Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.194.2024.4.KS

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań w biurze, wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, wydatków na: upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, eventy organizowane dla Personelu, nagrody w konkursach, eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie, eventy organizowane dla Personelu, wydatków na poczęstunki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z Państwa działalnością, wydatków na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventów organizowanych dla Personelu albo ogólnopolskich wydarzeń sportowych, zakupu pakietów startowych.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu:

  • wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usług cateringowych, dofinansowanie posiłków - np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”, na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach/w toaletach - np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów),
  • wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w Państwa biurach i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,
  • wydatków na: upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventy organizowane dla Personelu, nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu,
  • wydatków jakie zamierzają Państwo ponosić na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - Święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z Państwa działalnością, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Państwa, dnia programisty), przykładowo takie upominki jak, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki,

- jest nieprawidłowe,

  • wydatków udokumentowanych fakturą na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventów organizowanych dla Personelu albo ogólnopolskich wydarzeń sportowych, zakupu pakietów startowych (kubów, notesów, plecaków i innych gadżetów w większości z firmowym logo), które wręczane będą każdej nowozatrudnionej osobie na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu,

- jest prawidłowe. 

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 maja 2024 r., wpływ 31 maja 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego   

(...) Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski bez względu na miejsce ich uzyskania.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest Spółką z branży informatycznej i prowadzi działalność w zakresie tworzenia oraz rozwoju oprogramowania, zarządzania infrastrukturą IT, testowania, usług wsparcia (service desk), itp. Ponadto realizuje kompleksowe usługi informatyczne dotyczące projektów technologicznych, integracyjnych, utrzymaniowych, rozwoju oprogramowania oraz outsourcingu systemów informatycznych, dostarczania i integracji oprogramowania obcego).

Odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę są zarówno podmioty polskie, jak i zagraniczne (dalej: Klienci).

Wnioskodawca realizuje także projekty wewnętrzne, prowadzone na potrzeby własne, polegające m.in. na tworzeniu i rozwoju oprogramowania, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności Wnioskodawcy. Efekty projektów wewnętrznych są wykorzystywane w bieżącej działalności operacyjnej Spółki a niektóre mogą zostać wykorzystane w przyszłości. Branża IT cechuje się dużą dynamiką, szybkim wzrostem, ale i zmiennością.

Wnioskodawca chcąc zachować pozycję lidera na rynku musi podejmować działania, które pozwolą na świadczenie usług na wysokim poziomie oraz bieżące odpowiadanie na zmienne wymogi rynkowe.  

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zatrudnia pracowników w oparciu o umowy o pracę. Wnioskodawca, odpowiadając uwarunkowaniom rynku pracy, współpracuje i zamierza współpracować również z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej zatrudnionymi na podstawie umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego, z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą tzw. B2B w dalszej części wniosku określani jako Współpracownicy.

Dodatkowo, z uwagi na małą konkurencyjność wśród pracowników IT (braki na dostępnym rynku pracy wolnych pracowników specjalistów IT), Wnioskodawca zamierza nawiązać również współpracę z podmiotami pośredniczącymi w zatrudnieniu, które udostępniają Wnioskodawcy personel na zasadzie tzw. outsourcingu personelu. Udostępniony Wnioskodawcy personel w dalszej części wniosku określany jest mianem „Outsourcerów”.

Outsourcerzy mogą być zatrudnieni w podmiocie pośredniczącym w dowolnej formie prawnej jako pracownicy w oparciu o umowę o pracę, zleceniobiorcy podstawie umowy zlecenia, kontraktu menedżerskiego, albo osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą tzw. B2B.  

W tym przypadku Wnioskodawca w ramach umowy otrzyma członka personelu, którego wprowadzi do swojego zespołu, ale koszty jego pracy rozliczy z firmą outsourcingową. Pracownicy, Współpracownicy oraz Outsorcerzy będą określani w dalszej części wniosku łącznie jako Personel.

Współpraca będzie opierać się zazwyczaj na długoterminowych umowach.

Współpracownicy i Outsourcerzy (przysłani przez firmę outsourcingu zasobów personalnych) będą zaangażowani w realizację usług jakie Wnioskodawca wykonuje na rzecz własnych Klientów lub w realizację projektów wewnętrznych. W zależności od wielkości i stopnia skomplikowania projektu, Współpracownicy i Ousourcerzy będą dedykowani do realizacji jednego lub kilku projektów jednocześnie. Współpracownicy i Outsourcerzy będą pracować nad projektem wraz z Pracownikami w mieszanych zespołach. Zespół musi mieć zrównoważony poziom wiedzy dotyczącej projektów i zasad pracy i standardów Wnioskodawcy. Ze względu na złożony charakter świadczonych przez Spółkę projektów, Współpracownicy i Outsourcerzy zwykle stanowią stały element zespołów mieszanych, które odpowiedzialne są za realizację projektów. Do zespołów projektowych powoływane będą osoby z uwzględnieniem niezbędnych kompetencji, umiejętności i uprawnień zawodowych, zazwyczaj są to zarówno Pracownicy, jak i Współpracownicy oraz Outsourcerzy. Sposób współpracy z daną osobą, tj. umowa o pracę czy umowa o współpracę, czy współpraca Outsourcerów, nie jest kryterium decydującym w kwestii ustalenia członków zespołów. Od doboru składu zespołów zależy jakość współpracy z Klientami i terminowa oraz prawidłowa, na najwyższym poziomie realizacja projektów.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Współpracownicy i Outsourcerzy nie stanowią klientów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca dodatkowo podkreśla, że w branży IT kluczowe jest pozyskanie do współpracy osób z określonymi umiejętnościami specjalistycznymi, a co za tym idzie współpraca z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą jest niejako wymogiem rynkowym. Często konieczne jest też wynajmowanie personelu od firm ousourcingujących zasoby personalne. Współpraca z osobami o wysokich kompetencjach jest istotna dla jakości projektów realizowanych przez Wnioskodawcę oraz szerokiej oferty Wnioskodawcy.

Wnioskodawca podkreśla, że często wymogiem realizacji projektu lub nawet składania oferty dla klienta jest posiadanie Personelu o określonych kompetencjach, które są udokumentowane odpowiednimi certyfikatami. Wnioskodawca nie zawsze ma możliwość wypełnienia zespołu dedykowanego do danego projektu, wyłącznie własnymi pracownikami. Często, aby spełnić warunki klientów Wnioskodawcy, Wnioskodawca musi mieć w pogotowiu dostępnych członków Personelu na zasadach B2B oraz Outsourcerów.

