Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.53.2024.2.MW
Obowiązki podatkowe z tytułu utylizacji odpadu; możliwość przemieszczenia wyrobów akcyzowch między własnymi zakładami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania alkoholu etylowego stanowiącego odpad oraz możliwości przemieszczenia alkoholu etylowego pomiędzy zakładami Spółki, wpłynął 11 marca 2024 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 czerwca 2024 r. (wpływ 20 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
A. Wstęp
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) ma siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i (…). Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego, działającą jako zużywający podmiot gospodarczy.
Spółka nie prowadzi produkcji (…) ani gotowej żywności. Spółka tworzy technologię do wykorzystania przez (…), na zasadzie licencji.
Na potrzeby realizacji prac badawczych oraz prowadzenia doświadczalnych szarż procesowych na linii pilotażowej pozyskiwania (…) Spółka produkuje przy użyciu własnych linii produkcyjnych i własnych pracowników, (…).
Opracowywana przez Spółkę technologia pozwala na uzyskiwanie (…). Wytworzona przez Spółkę technologia może być wykorzystana przez (…), a uzyskany surowiec (…) może być wykorzystany przez producentów żywności jako składnik spożywczy, skutkując rozszerzeniem oferty produktowej.
Na potrzeby realizacji prac badawczych oraz prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej, Spółka nabywała w (…) r. alkohol etylowy czysty (etanol). Nabycie nastąpiło na cele związane ze zwolnieniem o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia o zwolnieniu z podatku akcyzowego. Produkt ten nabywany był od podmiotu prowadzącego skład podatkowy na terytorium Polski. Był on objęty zabezpieczeniem akcyzowym. Inne warunki dotyczące stosowania zwolnienia zostały spełnione. Transport nastąpił ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego i był udokumentowany dokumentem dostawy.
W związku z zamiarem podjęcia powyższych czynności Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. W dniu (…) r. Dyrektor Krajowej Informacji podatkowej wydał interpretację indywidualną (…), w której stwierdził, że: „Jak zatem z powyższego wynika, Wnioskodawca będzie wypełniał wszystkie warunki wskazane w § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego zużywanego przez Wnioskodawcę do badań naukowych i prób produkcyjnych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu”. Oznacza to, że w przeszłości potwierdzono już prawo Spółki do zastosowania zwolnienia. Należy również zwrócić uwagę na to, że w stanie faktycznym interpretacji zawarto następującą informację: „Produkt końcowy prac badawczych i rozwojowych nie będzie zawierał alkoholu. Natomiast odpad w postaci odcieku, przeznaczony do utylizacji przez podmiot zewnętrzny, będzie zawierał alkohol etylowy w stężeniu 60-70%. Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności w zakresie produkcji, magazynowania lub przetwarzania alkoholu etylowego”. Oznacza to, że Spółka sygnalizowała zamiar zutylizowania alkoholu etylowego. Kwestia ta nie spotkała się z żadną negatywną reakcją Organu wydającego interpretację.
B. Utylizacja
Produktem finalnym działań był wysuszony i zmielony (…), który nie zawiera alkoholu etylowego. W procesie tym otrzymywany był odpad produkcyjny w postaci odcieku zawierający alkohol etylowy w stężeniu 60-70%, który powinien być utylizowany przez firmę zajmującą się utylizacją odpadów chemicznych. Czynności z wykorzystaniem alkoholu etylowego miały miejsce (…) r.
Spółka zamierza dokonać utylizacji odpadu produkcyjnego. Proces utylizacji wyrobów akcyzowych zostanie przeprowadzony w siedzibie firmy zajmującej się utylizacją a więc odpad zostanie tam przewieziony z miejsca obecnego składowania. Utylizacja zostanie dokonana poprzez termiczne unieszkodliwienie odpadu w procesie (...). Podmiot, który zajmie się utylizacją jest wpisany do rejestru podmiotów mających prawo utylizować wyroby akcyzowe.
C. Pozostały alkohol etylowy
Należy zarazem zaznaczyć, że Spółka nie wykorzystała w całości nabytego, z zastosowaniem zwolnienia, alkoholu etylowego. Część z przedmiotowego alkoholu jest nadal składowana w miejscu, w którym wcześniej były dokonywane wyżej wymienione procesy. Niewykorzystanie tegoż alkoholu etylowego ma związek następującymi okolicznościami:
W celu realizacji prac badawczo-rozwojowych wynajęto halę pilotażową obejmującą zarówno powierzchnię roboczą, jak i zaplecze maszynowe. Z uwagi na planowane przetwarzanie większych ilości (…), zdecydowano się na wykorzystanie większych objętości etanolu 96% (v/v), szacowanych na około 1 metr sześcienny na jedną szarżę i z tego tytułu kupiono w (…) r. etanol z zastosowaniem zwolnienia. Konieczność przetwarzania większych ilości (…) w etanolu wymagała zastosowania specjalistycznych urządzeń separacyjnych - koniecznych na końcowym etapie pozyskiwania (…). W (…) roku, po dokładnym rozeznaniu rynku, podjęto decyzję o zakupie wirówki dekantacyjnej od dostawcy z (…). Niestety, z powodu problemów ze strony producenta, transakcja nie doszła do skutku. W związku z tym, w (…) r. do celów testowych sprowadzono z (…) inną wirówkę przeznaczoną do przetwarzania produktów (…). Przeprowadzone na tym sprzęcie próby produkcyjne, wykorzystujące świeży i poprocesowy alkohol, niestety zakończyły się wynikiem niezadowalającym. W związku z tym podjęto decyzję o wyborze innego typu dekantera (wirówki dekantacyjnej). W (…) roku zakupiono urządzenie z rynku wtórnego. W związku z brakiem pełnej zgodności z normami (…), dokonano rekomendowanych zmian, w tym zamontowania dodatkowego elementu do odbioru produktu na istniejącym urządzeniu. Kolejnym etapem było przesłanie dekantera po modyfikacjach w celu uzyskania certyfikatu (…). Niestety, z przyczyn niezależnych od Spółki, projekt ten nie został zrealizowany.
