Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.209.2024.3.IK

Uznanie cesji praw i przeniesienia obowiązków wynikających z zawartych przedwstępnych umów sprzedaży nieruchomości za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu i niepodlegające zwolnieniu z VAT oraz prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Cedenta oraz prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.

Interpretacja indywidualnastanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 10 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania cesji praw i przeniesienia obowiązków wynikających z zawartych przedwstępnych umów sprzedaży nieruchomości za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu i niepodlegające zwolnieniu z VAT oraz w kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Cedenta oraz prawa do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 czerwca 2024 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Cesjonariusz)

 2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:G. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Cedent)

Opis zaistniałego stanu faktycznego

1. Wstęp

B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Cesjonariusz”) z siedzibą w … jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT” lub „VAT”) jako podatnik VAT czynny. Cesjonariusz był zarejestrowany na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny również na datę zawarcia Umowy Cesji (zdefiniowanej poniżej).

G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Cedent”) z siedzibą w … jest zarejestrowany na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny. Cedent był również zarejestrowany na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny również na datę zawarcia Umowy Cesji (zdefiniowanej poniżej).

W dalszej części niniejszego wniosku Cesjonariusz wraz z Cedentem będą łącznie zwani „Zainteresowanymi” lub „Stronami”.

Wnioskodawca w lipcu 2021 r. dokonał nabycia praw do nieruchomości gruntowych w celu realizacji na nich inwestycji polegającej na budowie budynków magazynowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (dalej: „Inwestycja”). Wnioskodawca zamierza wykorzystywać wybudowaną Inwestycję do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. wynajmu lub późniejszej odsprzedaży). Wnioskodawca nie dokonywał ani nie zamierza dokonywać czynności zwolnionych z VAT w stosunku do Inwestycji. W konsekwencji, jak wynika z powyższego, nabycie nieruchomości gruntowych przez Wnioskodawcę jest związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT przez Wnioskodawcę.

Cesjonariusz i Cedent są podmiotami powiązanymi.

2. Nieruchomości będące przedmiotem niniejszego wniosku

W dniu 2 października 2020 r. Cedent zawarł przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości - Repertorium …, zmienioną następnie sprostowaniem umowy przedwstępnej z dnia 30 października 2020 r. - Repertorium … oraz aneksem nr 1 do umowy przedwstępnej oraz do protokołu z przyjęcia depozytu sporządzonym w dniu 25 listopada 2020 r. - Repertorium … (dalej: „Umowa Przedwstępna 1”), na podstawie której Cedent oraz … (współwłaściciele nieruchomości gruntowych w częściach równych) zobowiązali się do zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży nieruchomości tj.:

- Prawa własności nieruchomości gruntowej składającej się z działek gruntu o numerach ewidencyjnych: …, dla których Sąd Rejonowy … prowadzi księgę wieczystą numer … oraz

- Prawa własności nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym … położoną w …, dla których Sąd Rejonowy … prowadzi księgę wieczystą numer ...

Dalej zwane łącznie: „Nieruchomością 1”.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Przedwstępnej, Cedent wpłacił do depozytu notarialnego zadatek. Wpłata zadatku została potwierdzona protokołem notarialnym z przyjęcia depozytu z dnia 18 stycznia 2021 r. - Repertorium … (zmienionym następnie aneksem z … - Repertorium …). Należy przy tym zaznaczyć, że na skutek przelewu zadatku na konto depozytowe nie nastąpiło przysporzenie sprzedających, ale jedynie zabezpieczenie tej kwoty na ich rzecz - na poczet rozliczenia w kolejnych etapach procesu sprzedaży.

W dniu 5 października 2020 r. Cedent zawarł przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości - Repertorium … zmienioną następnie aneksem nr 1 do umowy przedwstępnej sporządzonym w dniu 20 maja 2021 r. - Repertorium …. (dalej: „Umowa Przedwstępna 2”), na podstawie której Cedent oraz …. (współwłaściciele nieruchomości gruntowych w częściach równych) zobowiązali się do zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży nieruchomości tj.:

- Prawa własności nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym …, dla których Sąd Rejonowy …prowadzi księgę wieczystą numer … (dalej: „Nieruchomość 2”).