Wnioskodawca chcąc pozostać konkurencyjnym pracodawcą i zleceniodawcą oraz sprostać warunkom rynku pracy podejmuje szereg działań o charakterze motywacyjnym, umacniającym więzi Personelu z Wnioskodawcą. Walka o Personel w branży IT, która aktualnie cierpi na niedobór fachowców w stosunku do zapotrzebowania na rynku, wymaga by pracodawcy/przedsiębiorcy poza oferowaniem atrakcyjnych wynagrodzeń oferowali też inne profity, które mogą zachęcić danego specjalistę do podjęcia współpracy z tym właśnie przedsiębiorcą a nie z jego konkurentem. Podjęte działania mają też za zadanie kształtowanie dobrej atmosfery współpracy, zwiększenie atrakcyjności miejsca pracy, utrzymanie właściwej komunikacji wewnętrznej sprzyjającej przepływowi kompetencji, poprawę zdrowia i samopoczucia Personelu, zwiększenie poczucia związania i identyfikacji z Wnioskodawcą, rozwój wartości i świadomości wewnętrznych kodeksów etyki. Działania podjęte przez Wnioskodawcę w konsekwencji mają przekładać się i prowadzić do poprawy i utrzymania wysokiej efektywności ich działań co z kolei przekłada się na przychody Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zmierzając do podniesienia atrakcyjności pracy, przyciągnięcia nowego Personelu oraz zatrzymania wartościowych członków Personelu w swoich strukturach, zamierza wprowadzać różne benefity. Uważa bowiem, iż dzięki takim dodatkom zbuduje wizerunek dbającego o komfort i zadowolenie Personelu, który zatrudnia i będzie zatrudniał. Poprzez różne benefity, Wnioskodawca zmniejszy prawdopodobieństwo odejścia Personelu do konkurencji, zwiększy efektywność pracy, co jednocześnie przełoży się na zwiększenie osiąganych przychodów. Wnioskodawca dostrzega też pozytywne aspekty, a co za tym idzie dokona też różnych działań i zamierza ponosić wydatki w celu uatrakcyjnienia pracy w lokalizacjach/biurach (miejscach prowadzenia działalności) Wnioskodawcy. Pozytywna atmosfera, osobisty kontakt, dobre samopoczucie w biurach Wnioskodawcy sprzyja bowiem przepływowi kompetencji pomiędzy członkami personelu.

Wnioskodawca propaguje również zdrowy styl życia i dbałość o kulturę aktywność fizyczną a także właściwe, godne reprezentowanie przez udział Personelu Wnioskodawcy w branżowych i ogólnopolskich wydarzeniach sportowych, (np. maratonach, regatach, zawodach piłkarskich, itp.).

W związku z podjętymi działaniami Wnioskodawca zamierza ponosić następujące wydatki:

  • na zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych,
  • na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki),
  • na posiłki i usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, które mogą być dostarczane w trakcie realizacji zadań lub pobytu w biurze, (np. pizza z okazji dnia programisty, catering dla zespołu projektowego, bony na catering „(...)”),
  • na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej (np. kremy do rąk, środki higieny intymnej, dezodoranty),
  • na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego, (np. gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach,
  • na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów,
  • na masaże, prezentacje i spotkania w biurach Wnioskodawcy oraz webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia,
  • na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z działalnością Wnioskodawcy (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Wnioskodawcy, dnia programisty). Przykładowe upominki to, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki,
  • na upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.),
  • na nagrody w konkursach, (np. na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania,
  • na akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak miód, kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,
  • na pakiety startowe (kubki, notesy, plecaki i inne gadżety w większości z firmowym logo), które wręczane są każdej nowozatrudnionej osobie.

Wnioskodawca w większości wyżej wymienionych świadczeń nie ma możliwości weryfikacji, kto z Personelu i w jakiej ilości będzie z nich korzystać. W szczególności nie ma możliwości kontrolowania tego w zakresie ogólnodostępnych napojów i przekąsek, środków higieny czy gier. Będą one dostępne dla każdego obecnego z biurze w dowolnym momencie, w trakcie wykonywania zadań, jak również w trakcie przerw.

Personel może swobodnie wykonywać zlecone mu zadania w biurze Wnioskodawcy, a wspólne spożywanie przekąsek podczas przerw sprzyja integracji, wymianie pomysłów między członkami Personelu i kreowaniu nowych rozwiązań. Udostępnienie przekąsek pozwala na ograniczenie przerw na przygotowanie posiłków, a personel może w pełni skupić się na wykonywaniu powierzonych mu zadań. Przerwa w wykonywaniu zadań nie tylko umożliwia Personelowi odpoczynek od wykonywanych zadań, wiążących się z wytężoną pracą umysłową, ale również umożliwia mu swobodną wymianę myśli i rozwiązań w odniesieniu do zleconych mu prac. Dostarczane przez Wnioskodawcę wyżej wymienione udogodnienia wpływają też na polepszenie stosunków w relacji Personel - Wnioskodawca. Personel ma poczucie, że jest doceniany i istotny w strukturach Wnioskodawcy. Współpracownik i Outsourcer nie może mieć wrażenia, że jest traktowany gorzej od pracownika Wnioskodawcy. Powinien otrzymywać takie same udogodnienia, w przeciwnym wypadku wykreowałaby się u nich niechęć wobec kolegów zatrudnionych na umowę o pracę i do Wnioskodawcy. Podjęcie tego typu działań zacieśnia więzi pomiędzy członkami personelu oraz Wnioskodawcą, a Personelem. Wnioskodawca wskazuje, że na Personel Wnioskodawcy składają się przede wszystkim pracownicy biurowi, w przeważającej mierze informatycy/programiści, którzy spędzają przy komputerze nawet 8 godzin dziennie. Wiele osób pracuje zdalnie lub w tzw. modelu hybrydowym. Personel branży informatycznej, w tym również Personel Wnioskodawcy, jest narażony na szereg niekorzystnych dla zdrowia czynników związanych z wielogodzinną pracą biurową przed monitorami komputerowymi bez zmiany pozycji ciała. Szczególnie na schorzenia związane z układem krążenia, wadami postawy (w tym schorzeniami kręgosłupa), znaczącym pogorszeniem się wzroku, jak również na wysoki poziom stresu związany z pracą pod presją czasu (w związku z terminami narzuconymi przez klientów odnośnie realizacji zamówionych projektów) w mocno konkurencyjnym otoczeniu.