Obecnie, ze względu na przeniesienie praw własności nad dekanterem oraz linią pilotażową której był częścią, urządzenie nie znajduje się w dyspozycji Spółki.
Jednocześnie umowa najmu hali pilotażowej wygasła z dniem (…) roku, dlatego nie jest możliwe dalsze wykorzystanie etanolu bez akcyzy. Stąd też istnieje potrzeba przetransportowania towaru w inne miejsce.
Spółka prowadzi również czynności badawczo-rozwojowe w zakresie analogicznym do opisanego wyżej, w hali znajdującej się w (…). Do czynności używa jednak alkoholu z zapłaconą akcyzą. Jej intencją byłoby jednak zużyć alkohol nabyty z zastosowaniem zwolnienia do czynności badawczo-rozwojowych właśnie w (…).
Alkohol etylowy zostałby przetransportowany z miejsca w jakim obecnie się znajduje do wynajętego przez Spółkę lokalu, który znajduje się w budynku obok hali w (…), gdzie obecnie prowadzone są prace badawczo-rozwojowe. Gdyby ilość jednorazowo transportowanego alkoholu etylowego tego wymagała, dokonano by w związku z transportem stosownego zgłoszenia SENT.
Wynajmowany lokal przeznaczony do tymczasowego składowania alkoholu etylowego znajdowałby się w budynku umieszczonym w tym samym kompleksie co hala, w której dokonywane byłby prace badawczo-rozwojowe. Odległość między tymi budynkami wynosi około (…). Obiekty podlegają ciągłemu nadzorowaniu poprzez system monitoringu sprawowany przez firmę ochroniarską. W miejscu, w którym ma być magazynowany alkohol etylowy znajduje się system do gaszenia pożarów ze środkiem gaśniczym HFC 227ea - wykorzystywany do tłumienia każdego rodzaju pożarów.
W ramach prac prowadzonych z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych Spółka przewidziała następujące zabezpieczenia obiektu:
1. wjazd na teren, w którym znajduje [się] wynajmowane przez Spółkę miejsce poboru i magazynowania etanolu jest stale monitorowany;
2. dostęp do pomieszczenia magazynowego mają tylko upoważnione osoby wymienione w stosownym wykazie. Dodatkowo, dostęp do miejsca magazynowania zawsze będzie odbywało się w obecności zarządcy budynku - pracownika wynajmującego;
3. drzwi do hali poboru i magazynowania wyrobów alkoholowych będą zamykane na klucz z prowadzoną ewidencją pobrań kluczy. Klucz każdorazowo będzie pobierany przez pracownika wynajmującego, który będzie otwierał i zamykał pomieszczenie poboru i magazynowania wyrobu akcyzowego;
4. na terenie pomieszczenia zużycia i magazynowania wyznaczono miejsce na magazynowanie wyrobu akcyzowego;
5. zużycie etanolu prowadzone będzie tylko i wyłącznie w obecności osób wskazanych w wykazie;
6. wejście do budynku, w którym planowane jest miejsce poboru i magazynowania wyrobu akcyzowego podlegać będzie ciągłemu monitorowaniu. Pracownicy Spółki nie będą posiadali klucza do pomieszczenia poboru i magazynowania wyrobu akcyzowego.
Zarówno miejsce składowania jak i zużycia alkoholu etylowego zostaną zgłoszone do urzędowego sprawdzenia.
Każdorazowo wydanie z magazynu i przeznaczenie alkoholu etylowego do zużycia byłoby poprzedzone poinformowaniem o tym właściwego organu. Także przesyłanie alkoholu etylowego z miejsca, w którym się obecnie znajduje do miejsca planowanego jako przyszły magazyn wiązałoby się z poinformowaniem właściwego organu o dokonaniu wysyłki.
Nowe miejsce prowadzenia działalności związanej z wyrobami akcyzowymi zostanie uwzględnione w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego.
Podsumowując tę część opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że zamierzeniem Spółki w stosunku do alkoholu etylowego nabytego z zastosowaniem zwolnienia byłoby jego przemieszczenie do innego zakładu Spółki w celu jego użycia zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do skorzystania z preferencji.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo ponadto:
Spółka zamierza wykorzystywać w swojej działalności alkohol etylowy czysty zaklasyfikowany pod pozycją CN 2207 10 00, spełniający definicję napoju alkoholowego, zawartą w art. 92 ustawy o podatku akcyzowym.
