Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.302.2024.2.MS2
Jeśli jednorazowa wartość Nagrody nie będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od Nagród, ma prawo stosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Jeśli jednorazowa wartość Nagrody będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od Nagród, nie ma prawa stosować zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- nieprawidłowe - w zakresie pytania nr 1,
- prawidłowe - w zakresie pytania nr 2,
- prawidłowe - w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy w stosunku do nagród przyznawanych w sprzedaży premiowej, których jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł oraz związanych z tym obowiązków płatnika (pytanie nr 3).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 czerwca 2024 r. (wpływ 19 czerwca 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest organizatorem zakładów wzajemnych urządzanych za pośrednictwem strony internetowej (…). posiadającym Zezwolenie Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 9 grudnia 2020 r. o nr (…) na urządzanie zakładów wzajemnych przez sieć Internet. Spółka prowadzi działalność w oparciu o Ustawę z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca oferuje zakłady wzajemne polegające na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, zdarzeń związanych z wynikami sportowego współzawodnictwa, a także zaistnienia innych zdarzeń niezwiązanych ze sportowym współzawodnictwem, np. o charakterze okołosportowym, kulturalnym, społecznym, politycznym, rozrywkowym oraz zdarzeń wirtualnych, będących w ofercie Spółki.
Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością organizuje samodzielnie i przeprowadza różnego rodzaju konkursy ("Konkursy") oraz akcje promocyjne w ramach sprzedaży premiowej ("Sprzedaż Premiowa"). Spółka jest jedynym podmiotem uprawionym zobowiązanym wobec uczestników konkursu i akcji promocyjnych. Spółka w zakresie organizowanych konkursów działa we własnym imieniu i na własną rzecz.
Konkursy i akcje promocyjne w ramach Sprzedaży premiowej odbywają się zarówno na stronie internetowej należącej do Spółki (…), jak i w social mediach na profilach do niej należących (np. …) oraz profilach nie należących do Wnioskodawcy, na których organizatorem konkursu jest Wnioskodawca. Konkursy i akcje promocyjne odbywają się w ramach sprzedaży premiowej, która ma na celu zwiększenie sprzedaży usług spółki. Istota sprzedaży premiowej sprowadza się do tego, iż nabywca w tym przypadku uczestnik konkursu kupując usługi Spółki, uzyskuje - możliwość odbioru dodatkowego, nieodpłatnego świadczenia w postaci nagrody w Konkursie o ile będzie jego zwycięzcą. Jako przykład premii sprzedażowych, które są stricte związane ze stawianiem zakładów można wskazać np. ranking na najwyższy trafiony kurs łączny podczas wskazanego okresu, ranking punktowy, w którym Spółka przelicza odpowiednio każdy zawarty zakład na punkty w ramach promocji.
Warunki poszczególnych Konkursów czy akcji promocyjnych prowadzonych w ramach Sprzedaży Premiowej przewidziane są każdorazowo w Regulaminach przygotowywanych dla potrzeb poszczególnych Konkursów oraz akcji promocyjnych w ramach Sprzedaży Premiowej ("Regulamin"). W Regulaminie określona jest zawsze: nazwa Konkursu, wskazany jest Organizator - czyli Wnioskodawca wraz ze wskazaniem jego siedziby, określeni są uczestnicy Konkursu - czyli osoby które mogą wziąć udział w Konkursie, opisane są szczegółowo nagrody, opisane są zasady konkurencji pomiędzy uczestnikami konkursu czyli innymi słowy znajduje się opis jakie są kryteria oceny i którzy z uczestników wygrają w konkursie i dlaczego. W Regulaminie wskazany jest również sposób wyłaniania zwycięzców np. będzie to ta osoba/osoby które najszybciej udzielą prawidłowej odpowiedzi na pytania konkursowe - i to dotyczy konkursów z pytaniami mającymi charakter zamknięty. W przypadku konkursów otwartych o charakterze kreatywnym należy wykazać się wiedzą np. z życia określonego zawodnika w kontekście zdarzeń, które można scharakteryzować mianem „(...)” czyli szczęśliwego trafu dzięki któremu zawodnik osiągnął sukces. Opisany jest też sposób wyłaniania zwycięzców i przyznawania im nagród. Sposób wyłaniania zwycięzców jest opisany w Regulaminie co oznacza, że uczestnicy są poinformowani jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie i wyłanianiu zwycięzcy lub zwycięzców. Oceny dokonuje komisja konkursowa powołana przez spółkę. Każdy konkurs zawiera w sobie elementy rywalizacji i współzawodnictwa które zawsze prowadzą do wyłonienia zwycięzców. Nie występuje sytuacja, w której każdy z uczestników otrzymuje nagrodę.
Konkursy i Sprzedaż premiowa kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (tj. konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm., („Kodeks Cywilny”) (w tym osób prowadzących działalność gospodarczą, które w ramach tych akcji promocyjnych występują jako konsumenci w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego). Mogą też jednak zdarzyć się takie akcje promocyjne, w tym m.in. Sprzedaż Premiowa, które kierowane będą do osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą. Krąg uczestników każdorazowo określony jest w Regulaminie.