Powyższe szkodliwe czynniki mają bezpośredni wpływ na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne Personelu, co z kolei może przekładać się na spadek kreatywności, produktywności, wydajności, a tym samym pogarszać zdolność - z punktu widzenia Wnioskodawcy jako pracodawcy - do świadczenia ww. usług, będących zasadniczym przedmiotem działalności Wnioskodawcy. Może to mieć potencjalnie niekorzystny wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody.

W efekcie, ponoszone wydatki mają na celu utrwalenie stabilności współpracy, co przy bardzo wysokiej rotacji Personelu w branży IT, pozwoli Wnioskodawcy na utrzymanie kluczowego Personelu, od którego kompetencji i zaangażowania uzależniona jest pozycja Wnioskodawcy na rynku. Ograniczenie rotacji Personelu wpływa także na obniżenie kosztów związanych z rekrutacją i wdrożeniem nowych członków Personelu.

Ponadto, zapewnienie personelowi tego rodzaju świadczeń stanowi powszechny standard w branży IT. Biorąc pod uwagę wysoce konkurencyjny charakter rynku pracy w branży IT, brak takich świadczeń obniżyłby atrakcyjność Wnioskodawcy dla aktualnych i potencjalnych nowych członków Personelu.

Wszystkie ww. wydatki będą udokumentowane dowodem księgowym (faktura, rachunek, umowa lub zamówienie), wystawionym na rzecz Wnioskodawcy.

Celem wydatków nie będzie zachęcenie klientów Wnioskodawcy do zwiększenia zakupów/zamówień od Wnioskodawcy. Celem ww. wydatków nie będzie także kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy w perspektywie jego klientów. Współpracownicy i Outsourcerzy nie są klientami Wnioskodawcy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Z tytułu poniesienia wydatków, o których mowa we wniosku Spółka będzie otrzymywać faktury z wykazaną kwotą podatku VAT. Faktury będą dokumentować prawie wszystkie wymienione we wniosku wydatki. Wyjątkiem będą usługi świadczone przez usługodawców nie będących podatnikami VAT i bony na usługi medyczne, które udokumentowane będą zwykłą fakturą oraz z wyjątkiem bonów różnego przeznaczenia takich jak: bony na catering „(...)” (które stanowią bony różnego przeznaczenia), które zostaną udokumentowane notami obciążeniowymi.

Wszystkie wymienione w opisie stanu faktycznego wydatki mają na celu przyciągnięcie i utrzymanie Personelu w Spółce. Wnioskodawca działa w branży IT, która cierpi na niedobór specjalistów. Spółka musi konkurować o personel. W ocenie Wnioskodawcy konkurencja udostępnia tego typu i podobne udogodnienia, więc Spółka musi dostosować się do aktualnych realiów rynkowych. Realia są takie, że aby utrzymać personel i zapobiec odpływowi do konkurencji lub żeby przyciągnąć nowych kandydatów Spółka musi, poza typowymi formami wynagradzania, proponować także takie udogodnienia. Można mówić o tym, że środki higieny są dla utrzymania załogi w higienie, owoce i spotkania sportowe, rekreacyjne itp. dla utrzymania zdrowia psychicznego i fizycznego Personelu, i to też byłaby prawda. Jednak fakty są takie, że gdyby standardy międzynarodowe i narodowe nie narzucały w branży Wnioskodawcy finansowania takich udogodnień, to Spółka, ani pewnie żadna inna organizacja działająca w celu osiągnięcia zysku nie inwestowałaby w podobne wydatki. 30 lat temu, aby zdobyć i utrzymać wykwalifikowany Personel przy sobie, nie było to konieczne. Dziś jest to już standard nie tylko w Polsce, a specjaliści swobodnie poza Spółką mogą wybrać konkurencję, tak w kraju, jak i poza granicami Polski.

Logo firmy mogą zawierać: stroje sportowe dla tzw. firmowych activ teamów, upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z działalnością Wnioskodawcy (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Wnioskodawcy, dnia programisty), pakiety startowe (kubki, notesy, plecaki i inne gadżety w większości z firmowym logo), które wręczane są każdej nowozatrudnionej osobie.

Wynajem sprzętu i zakup strojów sportowych dokonywane są na wydarzenia sportowe, które Wnioskodawca może organizować dla Personelu, np. mecze piłki nożnej, siatkówki, koszykówki, regaty.

Udział personelu Spółki w branżowych i ogólnopolskich wydarzeniach sportowych, obchodach związanych z działalnością Wnioskodawcy, bądź konkursach aktywizujących, przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na rynku pracowników. Spółka będzie aktywować w ten sposób, jednoczyć zespoły pracowników/współpracowników. Organizowanie wydarzeń sportowych nie będzie służyć pozyskiwaniu klientów, chociaż być może o niektórych większych wydarzeniach mogą dowiadywać się i uczestniczyć w nich pracownicy potencjalnych klientów oraz sami klienci Spółki i jej konkurencja. Wydarzenia te służą organizacji pracy, zadowoleniu załóg, ich konsolidacji i związaniu ze Spółką.

Wszystkie wydatki i wydarzenia będą stanowić element strategii nakierowanej na wzrost wydajności i mogą wpłynąć na zwiększenie albo nieobniżenie obrotów opodatkowanych.

Jak Wnioskodawca wyjaśniał we wniosku i w uzupełnieniu wniosku, mają one na celu pozyskanie i utrzymanie Personelu, gdyż bez Personelu nie można skutecznie prowadzić działalności zarobkowej w branży IT.

Bez poniesienia opisanych wydatków Wnioskodawca może stracić konkurencyjność na rynku pracy, a bez wystarczającego, wykwalifikowanego personelu nie mógłby właściwie/prawidłowo wykonywać zadań zleconych przez kontrahentów. Wykonywanie prac wymaga personelu. Przy brakach wykwalifikowanego personelu na rynku pracy, wykonywanie działalności byłoby utrudnione. Jak Wnioskodawca wyjaśniał we wniosku, nie chodzi o to, że personel nie może się obyć bez tych elementów. Chodzi o to, że Personel mógłby wybrać konkurencyjne firmy, które poza wynagrodzeniem pieniężnym oferuje swoim zespołom takie i inne im podobne udogodnienia.

