Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.275.2024.2.AK

Prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.)

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. do zadań własnych Gminy należy między innymi edukacja publiczna.

Zadanie to realizowane jest przez jednostki organizacyjne Gminy działające w formach przewidzianych w ustawie o finansach publicznych, tj. w formie jednostek budżetowych - szkoły, przedszkola, zespoły szkół.

Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Zarząd Województwa (…) jako Instytucję Zarządzającą Funduszem (…) złożyła projekt o dofinansowanie unijne, pn. „…” (dalej Projekt).

Przedmiotem wnioskowanego Projektu jest utworzenie dwóch nowoczesnych pracowni - odnawialnych źródeł energii oraz sztucznej inteligencji w Zespole Szkół Ogólnokształcących w (…). Dzięki przeprowadzeniu prac remontowo-budowlanych, instalacyjnych i elektrycznych oraz zapewnieniu wyposażenia i dostosowania infrastruktury do kształcenia włączającego uczniów.

Projekt obejmie uczniów kształcących się w kierunkach: technik elektryk, technik maszyn, technik logistyk, technik chłodnictwa i klimatyzacji.

Realizacja Projektu przyczyni się do wykorzystania potencjału i wzmocnienia oferty edukacyjnej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w (…), gdyż stanowi odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby i problemy placówki - w szkole brakuje nowoczesnego wyposażenia i innowacyjnych materiałów umożliwiających kształcenie zawodowe w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej. W efekcie czego, powstanie wysokiej jakości infrastruktura do prowadzenia zajęć praktycznych z zakresu odnawialnych źródeł energii oraz z szeroko pojętej sztucznej inteligencji, co odpowiada aktualnym trendom edukacyjnym oraz oczekiwaniom samych uczniów.

Nowe pracownie będą także odpowiadały na wyzwania transformacji cyfrowej, inteligentnych specjalizacji oraz zielonej gospodarki. Dodatkowo, w ramach projektu zostaną doposażone gabinety specjalistyczne (psychologiczny i pedagogiczny), co przyczyni się do zapewnienia wsparcia psychologicznego młodzieży w godnych warunkach. Dzięki jego realizacji nastąpi także wzmocnienie współpracy pomiędzy podmiotem z sektora edukacji, a prywatnym przedsiębiorstwem oraz zostanie ułatwiony dostęp do usług edukacyjnych dla osób niepełnosprawnych.

Zadania w projekcie (zakres rzeczowy).

1) Roboty budowlane w Zespole Szkół Ogólnokształcących (ZSO) w (…)

Zakres planowanych robót:

- roboty rozbiórkowo-budowlane,

- roboty instalacyjne,

- roboty elektryczne.

Na potrzeby przygotowania dwóch nowych pracowni (odnawialnych źródeł energii i sztucznej inteligencji) zostaną przebudowane istniejące sale lekcyjne na parterze ZSO, które są obecnie wykorzystywane do nauki przedmiotów ogólnokształcących. Ze względu na zmianę sposobu korzystania sale wymagają przeprowadzenia gruntownych robót aby dostosować je do wymagań higieniczno-sanitarnych dla pomieszczeń do nauki zawodu. Zaplanowano rozbiórkę ściany działowej, demontaż drzwi wejściowych do sali, demontaż stolarki okiennej, budowę nowej ściany działowej, montaż drzwi w nowym miejscu, montaż rolet zewnętrznych, wykonanie gładzi gipsowej na ścianach i sufitach oraz malowanie ścian i sufitu, wymianę wykładziny podłogowej, wymiana stolarki okiennej istniejącej, na okna spełniające wymogi dotyczące przenikalności ciepła, wymiana zewnętrznych i wewnętrznych parapetów.