Proces produkcji (…) składa się z dwóch zasadniczych etapów:
- Ekstrakcji w roztworze solanki
- Izolacji z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych (m.in. etanolu)
-
1. Etap ekstrakcji roztworem solanki polega na wypłukiwaniu z materiału źródłowego (…). Ekstrakt surowy zawierający (…) jest wstępnie klaryfikowany przy użyciu wirówki ciągłej a następnie koncentrowany w systemie filtracji stycznej. Czynności związane z ekstrakcją, klaryfikacją i koncentracją (…) realizowane były w pomieszczeniu ekstrakcyjnym.
Produktem końcowym powstałym w etapie ekstrakcji wodnej był (…). Część powstałego produkt ze strefy ekstrakcyjnej za pomocą przewodu elastycznego była transportowana do Zbiornika (...) znajdującego się w pomieszczaniu izolacji. Część (…), która ze względów technologicznych nie mogła zostać przetransportowana bezpośrednio przewodem do (...) była gromadzona w pojemniku i dolewana do (...). Po przetransportowaniu całości (…) do zbiornika (...) przewód podłączeniowy demontowano, a wszystkie króćce szczelnie zamykano.
2. Etap izolacji z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych polega na precypitacji (…) z koncentratu oraz usuwaniu niepożądanych związków antyżywieniowych (fenoli) znajdujących się w (…).
Proces technologiczny (…), w którym wykorzystywano alkohol etylowy przedstawia się następująco:
Do zbiornika (...), w którym znajdował się wysokoskoncentrowany roztwór (…) dozowany był alkohol etylowy o stężeniu 90-96% v/v. W wyniku zwiększania stężenia etanolu w medium procesowym (…) zaczyna „wypadać” z roztworu. Dzięki zastosowaniu kroków separacji (…) z roztworu otrzymywano dwa strumienie procesowe:
- (…) - w postaci mokrego osadu, które następnie przepłukiwano innym rozpuszczalnikiem organicznym (octan etylu) i w dalszym etapie suszono i mielono do końcowego produktu
- odciek - 60-70% roztwór etanolu ze związkami antyżywieniowymi (głównie związki fenolowe), który stanowił odpad do utylizacji.
Produktem finalnym był wysuszony i zmielony (…), który nie zawierał alkoholu etylowego.
Otrzymany w tym procesie odpad produkcyjny w postaci odcieku zawiera alkohol etylowy w stężeniu 60-70%, który powinien być utylizowany przez firmę zajmującą się utylizacją odpadów chemicznych. Na chwilę obecną Spółka zawarła umowy na utylizację przedmiotowego odpadu z firmą Y, która również może zutylizować alkohol etylowy (niezużyty). Odciek etanolowy będzie zaklasyfikowany pod kodem odpadu: 16 05 06 - chemikalia laboratoryjne i analityczne (np. odczynniki chemiczne) zawierające substancje niebezpieczne, w tym mieszaniny chemikaliów laboratoryjnych i analitycznych. Utylizacja odpadów zostanie potwierdzona właściwą dokumentacją.
Należy zauważyć, że bez wykorzystywania przez Wnioskującego alkoholu etylowego w opisanych badaniach i próbach produkcyjnych nie jest możliwe przeprowadzenie procesu (…).
Szczegółowy opis procesu, w którym był wykorzystywany alkohol etylowy
Czynności procesowe w ramach realizacji procesu izolacji z wykorzystaniem etanolu:
1. Z magazynu etanolu czysty alkohol etylowy rektyfikowany ok. 96% CN 2207 10 00 w ilości ok. 1000L transportowano do schładzalnika w celu doprowadzenia temperatury alkoholu do 6°C±2°C.
2. Do zbiornika (...) podłączano przewód łączący zbiornik z systemem filtracji stycznej.
3. Z systemu filtracji stycznej transportowano koncentrat (...) do zbiornika (...).
4. Po przetransportowaniu koncentratu (...) do zbiornika (...) demontowano przewód łączący (...) z systemem filtracji stycznej.
5. Do zbiornika (...) za pomocą wiadra dodawano część koncentratu (...), która ze względów na ograniczenia technologiczne nie mógł zostać przetransportowany do zbiornika (...) za pomocą przewodu elastycznego.
6. W razie potrzeby dokonywano korekty pH koncentratu (...).
7. Po umieszczaniu całości koncentratu (...) do dalszego procesowania wszystkie króćce wlotowe zamykano i rozpoczynano proces chłodzenia koncentratu do temperatury 6°C±2°C.
8. Po ustaleniu zadanej temperatury etanolu oraz koncentratu (...) ze schładzalnika z etanolem do zbiornika (...) z koncentratem (...) dozowano etanol (Ilość dozowanego etanolu kontrolowano na podstawie wskazań przepływomierza na umieszczonego na linii schładzalnik - (...)). Finalne stężenie etanolu w (...) w zależności od wymagań jakościowych produktu finalnego (…) wynosiło 60-70%.
9. Po osiągnięciu wymaganego stężenia etanolu w (...) całość mieszano przez ok. 30min w temperaturze 6°C±2°C.
10. Po zakończonym procesie inkubacji mieszaninę dozowano wirówkę dekantacyjną. Na wirówce dekantacyjnej dokonywano rozdziału mokrego osadu (…) od odcieku etanolu.
11. Odpadowy odciek etanolowy zbierano do pojemnika IBC. Po zakończonym zbieraniu odcieku zbiornik ważono a następnie umieszczano w magazynie etanolu w strefie odpadów.
12. Osad (…) zbierano do pojemnika (beczka) i następnie ważono. Całość osadu (…) zebranego w trakcie separacji faz transportowano do (…).