Co do pytania „czy i które wydatki wskazane w opisie sprawy stanowić będą usługi gastronomiczne, a które usługi cateringowe. Proszę przyporządkować te wydatki do odpowiednich kategorii usług”, pytanie nie jest dla Wnioskodawcy zrozumiałe. Usługi klasyfikowane są przez dostawców wg PKWiU. Catering - to, co do zasady usługi polegające na: dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności albo napojów, dostarczaniu żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie, do miejsca wskazanego przez Spółkę (biuro Spółki, miejsce spotkania). Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, np. w restauracji. W niniejszym wniosku Wnioskodawca nie prosi o rozgraniczenie wydatków na cateringowe i gastronomiczne. Wnioskodawca ma świadomość, ograniczeń dotyczących rozliczeń w zakresie usług gastronomicznych. Wnioskodawca nie zamierza odliczać podatku naliczonego od usług gastronomicznych. Nie jest to przedmiotem zapytania.

Wydatki nie będą finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wydatki będą finansowane ze środków obrotowych Wnioskodawcy.

Personelowi będą udostępnione następujące świadczenia w następujących okolicznościach:

a)podczas wykonywania zadań w biurze świadczenia w postaci wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizza z okazji dnia programisty, catering dla zespołu projektowego, bony na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach (w toaletach), (np. kremy do rąk, środki higieny intymnej, dezodoranty),

b)podczas przerw w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, świadczenia w postaci wydatków: na zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizza z okazji dnia programisty, catering dla zespołu projektowego, bony na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremy do rąk, środki higieny intymnej, dezodoranty udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w biurach Wnioskodawcy i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,

c)w innych okolicznościach świadczenia w postaci wydatków:

  • na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - Święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy,
  • na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventy organizowane dla Personelu albo ogólnopolskie wydarzenia sportowe,
  • na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z działalnością Wnioskodawcy, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Wnioskodawcy, dnia programisty). Przykładowe upominki to, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki - Święta i wymienione uroczystości/okoliczności,
  • na upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventy organizowane dla Personelu,
  • nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu,
  • akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu,
  • pakiety startowe (kubki, notesy, plecaki i inne gadżety w większości z firmowym logo), które wręczane są każdej nowozatrudnionej osobie - na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu.

Wnioskodawca nie pyta o wydatki, do których ponoszenia jest zobowiązany z mocy prawa. Co do takich wydatków nie ma wątpliwości. Wnioskodawca pyta wyłącznie o wydatki, do których nie zobowiązuje go żaden przepis prawa.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje głównie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Spółka może wykonywać też niektóre usługi zwolnione z VAT, np. udzielać pożyczek swoim spółkom zależnym albo zbywać szkolenia dofinansowane ze środków publicznych. Jednak usługi te nie stanowią głównego przedmiotu działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca osiąga wskaźnik proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem w roku na poziomie 100%.

Z tytułu poniesienia wydatków, o których mowa we wniosku Spółka będzie otrzymywać faktury z wykazaną kwotą podatku VAT. Faktury będą dokumentować prawie wszystkie wymienione we wniosku wydatki. Wyjątkiem będą usługi świadczone przez usługodawców nie będących podatnikami VAT i bony na usługi medyczne, które udokumentowane będą zwykłą fakturą oraz z wyjątkiem bonów różnego przeznaczenia takich jak: bony na catering „(...)” (które stanowią bony różnego przeznaczenia), które zostaną udokumentowane notami obciążeniowymi.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, z wyłączeniem wydatków wymienionych w art. 88 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, z wyłączeniem wydatków wymienionych w art. 88 ust. 1 ustawy, w szczególności usług gastronomicznych.  

W zakresie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że VAT naliczony przy nabyciu towarów i usług w związku ze świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym spełnia warunki z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Bezsprzecznie Spółka jest podatnikiem, o jakim mowa w art. 15 i nabywane usługi w zakresie szkoleń mają związek z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jaką prowadzi Spółka, zarówno w zakresie szkoleń dla Pracowników, jak i dla Współpracowników. Prawo do odliczenia przysługuje Spółce w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy VAT). Na podstawie tego przepisu odliczeniu podlega m.in. podatek naliczony od usług szkoleniowych, które są nabywane w związku z prowadzoną przez podatników działalnością opodatkowaną.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie  C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais).

TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Wymienione w opisie stanu faktycznego świadczenia nabywane są dla Personelu wykonującego dla Wnioskodawcy pracę w związku z jego opodatkowaną działalności, czyli w związku z odpłatnymi i opodatkowanymi zamówieniami klientów Wnioskodawcy.

Wymienione w opisie stanu faktycznego świadczenia - z wyjątkiem usług gastronomicznych, których nabycie nie uprawnia Wnioskodawcy do rozliczenia VAT, nie zostały wymienione w przepisach art. 88 ust. 1 ustawy o VAT.

Z uregulowań ustawy o VAT wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Państwa zdaniem, nabycie wszystkich artykułów, wymienionych w opisie stanu faktycznego, ma pośredni związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych, bowiem przez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, przyczynia się do generowania przez nią obrotu. Należy zatem stwierdzić, że w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są związane z działalnością opodatkowaną Spółki w sposób pośredni, to na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W opisanym stanie faktycznym związek taki zachodzi w sposób pośredni, gdyż co prawda udostępnione artykuły nie przyczyniają się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez Wnioskodawcę, aczkolwiek poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w szerszej perspektywie mają wpływ na generowanie sprzedaży opodatkowanej.

Podobnie: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 5 października 2012 r., sygn. IPPP2/443-748/12-2/KOM oraz z 6 czerwca 2012 r., sygn. IPPP3/443-271/12-2/KT, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 13 stycznia 2012 r., sygn. IPTPP1/443-945/11-2/IG oraz z 3 listopada 2011 r., sygn. IPTPP3/443-79/11-2/BJ, a także z 4 września 2013 r., sygn. IPTPP4/443-414/13-3/OS.

Należy mieć na uwadze, że żaden z przepisów ustawy o VAT nie limituje odliczenia podatku z tytułu zakupu produktów spożywczych, higienicznych czy drobnych prezentów dla użytku Personelu.