Istniejąca instalacja elektryczna jest niedostosowana do obsługi planowanego doposażenia pracowni w nowoczesne urządzenia odnawialnych źródeł energii i sztucznej inteligencji. Wykonany będzie nowy obwód dla pomieszczeń z głównej tablicy rozdzielczej, wymienione będzie oświetlenie, wykonane będą gniazda wtykowe jedno i trójfazowe, wymienione będą aparaty gniazd wtykowych oraz wykonana będzie instalacja teletechniczna. Niezbędny jest montaż instalacji wentylacji mechanicznej z rekuperacją, co zapewni dostęp do świeżego powietrza w pracowni sztucznej inteligencji, gdzie będą użytkowane m.in. drukarki 3D emitujące charakterystyczny zapach podczas pracy.

2) Wyposażenie dwóch pracowni (odnawialnych źródeł energii i sztucznej inteligencji) w Zespole Szkół Ogólnokształcących (ZSO) w (…)

Planowane zakupy: meble do pracowni, laptopy i tablety dla uczniów, komputery dla nauczycieli, monitory interaktywne do pracowni, Drukarki 3D, drony, roboty edukacyjne, zestawy do wirtualnej rzeczywistości, zestawy dydaktyczne, zestawy pneumatyki, hydrauliki (robotyka i elektryka).

Zakupiony sprzęt pozwoli na urealnienie i pokazanie rzeczywistych warunków pracy na stanowisku.

Niezbędnym działaniem każdej placówki edukacyjnej jest stałe aktualizowanie posiadanego wyposażenia, celem przekazania wiedzy i umiejętności praktycznych na podstawie nowoczesnych narzędzi i materiałów.

3) Wyposażenie gabinetów specjalistów (g. pedagogów i g. psychologa) w Zespole Szkół Ogólnokształcących (ZSO) w (…)

W ramach zadania planuje się zakupić: drzwi techniczne akustyczne, komputery dla nauczycieli, meble oraz inne elementy wyposażenia gabinetów, w tym akcesoria sensoryczne. Gabinety specjalistów wymagają kolorów spokojnych, stonowanych. Planowane są odcienie beżu, także w wyposażeniu mebli. Ze względu na nadwrażliwość uczniów na bodźce (np. dźwięki, zapachy, światło, dotyk) drzwi gabinetów wymagają wyciszenia. W gabinetach specjalistów będą wyznaczone miejsca do pracy oraz miejsca do rozmowy oraz szafy do przechowywania. Planowane jest również wyposażenie gabinetów specjalistów w tzw. akcesoria sensoryczne pozwalające na dostarczenie uczniowi dodatkowych wrażeń zmysłowych poprzez tak zwane „dostymulowanie się”.

Zaplanowano również zakup komputerów dla nauczycieli w celu przygotowania się do zajęć z uczniami o specjalnych potrzebach.

Planowane wydatki są racjonalne i optymalne, służą wyłącznie wsparciu docelowemu i ostatecznemu uczniów w ZSO w (…).

Ceny zostały oszacowane na podstawie cen rynkowych w formie rozeznania rynku wśród potencjalnych wykonawców i dostawców.

Planowany termin realizacji Projektu - 2024r.

Struktura dofinansowania przedstawia się następująco:

Wartość całkowita brutto projektu: (…) zł.

Koszty kwalifikowalne: (…) zł (obejmują podatek VAT).

Dofinansowanie (..): (…) zł.

Wkład własny Gminy: (…) zł.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu Gmina (…) będzie wskazana jako nabywca.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu, a także efekty zrealizowanego projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do realizacji zadań własnych gminy tj. zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujących m.in. sprawy dotyczące edukacji publicznej. Posłużą nieodpłatnemu wsparciu docelowemu i ostatecznemu uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących w (…).

Pytanie

Czy Gmina w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisanego w poprzednim punkcie wniosku, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Właścicielem infrastruktury, która powstanie w Projekcie będzie Gmina (…).

Realizując Projekt Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz wykonuje zadania własne wynikające z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj. zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w sprawach edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na fakt, że pracownie zawodowe nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a zakupione do realizacji projektu towary i usługi będą służyły działalności statutowej, nieodpłatnej (edukacyjnej), będącej poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie kryteria uprawniające do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu, a także efekty zrealizowanego projektu, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, należy stwierdzić, że nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…”.

Należy zatem uznać Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00