Nagrodami w Konkursach i w akcjach promocyjnych w ramach Sprzedaży premiowej są m.in. różnego rodzaju nagrody rzeczowe: koszulki; bilety na mecz; vouchery na wybrany mecz jak i nagrody pieniężne lub bonusy tzw. freebet. Odbiór nagród jest dokumentowany w następujący sposób:
a)w przypadku nagród rzeczowych osoba nagrodzona składa oświadczenie w formie mailowej potwierdzające odbiór nagrody;
b)w przypadku nagród pieniężnych sporządzane są listy wypłaconych wygranych do których dołączone są potwierdzenia przelewów.
Sponsorem/Fundatorem Nagród w Konkursach oraz Sprzedaży Premiowej jest zwykle Wnioskodawca, który ponosi ich koszt ekonomiczny. Zdarzają się jednak sytuacje, w których fundatorem nagród jest podmiot trzeci - Partner, z którym Wnioskodawca ma zawartą umowę sponsoringową. W takim wypadku w ramach budżetu z umowy sponsoringowej Nagrody są przekazywane przez Partnera Wnioskodawcy. Wnioskodawca wykorzystuje następnie te Nagrody w celu dalszego przekazania Nagród w konkursach czy akcjach promocyjnych związanych z tym Partnerem.
W przypadku Nagród nabywanych przez Wnioskodawcę w ramach zawartej umowy sponsoringowej z Partnerem, to Wnioskodawca pokrywa koszty związane z tą Umową sponsoringową, a więc i koszty związane z nabyciem Nagród od Partnera. Wnioskodawca każdorazowo wskazuje wartość poszczególnych Nagród w oparciu o ceny rynkowe oszacowane na podstawie cen w oficjalnych sklepach klubowych Partnera lub innych podmiotów. Partner nie przenosi własności tych Nagród lecz przenosi ekonomiczny koszt Nagród na Wnioskodawcę.
Uczestnicy Konkursów czy Uczestnicy sprzedaży premiowej nieodpłatnie biorą udział w Konkursie i tych akcjach promocyjnych poprzez przesłanie zgłoszenia udziału w danej akcji, w tym za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy lub profilu w social mediach, które to zgłoszenia są obsługiwane każdorazowo przez Wnioskodawcę, który organizuje oraz przeprowadza dany Konkurs czy daną akcję promocyjną w ramach sprzedaży premiowej. Konkursy są organizowane i emitowane wyłącznie w Internecie. Konkursy dotyczą zagadnień z dziedziny wiedzy o sporcie (nie konkursów sportowych), a informacje te wynikają ze stanu faktycznego (np. wydarzeń z życia wskazanego sportowca i wiedzy w tym zakresie) lub zdarzenia przyszłego również z dziedziny sportu.
Wartość jednostkowa Nagród w danym Konkursie czy akcji promocyjnej związanej ze Sprzedażą premiową przekracza albo nie przekracza 2000 zł.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka w każdym przypadku jest wydawcą nagród pieniężnych i rzeczowych na rzecz laureatów konkursów.
Pytania
1.Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ma prawo zastosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem PIT określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022 poz. 2647) do Nagród przyznawanych w konkursach organizowanych samodzielnie przez Wnioskodawcę i zamieszczanych na publicznie dostępnej własnej stronie internetowej (…), jeśli jednorazowa wartość Nagrody wydawanej uczestnikom tych konkursów, będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie przekroczy 2000 zł?
2.Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ma prawo zastosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem PIT określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT do Nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w Konkursach samodzielnie organizowanych przez Spółkę i zamieszczanych w social mediach (np. …) na profilach należących do Wnioskodawcy lub profilach nie należących do Wnioskodawcy, na których organizatorem konkursu jest Wnioskodawca, gdy ich jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł?
3.Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, ma prawo zastosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT do Nagród przyznawanych w Sprzedaży premiowej samodzielnie organizowanej przez Wnioskodawcę, których jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł i wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej?
4.Czy w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku przez jednorazową wartość Nagrody, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przyznawanej Uczestnikom przez Wnioskodawcę w Sprzedaży premiowej, należy rozumieć wartość Nagrody odpowiadającą cenie rynkowej tej Nagrody otrzymanej przez Wnioskodawcę i oszacowanej na podstawie cen w oficjalnych sklepach klubowych Partnera lub innych podmiotów?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1, 2 i 3. Na pytanie nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022 poz. 2647) zwanej dalej Ustawą o PIT do Nagród wydawanych uczestnikom w Konkursach organizowanych samodzielnie przez Wnioskodawcę i zamieszczanych na publicznie dostępnej własnej stronie internetowej, których jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł. Nagrody będą wydawane uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
O obowiązku obliczenia podatku (zaliczki na podatek), pobrania go od podatnika, a następnie jego wpłacenia we właściwym terminie organowi podatkowemu, na podstawie przepisów prawa podatkowego, stanowi art. 8 Ordynacji podatkowej. Przepis ten jednocześnie stwierdza, że podmiot zobowiązany do wykonania tych czynności jest płatnikiem.
Przepisem prawa podatkowego, na podstawie którego płatnik jest obowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego jest art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. Ustawy o PIT.
Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. Ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. W myśl tego przepisu zryczałtowany podatek wynosi 10% wygranej lub nagrody i - na podstawie art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT - powinien być potrącony przed dokonaniem wypłaty wygranej przez wypłacającego Nagrodę. Uzyskane wygrane i nagrody podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT wolna od podatku jest: „Wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.
W powyższym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT przewidziano zatem 3 kategorie zwolnienia od podatku:
1) wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz
2) konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także
3) nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług
- jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.
Jak wynika z powoływanego przepisu zwolnienie obowiązuje wyłącznie co do nagród, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł. Jeśli więc nagroda w danym Konkursie wynosi 2 000 zł lub mniej, to po stronie płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych nie powstanie obowiązek odprowadzenia od niej podatku dochodowego od osób fizycznych i Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2022 poz. 2647).
Jeśli natomiast wartość nagród przekracza kwotę 2000 zł zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach Wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić do budżetu państwa zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Organizator Konkursu pełni w tym zakresie funkcję płatnika - tzn. oblicza, pobiera i płaci podatek w imieniu podatnika-zwycięzcy Konkursu.
Wskazać w tym miejscu trzeba, że przepisy Ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", dlatego w celu określenia ich znaczenia należy posiłkować się wykładnią językową.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN "konkurs" jest to: (i) "impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.; (ii) "postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko".
Z kolei zgodnie z ww. słownikiem "nagroda" to, dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.". Z ww. definicji wynika więc, iż dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu; "konkurs" to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jest strona formalna całego przedsięwzięcia, tj. sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona jest nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.
Także w wyroku NSA z dnia 9 kwietnia 2014 r. (sygn. akt II FSK 911/12) Sąd wskazał, iż "zasadniczo definicja pojęcia "konkurs" zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości (...), że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. (...) jako kluczowy, statuujący definicję "konkursu" pojawia się element "rywalizacji". Bez "rywalizacji" bowiem nie możemy dookreślić pojęcia "konkurs".
Z powoływanego na wstępie przepisu wynika, że warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, pozwala bowiem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie przedmiotowe zwolnienie.
Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.
Jeśli chodzi o pierwszą grupę konkursów to Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych przyjmuje, że aby zastosować zwolnienie z opodatkowania do danej nagrody/wygranej w tego typu Konkursie przede wszystkim jej wartość nie może przekraczać kwoty 2 000 zł. Dodatkowo dla skorzystania ze zwolnienia przez Wnioskodawcę istotna jest także forma przeprowadzenia przez Spółkę Konkursu i sposób jego ogłoszenia. Konkurs zgodnie z powoływanym przepisem powinien być bowiem organizowany i ogłaszany w środkach masowego przekazu, chyba że jest to konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Jeśli chodzi o formę przeprowadzenia Konkursu i sposób jego ogłoszenia, Konkursy organizowane są samodzielnie przez Wnioskodawcę i umieszczane na własnej publicznej stronie internetowej. Cechą charakterystyczną konkursów organizowanych samodzielnie przez Wnioskodawcę jest zaistnienie rzeczywistego elementu współzawodnictwa i rywalizacji między uczestnikami Konkursu, w stopniu pozwalającym na wytypowanie i nagrodzenie najlepszych uczestników.
Nagrodzeni zostają Uczestnicy, którzy np. udzielą najbardziej kreatywnej odpowiedzi na zadanie konkursowe. Każdorazowo konieczne jest również przygotowanie do każdego Konkursu Regulaminu, w którym zostanie określona m.in. nazwa Konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
W polskim porządku prawnym definicja legalna pojęcia "środki masowego przekazu" nie istnieje a zatem zgodnie z wypracowanymi dyrektywami wykładni należy szukać definicji pojęcia użytego w tym przepisie w innych dziedzinach nauki i korzystać z innych narzędzi umożliwiających określenie jego granic. I tak zgodnie z popularną encyklopedią internetową Wikipedia (www.wikipedia.org), przez środki masowego przekazu należy rozumieć: "Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) - środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino. Środki masowego przekazu to element kultury masowej."
Według T. Goban-Klas, "Cywilizacja medialna", Warszawa 2005 str. 26: "Współczesne instrumentarium nie ogranicza się do mediów masowych. Mamy tzw. nowe media, do których zalicza się DVD, gry komputerowe, multimedia, telefony komórkowe (GSM, Global System for Mobile Communications), a nade wszystko Internet. Kariera tych urządzeń, w tym nagrań audiowideo, rozwój interaktywnej telewizji sprawiają, że media stają się bardziej heterogeniczne, zróżnicowane, gdyż (...) mają różny zasięg oraz są zależne bardziej od użytkowników niż inicjatorów przekazów. Zacierają się podziały na nadawców i odbiorców. Użytkownik medium może zarazem występować w roli twórcy, producenta i konsumenta treści przekazów."
Zgodnie natomiast z definicją znajdującą się w encyklopedii PWN (wydanie internetowe na stronie www.encyklopedia.pwn.pl): "Środki masowego przekazu - środki masowego przekazu, mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, Internet (komputer).
Wskazać należy również, że w rozumieniu Ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z póżn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, t.j. może służyć do publikacji określonych treści (np: ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.
Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, t.j. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.