Również prezenty przekazane pracownikom będą miały pośredni związek z działalnością opodatkowaną firmy, podobnie jak artykuły dostępne w biurach Wnioskodawcy do powszechnego użytku Personelu. Obdarowanie prezentami Personelu wpływa na pozytywną atmosferę w pracy, na zacieśnianie więzi między Spółką a Personelem, budowanie poczucia tożsamości ze Spółką. Pozytywne relacje co do zasady przekładają się na większe zaangażowanie Personelu i lojalność oraz produktywność. Dobrze zgrany zespół jest bardziej efektywny i wydajny. Zadowolony Personel mniej chętnie odejdzie do konkurencji.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z 17 czerwca 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.143.2021.2.WH. Wskazano w nim, że „Tym samym, nie ulega wątpliwości, że wręczenie prezentów tym pracownikom w analizowanej sytuacji, także pozostawać będzie w związku z prowadzoną działalnością. Upominki te mają bowiem pozytywny wpływ m.in. na: budowanie relacji na płaszczyźnie pracodawca (Spółka) – pracownik. Świadczą nie tylko o chęci docenienia, wynagrodzenia pracownika, ale także budują wizerunek Spółki jako podmiotu – pracodawcy, dla którego warto wykonywać określoną pracę, który pracowników traktuje jako nieodzowny element jego przedsiębiorstwa.  Pracownik może natomiast poczuć się jako członek większej organizacji, zespołu, który razem z tą organizacją (Spółką) świętuje jubileusz jej funkcjonowania.”

Zatem, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeżeli podatnik będzie w stanie udowodnić zaistnienie związku wydatków na prezenty z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, to będzie uprawniony do odliczenia podatku. Bez znaczenia jest tu na jakiej zasadzie Personel współpracuje z Wnioskodawcą.

Wyróżniając tylko jedną z grup Personelu, Spółka osiągnęłaby efekt odwrotny od zamierzonego, niechęć i odejście części Personelu do konkurencji.

Wszystkie wyżej przedstawione argumenty przemawiające za zastosowaniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do VAT-u naliczonego do wszelkiego rodzaju kosztów poniesionych w związku udogodnieniami udostępnianymi Personelowi, bez względu na to, że Personel współpracuje z Wnioskodawcą na podstawie różnych zasad. Również i w przypadku korzystania ze świadczeń przez Współpracowników i Outsourcerów, nabywane w związku z nimi usługi i towary mają związek z działalnością zarobkową Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali i wyjaśnili Państwo niespójności w opisie sprawy i własnym stanowisku.

Poinformowali Państwo, że słowa „szkolenia/szkolenie” znalazło się omyłkowo. W przedmiotowym wniosku chodzi wyłącznie o wydatki opisane w stanie faktycznym. W zakresie szkoleń dla Personelu złożyli Państwo odrębny wniosek, który jest rozpatrywany w odrębnej sprawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu:

  • wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usług cateringowych, dofinansowanie posiłków - np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”, na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach/w toaletach - np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów),
  • wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w Państwa biurach i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,
  • wydatków na: upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventy organizowane dla Personelu, nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu,
  • wydatków jakie zamierzają Państwo ponosić na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z Państwa działalnością, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Państwa, dnia programisty), przykładowo takie upominki jak, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki,

- jest nieprawidłowe,

  • wydatków udokumentowanych fakturą na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventów organizowanych dla Personelu albo ogólnopolskich wydarzeń sportowych, zakupu pakietów startowych (kubów, notesów, plecaków i innych gadżetów w większości z firmowym logo), które wręczane będą każdej nowozatrudnionej osobie na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu,

- jest prawidłowe. 

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a) (uchylona)

b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

We wskazanych przepisach ustawy sformułowany został istotny warunek formalny prawa do odliczenia, zgodnie z którym na kwotę podatku naliczonego składają się kwoty wynikające z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Posiadanie jej, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym pozwala na realizację zasady neutralności VAT.

Przy czym należy podkreślić, że faktura stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z faktury.

Konieczność posiadania faktury w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzają również wyroki TSUE. Przykładowo w wyroku z 14 lipca 1988 r. w sprawie C-123/87, Jeunehomme TSUE wskazał, że artykuły 18 ust. 1 lit. a), 22 ust. 3 lit. a) i (b) oraz 22 ust. 8 VI Dyrektywy zezwalają Państwom Członkowskim na wprowadzenie wymogu, zgodnie z którym prawo do odliczenia VAT uzależnione jest od posiadania faktury, która, oprócz spełnienia minimalnych warunków wymienionych w VI Dyrektywie, musi zawierać określone dane niezbędne do tego, by zapewnić stosowanie VAT i umożliwić organom skarbowym sprawowanie nadzoru. Liczba tych danych ani ich rodzaj nie może uniemożliwiać lub nadmiernie utrudniać korzystanie z prawa do odliczenia. Tożsamo w orzeczeniu z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-152/02 Terra Baubedarf-Handel GmbH, Trybunał orzekł, że art. 17 ust. 2 lit. a) i pierwszy akapit art. 18 ust. 2 VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia przysługuje w okresie rozliczeniowym, w którym są spełnione dwa warunki wymagane przez te przepisy, tj. towary powinny być dostarczone lub usługi wykonane, a podatnik powinien być w posiadaniu faktury lub innego dokumentu, który według kryteriów danego państwa członkowskiego jest uznawany za odpowiednik faktury.

Zatem podstawę do dokonania odliczenia podatku naliczonego może stanowić wyłącznie faktura odzwierciedlająca faktyczne zdarzenie gospodarcze w aspekcie podmiotowym, przedmiotowym oraz ilościowym. Tym samym faktura musi potwierdzać, że w rzeczywistości doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług pomiędzy konkretnymi podmiotami, w zakresie ściśle określonego towaru lub usługi oraz w zakresie ilości danego towaru lub usługi. Niezgodność któregokolwiek z tych aspektów eliminuje możliwość odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturze, która nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego.