Dalej łącznie Umowa Przedwstępna 1 oraz Umowa Przedwstępna 2 będą zwane: „Umowami Przedwstępnymi”, zaś Nieruchomość 1 oraz Nieruchomość 2 będą zwane: „Nieruchomościami”.

Zgodnie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej …, Nieruchomości oznaczone są symbolem 13P z przeznaczeniem na tereny zabudowy produkcyjnej, składów, magazynów i usług. Nieruchomości stanowią działki niezabudowane.

Zgodnie z postanowieniami Umów Przedwstępnych, zawarcie umów przenoszących prawo własności Nieruchomości miało nastąpić po spełnieniu poszczególnych warunków zawieszających określonych w tychże umowach. Co więcej, zawarcie umów przyrzeczonych mogło nastąpić zarówno po spełnieniu warunków zawieszających wskazanych w Umowach Przedwstępnych, jak również w przypadku nieziszczenia się warunków zawieszających wskazanych w tych umowach, o ile kupujący zażąda zawarcia umowy przenoszącej prawo własności Nieruchomości.

Jednocześnie, w ramach postanowień Umów Przedwstępnych sprzedający udzielili Cedentowi dwóch pełnomocnictw, z których pierwsze obejmowało: (i.) prawa do zapoznania się z aktami ksiąg wieczystych, uzyskiwania informacji oraz dokumentów dotyczących Nieruchomości w odpowiednich urzędach, sądach i rejestrach oraz do pobierania ich odpisów lub wypisów, a także do (ii.) występowania do urzędów administracji publicznej, rejestrów lub jakichkolwiek innych organów i osób w celu zyskania zaświadczeń lub innych informacji dotyczących postępowań administracyjnych, ich stanu i przebiegu dotyczących Nieruchomości.

Drugie udzielone Cedentowi pełnomocnictwo obejmowało zaś prawo do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej i sądami w postępowaniach administracyjnych i sądowych, dotyczących realizacji inwestycji polegającej na budowie budynków magazynowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na Nieruchomościach, w tym do występowania o wydanie warunków przyłączenia Nieruchomości do sieci, w celu dostawy mediów.

Na podstawie Umów Przedwstępnych sprzedający udzielili Cedentowi prawa do dysponowania Nieruchomościami na cele budowlane oraz podejmowania działania w celu przygotowania procesu inwestycyjnego.

W treści Umów Przedwstępnych, sprzedający wyrazili również zgodę, na cesję wszelkich praw i obowiązków wynikających z tych umów przez Cedenta na rzecz dowolnej spółki z grupy G. (tj. spółkę z grupy Cedenta).

3. Cesja umów przedwstępnych oraz zawarcie umów przyrzeczonych

W dniu 20 lipca 2021 r., Zainteresowani zawarli umowę przelewu wierzytelności oraz przejęcia długów z Umów Przedwstępnych - repertorium … (dalej: „Cesja” lub „Umowa Cesji”). Cesja obejmowała przeniesienie:

1)wszelkich praw i wierzytelności związanych z Umowami Przedwstępnymi, w tym prawo do wpłaconego zadatku,

2) praw związanych z pozostałym kosztami poniesionymi przez Cedenta w związku z transakcją,

3) długów wynikających z przenoszonych Umów przedwstępnych.

Cesja na rzecz Cesjonariusza została dokonana za wynagrodzeniem. Od wynagrodzenia zapłaconego za dokonanie cesji pobrany oraz odprowadzony został podatek VAT, a Cedent wystawił na rzecz Cesjonariusza faktury VAT.

Po dokonaniu cesji Umów Przedwstępnych, w dniu 28 lipca 2021 r. Cesjonariusz wpłacił do depozytu notarialnego pozostały depozyt, tj. do wysokości ceny za Nieruchomości. Wpłata pozostałego depozytu została potwierdzona protokołami notarialnymi z jego przyjęcia z dnia 30 lipca 2021 r. Repertorium … oraz Repertorium ….

W dniu 30 lipca 2021 r. Cesjonariusz zawarł ze sprzedającymi przyrzeczone umowy sprzedaży Nieruchomości, zawarte w formie aktów notarialnych Repertorium … (dla Nieruchomości 1) oraz Repertorium … (dla Nieruchomości 2).