W tym miejscu należy wskazać, że w pierwszych latach funkcjonowania zwolnienia dla wygranych o niskiej wartości z podatku dochodowego organy podatkowe stały na stanowisku, że Internet nie jest środkiem masowego przekazu. Przykładowo wskazać można na interpretację indywidualną z dnia 1 lipca 2004 r., wydaną przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. FB 005A-569/ZL/04), czy na interpretację indywidualną z dnia 18 listopada 2005 r., wydaną przez naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (sygn. 1419/UPO-415-173/05/AS). W obu tych interpretacjach organy podatkowe uznały, że skoro Internet nie został wymieniony przez ustawodawcę obok prasy, radia i telewizji, to nie jest on środkiem masowego przekazu. Biorąc pod uwagę jednak szybki rozwój Internetu, organy podatkowe zaczęły w kolejnych latach odchodzić od powyższej, niekorzystnej dla podatników linii interpretacyjnej. I tak w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2008 r. (sygn. IPPB1/415-834/08-2/ES), dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że Internet należy uznać za środek masowego przekazu. Przy czym zaznaczył, że zwolnienie nie znajdzie zastosowania, jeżeli konkurs ogłaszany jest na witrynach niedostępnych dla wszystkich użytkowników Internetu.
W omawianym przypadku Wnioskodawca przeprowadza Konkursy na własnej publicznej i ogólnodostępnej stronie internetowej. Wnioskodawca uważa, że w sytuacji gdy dany Konkurs jest zamieszczony na własnej publicznie dostępnej stronie internetowej w Internecie i jest skierowany do nieograniczonej liczby osób, przedmiotowe zwolnienie powinno mieć zatem zastosowanie.
Publicznie dostępna strona internetowa, jako ogólnodostępna sieć teleinformatyczna, jest środkiem społecznego komunikowania o szerokim zasięgu. W takim przypadku, należy ją zaliczyć do przykładowej listy środków masowego przekazu wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Spełnia ona bowiem wszystkie warunki aby znaleźć się wśród prasy, radia i telewizji. Organizując Konkurs w Internecie i umieszczając Regulamin Konkursu na publicznie dostępnej własnej stronie internetowej Spółki ilość odbiorców jest niczym nie ograniczona. Zasięg również jest nie ograniczony. Internet (w rozumieniu publicznie dostępnej strony internetowej Spółki) spełniać zatem będzie definicję środka masowego przekazu.
Stwierdzić zatem należy, że użyte w powołanym przepisie określenie "(…) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu (w rozumieniu strony internetowej publicznie dostępnej), jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, np. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego loginu, kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców.
W związku z powyższym, Wnioskodawca w przypadku konkursów organizowanych i emitowanych na własnej stronie internetowej ogólnodostępnej, czyli takiej, do której swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym Konkursie, ma prawo skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.
Na potwierdzenie powyższego stanowiska Wnioskodawca powołuje interpretacje organów podatkowych, wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 października 2008 r., znak: IPPB1/415-834/08-2/ES; z dnia 26 czerwca 2008 r„ znak: IPPB2/415-568/08-2/MG; z dnia 6 listopada 2009 r., znak: ITPB2/415-678/09/ENB; z dnia 20 października 2009 r., znak: ILPB2/415- 755/09-2/ES
Sformułowanie "organizowane przez środki masowego przekazu" należy rozumieć w ten sposób, że mają one być organizowane przy użyciu takich środków lub poprzez nie, za ich pośrednictwem. Odmienna interpretacja zmusza do przyjęcia, że środki takie jak prasa, radio, telewizja czy Internet powinny organizować konkurs aby podlegać zwolnieniu. "Środek przekazu" nie może być czynnym podmiotem - jest jedynie narzędziem, kanałem komunikacji za pomocą którego można konkurs organizować, czy ogłosić. Taka interpretacja jest zgodna z zasadami logiki i zdrowego rozsądku. Odmienne rozumienie interpretowanego przepisu - prowadziłoby do powstania normy pustej, której hipoteza obejmowałaby zdarzenia nie mogące wystąpić w rzeczywistości.
Należy przy tym podkreślić, że przepis nie zawiera regulacji o samych organizatorach. Oznacza to , że mogą to być zarówno osoby fizyczne jak również osoby prawne oraz jednostki nieposiadająca osobowości prawnej, posiadające zdolność do zaciągania we własnym imieniu zobowiązań i nabywania praw. Podmioty te jednak, aby wygrana w Konkursie podlegała zwolnieniu, powinny przez środki masowego przekazu organizować i emitować dany Konkurs.
Nie jest w takim przypadku również konieczne, aby konkurs organizowany był przez podmioty będące wydawcami środków masowego przekazu. Przepis nie odnosi się bowiem expressis verbis do wydawcy, a wykładnia celowościowa kładzie nacisk na kwestię dostępności konkursu w przestrzeni publicznej dla bliżej nieokreślonego kręgu odbiorców (nieokreślonych z imienia i nazwiska), co mają zapewnić właśnie środki masowego przekazu. Tym samym ze zwolnienia winien korzystać również podmiot, który organizuje Konkurs, za pośrednictwem publicznie dostępnej strony internetowej, a dodatkowo Konkurs ten jest w niej ogłaszany.