Z opisu sprawy wynika, że jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, prowadzą Państwo działalność w branży informatycznej. Zatrudniają Państwo pracowników oraz współpracują z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, zatrudnionymi na podstawie umowy zlecenia lub kontraktu menedżerskiego, z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą tzw. B2B (Współpracownicy). Zamierzają Państwo nawiązać również współpracę z podmiotami pośredniczącymi w zatrudnieniu, które udostępniają personel na zasadzie tzw. outsourcingu personelu („Outsourcerów”). Pracownicy, Współpracownicy oraz Outsorcerzy określani są łącznie jako Personel. Aby pozostać konkurencyjnym pracodawcą i zleceniodawcą oraz sprostać warunkom rynku pracy podejmują Państwo szereg działań o charakterze motywacyjnym, umacniającym więzi z Personelem. Zmierzając do podniesienia atrakcyjności pracy, przyciągnięcia nowego Personelu oraz zatrzymania wartościowych członków Personelu w swoich strukturach, zamierzają Państwo wprowadzać różne benefity. Poprzez różne benefity, zmniejszą Państwo prawdopodobieństwo odejścia Personelu do konkurencji, zwiększą efektywność pracy, co przełoży się na zwiększenie osiąganych przychodów. Zamierzają Państwo ponosić wydatki w celu uatrakcyjnienia pracy w lokalizacjach/biurach (miejscach prowadzenia działalności). Personelowi będą udostępnione świadczenia w następujących okolicznościach:

a)podczas wykonywania zadań w biurze świadczenia w postaci wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizza z okazji dnia programisty, catering dla zespołu projektowego, bony na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach (w toaletach), (np. kremy do rąk, środki higieny intymnej, dezodoranty),

b)podczas przerw w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, świadczenia w postaci wydatków: na zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizza z okazji dnia programisty, catering dla zespołu projektowego, bony na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremy do rąk, środki higieny intymnej, dezodoranty udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w biurach Wnioskodawcy i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,

c)w innych okolicznościach świadczenia w postaci wydatków:

  • na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy,
  • na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventy organizowane dla Personelu albo ogólnopolskie wydarzenia sportowe,
  • na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z działalnością Wnioskodawcy, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Wnioskodawcy, dnia programisty). Przykładowe upominki to, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki - Święta i wymienione uroczystości/okoliczności,
  • na upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventy organizowane dla Personelu,
  • nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu,
  • akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu,
  • pakiety startowe (kubki, notesy, plecaki i inne gadżety w większości z firmowym logo), które wręczane są każdej nowozatrudnionej osobie - na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu.

Z tytułu poniesienia wydatków, będą Państwo otrzymywać faktury z wykazaną kwotą podatku VAT. Faktury będą dokumentować prawie wszystkie wymienione wydatki. Wyjątkiem będą usługi świadczone przez usługodawców nie będących podatnikami VAT i bony na usługi medyczne, które udokumentowane będą zwykłą fakturą oraz z wyjątkiem bonów różnego przeznaczenia takich jak: bony na catering „(...)” (bony różnego przeznaczenia), które zostaną udokumentowane notami obciążeniowymi.

Wątpliwości dotyczą tego, czy będą mieć Państwo prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków, z wyłączeniem wydatków wymienionych w art. 88 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG  v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C‑435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.

Należy jednak zauważyć, że w wyroku tym (pkt 23) w pierwszej kolejności TSUE wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z 3 marca 2005 r. w sprawie C‑32/03 Fini H, Zb.Orz. str. I‑1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C‑16/00 Cibo Participations, Rec. str. I‑6663, pkt 31).

Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W świetle powyższego w każdym przypadku w celu przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, konieczne jest wykazanie racjonalnego związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami, a prowadzoną działalnością gospodarczą oraz ocena, czy w konkretnych okolicznościach faktycznych wpływać będą one (i w jaki sposób) na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, prowadząc do generowania opodatkowanych obrotów. Konieczne jest także, aby związek z tą działalnością był bezsporny i ścisły oraz aby wydatki nie miały charakteru osobistego.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia potrzeb osobistych. Za Słownikiem Języka Polskiego uznać należy, że potrzebami osobistymi są takie potrzeby, które dotyczą danej osoby i które są jej potrzebami prywatnymi, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika czy pełnioną funkcją. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, itp. Zatem można przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy, a zatem potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 11 grudnia 2008 r. w sprawie C-371/07 Danfoss i AstraZeneca zaznaczył, że:

„poza sporem jest, że zwykle do pracownika należy wybór rodzaju, dokładnego czasu lub miejsca spożywania posiłku. Pracodawca w tym zakresie nie interweniuje, ponieważ obowiązkiem pracownika jest jedynie powrót do miejsca pracy o odpowiedniej porze i wykonywanie swoich zwykłych zajęć. (…) Wydawanie posiłków pracownikom ma co do zasady na celu zaspokojenie potrzeb prywatnych i należy do sfery wyboru pracownika, w której pracodawca nie interweniuje. Wynika z tego, że w zwykłych okolicznościach świadczenie usług polegających na nieodpłatnym wydawaniu posiłków pracownikom zaspokaja prywatne potrzeby tych ostatnich w rozumieniu art. 6 ust. 2 szóstej dyrektywy.” (pkt 57 wyroku).

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie wskazanych we wniosku wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usług cateringowych, dofinansowanie posiłków - np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”, na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach/w toaletach - np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów).

Nie będzie również przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków - np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w Państwa biurach i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że przedmiotem Państwa wątpliwości są wydatki, do których nie zobowiązuje Państwa żaden przepis prawa. Konieczność zapewnienia Personelowi artykułów spożywczych oraz napojów udostępnianych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, nie wynika zatem z żadnych przepisów, (np. bhp), jak również (na co wskazuje ww. orzeczenia TSUE) nie jest niezbędne dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Personel będzie zobowiązany świadczyć pracę niezależnie od poczęstunku, jaki serwuje im z własnej woli pracodawca. To do Personelu należy wybór, czy skorzysta z posiłku oraz ustalenie miejsca i czasu jego spożycia.

Ponadto wydatki, które poniosą Państwo w związku z zakupem artykułów spożywczych i napojów udostępnianych Personelowi w ogólnodostępnych pomieszczeniach socjalnych nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, lecz będą służyć do zaspokojenia prywatnych potrzeb Personelu.

Udostępnienie zakupionych przez Państwa świadczeń zarówno podczas wykonywania zadań w biurze, jak i przerw w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, będzie wynikać z Państwa dobrej woli jako pracodawcy. Świadczenia te bez wątpienia będą służyły zaspokajaniu osobistych, prywatnych potrzeb Personelu i odbywać się będą bez związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Brak jest argumentów przemawiających za innym podejściem. Część tych wydatków będzie miała cel prozdrowotny (spotkania i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia), a inne cel rozrywkowy (zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie. Wydatki te mają charakter rozrywkowy, trudno więc przypisać im choćby pośredni związek z wykonywaniem obowiązków służbowych przez pracowników i w konsekwencji wydatki te nie będą miały związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

W analizowanym przypadku ww. wydatki, które będą Państwo ponosić, nie będą więc związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, lecz będą służyć do zaspokojenia prywatnych potrzeb Personelu. W konsekwencji ww. wydatki ponoszone w związku z wykonywaniem zadań w biurze oraz wydatki ponoszone w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, we wskazanych wyżej okolicznościach, nie będą miały związku z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych.

