworzeniu procesów obsługi klienta i sprzedaży i wdrożeniu tych procesów w praktyce,
2)raportowaniu kontrahentowi stanu realizacji planu sprzedażowego i standardów obsługi klienta,
3)sprzedaży produktu istniejącymi kanałami oraz angażowanie się Wnioskodawcy w nowe obszary sprzedaży,
4)kategoryzowanie i priorytetyzowanie potencjalnych klientów oraz budowanie z nimi relacji,
5)stały kontakt z klientami i zleceniodawcą,
6)rozwijanie programów partnerskich w porozumieniu z działem marketingu.
W sytuacji, gdy w związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług na podstawie Umowy powstaną utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych Wnioskodawca przenosi na kontrahenta całość autorskich praw majątkowych do takiego utworu z chwilą stworzenia utworu.
Świadczone usługi dotyczą wyłącznie oprogramowania komputerowego w trybie on-line. Przedmiotowe oprogramowanie jest ze względów technologicznych ograniczone wyłącznie do działania on-line w tzw. „chmurze”. Użytkowanie przedmiotowego oprogramowania komputerowego wymaga dostępu do Internetu. Oprogramowanie funkcjonuje w modelu Software as a Service (SaaS), w całości funkcjonującym w infrastrukturze „chmury”. Użytkownik może uzyskać dostęp wyłącznie za pośrednictwem przeglądarki internetowej z dostępem do Internetu, poprzez którą loguje się na swoje konto, może dokonywać płatności za dostęp do oprogramowania i z niego korzystać. Nie ma możliwości pobrania przedmiotowego oprogramowania na dysk twardy komputera lub innego urządzenia (np. smartfonu). W przypadku korzystania z oprogramowania za pomocą urządzenia mobilnego dostęp do oprogramowania jest możliwy wyłącznie przez posiadaną przez urządzenie przeglądarkę internetową; oprogramowanie nie funkcjonuje w formie aplikacji mobilnej, którą można by pobrać z Internetu na urządzenie mobilne. Bez dostępu do Internetu użytkownik jest pozbawiony możliwości zalogowania się na swoje konto użytkownika i w rezultacie możliwości korzystania z oprogramowania.
Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, w przyszłości nie jest planowane umożliwienie korzystania z przedmiotowego oprogramowania w inny sposób niż on-line, a więc nadal nie będzie można go pobrać z Internetu na dysk twardy komputera lub innego urządzenia, a do użytkowania będzie nadal potrzebny dostęp do Internetu.
Uzupełnienie wniosku
Każde z wymienionych we wniosku świadczeń polega na/jego efektem jest:
Świadczenie 1: stworzenie procesów obsługi klienta i sprzedaży i wdrożeniu tych procesów w praktyce − polega ono na przygotowaniu procesów nawiązywania relacji z klientem (partnerem biznesowym), przykładowo przez przygotowanie rekomendacji dla wykonawców stron www/aplikacji w ten sposób, aby było to atrakcyjne i skuteczne komunikacyjnie i sprzedażowo.
W praktyce jest to zwykle osobny dokument (instrukcja), udostępniany zleceniodawcy w formie elektronicznej, w którym podawane są przykłady konkretnych rozwiązań, proponowane są zmiany oraz ich uzasadnienie. Dotyczy to np. procesu znalezienia klienta, sprzedaży, obsługi posprzedażowej, utrzymania klienta, retencję oraz dalsze wykorzystanie sprzedażowe nawiązanej relacji.
Wdrażanie obejmuje ponadto sprawdzenie efektywności zaproponowanych procesów, identyfikację obszarów do poprawy oraz ewentualną rekomendację modyfikacji procesu.