Gdyby bowiem ustawodawcy chodziło o przyznanie przedmiotowego zwolnienia jedynie podmiotom/organizatorom konkursów, którzy są wydawcami środków masowego przekazu, tj. niektórym tylko podatnikom, bez względu na ich publiczny przebieg i dostęp, wskazałby to wyraźnie w treści art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT czego jednak nie uczynił.
Nawet gdyby przyjąć, iż aby powyższe zwolnienie znalazło zastosowanie, organizatorem Konkursu musi być wydawca środka masowego przekazu to wskazać również należy, że Wnioskodawca spełnia w tym przypadku i ten wymóg bowiem strona internetowa jest administrowana przez Spółkę, co oznacza, iż wyłącznie Wnioskodawca zamieszcza na niej treści konkursowe, rozpowszechniane do nieokreślonego znaczącego kręgu odbiorców; a strona internetowa zlokalizowana jest na serwerach należących do Wnioskodawcy lub przez nią dzierżawionych, co umożliwia dotarcie treści do jej odbiorców.
Należy przede wszystkim kierować się zatem dostępnością strony internetowej dla użytkowników Internetu, czyli cechą charakterystyczną dla środków masowego przekazu. Dostępność, którą można już uznać za powszechną, a także zakres wykorzystania, bez wątpienia pozwalają zaliczyć stronę internetową Wnioskodawcy do środków masowego przekazu. Strona internetowa Spółki umożliwia z jednej strony praktycznie każdemu uzyskanie zamieszczanych w niej informacji ogólnodostępnych (nie limitowanych) i z drugiej strony - pozwala na dotarcie z informacją do praktycznie nieograniczonego kręgu odbiorców. To właśnie cecha środków masowego przekazu, jaką jest ogólnodostępność - wskazuje na intencję ustawodawcy, tj. wyłączenie z opodatkowania nagród uzyskanych w konkursach ogólnodostępnych, ponieważ organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Co istotne zapoznanie z Regulaminem Konkursu na stronie internetowej Spółki nie wymaga również rejestracji uczestników Konkursu, nie wymaga też konieczności logowania się na stronie.
Ad. 2
W omawianym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca organizuje/zamierza organizować Konkursy nie tylko na własnej ogólnodostępnej stronie internetowej ale i w social mediach na własnych profilach np. na (…) oraz na profilach innych podmiotów, na których organizatorem konkursu jest Wnioskodawca .
Prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie może zastosować zwolnienia od opodatkowania podatkiem PIT określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT do Nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w Konkursach samodzielnie organizowanych przez Wnioskodawcę i zamieszczanych w social mediach (np. …) na profilach należących do Wnioskodawcy lub na profilach innych podmiotów, na których organizatorem konkursu jest Wnioskodawca, pomimo, że ich jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł.
Skoro zgodnie z powoływanymi powyżej interpretacjami powoływanych przepisów za prawidłowe należy uznać stanowisko, że publicznie dostępna strona internetowa, jako ogólnodostępna sieć teleinformatyczna, jest środkiem społecznego komunikowania o szerokim zasięgu i w takim przypadku, należy ją zaliczyć do przykładowej listy środków masowego przekazu wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. Ustawy a wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, to w przypadku Konkursów prowadzonych i organizowanych przez Wnioskodawcę w social mediach, np. na profilu (… ) jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie będzie mógł zastosować zwolnienia od opodatkowania podatkiem PIT określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT do Nagród wydawanych Uczestnikom w tych Konkursach.
Zgodnie bowiem z interpretacją podatkową nr 0114-KDIP3-2.4011.393.2017.2.AK1 nagrody wygrane w konkursach publikowanych w mediach społecznościowych, które nie są z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, niezależnie od ich wartości będą stanowiły dla zwycięzców konkursów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT). Natomiast na Spółce w takim przypadku jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego (art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT) oraz obowiązek przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT- 8AR), w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wydania nagród.
Również w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2008 r. (sygn. IPPB1/415-834/08-2/ES), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że Internet należy uznać za środek masowego przekazu, przy czym zaznaczył, że zwolnienie nie znajdzie zastosowania, jeżeli konkurs ogłaszany jest na witrynach niedostępnych dla wszystkich użytkowników Internetu.
W przypadku zorganizowania i przeprowadzenia Konkursu w social mediach, dostęp do tego konkursu mają wyłącznie pełnoletni załogowani użytkownicy, obserwujący profil Wnioskodawcy lub obserwujący profil innego podmiotu, na którym organizowany jest konkurs przez Wnioskodawcę a więc Konkurs będzie dostępny jedynie dla ograniczonego kręgu osób i tym samym nie będzie spełniał przesłanki ogólnodostępności. Nie będzie miał charakteru publicznego tak jak Konkurs zamieszczany na stronie internetowej należącej do Wnioskodawcy.
