Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.78.2024.1.ASZ

Opodatkowanie działalności gospodarczej podatkiem liniowym bądź ryczałtem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (...) w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny płatnik VAT. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22) jako przeważająca działalność gospodarcza, tj.:

a) 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

b) 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

c) 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

d) 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zamierza w przyszłości podjąć współpracę na podstawie umowy o świadczenie usług podjąć współpracę ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Umowa o świadczenie usług nie będzie wypełniała znamion wskazanych w art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będą to wyłącznie czynności obejmujące obszar analityczno-doradczy. Znajduje to potwierdzenie również w sposobie sklasyfikowania usług doradczych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. PKWiU pod symbolem 70.22.1 klasyfikuje "usługi doradztwa związane z zarządzaniem". Grupowanie to obejmuje:

1) 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

2) 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

3) 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

4) 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

5) 70.22.15 - usługi doradztwa związane z produkcją,

6) 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

7) 70.22.17 - usługi zarządzania procesami gospodarczymi,

8) 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

9) 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Grupowanie to jednoznacznie wyodrębnia usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z powyższym, istotne jest, iż faktyczny zakres świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wyklucza zakwalifikowanie ich jako uzyskiwanych w ramach działalności wykonywanej osobiście, np. w ramach kontraktu menedżerskiego. Odbiorcą usług jest komplementariusz spółki komandytowo-akcyjnej, która to spółka komandytowo-akcyjna na podstawie art. 8a ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej: "ustawa o funduszach") jest Alternatywną Spółką Inwestycyjną, która jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym (dalej: "ASI"). Komplementariusz ASI (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) jest zewnętrznie zarządzającym ASI w rozumieniu art. 2 pkt 3a ustawy o funduszach (dalej: "ZASI"). ZASI została wpisana do Rejestru Zarządzających Alternatywnymi Spółkami Inwestycyjnymi, prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego jako zewnętrznie zarządzający ASI. Przedmiotem działalności ZASI zgodnie z PKD jest wyłącznie działalność związana z zarządzaniem funduszami (PKD 66.30.Z).

Zgodnie z art. 70l ustawy o funduszach ZASI zobowiązana będzie prowadzić działalność w zakresie zarządzania ASI w sposób rzetelny i profesjonalny, z zachowaniem należytej staranności i zgodnie z zasadami uczciwego obrotu, a także w najlepiej pojętym interesie ASI i jej inwestorów, a także w celu zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa rynku finansowego. ZASI jako zarządzający, jest zobowiązana do wykonywania czynności wskazanych w art. 70l ust. 2 ustawy o funduszach, tj.:

1) zapewnić warunki techniczne i organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo i ciągłość prowadzonej działalności oraz właściwe jej wykonywanie;

2) zapobiegać powstawaniu konfliktów interesów, wykrywać takie konflikty, a w przypadku powstania takiego konfliktu - zapewnić ochronę interesu inwestorów ASI oraz ochronę informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową;

3) opracować i wdrożyć procedurę zapobiegającą ujawnieniu lub wykorzystaniu informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową w celu zapobieżenia wykorzystywaniu lub ujawnianiu takich informacji przez osoby posiadające dostęp do tych informacji, w tym osoby kierujące działalnością zarządzającego ASI i uczestniczące w zarządzaniu portfelem inwestycyjnym ASI;

4) posiadać odpowiednią strukturę organizacyjną z wyraźnym podziałem funkcji, zadań i odpowiedzialności oraz obowiązków informacyjnych;

5) zatrudniać do wykonywania czynności z zakresu swojej działalności osoby posiadające niezbędną wiedzę i kwalifikacje;

6) opracować i wdrożyć procedury postępowania z reklamacjami inwestorów detalicznych alternatywnej spółki inwestycyjnej;

7) stosować odpowiednie procedury zarządzania płynnością oraz opracować i wdrożyć procedury umożliwiające monitorowanie ryzyka utraty płynności, a także regularnie przeprowadzać testy warunków skrajnych obszaru płynności ASI w warunkach normalnej płynności oraz sytuacji nadzwyczajnych w zakresie płynności;

8) ewidencjonować transakcje zawierane w ramach zarządzania portfelem inwestycyjnym ASI, zlecenia nabycia lub odkupienia ich praw uczestnictwa, jak również ewidencjonować transakcje zawarte na rachunek własny;

9) przeprowadzać analizę przy doborze przedmiotu lokat ASI i zapewniać zgodność decyzji inwestycyjnych ze strategią inwestycyjną, celami i profilem ryzyka danej spółki.