Nieruchomości te, po nabyciu przez Cesjonariusza od sprzedających, zostały zabudowane naniesieniami przeznaczonymi na wynajem na cele komercyjne - magazynem. Magazyn jest obecnie przedmiotem odpłatnego wynajmu opodatkowanego stawką 23% VAT.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług

1. Czy sprzedaż praw i przeniesienie obowiązków wynikających z zawartych Umów Przedwstępnych sprzedaży Nieruchomości na podstawie Umowy Cesji podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym nie było zwolnione od podatku VAT?

2. Jeżeli stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostanie uznane za prawidłowe, czy Cesjonariuszowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Cedenta dokumentującej dokonaną Cesję praw i obowiązków wynikających z zawartych Umów Przedwstępnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT,oraz prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT?

Stanowisko

1. Zdaniem Zainteresowanych, dokonana sprzedaż praw i przeniesienie obowiązków wynikających z zawartych Umów Przedwstępnych na podstawie Umowy Cesji w ramach przedstawionego opisu stanu faktycznego stanowiła świadczenie usług na gruncie VAT podlegające opodatkowaniu oraz niepodlegające zwolnieniu z VAT.

2. Zdaniem Zainteresowanych, Cesjonariuszowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Cedenta dokumentującej dokonaną Cesję praw i obowiązków wynikających z zawartych Umów przedwstępnych na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, a tym samym prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe na podstawie art. 87 ust. 1 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Uwaga wstępna dotycząca interesu Wnioskodawców w zakresie uzyskania interpretacji

Z uwagi na to, że Cesjonariusz i Cedent uczestniczyli w tym samym zdarzeniu, zgodnie z art. 14b § 1 w związku z art. 14r § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, występują o wydanie interpretacji we wniosku wspólnym.

Określenie, czy Cesja podlegała opodatkowaniu VAT jako usługa z punktu widzenia Cedenta wpływa na jego obowiązki w zakresie rozpoznania obowiązku podatkowego na gruncie VAT oraz wystawienia faktury VAT na rzecz Cesjonariusza (kupującego) oraz rozliczenia podatku VAT należnego do właściwego urzędu skarbowego.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy, określenie czy Cesja podlegała opodatkowaniu VAT jako usługa, bezpośrednio wpływa na wysokość ceny należnej za dokonanie Cesji (tj. czy powinna była być ona powiększona o należny podatek VAT), na prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego jako część ceny oraz na obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Stąd każda ze stron Cesji ma interes prawny w tym, aby wystąpić z wnioskiem wspólnym o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczącej tego samego stanu faktycznego.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu wtedy, gdy są dokonywane przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności. Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza zatem czynnik przedmiotowy (opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług) oraz czynnik podmiotowy (czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze, zdefiniowanego w art. 15 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 oraz 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste oraz zbycie praw, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o VAT (tj. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu czy prawa użytkowania wieczystego).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez "towary" rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, należy uznać, że pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które może się składać zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie).

Z powołanych wyżej regulacji Ustawy o VAT wynika, że pojęcie świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem VAT transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej. Innymi słowy, pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu za odpłatnością.

W myśl art. 509-517 Kodeksu cywilnego skutkiem zawarcia umowy cesji praw jest zmiana podmiotowa stron stosunku prawnego. Na podstawie danej umowy cedent przenosi odpłatnie, swoje prawa i obowiązki wynikające z określonego stosunku umownego, na rzecz cesjonariusza. Cesja nie ma wpływu na treść i kształt stosunku umownego, który powstał pierwotnie, gdyż prawa i obowiązki wynikające z tej umowy pozostają bez zmian. Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że przedmiotem cesji jest prawo majątkowe oraz obowiązki cedenta, nie zaś "towar".

Inaczej mówiąc, przedmiotem cesji jest dające się precyzyjnie określić prawo majątkowe oraz konkretne obowiązki cedenta. Na cesjonariusza przechodzą wyłącznie prawa i obowiązki, a nie konkretny towar, nawet jeżeli dostawa tego towaru jest niejako "efektem końcowym" scedowanego zobowiązania.