Organy podatkowe często rozumieją przedmiotowe zwolnienie bardzo wąsko i wymagają spełnienia przesłanki organizowania i emitowania konkursu łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Czyli, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku Konkurs musiałby być organizowany nie tylko na platformie (…), ale również przez serwis (…). Z drugiej strony niektóre organy uznają takie rozumowanie za błędne i twierdzą, że do zastosowania zwolnienia wystarczy, aby Konkurs był ogłoszony w środkach masowego przekazu. Nie musi on być jednocześnie przez nie zorganizowany. Takie podejście stwarza wówczas możliwość organizatorom konkursów w social mediach korzystania ze zwolnień.
W tym miejscu powołać też trzeba Wyrok WSA w Warszawie, gdzie Sąd w orzeczeniu z dnia 26 maja 2015 r. (sygn. akt III SA/Wa 3273/14) uznał, że zaliczek na PIT nie muszą potrącać także firmy, które organizują konkurs na ogólnodostępnych portalach (np. …).
Ponieważ interpretacje Organów i Sądów nie są w powyższym zakresie jednolite, konieczne jest stanowisko Organu potwierdzające stanowisko Wnioskodawcy. Uzasadniona jest bowiem jednolita interpretacja, która wyeliminuje kłopotliwą przesłankę „organizowania” Konkursów przez portale społecznościowe.
Ad. 3
Za prawidłowe należy uznać stanowisko, że Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, może zastosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT do Nagród przyznawanych w organizowanej samodzielnie przez Spółkę Sprzedaży premiowej, których jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł i wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. A contrario zwolnienie nie będzie mogło być zastosowane przez Spółkę do Nagród, wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Sprzedaży Premiowej, których jednorazowa wartość przekracza 2000 zł.
Jeżeli więc wartość poszczególnych Nagród przekazywanych w ramach sprzedaży premiowej nie przekracza kwoty 2000 zł, w konsekwencji Wnioskodawca jako organizator konkursu (płatnik) nie będzie miał obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku . A contrario jeżeli wartość poszczególnych nagród przekazywanych w ramach sprzedaży premiowej przekroczy kwotę 2000 zł, Wnioskodawca nie będzie zwolniony z podatku dochodowego, a jako organizator konkursu (płatnik) będzie zobowiązany pobrać i odprowadzić zryczałtowany 10% podatek.
Aby wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia do Nagród w Sprzedaży premiowej określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, a co za tym idzie - aby w związku z przekazaniem Nagrody Spółka nie była zobowiązana potrącać zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, muszą zostać spełnione łącznie następujące trzy warunki:
1)Nagroda musi być Nagrodą przekazaną w ramach Sprzedaży premiowej towarów lub usług,
2)Jednorazowa wartość Nagrody nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2 000 zł,
3)Nagroda nie zostanie otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Należy wskazać przy tym, że Ustawa o PIT nie wprowadza definicji pojęcia "sprzedaż premiowa". Wykładni powyższego wyrażenia dokonał natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w Wyroku z dnia 27.03.2015 r. sygn. II FSK 2758/14 stwierdzając, że: „pod pojęciem sprzedaży premiowej należy uznać sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.”
Sprzedaż premiowa polega zatem na udzielaniu klientom „nagrody”, za nabycie towarów lub usług po określonej cenie lub w określonej ilości. Jeżeli chodzi o opodatkowanie Nagród w ramach Sprzedaży premiowej to co do zasady, premie uzyskiwane przez uczestników (osoby fizyczne), związane ze sprzedażą premiową podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Zgodnie bowiem z art. 30 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1)od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy:
2)z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Należy mieć jednak na uwadze, że zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, wolna od podatku dochodowego jest: wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Ze zwolnienia od podatku będzie mógł skorzystać Wnioskodawca, zatem do Nagród związanych ze sprzedażą premiową, których jednorazowa wartość nie przekracza 2.000 zł. Jeżeli jednak wartość jest wyższa, to wówczas w całości Wnioskodawca będzie musiał odprowadzić podatek.
Jak czytamy w interpretacji Dyrektora KIS z 2 października 2020 r., 0115-KDIT2.4011.576.2020.1.HD: "Za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego - www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii".
Również w orzecznictwie sądowym można znaleźć potwierdzenie, że "premia" oznacza dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagrodzoną.
Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanych premii (tak WSA w Gdańsku w wyroku z 11.04.2018 r., I SA/Gd 159/18).
Wskazać w tym miejscu należy dla przykładu również na Pismo z dnia 11 kwietnia 2022 r.
Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-3.4011.55.2022.1.AK, w którym to stwierdza się, że: Pomimo że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie zdefiniował tego pojęcia. Ustawą z dnia 29 października 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328 z póżn. zm.) doprecyzował jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym - dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy - konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni. Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa". Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie - Kodeks cywilny. Treść art. 535 ww. Kodeksu stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa. (...) Za premię uznać należy nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego-www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
„Sprzedaż premiową" cechuje zatem:
- powiązanie przekazania Nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów - w przypadku Wnioskodawcy np. rejestracja Konta Gracza w serwisie (…) i obstawienie zakładu,
- gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków - w tym przypadku wygrania konkursu.
Rolą sprzedaży premiowej jest zatem motywowanie Klienta m.in. do intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne w ramach Sprzedaży premiowej organizowane u Wnioskodawcy.