13. Do zbiornika (…) dozowano rozpuszczalnik organiczny z pojemnika IBC.
14. Po dodaniu do zbiornika (...) rozpuszczalnika prowadzono proces mieszania rozpuszczalnika oraz osadu (…).
15. Po procesie intensywnego mieszania całość inkubowano a następnie po zakończonym procesie inkubacji mieszaninę dozowano na wirówkę dekantacyjną. Na wirówce dekantacyjnej następował rozdział mokrego osadu (…) od rozpuszczalnika.
16. Odpadowy rozpuszczalnikowy zbierano do pojemnika IBC. Po zakończonym zbieraniu odcieku zbiornik ważono a następnie umieszczano w strefie odpadów.
17. Osad (…) zbierano do pojemnika (beczka) i ważono.
18. Osad (…) po etapie płukania rozpuszczalnikiem poddawany był suszeniu
19. Po osiągnięciu parametrów wilgotności suchy osad (…) mielono oraz przesiewano do osiągnięcia pożądanych wartości cech granulometrycznych i organoleptycznych.
20. Po osiągnięciu ww. parametrów próbny (…) konfekcjonowano.
Charakterystyka odcieku etanolowego:
Próbka | Moc alkoholu | DM [%] | Zawartość (…) [%sm] | Zawartość (…) [%fm] |
A1 | 65,8 | 0,35 | 0,33 | 0,67 |
A2 | 64,6 | 0,48 | 0,21 | 0,79 |
A3 | 59,6 | 0,46 | 0,26 | 0,74 |
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1. Czy opisana w stanie faktycznym utylizacja alkoholu etylowego stanowiącego odpad powstały w wyniku realizacji prac badawczych lub prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2, 3 oraz 4 ustawy o podatku akcyzowym?
2. Czy opisany powyżej przewóz wyrobów akcyzowych pomiędzy zakładami Spółki jest dopuszczalny oraz nie doprowadzi do utraty zwolnienia lub niewypełnienia wymogów przewidzianych przepisami dotyczącymi podatku akcyzowego?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Stanowisko w sprawie
Ad. 1
W opinii Spółki utylizacja alkoholu etylowego stanowiącego odpad powstały w wyniku realizacji prac badawczych lub prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej, nie będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2, 3 oraz 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Ad 2
Opisany powyżej przewóz wyrobów akcyzowych pomiędzy zakładami Spółki jest dopuszczalny i nie doprowadzi do utraty zwolnienia.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1
Jak stanowi art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Zgodnie z art. 93 ust. 1 ust. 1 tejże ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.
Na wstępie należy zaznaczyć, że zużyty alkohol był przedmiotem zwolnienia. Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia o zwolnienia z podatku akcyzowego i podlegał on zwolnieniu.
Przepis ten stanowił, że zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:
1) jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
2) do badań naukowych.
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
Możliwość zastosowania zwolnienia, w przypadku Spółki potwierdziła interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2018 r. 0111-KDIB3-3.4013.245.2018.2.MAZ.
W interpretacji tej wskazano, że: „Jak zatem z powyższego wynika, Wnioskodawca będzie wypełniał wszystkie warunki wskazane w § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, uprawniające do zastosowania zwolnienia od akcyzy dla alkoholu etylowego zużywanego przez Wnioskodawcę do badań naukowych i prób produkcyjnych w procesach, w których produkt końcowy nie zawiera alkoholu”. Oznacza to, że przeszłości potwierdzono już prawo Spółki do zastosowania zwolnienia. Należy również zwrócić uwagę na to, że stanie faktycznym interpretacji zawarto następującą informację: „Produkt końcowy prac badawczych i rozwojowych nie będzie zawierał alkoholu. Natomiast odpad w postaci odcieku, przeznaczony do utylizacji przez podmiot zewnętrzny, będzie zawierał alkohol etylowy w stężeniu 60-70%. Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności w zakresie produkcji, magazynowania lub przetwarzania alkoholu etylowego”. Fakt, że alkohol będący odpadem będzie przedmiotem utylizacji był kilkakrotnie powtarzany w opisie stanu faktycznego. Tymczasem Organ wydający interpretację, prezentując swoje stanowisko, w żadnym miejscu nie odniósł się negatywnie do tego elementu stanu faktycznego. Przyjęta przez Spółkę procedura nie była więc w żaden sposób kwestionowana. Dlatego również teraz nie ma powodów aby kwestionować ostatni etap działań związanych nabytymi wyrobami alkoholowymi jakim jest utylizacja. Jest to logiczny koniec całej czynności. Mając na uwadze wcześniejsze rozstrzygnięcie Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku niniejszego zapytania Organ powinien mieć na uwadze zachowanie spójności w zakresie treści interpretacji indywidualnej i przyjąć, że Spółka, bez opodatkowania może dokonać czynności polegających na utylizacji odpadów w postaci alkoholu.
Należy także mieć na uwadze charakter jaki obecnie ma alkohol etylowy, którego dotyczy zapytanie. Stanowi on odpad powstały w trakcie prowadzenia badania w zakresie pozyskiwania (…) oraz prób produkcyjnych.
