Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.292.2024.2.MG

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji, odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy, brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z użyczoną przez Gminę nieodpłatnie infrastrukturą kanalizacyjną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

nieprawidłowe w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji, odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy,

prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z użyczoną przez Gminę nieodpłatnie infrastrukturą kanalizacyjną.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy

niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji, odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy,

braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z użyczoną przez Gminę nieodpłatnie infrastrukturą kanalizacyjną.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 18 czerwca 2024 r. (data wpływu 18 czerwca 2024 r. oraz 28 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina A jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. z.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne, określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne i gminne osoby prawne, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziały przysługują wyłącznie Gminie A. Jednostki organizacyjne objęte są centralizacją rozliczeń VAT i wykazują osiągany obrót łącznie z urzędem w jednej deklaracji VAT (pliku JPK_V7M) składanej z podaniem danych Gminy. Funkcjonują również gminne osoby prawne: Biblioteka ... i ... Centrum Kultury. W Gminie został utworzony Zakład Komunalny „...” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka, w zakresie swojej działalności świadczy usługi m.in. w zakresie zaopatrzenia (dostarczanie) w wodę i odprowadzania ścieków. Usługi są wykonywane za pośrednictwem gminnej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, ujęcie wody, oczyszczalnia ścieków). Istniejąca sieć kanalizacyjna została przez Gminę użyczona spółce, oczyszczalnia ścieków została przez Gminę Spółce wydzierżawiona. Umowa dzierżawy jest odpłatna, do czynszu z tytułu dzierżawy doliczany jest podatek VAT.

Gmina zamierza zrealizować dwie inwestycje „...” i „...”. Gmina otrzymała wstępne promesy na dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 95%, wkład własny Gminy wynosi 5%. Inwestycja będzie obejmowała budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami. Koszty budowy przyłączy będą pokrywać mieszkańcy. Przyłącza będą budowane w ramach inwestycji przez wybranego przez Gminę wykonawcę/wykonawców. Budowa przyłączy jest obowiązkiem mieszkańców i mieszkańcy powinni ponosić koszty budowy przyłączy. W związku z powyższym mieszkańcy na podstawie zawartych umów dokonają zapłaty na rzecz Gminy kwot ich udziału w Inwestycji, odpowiadających wartości wykonywanych przyłączy.

Gmina ogłosi przetarg w celu wyboru wykonawcy/wykonawców Inwestycji. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez wykonawcę/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Infrastruktura, będąca przedmiotem Inwestycji zostanie przekazana nieodpłatnie umową użyczenia Spółce „...”, z wyłączeniem przyłączy, w celu świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków. Przyłącza będą stanowić własność mieszkańców i nie będą przekazane Spółce.

W uzupełnieniu wniosku z 18 czerwca 2024 r. (data wpływu 28 czerwca 2024 r.), w odpowiedzi na pytania Organu o treści:

1.W związku z informacją, że „Gmina zamierza zrealizować dwie inwestycje „...” i „...” proszę o wskazanie czy przyłącza będą budowane w ramach obu ww. inwestycji?

2.Czy wpłaty wkładu własnego przez mieszkańców Państwa Gminy będą mały charakter obowiązkowy?

3.Czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. inwestycji odrębnie do przyłączy kanalizacyjnych i odrębnie do infrastruktury kanalizacyjnej, która zostanie użyczona Spółce?

4.Czy użyczenie Spółce infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji będzie stanowiło dla Państwa Gminy czynności:

a)opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnione od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

5.Do jakich czynności będą wykorzystywali Państwo infrastrukturę kanalizacyjną powstałą w ramach realizacji ww. inwestycji, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedzi na pytania oznaczone nr 3 -5 należy udzielić odrębnie dla inwestycji pn. „...” i pn. „...”.

Jeżeli w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 3 wskażą Państwo, że nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. inwestycji odrębnie do przyłączy kanalizacyjnych i odrębnie do infrastruktury kanalizacyjnej, która zostanie użyczona Spółce, to prosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania (odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla inwestycji pn. „...” i pn. „...”):

6.Czy infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach realizacji ww. inwestycji będzie wykorzystywana przez Państwa Gminę:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

7.W sytuacji, gdy infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach realizacji ww. inwestycji będzie wykorzystywana zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków dotyczących infrastruktury kanalizacyjnej w całości do celów wykonywanej przez Państwa Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

8.Ile wynosi prewspółczynnik, ustalony dla urzędu obsługującego Państwa Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

9.W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

10.Czy infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach realizacji ww. inwestycji będzie wykorzystywana przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

11.W sytuacji, gdy infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach realizacji ww. inwestycji będzie wykorzystywana – w ramach działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

12.Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy?