Zatem nie będzie przysługiwać Państwu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usług cateringowych, dofinansowanie posiłków - np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”, na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach/w toaletach - np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów). Nie będzie również przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie wskazanych we wniosku wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”.

Analogicznie nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, tj. na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w Państwa biurach i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.

Z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie będą korzystały także ponoszone przez Państwa wydatki na: upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventy organizowane dla Personelu, nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu.

W odniesieniu do upominków i drobnych prezentów w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominków za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventów organizowanych dla Personelu należy zauważyć, że brak jest przesłanek wskazujących, aby wydatki te były nakierowane na wzrost wydajności Personelu i w konsekwencji mogły wpłynąć na zwiększenie albo nieobniżenia obrotu opodatkowanego w ramach prowadzonej przez Państwa działalności. Wydarzenia i konkursy będą skierowane do członków rodzin Personelu (dzieci).

Uczestnictwo w tych wydarzeniach i konkursach dzieci Personelu, nie będzie przekłada się na efekty Państwa działalności gospodarczej. W przedstawionych okolicznościach nie można uczestnictwu dzieci Personelu przypisać atrybutów, które są charakterystyczne dla pracowników w relacji ze Spółką, a mianowicie umocnienia więzi z pracodawcą, polepszenia komunikacji w firmie i wzrostu motywacji do pracy, co w efekcie sprzyjałoby zwiększeniu wydajności pracy, a w konsekwencji miało wpływ na wyniki firm. Trudno uznać, aby działania te przyczyniały się do wzrostu wydajności Personelu, miały na celu zwiększenie albo nieobniżanie obrotu poprzez wzrost motywacji Personelu. Udział dzieci Personelu w wewnętrznych firmowych wydarzeniach i konkursach nie przełoży się na wzrost efektywności pracy Personelu, wzrostu czy też utrzymanie zatrudnienia, a w konsekwencji na podniesienie poziomu konkurencyjności Państwa na rynku pracowników. Udział dzieci w ww. wydarzeniach i konkursach nie wpłynie też na poprawę organizacji pracy. Okoliczności sprawy nie wskazują również, aby udział dzieci Personelu, (np. poprzez uczestnictwo dzieci w akcjach reklamowych czy marketingowych), przyczynił się do zwiększenia obrotów ze sprzedaży. Nabywanie a następnie wręczanie upominków i drobnych prezentów w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami oraz konkursami aktywizującymi dzieci personelu, nie będzie miało zarówno bezpośredniego, jak i pośredniego związku z Państwa działalnością opodatkowaną. Organizowanie wydarzeń i konkursów aktywizujących dzieci Personelu, będzie stanowić świadczenia dodatkowe wynikające jedynie z Państwa woli. Wydatki te będą służyć zaspokajaniu osobistych, prywatnych potrzeb dzieci Personelu. Zatem ich przekazanie będzie się odbywało bez związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Ponadto wydatki na upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, nie będą mieć jakiegokolwiek wpływu na budowanie przewagi konkurencyjnej Państwa na rynku pracy. Nie wystąpi więc związek z generowaniem obrotów podlegających opodatkowaniu, a w konsekwencji powodujących powstanie związku przyczynowo – skutkowego, który miałby charakter ścisły i cenotwórczy. Trudno uznać, aby organizacja wewnętrznych firmowych wydarzeń i konkursów aktywizujących dzieci Personelu, przełożyła się na wzrost wydajności i efektywność Personelu oraz miała wpływ na łatwiejszy dostęp do nowych pracowników i pozytywne postrzeganie Państwa ze strony otoczenia.

Z kolei w zakresie wydatków jakie zamierzają Państwo ponieść na nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji), vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak: kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu, również nie można stwierdzić, że wydatki te będą miały pośredni związek z prowadzoną przez Państwa działalnością, a następnie z osiągnięciem obrotów opodatkowanych VAT.

Zauważyć należy, że ww. wydatki będą miały co do zasady raczej charakter rozrywkowy, osobisty i w żaden sposób nie przyczyniają się do pozyskania i utrzymania Personelu. W końcowym efekcie nie będą zmierzać do wzrostu, czy też braku obniżenia obrotu. Wydatki poniesione w ramach organizacji wskazanych wydarzeń nie będą uzasadniać przyznania Państwu prawa do odliczenia podatku naliczonego z tego tytułu. Poniesienie tych wydatków pozostanie bez wpływu na Państwa działalność gospodarczą. Dodatkowo, tego rodzaju inicjatywy nie wpłyną w żaden sposób na Państwa wizerunek, jako przedsiębiorcy i pracodawcy, nie przełożą się na postrzeganie Państwa ze strony otoczenia, czy chociażby budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku pracy wśród specjalistów w branży IT. Udział w tych wydarzeniach Personelu w żaden sposób nie przełoży się na wzrost konkurencyjności Spółki, jej promocję, budowę wśród Personelu Państwa wizerunku jako stabilnego pracodawcy i kontrahenta.Z opisu sprawy nie wynika też, aby poniesienie tych wydatków pozwoliło Państwu na realizację procesów generujących obrót podlegający opodatkowaniu. Poniesione wydatki będą mieć zatem bardziej charakter rozrywkowy niż przyczyniać się chociażby w sposób pośredni do generowania sprzedaży opodatkowanej. Jednocześnie nie wykazali Państwo związku ponoszonych ww. wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Tym samym brak jest racjonalnego związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionymi wydatkami na nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji), vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie, a prowadzoną działalnością gospodarczą. Skoro ww. wydatki nie będą pośrednio związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, nie będzie spełniony warunek przewidziany w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W rezultacie nie będzie podstaw do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesienie tych wydatków.