Wnioskodawca każdorazowo ustala, czy konkretna akcja promocyjna spełnia kryteria Sprzedaży premiowej. Aby sprzedaż miała charakter sprzedaży premiowej, musi ją poprzedzić przyrzeczenie publiczne sprzedawcy przekazania kupującym jego towarów i związanych z ich nabyciem nagród. Chodzi w tym przypadku o przyrzeczenie publiczne, kierowane przez sprzedawcę do potencjalnych nabywców, dokonywane w drodze ogłaszania Regulaminu Sprzedaży premiowej. Aby wziąć udział w takiej Promocji należy każdorazowo w trakcie trwania Promocji wyrazić chęć uczestnictwa w Promocji oraz dokonać zakupu danego towaru/zakładu wzajemnego z oferty Wnioskodawcy spełniając warunki określone w Regulaminie. Za zakupione zakłady Uczestnik najczęściej uzyskuje punkty, które to uprawniają do uzyskania określonej premii/Nagrody. Taki system promocji sprzedaży usług mieści się niewątpliwie w definicji sprzedaży premiowej. Po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie Uczestnik zyskuje możliwość (o ile zostanie zwycięzcą) otrzymania Nagrody rzeczowej lub jednorazowego bonusu w formie darmowego zakładu („Freebet”). Rodzaj nagrody oraz wysokość bonusu Freebet zależy zwykle od miejsca zajętego w klasyfikacji punktowej.
Najważniejsze jest niewątpliwie określenie w Regulaminie, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby nabywcy przysługiwała od sprzedawcy przyrzeczona Nagroda. Nagroda warunkowana jest dokonaniem przez nabywcę zakupu zbywanych przez sprzedawcę towarów o odpowiednio dużej wartości lub ilości. Wartość nagród rzeczowych w stosunku do wartości zakupionych towarów, która uprawnia Uczestnika promocji do uzyskania takiej Nagrody jest niewielka. Wnioskodawca każdorazowo musi zatem dostosować w taki sposób program punktowy, aby Uczestnik promocji - żeby uzyskać określoną nagrodę rzeczową - musiał zawrzeć taką ilość zakładów wzajemnych, których wartość znacznie będzie przekraczała wartość uzyskanej Nagrody. Chodzi bowiem o wykluczenie takiej sytuacji, w której Uczestnik promocji będzie zawierał zakłady wyłącznie w celu uzyskania danej nagrody rzeczowej; czyli takiej sytuacji w której uzyskanie dla tego Uczestnika nagrody rzeczowej będzie dla niego opłacalne finansowe, albowiem ilość zakładów potrzebna do jej uzyskania będzie niewielka.
Biorąc pod uwagę powyższe, kluczową przesłanką przedmiotowego zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną Nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu. W ocenie Wnioskodawcy istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla Nagród związanych ze Sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą (tak też. interpretacja DKIS z dnia 14 maja 2021 r. 0112- KDWL.4011.20.2021.2.DK).
Biorąc pod uwagę powyższe, zastosowanie zwolnienia z art. 21. ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT będzie miało miejsce w każdym przypadku w sytuacji spełnienia trzech warunków:
a)wystąpienia sprzedaży premiowej,
b)wartości Nagród nie przekraczających 2000 zł,
c)gdy otrzymane Nagrody nie będą związane z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Nagrody które będą przyznawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Sprzedaży Premiowej, będą stanowić Nagrody związane ze sprzedażą premiową. W rezultacie, jeśli jednorazowa wartość Nagrody nie będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od Nagród, ma prawo stosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli jednorazowa wartość Nagrody będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od Nagród, nie ma prawa stosować zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1) obliczenie,
2) pobranie,
3) wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 2a ww. ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednym ze źródeł przychodów są tzw. „inne źródła”.
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy, stanowi, że:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z wniosku wynika, że w związku z prowadzoną działalnością organizują Państwo różnego rodzaju konkursy oraz akcje promocyjne w ramach sprzedaży premiowej. Jesteście Państwo jedynym podmiotem uprawnionym, zobowiązanym wobec uczestników konkursu i akcji promocyjnych, działają Państwo we własnym imieniu i na własną rzecz. Konkursy i akcje promocyjne w ramach Sprzedaży premiowej odbywają się zarówno na stronie internetowej należącej do Państwa (…), jak i w social mediach na profilach do Państwa należących (np. …) oraz profilach, które do Państwa nie należą, ale na których jesteście organizatorem konkursu. Konkursy i akcje promocyjne odbywają się w ramach sprzedaży premiowej, która ma na celu zwiększenie sprzedaży usług spółki. Warunki poszczególnych Konkursów czy akcji promocyjnych prowadzonych w ramach Sprzedaży Premiowej przewidziane są każdorazowo w Regulaminach. W Regulaminie określona jest zawsze: nazwa Konkursu, Organizator, uczestnicy Konkursu, opisane są szczegółowo nagrody, zasady konkurencji pomiędzy uczestnikami konkursu. Konkursy i Sprzedaż premiowa kierowane są do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Mogą też jednak zdarzyć się takie akcje promocyjne, w tym m.in. Sprzedaż Premiowa, które kierowane będą do osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą. Sponsorem/Fundatorem Nagród w Konkursach oraz Sprzedaży Premiowej jesteście zwykle Państwo, którzy ponoszą ich koszt ekonomiczny. Zdarzają się jednak sytuacje, w których fundatorem nagród jest podmiot trzeci - Partner, z którym mają Państwo zawartą umowę sponsoringową. W takim wypadku w ramach budżetu z umowy sponsoringowej Nagrody są przekazywane przez Państwa Partnera. W przypadku Nagród nabywanych przez Państwa w ramach zawartej umowy sponsoringowej z Partnerem, to Państwo pokrywają koszty związane z tą Umową sponsoringową, a więc i koszty związane z nabyciem Nagród od Partnera. Każdorazowo wskazują Państwo wartość poszczególnych Nagród w oparciu o ceny rynkowe oszacowane na podstawie cew oficjalnych sklepach klubowych Partnera lub innych podmiotów. Partner nie przenosi własności tych Nagród lecz przenosi ekonomiczny koszt Nagród na Państwa. Konkursy są organizowane i emitowane wyłącznie w Internecie. Konkursy dotyczą zagadnień z dziedziny wiedzy o sporcie (nie konkursów sportowych), np. wydarzeń z życia wskazanego sportowca i wiedzy w tym zakresie. Wartość jednostkowa Nagród w danym Konkursie czy akcji promocyjnej związanej ze Sprzedażą premiową przekracza albo nie przekracza 2000 zł.