W celu sprawnego wykonywania usług zarządzania ASI, ZASI może zlecić Wnioskodawcy wykonywanie różnego rodzaju usług (dalej: "Usługi"). Usługi Wnioskodawcy świadczone na podstawie umowy na rzecz ZASI mogą polegać w szczególność na:

1) Prowadzenia wstępnej weryfikacji spółek, w które ASI może inwestować, oraz przygotowywania stosownych analiz I ich prezentacji dla ZASI.

2) Przygotowywania materiałów umożliwiających ASI sprawowanie nadzoru korporacyjnego nad spółkami portfelowymi.

3) Udzielania porad dotyczących prowadzenia działalności sprzyjającej budowaniu wartości spółek.

4) Doradztwa dotyczącego podejmowania przez ASI, jako akcjonariusza lub wspólnika, kluczowych decyzji związanych z kwestiami operacyjnymi i strategicznymi spółek, takich jak struktura kapitałowa, strategia przedsiębiorstwa czy inne związane z tą strukturą lub strategią zagadnienia.

5) Przygotowywania materiałów związanych z prowadzonymi projektami i inwestycjami w spółki.

6) Rekomendowania ZASI powoływania i odwoływania członków organów zarządczych i nadzorczych w spółkach.

7) Opracowywania dokumentacji propozycji strategii "wyjścia" ASI z poszczególnych spółek (np. sprzedaży udziałów lub akcji spółek).

8) Poszukiwania potencjalnych inwestorów zainteresowanych nabyciem pakietów udziałów lub akcji spółek.

9) Sporządzania dokumentacji, analiz lub innych materiałów w celu określenia optymalnego momentu przejmowania i zbywania przedsiębiorstw w ramach spółek.

10) Rekomendowania ZASI doradców w procesie nabywania i zbywania spółek.

11) Sporządzania dokumentacji, analiz i innych materiałów na potrzeby procesu nabywania i zbywania udziałów lub akcji spółek, w tym prowadzenia negocjacji, a także sporządzania projektów umów i innych niezbędnych dokumentów transakcyjnych.

12) Przygotowywania projektów inwestycyjnych do kapitałowego „wejścia”, w tym przeprowadzania niezbędnych analiz i due diligence.

13) Analizy dokumentacji dotyczącej poszczególnych transakcji dotyczących spółek.

14) Wspierania ASI i ZASI w wykonywaniu wszelkich obowiązków informacyjnych dotyczących spółek, spoczywających na ASI lub ZASI, zwłaszcza w zakresie raportów bieżących i okresowych.

15) Przekazywania ZASI niezbędnych informacji dotyczących spółek, w tym szczególnie tych niezbędnych do spełniania wszelkich obowiązków informacyjnych.

16) Zapewniania wsparcia prawnikom i służbom księgowym w zakresie zarządzania ASI.

17) Gromadzenia i administrowania zgłoszeń projektów inwestycyjnych oraz zapytań dotyczących możliwości koinwestycji.

18) Dokonywania wycen projektów inwestycyjnych i spółek na potrzeby transakcyjne i sprawozdawcze.

19) Monitorowania przestrzegania przez ASI przepisów prawnych.

20) Rozliczania wyników ASI celem wypłaty zysków udziałowcom lub akcjonariuszom ASI.

21) Zapewniania wsparcia w przypadku emisji I umarzania udziałów lub akcji ASI.

22) Rozliczania umów (w tym wysyłanie potwierdzeń).

23) Wykonywania innych czynności zleconych przez ZASI związanych z realizacją usług zarządzania ASI.