Odnosząc powyższe do sprawy będącej przedmiotem wniosku, w związku z cesją pomiędzy Cedentem a Cesjonariuszem powstała zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która stanowi świadczenie usług. Jednocześnie, w związku z ustanowieniem wynagrodzenia, należy uznać tę transakcję za świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT:

1) Cedent podjął bowiem określone działania, za które otrzymał wynagrodzenie,

2) Cesjonariusz stał się beneficjentem tej czynności - bezpośrednim odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym, gdyż przeszły na niego prawa i obowiązki Cedenta wynikające z Umów Przedwstępnych.

W ocenie Zainteresowanych, przeniesienie przez Cedenta na Cesjonariusza praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych nie może stanowić dostawy towarów w rozumieniu Ustawy o VAT - tym bardziej, że w momencie Cesji Cedent ani nie dysponował "towarem", ani też nie dokonał przedpłaty za „towar” (jak wskazano, kwota zadatku nie została przekazana sprzedającym, a jedynie wpłacona na konto depozytowe - środki te więc w momencie Cesji wciąż należały do Cedenta).

Ponadto, aby czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlegała opodatkowaniu VAT, musi być wykonana przez podatnika. Jak wskazano w stanie faktycznym, w przedmiotowej sprawie obie strony Cesji miały status czynnych podatników VAT.

Zdaniem Zainteresowanych, do Cesji nie powinno znaleźć zastosowania żadne ze zwolnień wskazanych w ustawie o VAT. Jako „zwykłe” świadczenie usług powinna ona podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowując, Cesja praw i obowiązków z Umów Przedwstępnych spełnia wszystkie warunki pozwalające na uznanie jej za świadczenie usług w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT. A zatem Cesja przedstawiona w opisie stanu faktycznego podlega w całości opodatkowaniu VAT oraz nie podlega zwolnieniu z VAT.

Powyższe znalazło potwierdzenie w stanowisku wyrażanym przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4O12.524.2O23.4.ICZ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) stwierdził, że:

„Mając na uwadze powyższe przepisy, sama instytucja cesji jako umowa prawa cywilnego dotyczy wyłącznie praw, a nie konkretnego towaru, nawet, jeżeli dostawa tego towaru jest niejako „efektem końcowym” scedowanego zobowiązania.

Przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu będzie świadczeniem usług, za które cedent otrzyma wynagrodzenie ustalone przez strony transakcji”.

Stanowisko Stron znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2021 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.560.2020.1.AA, w której Dyrektor KIS, stwierdził, że:

„Przeniesienie przez B. praw i obowiązków określonych w Umowy Cesji Praw i Obowiązków z Umowy Przedwstępnej Cesji na rzecz A. będzie świadczeniem, za które B otrzyma ustalone wynagrodzenie (świadczenie pieniężne). W ramach tej transakcji gospodarczej B zrealizuje wobec A świadczenie polegające na umożliwieniu A. wstąpienia w prawa i obowiązki wynikające z Umowy Cesji Praw i Obowiązków z Umowy Przedwstępnej Cesji, dzięki czemu A uzyska wymierną korzyść (nabędzie prawa i obowiązki B., wynikające z Umowy Przedwstępnej) w zamian za co zobowiąże się do zapłaty na jego rzecz określonego w Umowie Cesji Praw i Obowiązków z Umowy Przedwstępnej Cesji wynagrodzenia. Pomiędzy Zainteresowanymi powstanie zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy VAT stanowić będzie świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT. B podejmie bowiem określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei A stanie się niewątpliwie beneficjentem tej czynności - będzie bezpośrednim odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym, gdyż przejdą na niego wskazane w Umowie Cesji Praw i Obowiązków z Umowy Przedwstępnej Cesji prawa i obowiązki. W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy oraz wskazane przez Zainteresowanych w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności, należy stwierdzić, że przeniesienie przez B Sp. z o.o. na A Sp. z o.o. praw i obowiązków, wskutek zawarcia Umowy cesji, stanowić będzie usługę świadczoną przez B na rzecz A za wynagrodzeniem.”

Powyższe stanowisko, zostało również w wielu innych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora KIS np.:

- Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.848.2023.2.IK,

- Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.539.2023.1.AB,

- Interpretacja indywidualna z dnia 26 sierpnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.476.2022.2.IK,

- Interpretacja Indywidualna z dnia 26 maja 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.223.2022.2.IK,

- Interpretacja Indywidualna z dnia 28 lutego 2022 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.659.2021.1.DS,

- Interpretacja indywidualna z dnia 21 lipca 2020 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.328.2020.1.MMA.