Przyznali Państwo, że w próbach wykorzystywano alkohol etylowy. Należy jednak zwrócić uwagę, że alkohol nie był nigdy celem Spółki. Spółka nie była zainteresowana produkcją wyrobów alkoholowych. Jej uwaga, jej cele były skierowane zupełnie gdzie indziej. Alkohol został zakupiony, aby zostać wykorzystany w celu zupełnie służebnym. W związku z tym po zakończeniu omawianych procesów stanowił on odpad, substancję, która nie jest potrzebna do dalszego działania, której uzyskanie, nigdy nie stanowiło głównego celu Spółki.
Wnioskodawca prowadzi działania badawczo-rozwojowe, opracowując technologię uzyskiwania (…). Celem Spółki jest (…).
Co istotne, zamiarem Spółki, od początku, było wykorzystanie alkoholu do określonych procesów, co do których było wiadomo, że doprowadzą do powstania odpadów. Aby uzyskać pewność co do prawidłowości swojej strategii Spółka złożyła wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Także w chwili obecnej Spółka dąży do przeprowadzenia wszystkie działania zgodnie z prawem. W tym celu kieruje do Organu niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Nie może ona jednak dłużej składować odpadów w dotychczasowym miejscu z uwagi na rozwiązanie umowy z wynajmującym.
Należy także podkreślić, że w trakcie procesów związanych z użyciem alkoholu etylowego obecny był pracownik organów celno-skarbowych. Każde działanie z użyciem alkoholu etylowego było więc kontrolowane pod kątem zgodności z prawem. Z okoliczności tej wynika więc, że alkohol, którego dotyczy zapytanie faktycznie stanowił odpad z procesów, z którymi rozporządzenie wiąże zwolnienie.
Analizując kwestię ewentualnego powstania obowiązku podatkowego należy rozważyć czynności wymienione w art. 8 ust. 2, 3 oraz 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie znajdzie zastosowania, gdyż nie można uznać, że utylizacja stanowi zużycie danego produktu. Użycie nie zostało zdefiniowane w ustawie. W takich przypadkach należy odwołać się do potocznego użycia danego słowa. W Słowniku PWN wskazano, że „użycie (...) «stosowanie czegoś»”. Należy zwrócić uwagę na strukturę użycia jaką implikuje definicja. Stosowanie czegoś oznacza, że określona rzecz jest wykorzystywana w określonym celu niejako wykraczającym poza tę rzeczy. Mamy tu więc do czynienia ze strukturą celowościową. Jest określony przedmiot i jest używany, ergo jest używany do czegoś. W rozpatrywanym przypadku taka struktura nie występuje.
W przypadku języka potocznego należy zwracać uwagę na to jak on jest faktycznie stosowany, aby ustalić znaczenia jego zwrotów. W potocznym stosowaniu, nie wykorzystuje się słowa „używać”, w kontekście utylizacji. Utylizacja stanowi „zniszczenie”, ergo „pozbawienie bytu danego przedmiotu”, które zarazem nie przynosi innego istotnego efektu, dla wykonującego czynność.
Nie można powiedzieć, że utylizacja jest niezgodna z przeznaczeniem. Spółka bowiem, jak wskazano, przeznaczyła alkohol na cele wskazane w rozporządzeniu o zwolnieniach z podatku akcyzowego i obecnie nie chce przeznaczać go do jakichkolwiek innych celów, a jedynie go zniszczyć.
Dzięki zniszczeniu alkohol nie będzie mógł być zastosowany do żadnych innych celów, w tym celów nieuprawniających do zwolnienia. Należy też oczywiście podkreślić, że alkohol nie jest już jako taki objęty zwolnieniem z związku z tym także art. 8 ust. 2 pkt 2, 3, 4 nie znajdą zastosowania. Dokonano użycia alkoholu, a więc zwolnienie spełniło swoją funkcję. Spółka zakończyła już procesy, które były wskazane w przepisie ustanawiającym zwolnienie.
Warto też odwołać się do wykładni systemowej. Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 12 sierpnia 2021 r. w sprawie kontroli celno-skarbowej niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. poz. 1636) zawiera normy dotyczące tego jakie czynności związane z podatkiem akcyzowym powinny być objęte kontrolą. Utylizacja alkoholu etylowego (CN 2207 i CN 2208), który już nie jest objęty zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, gdyż został przeznaczony do produkcji uprawniającej do zastosowania zwolnienia nie jest objęty.
Warto również wskazać, że z powyżej wskazanych powodów nie znajduje zastosowania art. 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Stanowi on bowiem, że przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Jednakże jak już wskazano wyżej, w chwili obecnej odpady, których dotyczy przedmiotowy wniosek nie podlegają już zwolnieniu. Zostały one już wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Skoro więc przepis dotyczy jedynie tylko wyrobów zwolnionych to w przypadku celowej utylizacji nie może on znaleźć zastosowania.
Ewentualne ubytki mogą powstać pomiędzy wyprowadzeniem wyrobu ze składu podatkowego a zakończeniem jego wykorzystywania dla celów przewidzianych w zwolnieniu. Ubytkiem nie może być więc strata tych wyrobów akcyzowych, które powstały już po zakończeniu procesów produkcyjnych, w ramach których podatnik jest uprawniony do używania alkoholu etylowego zwolnionego ze względu na przeznaczenie. W rozpatrywanym przypadku przeznaczenie zostało zrealizowane. Nie ma więc powodu, dla którego należałoby wyciągać wniosek, że przepisy dotyczące ubytków mają w tym przypadku zastosowanie.