Świadczenie 2: raportowanie kontrahentowi stanu realizacji planu sprzedażowego i standardów obsługi klienta − polega na zebraniu, analizie, raportowaniu do zleceniodawcy danych o sprzedaży. W szczególności może dotyczyć to zidentyfikowanych problemów występujących w procesie sprzedażowym, pomysłach i propozycjach ulepszenia, a także uzyskanych danych o obsłudze klienta i zgłoszeniach od klientów. Efekt jest przedstawiany w formie preferowanej przez zleceniodawcę.
Świadczenie 3: sprzedaż produktu istniejącymi kanałami oraz angażowanie się Wnioskodawcy w nowe obszary sprzedaży − polega na odpowiednim badaniu rynku docelowego, w tym konkurencji, potencjalnych klientów, a następnie sprzedaży produktu zleceniodawcy kanałami online. Świadczenie w tym zakresie może obejmować także szukanie nowych kanałów dystrybucji, sposobów sprzedaży czy grup docelowych klientów dla produktu zleceniodawcy. Efekt jest przedstawiany np. jako forma autorskiego raportu z badania rynku, jeżeli takie jest wymaganie zleceniodawcy.
Świadczenie 4: kategoryzowanie i priorytetyzowanie potencjalnych klientów oraz budowanie z nimi relacji − polega na ewidencyjnym podziale klientów według ich potencjału biznesowego, w tym poprzez analizę trendów rynkowych, prognozowanie grup klientów, które będą atrakcyjne w przyszłości. W ramach tego świadczenia mieści się także przygotowanie gotowych instrukcji i procedur dla osób / zespołów zaangażowanych w sprzedaż produktu. Efektem świadczenia jest dokument zawierający ww. dane.
Świadczenie 5: stały kontakt z klientami i zleceniodawcą − obejmuje przygotowanie i wdrożenie u zleceniodawcy systemu raportowania, ukierunkowanego na utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami. Może mieć np. formę gotowych skryptów rozmowy lub wiadomości tekstowych.
Świadczenie 6: rozwijanie programów partnerskich w porozumieniu z działem marketingu − obejmuje dalsze prace nad relacjami z klientami zleceniodawcy, tym razem poprzez współpracę z działem marketingu zleceniodawcy.
Wnioskodawca wyjaśnia, że podczas ww. świadczeń efekty pracy często przybierają formę dokumentu tekstowego, w tym w formacie procedur pisemnych. Wnioskodawca nie jest jednak w stanie określić czy są to utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nie wyklucza jednak takiej kwalifikacji.
Wnioskodawca wyjaśnia, że sam nie tworzy żadnego oprogramowania komputerowego w związku z opisanymi usługami. W związku z tym żadne ze świadczeń (usług) opisanych we wniosku nie polega na tworzeniu oprogramowania komputerowego.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są natomiast związane z wydawaniem takiego oprogramowania. Oprogramowanie komputerowe opisane we wniosku inicjującym postępowanie tworzą zleceniodawcy Wnioskodawcy, na rzecz których Wnioskodawca świadczy opisane we wniosku usługi.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy usługi opisane we wniosku na rzecz różnych zleceniodawców, nie ogranicza się do jednego kontrahenta.
Wnioskodawca wyjaśnia, że z perspektywy jego zleceniodawców wszystkie świadczone usługi się uzupełniają i są dla zleceniodawców istotne jako całość nabywanych usług, jako że wszystkie służą temu samemu celowi, tj. wydawaniu oprogramowania komputerowego w trybie on-line.