W konsekwencji, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny należy stwierdzić, że przeniesienie przez Cedenta na Cesjonariusza praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych stanowi odpłatne świadczenie usług przez Cedenta na rzecz Cesjonariusza.

Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2

W odniesieniu do możliwości rozliczenia VAT naliczonego związanego z dokonaniem Cesji, zdaniem Zainteresowanych, elementem kluczowym dla rozstrzygnięcia o prawie Wnioskodawcy do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest potwierdzenie faktu, iż transakcja Cesji ma finalnie doprowadzić do realizacji przez Cesjonariusza Inwestycji, w celu prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze, że zdaniem Zainteresowanych sprzedaż praw i przeniesienie obowiązków z Umów Przedwstępnych w ramach Cesji powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT i nie być zwolnione od podatku VAT, to po stronie Cesjonariusza wystąpił podatek naliczony w wysokości wynikającej z faktury otrzymanej przez Cesjonariusza od Cedenta (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT).

Co więcej, biorąc pod uwagę, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego:

- w konsekwencji zawarcia przez Cedenta i Cesjonariusza umowy Cesji, Cesjonariusz i Sprzedający zobowiązali się do zawarcia na podstawie Umów Przedwstępnych, umów przyrzeczonych tj. umów sprzedaży Nieruchomości;

- Cesjonariusz zamierza zrealizować na Nieruchomościach Inwestycję i wykorzystywać ją w ramach działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT;

- Cesjonariusz nie planuje wykorzystywania Nieruchomości, do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Zainteresowani są i na dzień dokonania Cesji byli zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT oraz spełniali ustawową definicję podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, zdaniem Zainteresowanych, w związku z dokonaniem Cesji i otrzymaniem prawidłowo wystawionych faktur VAT potwierdzających jej faktyczne dokonanie, Cesjonariuszowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, gdyż spełniony zostanie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

Końcowo, należy wyjaśnić, że w przypadku uznania za prawidłowe stanowiska Zainteresowanych w zakresie dotyczącym pytania nr 1, do wystawionych faktur z tytułu sprzedaży praw i przeniesienia obowiązków z Umów Przedwstępnych nie ma zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy o VAT, zgodnie z którym odliczenie nie może mieć miejsca, jeśli transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Skoro sprzedaż praw i przeniesienie obowiązków na podstawie Umowy Cesji powinna być opodatkowana VAT, powyższy przepis nie będzie stanowił przeszkody dla odliczenia przez Cesjonariusza podatku VAT wykazanego na fakturach wystawionych przez Cedenta.

A zatem, z uwagi na fakt, iż Cesja w całości powinna podlegać opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku zawarciem Umowy Cesji, a tym samym prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko Państwa w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz.361), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i w art. 8 ww. ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl natomiast art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

- wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,

- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,

- odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowani zawarli umowę cesji, ktora obejmowała przeniesienie:

1) wszelkich praw i wierzytelności związanych z Umowami Przedwstępnymi dotyczącymi zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości, w tym prawo do wpłaconego zadatku,

2) praw związanych z pozostałym kosztami poniesionymi przez Cedenta w związku z transakcją sprzedaży Nieruchomości,

3) długów wynikających z przenoszonych Umów przedwstępnych dotyczących zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości.

W treści Umów Przedwstępnych, sprzedający wyrazili zgodę, na cesje wszelkich praw i obowiązków wynikających z tych umów na rzecz dowolnej spółki z grupy.

Cesja na rzecz Cesjonariusza została dokonana za wynagrodzeniem. Od wynagrodzenia zapłaconego za dokonanie cesji pobrany oraz odprowadzony został podatek VAT, a Cedent wystawił na rzecz Cesjonariusza faktury VAT.

Wątpliwości Zainteresowanych dotyczą ustalenia czy Cesja, która została dokonana w ramach przedstawionego opisu sprawy, stanowić będzie świadczenie usług na gruncie VAT podlegające opodatkowaniu oraz niepodlegające zwolnieniu z VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy przywołać przepis art. 509 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), zgodnie z którym:

Wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby się to ustawie, zastrzeżeniu umownemu albo właściwości zobowiązania.