Zgodnie na natomiast z art. 8 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Przepis ten posługuje się pojęciem „zużycie”. Jest to pojęcie, które ma inne znaczenie niż „zniszczenie” czy „utylizacja”. Pojęcie to jest bowiem pokrewne omawianemu wyżej terminowi „użycie”. Jak już wskazywano terminy te są nakierowane na określony cel, który jest celem innym niż sam przedmiot użycia lub zużycia. Tymczasem w przypadku utylizacji/zniszczenia nie ma takiego celu, niejako zewnętrznego wobec tego co będzie przedmiotem czynności. Spółka nie zmierza do uzyskania jakiejkolwiek dodatkowej korzyści poza tym, że alkohol przestanie istnieć.
W potocznym użyciu nie używa się terminu „zużyć” w sytuacjach kiedy jedynym celem jest zniszczenie czegoś.
Podsumowując należy uznać, że zutylizowanie odpadów nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Ad 2
Spółka stoi na stanowisku, że przewóz wyrobów akcyzowych w opisanym stanie faktycznym jest neutralny z perspektywy przepisów dotyczących podatku akcyzowego.
Art. 8 ustawy o podatku akcyzowym regulujący kwestie powstania obowiązku podatkowego w przypadku alkoholu etylowego nie odnosi się do kwestii transportu wyrobu akcyzowego akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie pomiędzy różnymi miejscami, w których działalność gospodarczą prowadzi dany podmiot zużywający.
Art. 8 ust. pkt 1 lit. b wskazuje, że opodatkowaniu podlega użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, jeżeli ich użycie nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia z akcyzy. W opisywanym zdarzeniu przyszłym warunki będą zachowane gdyż celem Spółki jest właśnie zużycie wyrobu do celów uprawniających do zwolnienia. Ponadto jak zostało podkreślone warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia były spełnione przy pierwotnym nabyciu wyrobów od innego podmiotu. Jasnego podkreślenia wymaga, że przedmiotowe warunki dotyczą właśnie pierwotnego nabycia, natomiast nie dotyczą one każdego kolejnego przemieszczenia jeżeli odbywa się ono pomiędzy miejscami prowadzenia działalności gospodarczej.
Ponadto należy przeanalizować art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym dotyczący dostarczenia wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia. W tym przypadku nie doszłoby do zdarzenia, które można by nazwać dostawą. Słownik PWN definiuje pojęcie dostarczyć w sposób dwojaki: „dostarczyć - dostarczać
1. «sprowadzić coś komuś dokądś»
2. «stać się źródłem czegoś»”.
Analizy wymaga pierwsze za zastosowanych znaczeń. Jego struktura wskazuje jasno, że słowa dostarczyć używa się wtedy jeden podmiot przekazuje coś drugiemu. Występują więc dwa ogniwa. W zacytowanej definicji wskazuje na to użycie słowa „komuś”, co wskazuje na drugiego uczestnika takiej czynności.
Także przyglądając się zupełnie potocznemu użyciu musimy zauważyć, że występuje ono wówczas kiedy obejmowana sytuacja dotyczy dwóch podmiotów.
Powyższe wskazuje jasno, że przepis ten nie znajduje zastosowania.
Warto również przytoczyć treść art. 46a ustawy o podatku akcyzowym. W pkt 1 tego przepisu wskazano, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:
a. ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
b. od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
c. ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
d. od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
e. od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
f. od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
g. od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego,
h. od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5a, do podmiotu pośredniczącego - w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2,
i. ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,
j. od podmiotu posiadającego alkohol etylowy stanowiący odpad do składu podatkowego - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 5,
k. z miejsca importu do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą.
Przepis został sformułowany w ten sposób, że enumeratywnie wymienia przypadku w których istnieje obowiązek stosowania e-DD w związku przemieszczeniem wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Przypadek, którego dotyczy pytanie nie został wymieniony.
Ponadto podmiot zużywający nie może zostać uznany za podmiot wysyłający zdefiniowany w art. 2 ust. pkt 31 ustawy o podatku akcyzowym (wyjątkiem jest kwestia importu, ale to zagadnienie nie jest rozważane).
Warto również zauważyć, że w ramach nabycia wyrobów zwolnionych od opodatkowania ze względu na przeznaczenie wszystkie warunki zastosowania zwolnienia zostaną spełnione w szczególności:
1. Wyroby zwolnione zostały nabyte w celu zużycia na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia i w tym celu mają zostać zużyte.
2. Dostarczenie wyrobów nastąpiło ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego (jeden z adresów prowadzenia działalności akcyzowej Spółki, wykazany w zgłoszeniu rejestracyjnym).
3. W trakcie zakupu wyroby są zostały objęte zabezpieczeniem akcyzowym przez podmiot prowadzący skład podatkowy do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający (Spółkę).
4. Wyroby zostały przemieszczone na podstawie dokumentu dostawy.
Należy podkreślić, że warunki dotyczące dokumentu dostawy (lub obecnie e-DD), a także stosowania zabezpieczenia akcyzowego dotyczą jedynie samej dostawy wyrobów zwolnionych ale już nie późniejszego ich przemieszczania przez podmiot zużywający.