Odnosząc się zatem do Państwa obowiązków płatnika w odniesieniu do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy wskazać, że w niniejszej sprawie, uzyskany w wyniku konkursu przychód (wartość wygranej) dla tychże uczestników konkursu kwalifikujemy do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Zatem wartość nagród, które będą przyznawane dla zwycięzców konkursów skierowanych do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, stanowić będzie dla tych osób na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
W kwestii opodatkowania nagród uzyskanych w konkursie należy wskazać na zapis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to - „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.
Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.
Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie bowiem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jestwartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu.
Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.
Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:
- organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
- podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: Internet),
- jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł.
Druga grupa konkursów to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.
W przypadku konkursów z innych dziedzin zwolnienie dotyczy wyłącznie konkursu, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”.
Zatem środki masowego przekazu są definiowane zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). To oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.
Tym samym nie budzi wątpliwości fakt, że konkursy winny być ogłaszane (emitowane) przez mass media, w tym przypadku przez Internet, który bezspornie zaliczyć należy do środków masowego przekazu. Jednakże wątpliwość wzbudza fakt spełnienia drugiej przesłanki warunkującej możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zorganizowania konkursu przez Internet. Spełnienie tej przesłanki nastąpi wówczas, gdy organizatorem konkursu będzie podmiot w znaczeniu instytucji, zaliczany do grupy mass mediów.
Zwolnieniu, określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegać będzie jednorazowa wartość nieprzekraczająca kwoty 2000 zł wygranej w tych konkursach, które są ogłoszone (emitowane) - w tym przypadku - przez Internet jak i organizatorem konkursu również jest Internet, w dorozumieniu jako właściciel ogólnodostępnego - niewymagającego rejestracji - portalu internetowego.
Z tego rodzaju konkursami nie mamy do czynienia w niniejszej sprawie, gdyż organizatorem konkursów jest Spółka (Wnioskodawca), która nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu.
Zatem Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie ma prawa zastosować zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do Nagród przyznawanych w konkursach organizowanych samodzielnie przez Wnioskodawcę i zamieszczanych na publicznie dostępnej własnej stronie internetowej (…).
W tej części Państwa stanowisko jest nieprawidłowe (pytanie nr 1).
Prawidłowe jest natomiast Państwa stanowisko, że Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie może zastosować zwolnienia od opodatkowania podatkiem PIT określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 do Nagród wydawanych uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w Konkursach samodzielnie organizowanych przez Wnioskodawcę i zamieszczanych w social mediach (np. …) na profilach należących do Wnioskodawcy lub na profilach innych podmiotów, na których organizatorem konkursu jest Wnioskodawca, pomimo, że ich jednorazowa wartość nie przekracza 2000 zł.
W tym zakresie Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z przyznawaniem nagród w sprzedaży premiowej, których wartość nie przekracza 2000 zł, wyjaśnić należy, że zgodnie z tym przepisem, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:
- nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł,
- nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.
Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.
Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy.” Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że:
Zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.
Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego:
Świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.
Zatem, strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli zbycia rzeczy lub usługi.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towary lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Nagroda będzie bowiem przyznawana pod warunkiem wystąpienia sprzedaży. Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym zdarzeniu przyszłym bezsprzecznie istnieją.
Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.
Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Reasumując, nagrody które będą przyznawane Uczestnikom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej w ramach Sprzedaży Premiowej, będą stanowić Nagrody związane ze sprzedażą premiową. W rezultacie, jeśli jednorazowa wartość Nagrody nie będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od Nagród, ma prawo stosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli jednorazowa wartość Nagrody będzie przekraczać 2 000 zł, to Spółka, pełniąca w analizowanej sytuacji funkcję płatnika zryczałtowanego podatku od Nagród, nie ma prawa stosować zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tej części Państwa stanowisko jest prawidłowe (pytanie nr 3).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right