13.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

wskazali Państwo:

1.Przyłącza będą budowane zarówno w ramach jednej jak i drugiej inwestycji.

2.Wpłaty będą miały charakter obowiązkowy.

Dotyczy inwestycji „...”

3.Znana będzie wartość przyłączy kanalizacyjnych i infrastruktury kanalizacyjnej. Faktury wystawiane przez Wykonawców nie będą wyodrębniały pozycji przyłączy i pozostałej infrastruktury kanalizacyjnej. Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków odrębnie do przyłączy kanalizacyjnych i odrębnie do infrastruktury kanalizacyjnej, która zostanie użyczona spółce.

4.Użyczenie spółce infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej.

5.Infrastruktura kanalizacyjna zostanie użyczona spółce, która będzie wykorzystywała infrastrukturę kanalizacyjną do świadczenia usług odprowadzania ścieków, które są czynnością opodatkowaną.

6.Infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach inwestycji „...” i inwestycji będzie wykorzystywana przez spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

7.Infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach inwestycji „...” i inwestycji będzie wykorzystywana przez spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Będzie możliwe przyporządkowanie wydatków dotyczących infrastruktury kanalizacyjnej w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

8.Gmina nie stosuje prewspółczynnika.

9.Nie dotyczy.

10.Infrastruktura kanalizacyjna zostanie użyczona spółce, która będzie wykorzystywała infrastrukturę kanalizacyjną do świadczenia usług odprowadzania ścieków, które są czynnością opodatkowaną. Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

11.Infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach inwestycji „...” i inwestycji będzie wykorzystywana przez spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenie działalności gospodarczej. Będzie możliwe przyporządkowanie wydatków dotyczących infrastruktury kanalizacyjnej w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

12.Proporcja wynosi 92%.

13.Nie dotyczy.

Dotyczy inwestycji „...”.

3.Znana będzie wartość przyłączy kanalizacyjnych i infrastruktury kanalizacyjnej. Faktury wystawiane przez Wykonawców nie będą wyodrębniały pozycji przyłączy i pozostałej infrastruktury kanalizacyjnej. Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków odrębnie do przyłączy kanalizacyjnych i odrębnie do infrastruktury kanalizacyjnej, która zostanie użyczona spółce.

4.Użyczenie spółce infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej.

5.Infrastruktura kanalizacyjna zostanie użyczona spółce, która będzie wykorzystywała infrastrukturę kanalizacyjną do świadczenia usług odprowadzania ścieków, które są czynnością opodatkowaną.

6.Infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach inwestycji „...” i inwestycji będzie wykorzystywana przez spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

7.Infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach inwestycji „...” i inwestycji będzie wykorzystywana przez spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Będzie możliwe przyporządkowanie wydatków dotyczących infrastruktury kanalizacyjnej w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

8.Gmina nie stosuje prewspółczynnika.

9.Nie dotyczy.

10.Infrastruktura kanalizacyjna zostanie użyczona spółce, która będzie wykorzystywała infrastrukturę kanalizacyjną do świadczenia usług odprowadzania ścieków, które są czynnością opodatkowaną. Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

11.Infrastruktura kanalizacyjna powstała w ramach inwestycji „...” i inwestycji będzie wykorzystywana przez spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Będzie możliwe przyporządkowanie wydatków dotyczących infrastruktury kanalizacyjnej w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej.

12.Proporcja wynosi 92%.

13.Nie dotyczy.

Pytania

1.Czy opodatkowaniu podatkiem VAT będą podlegały wpłaty mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy?

2.Czy w związku z wykorzystaniem przez Zakład Komunalny „...” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, użyczonej nieodpłatnie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej, w celu odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z infrastrukturą kanalizacyjną?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Wpłaty od mieszkańców, z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy, nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.W związku z wykorzystaniem przez Zakład Komunalny „...” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, użyczonej nieodpłatnie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej, w celu odpłatnego świadczenia usług odprowadzania ścieków, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z infrastrukturą kanalizacyjną.

Odpłatne świadczenie usług odprowadzania ścieków stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej infrastruktury kanalizacyjnej bezpośrednio, będzie jej właścicielem, z wyłączeniem przyłączy. Przekaże powstałą infrastrukturę, z wyłączeniem przyłączy spółce, która będzie ją wykorzystywała do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Co do zasady obowiązek budowy przyłączy, pokrycie kosztów ich wykonania obciąża mieszkańców - art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2023 r., poz. 537). Przyłącza będą stanowiły własność mieszkańców. Gmina będzie jedynie inwestorem, który w ramach realizowanej inwestycji wykona przyłącza ze środków pochodzących od mieszkańców. Gmina zapłaci podatek VAT, który będzie obejmowała faktura/faktury VAT wystawiona przez wykonawcę/wykonawców inwestycji. Faktura/faktury będzie obejmowała zarówno wydatki na sieć kanalizacyjną jak i przyłącza kanalizacyjne.

