Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 29 maja 2024 r., sygn. I SA/Gd 194/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Rischka, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski (spr.), Sędzia WSA Irena Wesołowska, , po rozpoznaniu w Wydziale I w trybie uproszczonym w dniu 29 maja 2024 r. sprawy ze skargi A.Z. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku z dnia 9 stycznia 2024 r. nr 2201-ICK.5001.1.14.2023 w przedmiocie odmowy udostępnienia akt wyłączonych częściowo z jawności oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 9 stycznia 2024 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku (dalej jako: "Dyrektor IAS", "organ II instancji", "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 615 ze zm.), art. 179, art. 216, art. 239, art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm., dalej jako: "O.p."), po rozpatrzeniu zażalenia A. Z. (dalej jako: "Skarżąca", "strona") na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni (dalej jako: Naczelnik UCS, "organ I instancji") z dnia 20 listopada 2023 r. odmawiające udostępnienia akt wyłączonych z jawności dla strony, postanowił utrzymać w mocy zaskarżone postanowienie.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco.
Naczelnik UCS wszczął wobec Skarżącej kontrolę celno-skarbową w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku od towarów i usług za okres od stycznia 2020 r. do grudnia
2020 r.
W toku kontroli celno-skarbowej Naczelnik UCS postanowieniem z dnia
24 sierpnia 2023 r. dopuścił jako dowód wynik kontroli oraz decyzję podatkową wydane przez Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Toruniu wobec S. Sp. z o.o. oraz wyłączył częściowo jawność ww. dokumentów ze względu na interes publiczny. Wyjaśniono, że dopuszczone dowody dotyczą okoliczności będących przedmiotem rozstrzygania i mogą przyczynić się do wyjaśnienia prowadzonej sprawy. Wyłączenie jawności nastąpiło ze względu ma interes publiczny, tj. dobro osób trzecich. W dokumentacji jawnej dla Skarżącej pozostają zanonimizowane kopie dokumentów. Wyłączenie jawności dotyczy tych fragmentów, które nie wnoszą istotnych dla rozstrzygnięcia informacji lub zawierają dane osobowe i ekonomiczne polegające na wyłączeniu (np. imiona i nazwiska, kwoty podatku, dane kontrahentów, dane pełnomocników, wynikające z faktur ceny towarów itp.). Są to dane niepozostające w ścisłym związku ze sprawą oraz informacje o zdarzeniach gospodarczych z udziałem kontrahentów S. Sp. z o.o. wykraczające poza wspólny dla stron transakcji stan faktyczny.