Usługi doradcze wykonywane będą w sposób kompleksowy, wchodząc w zakres specjalistycznych czynności świadczonych na rzecz specyficznych dla funduszu inwestycyjnego świadczeń. Wnioskodawcy nie będzie łączyła umowa o pracę z ZASI. Wnioskodawca nie będzie też byłym pracownikiem ZASI. W szczególności w ramach umowy ZASI nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o współpracę są jedynie czynności, których istotą jest doradztwo. Przychody z tytułu świadczenia Usług nie powinny być uznane za przychody, o których mowa w art. 13 pkt 9 Ustawy PIT, tj. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Zlecone Wnioskodawcy Usługi nie będą obejmować zarządzania przedsiębiorstwem i nie będą obejmować podejmowania decyzji w imieniu ZASI ani ASI.

Za świadczone Usługi Wnioskodawcy będzie przysługiwać określone w umowie wynagrodzenie. Wnioskodawca nie będzie pełnić funkcji członka zarządu ZASI ani ASI. Usługi nie będą wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Usługobiorcę. Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy nie pozostawał w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, w związku z czym nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT. Ponadto, Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy nie osiągnął przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

Wnioskodawca nie wykonuje wolnego zawodu.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Do działalności Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako "Ustawa o ryczałcie"). Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyskuje przychodów z usług związanych z PKWiU ex 58.21.10.0; 58.29.1; 58.29.2; 58.29.3; 60; 62.02.10.0; 62.01.1; 62.01.2; 62.02; 62.09.20.0 oraz 62.03.1. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (19% PIT)?

2.Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług stawkę 15% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W zakresie pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał on prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej "Ustawa PIT").

W zakresie pytania nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on miał prawo do wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług stawkę 15% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o ryczałcie.

Rodzaj działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę:

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

1. działalność wykonywana osobiście,

2. pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art 27 Ustawy PIT, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Artykuł 5a pkt 6 Ustawy PIT definiuje pozarolniczą działalność gospodarcza jako działalność zarobkową:

1) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy PIT.

W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę ma charakter zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca formalnie dokona rejestracji działalności gospodarczej. W konsekwencji wykonywana przez niego aktywność gospodarcza nie powinna skutkować wygenerowaniem przychodów zaliczanych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Podstawowym kryterium pozwalającym na odróżnienie działalności wykonywanej osobiście od działalności gospodarczej jest występowanie zewnętrznych znamion działalności gospodarczej, w szczególności takich jak:

1) rejestracja podatnika jako podmiotu gospodarczego (przedsiębiorcy),

2) faktyczne wykonywanie działalności w celach zarobkowych,

3) zawodowo we własnym imieniu i na własny rachunek, zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały) charakter działalności.

Działalność wykonywana osobiście nie musi bowiem spełniać powyższych kryteriów, a zwłaszcza ciągłości (powtarzalności i stałości) oraz określonego stopnia zorganizowania. W szczególności, osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody z tytułu świadczenia usług nie powinny być uznane za przychody, o których mowa w art. 13 pkt 9 Ustawy PIT, tj. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Zakres usług będzie bowiem obejmować przede wszystkim usługi o charakterze doradczym. Zarządzaniem ASI zajmować się będzie wyłącznie ZASI, jako wyłączny podmiot uprawniony zgodnie z ustawą o funduszach. Wnioskodawca będzie wyłącznie dostarczał usługi doradcze, które pozwolą ZASI należycie wykonywać usługi na rzecz ASI. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wyraźnie wyodrębnia usługi doradztwa niebędące przychodami z działalności wykonywanej osobiście, co stanowi kolejny argument o nie uznawaniu usług świadczonych przez Wnioskodawcę jako przychody, o których mowa w art. 13 pkt 9 Ustawy PIT. Wnioskodawca nie będzie podejmować żadnych wiążących decyzji spółek portfelowych ASI. Będzie opracowywał dokumentację, materiały, przekazywał informacje, które pozwolą na podjęcie określonych decyzji przez ZASI.

Wnioskodawca zwraca uwagę w szczególności na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2014 r., Znak: IPPB1/415-1072/14-3/MS1, w której organ podatkowy analizował stan faktyczny, w którym podatnik zamierzał świadczyć w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi na rzecz Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Usługi te miały obejmować:

1) budowanie relacji z klientem i utrzymywanie bieżącego kontaktu z uczestnikami Funduszy,

2) bieżącą kontrolę ryzyka inwestycyjnego,

3) analizę wyników inwestycyjnych,

4) gromadzenie informacji oraz dokonywanie analiz niezbędnych dla efektywnego zarządzania,

5) Funduszami oraz opracowania ich strategii inwestycyjnych,

6) analizę dokumentacji dotyczących poszczególnych transakcji,

7) przygotowanie i opiniowanie warunków emisji, statutów Funduszy dotyczących działalności Funduszy pod kątem zgodności ww. dokumentów z obowiązującymi przepisami prawa,

8) opiniowanie umów sprzedaży/przelewu wierzytelności zawieranych przez fundusze sekurytyzacyjne, opiniowanie regulaminów zarządzania sekurytyzowanymi wierzytelnościami.