W zakresie wydatków jakie zamierzają Państwo ponosić na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - Święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z Państwa działalnością, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Państwa, dnia programisty), przykładowo takie upominki jak, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki, nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Zauważyć należy, że będą to wydatki, do których nie zobowiązuje Państwa żaden przepis prawa. Konieczność zapewnienia artykułów spożywczych oraz napojów, w tym alkoholowych Personelowi nie wynika z żadnych przepisów, (np. bhp), jak również (ma co wskazuje orzecznictwo TSUE), nie jest niezbędne dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, bowiem Personel będzie zobowiązany świadczyć pracę niezależnie od poczęstunku, czy napojów, jakie serwuje mu z własnej woli pracodawca. Wydatki nie będą w żaden sposób związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, lecz będą służyły do zaspokojenia prywatnych potrzeb Personelu. Jednocześnie przedstawione okoliczności sprawy nie wskazują, aby wydatki takie jak kubek, notes, plecak miały w jakikolwiek sposób służyć do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto wydatki na zakup alkoholu nie stanowią niezbędnego elementu do należytego i właściwego prowadzenia przez Państwa działalności gospodarczej. Nie występuje wystarczający związek pomiędzy nabyciem alkoholu, a celem realizowanego przedsięwzięcia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zakup alkoholu nie ma związku (nawet pośredniego) z wykonanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego, udostępnienie zakupionych przez Państwa ww. świadczeń, będzie wynikać z Państwa dobrej woli jako pracodawcy. Świadczenia te bez wątpienia będą służyły zaspokajaniu osobistych, prywatnych potrzeb Personelu i odbywać się będą bez związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Wydatki te jakkolwiek mogą wynikać z prowadzonej polityki i dobrego zwyczaju, nie pozostają w związku z Państwa działalnością gospodarczą.

W przedstawionych okolicznościach ww. wydatki, będą służyć do zaspokojenia prywatnych potrzeb Personelu. W konsekwencji poniesione wydatki we wskazanych wyżej okolicznościach, nie będzie miał związku z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych.

Zatem nie będzie przysługiwać Państwu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - Święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z Państwa działalnością, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Państwa, dnia programisty), przykładowo takie upominki jak, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki.

Z opisu sprawy wynika również, że będą Państwo ponosić wydatki na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventy organizowane dla Personelu albo ogólnopolskie wydarzenia sportowe, pakiety startowe (kubki, notesy, plecaki i inne gadżety w większości z firmowym logo), które wręczane są każdej nowozatrudnionej osobie - na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu. Wynajem sprzętu i zakup strojów sportowych dokonywane będzie na wydarzenia sportowe, które mogą Państwo organizować dla Personelu, np. mecze piłki nożnej, siatkówki, koszykówki, regaty.

W odniesieniu do tych wydatków, należy wskazać, że będą one miały na celu integrację Personelu ze Spółką jako pracodawcą, a zatem motywowanie Personelu do zwiększenia efektywności pracy, jego zaangażowania, co może przełożyć się na lepsze wykonywanie obowiązków, lepszą współpracę, a tym samym w ostatecznym efekcie osiąganie obrotów ze sprzedaży. Powyższe wydatki należy uznać za pośrednio związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i osiąganą sprzedażą opodatkowaną, a tym samym za dające prawo do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Wskazane wydatki bez wątpienia mogą przyczynić się do uzyskiwania, czy zwiększenia przez Państwa obrotów poprzez większe zintegrowanie nowo zatrudnionych pracowników z pozostałym Personelem, zmotywowanie Personelu do dalszej pracy, co przełoży się na wzrost efektywności pracy. Istnieje zatem związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy zakupami towarów i usług, jakie Państwo zamierzają dokonać a powstaniem obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W konsekwencji w zakresie wydatków udokumentowanych fakturą na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventów organizowanych dla Personelu albo ogólnopolskich wydarzeń sportowych, zakupu pakietów startowych (kubów, notesów, plecaków i innych gadżetów w większości z firmowym logo), które wręczane będą każdej nowozatrudnionej osobie na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu, będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.  

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu:

  • wydatków ponoszonych w związku z wykonywaniem zadań w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, usług cateringowych, dofinansowanie posiłków - np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”, na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach/w toaletach - np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów),
  • wydatków ponoszonych w związku z przerwami w trakcie pracy podczas pobytu w biurze, (tj. wydatków na: zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych, na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki), na usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, (np. pizzy z okazji dnia programisty, cateringu dla zespołu projektowego, bonów na catering „(...)”), na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej w biurach, (np. kremów do rąk, środków higieny intymnej, dezodorantów udostępnianych w toaletach), na zakup konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach, na spotkania w Państwa biurach i Webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,
  • wydatków na: upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu, (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.) - eventy organizowane dla Personelu, nagrody w konkursach (na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcję, bon na badania - eventy organizowane dla Personelu, akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp. - eventy organizowane dla Personelu,
  • wydatków jakie zamierzają Państwo ponosić na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata, ciastka, pączki) - święta Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z Państwa działalnością, (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Państwa, dnia programisty), przykładowo takie upominki jak, np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki,

- jest nieprawidłowe,

  • wydatków udokumentowanych fakturą na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów, eventów organizowanych dla Personelu albo ogólnopolskich wydarzeń sportowych, zakupu pakietów startowych (kubów, notesów, plecaków i innych gadżetów w większości z firmowym logo), które wręczane będą każdej nowozatrudnionej osobie na rozpoczęcie pracy dla nowego Personelu,

- jest prawidłowe. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków oraz interpretacji indywidualnych należy zaznaczyć, że każdy wyrok oraz interpretacja dotyczy unikalnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza. Ocena omawianej kwestii, tj. prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wskazanych we wniosku wydatków jakie zamierzacie Państwo ponieść, nie jest kwestią uniwersalną dającą się odnieść do ogólnych okoliczności w analizowanych sprawach, lecz opiera się na wielu przesłankach podnoszonych wyżej przez organ podatkowy i powinna być dokonywana z punktu widzenia każdego odrębnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Należy zwrócić uwagę na to, że we wskazanych wyrokach oraz interpretacjach indywidualnych zakres okoliczności faktycznych nie jest tożsamy do sprawy będącej przedmiotem wydanego rozstrzygnięcia. Ponadto specyfika działalności podmiotów jest na tyle różnorodną, że niekiedy nawet podobne pozornie okoliczności faktyczne nie spowodują analogicznych konsekwencji dla przedsiębiorcy, a tym samym nie mogą być tożsamo traktowane.

Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Państwa wyroki oraz interpretacje indywidualne nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w rozpatrywanej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00