Przedmiotem przelewu jest prawo majątkowe, nie zaś „towar”. Inaczej mówiąc, przedmiotem cesji jest konkretna wierzytelność, czyli dające się precyzyjnie określić prawo majątkowe.

Mając na uwadze powyższe przepisy, sama instytucja cesji jako umowa prawa cywilnego dotyczy wyłącznie praw, a nie konkretnego towaru, nawet, jeżeli dostawa tego towaru jest niejako „efektem końcowym” scedowanego zobowiązania.

Przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Umowy przedwstępnej na rzecz innego podmiotu będzie świadczeniem usług, za które cedent otrzyma wynagrodzenie ustalone przez strony transakcji.

W wyniku zawarcia Umowy cesji to na Cesjonariusza przejdą wszelkie pełnomocnictwa oraz prawa do dysponowania Nieruchomością. Z tytułu zawarcia Umowy Cesjonariusz wypłaci na rzecz Cedenta wynagrodzenia.

Zatem Cedent podejmie określone działania, za które otrzyma wynagrodzenie. Z kolei Cesjonariusz stanie się niewątpliwie beneficjentem tego działania – Cesjonariusz będzie bezpośrednim odbiorcą świadczenia odnoszącym korzyść o charakterze majątkowym, gdyż przejdą na Cesjonariusza wskazane w Umowie cesji prawa i obowiązki wynikające z Umów przedwstępnych sprzedaży Nieruchomości. Pomiędzy Cesjonariuszem a Cedentem powstanie zatem więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, stanowi odpłatne świadczenie usług i podlega w myśl art. 5 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania cesji praw i obowiązków wynikających z Umów przedwstępnych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych w kwestii objętej pytaniem nr 1, tj. uznania cesji praw i przeniesienia obowiązków wynikających z zawartych przedwstępnych umów sprzedaży działek za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu i niepodlegające zwolnieniu z VAT jest prawidłowe.

Dokonując oceny stanowiska Zainteresowanych w zakresie objętym pytaniem nr 2, należy wyjaśnić, iż kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego regulują przepisy art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. Ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powołanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Trzeba jednak zauważyć, że – co do zasady – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z przytoczonych wyżej regulacji prawnych, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione jest nie tylko od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, ale również od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepisy art. 88 ustawy o VAT enumeratywnie określają przypadki, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b) uchylony;

2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3) uchylono;

4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6) uchylony;

7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Cesjonariusz – czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT, nabył Nieruchomości, które zabudował naniesieniami przeznaczonymi na wynajem opodatkowany 23% stawką podatku VAT.

Aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy. Podatnik musi wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W tym miejscu warto przywołać orzeczenie TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, jako wyraz ugruntowanej linii orzeczniczej w TSUE w zakresie przyznawania prawa do odliczenia podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku.

Odnosząc się do oceny Państwa stanowiska w kwestii prawa do obniżenia kwoty należnego o kwotę naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Cedenta dokumentującej dokonaną Cesję praw i obowiązków wynikających z zawartych Przedwstępnych umów sprzedaży Działek, należy uznać, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ transakcja sprzedaży praw i obowiązków wynikających z Umów Przedwstępnych sprzedaży Nieruchomości będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT i nie korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem.

Zarówno Cesjonariusz jak i Cedent są  czynnymi podatnikami podatku VAT. Ponadto Cesjonariusz zabudował nabytą Nieruchomość magazynem, który jest przedmiotem odpłatnego wynajmu stawka VAT 23%.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji zawarcia Umowy cesji na podstawie, której Cesjonariusz nabył ogół praw i obowiązków przysługujących Cedentowi do wymienionych we wniosku Nieruchomości, to Cesjonariuszowi jako Nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT otrzymanej od Cedenta dokumentującej dokonaną Cesję, na podstawie art. 86 ust. 1 i 2. W przypadku gdy w rozliczeniu wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym Cesjonariuszowi przysługuje prawo do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym na rachunek bankowy lub Cesjonariuszowiprzysługuje prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty VAT należnego za następne okresy rozliczeniowe zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem nr 2, tj. w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od Cedenta oraz prawa do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

B. Sp. z o.o.(Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00