W zakresie opodatkowania na podstawie art. 30c Ustawy PIT:

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Zgodnie z art. 30c Ustawy PIT, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7 Ustawy PIT, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d Ustawy PIT wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W zakresie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest także od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym PIT. W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak - zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Pana w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zdefiniowane w art. 8 ustawy o ryczałcie. Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 Ustawy o ryczałcie.

Zatem właściwą stawką do opodatkowania przychodów uzyskiwanych tytułu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU:

1) 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

2) 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

3) 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

4) 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a .

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Należy także zauważyć, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)  prowadzenia aptek,

b)  (uchylona)

c)  działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)  (uchylona)

e)  (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22) jako przeważająca działalność gospodarcza, tj.:

a) 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

b) 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

c) 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

d) 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, zamierza Pan w przyszłości podjąć współpracę na podstawie umowy o świadczenie usług podjąć współpracę ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Umowa o świadczenie usług nie będzie wypełniała znamion wskazanych w art. 13 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będą to wyłącznie czynności obejmujące obszar analityczno-doradczy. Znajduje to potwierdzenie również w sposobie sklasyfikowania usług doradczych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. PKWiU pod symbolem 70.22.1 klasyfikuje "usługi doradztwa związane z zarządzaniem". Grupowanie to obejmuje:

1) 70.22.11 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,

2) 70.22.12 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,

3) 70.22.13 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem,

4) 70.22.14 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,

5) 70.22.15 - usługi doradztwa związane z produkcją,

6) 70.22.16 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem,

7) 70.22.17 - usługi zarządzania procesami gospodarczymi,

8) 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

9) 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Usługi doradcze wykonywane będą w sposób kompleksowy, wchodząc w zakres specjalistycznych czynności świadczonych na rzecz specyficznych dla funduszu inwestycyjnego świadczeń. Nie będzie Pana łączyła umowa o pracę z ZASI. Nie będzie Pan też byłym pracownikiem ZASI. W szczególności w ramach umowy ZASI nie powierzy Panu jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o współpracę są jedynie czynności, których istotą jest doradztwo.

Nie będzie Pan pełnić funkcji członka zarządu ZASI ani ASI. Usługi nie będą wykonywane pod kierownictwem ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Usługobiorcę. Będzie Pan ponosił ryzyko związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. W roku poprzedzającym rok podatkowy nie pozostawał Pan w stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, w związku z czym nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym PIT. Ponadto, w roku poprzedzającym rok podatkowy nie osiągnął Pan przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

Nie wykonuje Pan wolnego zawodu.

Do Pana działalności nie znajdują zastosowania zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako "Ustawa o ryczałcie"). Nie uzyskał i nie uzyskuje Pan przychodów z usług związanych z PKWiU ex 58.21.10.0; 58.29.1; 58.29.2; 58.29.3; 60; 62.02.10.0; 62.01.1; 62.01.2; 62.02; 62.09.20.0 oraz 62.03.1. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej może Pan opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem, może Pan opodatkować 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu zaś do możliwości opodatkowania dochodu uzyskiwanego w ramach działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kolejnych latach wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 12 ww. ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 2c ww. ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)(uchylony),

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek (art. 9a ust. 3 ustawy).

Na podstawie art. 30c ust. 1 cytowanej ustawy:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z powyższym możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Odnosząc się do opisu sprawy, na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie Pan uprawniony do opodatkowania dochodu uzyskiwanego w ramach działalności gospodarczej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Pana w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Tutejszy Organ nie jest, bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja ta nie rozstrzyga kwestii dotyczącej kwalifikacji podatkowej źródła przychodu opisanego we wniosku, ponieważ nie było to przedmiotem Pana zapytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00