Należy w szczególności zwrócić uwagę, że cel zwolnienia zostanie zrealizowany. Co więcej czynność polegająca na transporcie towarów zostanie dokonana właśnie po to aby cel ten zrealizować. Spółka od początku chciała wykorzystać całość alkoholu do prac badawczych lub szarż procesowych. Jedynie obiektywne problemy związane z maszynerią wykorzystywaną do tego celu sprawiły, że zamierzenia te nie zostały zrealizowane. Tak więc problem ten powstał bez winy Spółki. W związku z tym chce ona przetransportować wyroby aby mogły zostać wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przewóz wyrobów akcyzowych pomiędzy zakładami Spółki jest dopuszczalny z punktu widzenia zwolnienia ze względu na przeznaczenie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku ściśle względem zadanych we wniosku pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207 został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.
Jak stanowi art. 3 ustawy:
1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
W myśl art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a;
Jak wynika z art 2 ust. 1 pkt 20 lit. b ustawy:
Ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
- napojów alkoholowych,
- wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak wynika z art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W świetle art. 8 ust. 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Jak stanowi art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak wynika z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1891; dalej jako „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień”):
1. Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:
1) jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
2) do badań naukowych;
3) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.
2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1b ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Stosownie do art. 16 ust. 2 ustawy:
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;
2) adres zamieszkania lub siedziby;
3) adres miejsca prowadzenia działalności;
4) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;
5) określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;
6) wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy;
7) w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju - również dane jego oddziału na terytorium kraju, w tym nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, oraz adres jego siedziby;
8) w przypadku podmiotu zagranicznego reprezentowanego przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5 lub 5a - również dane podmiotu zagranicznego, o których mowa w pkt 1 i 2.
W świetle art. 16 ust. 4 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podmiot, który dokonał zgłoszenia, jest obowiązany zgłosić zmianę właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przy czym w takim przypadku przepisy ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio. W przypadku śmierci przedsiębiorcy i kontynuowania działalności po jego śmierci obowiązanym do zgłoszenia zmiany jest:
1) zarządca sukcesyjny, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy;
2) osoba, o której mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, dokonująca czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy, w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony z chwilą śmierci przedsiębiorcy.
Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Jak wynika z art. 32 ust. 5 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony).
W myśl art. 32 ust. 6 ustawy:
Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
Stosownie do art. 138f ustawy:
1. Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:
1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2) podmiot pośredniczący;
3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o e-DD.
Jak stanowi art. 46a pkt 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:
a) ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
b) od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
c) ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
d) od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
e) od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
f) od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
g) od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego,
h) od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5a, do podmiotu pośredniczącego - w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2,
i) ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,
j) od podmiotu posiadającego alkohol etylowy stanowiący odpad do składu podatkowego - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 5,
k) z miejsca importu do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego nr 1 dotyczą uznania czy utylizacja alkoholu etylowego stanowiącego odpad powstały w wyniku prac badawczych lub prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Jak wynika z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, na potrzeby realizacji prac badawczych oraz prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej pozyskiwania (…) w zakresie produkcji (…) nabyli Państwo alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 00, zwolniony od akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, z uwzględnieniem wszystkich pozostałych warunków do ich zastosowania.
Proces produkcji (…) składa się z dwóch etapów:
1) etapu ekstrakcji solanki, który polega na wypłukiwaniu z materiału źródłowego (…). Ekstrakt surowy zawierający (…) jest wstępnie klaryfikowany przy użyciu wirówki ciągłej a następnie koncentrowany w systemie filtracji stycznej. Czynności związane z ekstrakcją, klaryfikacją i koncentracją (…) realizowane były w pomieszczeniu ekstrakcyjnym.
Produktem końcowym powstałym w etapie ekstrakcji wodnej był (...). Część powstałego produkt ze strefy ekstrakcyjnej za pomocą przewodu elastycznego była transportowana do Zbiornika (...) znajdującego się w pomieszczaniu izolacji. Część (...), która ze względów technologicznych nie mogła zostać przetransportowana bezpośrednio przewodem do (...) była gromadzona w pojemniku i dolewana do (...). Po przetransportowaniu całości (...) do zbiornika (...) przewód podłączeniowy demontowano, a wszystkie króćce szczelnie zamykano.
2) etapu izolacji z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych polega na precypitacji (…) z koncentratu oraz usuwaniu niepożądanych związków antyżywieniowych (fenoli) znajdujących się w koncentracie (...).
Proces technologiczny (…), w którym wykorzystywano alkohol etylowy przedstawia się następująco:
Do zbiornika (...), w którym znajdował się wysokoskoncentrowany roztwór (...) dozowany był alkohol etylowy o stężeniu 90-96% v/v. W wyniku zwiększania stężenia etanolu w medium procesowym (…) zaczyna „wypadać” z roztworu. Dzięki zastosowaniu kroków separacji (…) otrzymywano dwa strumienie procesowe:
- (…) - w postaci mokrego osadu, które następnie przepłukiwano innym rozpuszczalnikiem organicznym (octan etylu) i w dalszym etapie suszono i mielono do końcowego produktu
- odciek - 60-70% roztwór etanolu ze związkami antyżywieniowymi (głównie związki fenolowe), który stanowił odpad do utylizacji.
Produktem finalnym był wysuszony i zmielony (…), który nie zawierał alkoholu etylowego.
Wskazali Państwo również, że bez wykorzystania alkoholu etylowego nie jest możliwe przeprowadzenie procesu (…).