Mając na uwadze, że zgodnie z SJP PWN „komplementarny” oznacza „wzajemnie się uzupełniający”, to posiłkując się słownikową definicją tego słowa oraz opisaną wyżej charakterystyką świadczonych przez Wnioskodawcę usług można by przyjąć, że są to usługi komplementarne z perspektywy zleceniodawców Wnioskodawcy.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 8,5% do przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej, począwszy od przychodów osiągniętych w roku podatkowym 2022?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie uprawniony do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% uzyskiwanego przychodu, traktując ten przychód jako przychód z działalności usługowej (art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne termin „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę należy klasyfikować jako „usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego w trybie on-line”. Usługi te nie kwalifikują się jako związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3) (por. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g tiret czwarte ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) z uwagi na wyłączną dostępność oprogramowania komputerowego będącego przedmiotem świadczonych usług w trybie on-line, w tzw. „chmurze”. Oprogramowanie komputerowe, którego dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi, nie jest pobierane z Internetu na komputer ani na inne urządzenie, gdyż uniemożliwiają to względy technologiczne. Oprogramowania tego można użytkować wyłącznie za pomocą Internetu, w „chmurze”, a więc w trybie on-line. Zgodnie z wykładnią słownikową „on-line” oznacza „dokonywany za pośrednictwem sieci komputerowej, głównie Internetu” (za sjp.pwn.pl).
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi nie kwalifikują się jako opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według art. 12 ust. 1 pkt innych niż pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi te nie odpowiadają usługom sklasyfikowanym w pkt 1-4 oraz 6-8 artykułu 12 ust. 1 tej ustawy. W szczególności nie mogą być sklasyfikowane jak podlegające opodatkowaniu stawką 15%, gdyż wyłączenie to jest zawarte wprost w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g tiret czwarte in fine („...z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line”).
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje zatem stawkę 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu usług takich jak te świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca otrzymał już w roku podatkowym 2021 przychody z tytułu świadczenia usług wskazanych we wniosku i nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w terminie wskazanym w tym przepisie, najwcześniej może objąć stawką 8,5% przychody otrzymane w roku podatkowym 2022 po złożeniu stosownego oświadczenia w roku podatkowym 2022.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi opisane we wniosku uprawniają go do objęcia uzyskiwanych przychodów stawką podatku w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, począwszy od przychodów osiągniętych w roku podatkowym 2022, pod warunkiem złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 tej ustawy na warunkach przewidzianych w tym przepisie.
Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia
W wyniku analizy uzupełnienia wniosek z 27 sierpnia 2021 r. pozostawiony został bez rozpatrzenia. Postanowienie doręczono Panu 22 grudnia 2021 r.
W odpowiedzi na zażalenie, które wpłynęło 5 stycznia 2022 r., wydałem 7 marca 2022 r. postanowienie o utrzymaniu w mocy zaskarżonego postanowienia.
Skarga na postanowienie o utrzymaniu w mocy zaskarżonego postanowienia
8 kwietnia 2022 r. wniósł Pan skargę na to postanowienie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Skarga wpłynęła do mnie 13 kwietnia 2022 r.
Wniósł Pan o uchylenie w całości zaskarżonego postanowienia oraz poprzedzającego go postanowienia, które zostały wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił skarżone postanowienie o utrzymaniu w mocy postanowienia I instancji oraz poprzedzające je postanowienie – wyrokiem z 29 lipca 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 584/22.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 5 grudnia 2023 r. sygn. akt II FSK 377/23 – oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok, który uchylił postanowienie o utrzymaniu postanowienia I instancji oraz poprzedzające je postanowienie, stał się prawomocny od 5 grudnia 2023 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku z 29 lipca 2022 r. sygn. akt I SA/Kr 584/22.
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w ww. wyroku;
•ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza:
pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy.
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (…), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez działalność usługową należy rozumieć:
pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zakwalifikowanie wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Wobec tego, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 analizowanej ustawy. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a;
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Pana usługi nie są bezpośrednio związane z samym oprogramowaniem, a zatem nie dotyczy Pana żadne z wyłączeń z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy.
Ponadto żadna ze świadczonych przez Pana usług nie jest związana z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego w trybie on-line, nie tworzy Pan oprogramowania, nie wydaje go, wszystkie wykonywane przez Pana czynności są związane ze sprzedażą. Nie ma więc tutaj zastosowania także art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy.
Pana usługi nie wpisują się także w regulacje zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 ustawy.
W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał na dzień 1 stycznia 2022 r.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right