Gmina pobierając od mieszkańców wpłaty tytułem ich udziału w inwestycji na pokrycie kosztów budowy przyłączy, wykonywanych przez Gminę, łącznie z inwestycją budowy sieci kanalizacyjnej, nie działa jako podatnik VAT i podmiot prowadzący opodatkowaną podatkiem VAT działalność gospodarczą. Dlatego też wpłaty mieszkańców na rzecz gminy nie będą opodatkowane podatkiem VAT.

Gmina na podstawie umowy użyczenia przekaże powstałą sieć kanalizacyjną spółce. To spółka, a nie gmina będzie z wykorzystaniem sieci kanalizacyjnej świadczyć usługi odprowadzania ścieków, opodatkowane podatkiem VAT. Spółka posiada/będzie posiadała umowy z mieszkańcami i na rzecz mieszkańców świadczy/będzie świadczyła odpłatne usługi. Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej usługi do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Sama czynność nieodpłatnego użyczenia spółce sieci kanalizacyjnej nie podlega podatkowi od towarów i usług. Z tego też względu gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z infrastrukturą kanalizacyjną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

nieprawidłowe w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy,

prawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z użyczoną nieodpłatnie przez Gminę infrastrukturą kanalizacyjną.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszystkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o VAT i są wykonywane w działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W Gminie został utworzony Zakład Komunalny „...” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka, w zakresie swojej działalności świadczy usługi m.in. w zakresie zaopatrzenia (dostarczanie) w wodę i odprowadzania ścieków. Usługi są wykonywane za pośrednictwem gminnej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, ujęcie wody, oczyszczalnia ścieków). Gmina zamierza zrealizować dwie inwestycje „...” i „...”. Gmina otrzymała dofinansowanie w wysokości 95%, wkład własny Gminy wynosi 5%. Inwestycja będzie obejmowała budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami. Koszty budowy przyłączy będą pokrywać mieszkańcy. Przyłącza będą budowane w ramach inwestycji przez wybranego przez Gminę wykonawcę/wykonawców. Budowa przyłączy jest obowiązkiem mieszkańców. Mieszkańcy na podstawie zawartych umów dokonają zapłaty na rzecz Gminy kwot ich udziału w Inwestycji, odpowiadających wartości wykonywanych przyłączy. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją Inwestycji będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez wykonawcę/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług. Infrastruktura, będąca przedmiotem Inwestycji zostanie przekazana nieodpłatnie umową użyczenia Spółce „...”, z wyłączeniem przyłączy. Przyłącza będą stanowić własność mieszkańców i nie będą przekazane Spółce. Znana będzie wartość przyłączy kanalizacyjnych i infrastruktury kanalizacyjnej. Użyczenie spółce infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Użyczenie nie będzie obejmowało przyłączy, które będą własnością mieszkańców i nie będą stanowiły części gminnej sieci kanalizacyjnej.

W kontekście ww. okoliczności należy stwierdzić, że wpłaty mieszkańców będą pozostawały w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług realizowanym na rzecz tychże mieszkańców. Wpłaty wnoszone przez mieszkańców nie będą pozostawały „w oderwaniu” od czynności, które będą wykonywane przez Państwa – będzie bowiem zachodził związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Państwa do wykonania usługi w zakresie wykonania przyłączy. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy dokonaniem przez mieszkańca wpłaty, a Państwa zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz konkretnego mieszkańca, bowiem płatność będzie następowała w zamian za to świadczenie, tj. wykonanie przyłącza. Ponadto, stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowy na budowę przyłączy, będą Państwo wchodzili w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty dokonywane przez mieszkańców na poczet wykonania przez Państwa przedmiotowej usługi będą stanowić wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po Państwa stronie powstanie obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym, dokonywane przez mieszkańców wpłaty z tytułu wkładu własnego w kosztach inwestycji odpowiadającego wartości wykonywanych przyłączy będą dotyczyły usługi w zakresie wybudowania tych przyłączy na rzecz mieszkańców, co wskazuje, że ww. świadczenia będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z użyczoną nieodpłatnie przez Gminę infrastrukturą kanalizacyjną, wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powyższe uregulowania podkreślić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ infrastruktura kanalizacyjna nie będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak bowiem wskazali Państwo w opisie sprawy - użyczenie spółce infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z wydatkami inwestycyjnymi związanymi z użyczoną nieodpłatnie przez Gminę infrastrukturą kanalizacyjną. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z użyczoną nieodpłatnie przez Gminę infrastrukturą kanalizacyjną, ponieważ infrastruktura ta nie będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00