Z opisu sprawy wynika, że otrzymany w tym procesie odpad produkcyjny w postaci odcieku zawiera alkohol etylowy w stężeniu 60-70%, który powinien być utylizowany przez firmę zajmującą się utylizacją odpadów chemicznych. Odciek etanolowy będzie zaklasyfikowany pod kodem odpadu: 1605 06 - chemikalia laboratoryjne i analityczne (np. odczynniki chemiczne) zawierające substancje niebezpieczne, w tym mieszaniny chemikaliów laboratoryjnych i analitycznych. Przedmiotowy odpad zamierzają Państwo zutylizować. Utylizacja odpadu będzie miała miejsce w siedzibie firmy zajmującej się utylizacją (wpisanej do rejestru podmiotów mających prawo utylizować wyroby akcyzowe), do której odpad zostanie przewieziony i zutylizowany poprzez termiczne unieszkodliwienie odpadu. Utylizacja odpadów zostanie potwierdzona właściwą dokumentacją.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wskazane przez Państwa wątpliwości w ocenie Organu utylizacja odpadu produkcyjnego zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Wskazać bowiem należy, że alkohol etylowy, który został nabyty ze zwolnieniem, w momencie wykorzystania go do prac badawczych lub prowadzenia szarż procesowych na linii pilotażowej został zużyty do celów objętych zwolnieniem na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 lub pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Oznacza to, że w wyniku jego zużycia zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie utracił on swój byt akcyzowy i dalsze wykorzystywanie produktu ubocznego zawierającego alkohol etylowy, powstałego w wyniku procesu produkcji (…) co do zasady nie będzie podlegało opodatkowaniu akcyzą.
Zatem utylizacja odpadu zawierającego alkohol etylowy - produktu ubocznego powstałego w wyniku produkcji (…) - nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 8 ust. 2, 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Przedstawione przez Państwa we wniosku wątpliwości dotyczą również możliwości przewozu wyrobów akcyzowych pomiędzy Państwa zakładami bez utraty zwolnienia z akcyzy lub niewypełnienia wymogów przewidzianych przepisami dotyczącymi podatku akcyzowego.
Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że część alkoholu etylowego, który nabyli Państwo z zastosowaniem zwolnienia nie została przez Państwa zużyta i nadal jest składowana w miejscu, w którym dokonywali Państwo prac badawczych oraz szarż procesowych na linii pilotażowej. Ze względu na brak możliwości dalszego prowadzenia działalności w obecnym miejscu (m.in. z uwagi na wygaśnięcie umowy najmu hali pilotażowej) chcą Państwo przemieścić nabyty i niewykorzystany alkohol etylowy do innego zakładu, w którym są dokonywane czynności badawczo-rozwojowe analogiczne do tych wykonywanych w dotychczasowym miejscu.
Wskazali Państwo również, że zarówno miejsce składowania jak i zużycia alkoholu etylowego zostaną zgłoszone do urzędowego sprawdzenia, a wydanie z magazynu i przeznaczenie alkoholu etylowego do zużycia byłoby każdorazowo poprzedzone poinformowaniem o tym właściwego organu. Także przesyłanie alkoholu etylowego z miejsca, w którym się obecnie znajduje do miejsca planowanego jako przyszły magazyn wiązałoby się z poinformowaniem właściwego organu o dokonaniu wysyłki.
Ponadto wskazali Państwo, że nowe miejsce prowadzenia działalności związanej z wyrobami akcyzowymi zostanie uwzględnione w aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego.
Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz obowiązujące przepisy Organ w pierwszej kolejności zaznacza, że co do zasady w momencie odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający, na ten podmiot przechodzi odpowiedzialność za te wyroby, o ile były spełnione wszystkie warunki zwolnienia na etapie dostawy do tego podmiotu, co jak wynika z opisu sprawy ma miejsce.
Przepisy ustawy jak i przepisy rozporządzeń regulujących zwolnienia i dodatkowe warunki ich stosowania, w okolicznościach niniejszej sprawy nie odnoszą się do możliwości przemieszczenia nabytych w zwolnieniu wyrobów akcyzowych pomiędzy zakładami podmiotu zużywającego. Przepisy te co do zasady wymagają zużycia zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia, prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 138f ustawy, a miejsce gdzie wyroby będą zużywane zostanie uwzględnione w aktualizacji rejestracji w CRPA.
W ocenie Organu zatem opisane przez Państwa we wniosku przemieszczenie alkoholu etylowego nabytego z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy odbywa się w istocie w ramach wewnętrznej struktury Państwa przedsiębiorstwa.
Oznacza to, że przewóz tych wyrobów akcyzowych jest dopuszczalny i nie doprowadzi do utraty przez Państwa zwolnienia lub niewypełnienia wymogów przewidzianych przepisami w zakresie podatku akcyzowego.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ zastrzega, że wydana interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań). Pozostałe kwestie nieobjęte tymi pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. Niniejsza interpretacja nie odnosi się zatem do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym względem nabytego alkoholu etylowego. Kwestia ta jest bowiem elementem opisu zdarzenia przyszłego z którym Organ jest związany.
Zaznaczyć należy, że powołana przez Państwa interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2018 r., znak 0111-KDIB3-3.4013.245.2018.2.MAZ nie rozstrzygała kwestii objętych powyższą interpretacją, tj. kwestii utylizacji produktu ubocznego procesu produkcji (…), o czym organ zastrzegł w końcowej części interpretacji, gdyż Państwa wątpliwości w tym zakresie nie były przedmiotem zadanego przez Państwa pytania.
Ponadto Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right