Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.339.2024.1.AJB

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 czerwca 2024 r. (według daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gminny Ośrodek Kultury w ... jest samorządową instytucją, której organizatorem jest Gmina. Obecnie GOK w ... realizuje swoje cele statutowe w rozumieniu Uchwały … Rady Gminy … z dnia 13 grudnia 2000 roku, w sprawie zatwierdzenia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury w .... Gminny Ośrodek Kultury w ... jest podatnikiem, u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000,00 zł podlega zwolnieniu z podatku VAT. (Art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku VAT)

Prowadzona działalność gospodarcza przez GOK to: sprzedaż biletów do Muzeum …, które mieści się w Wieży ..., wynajem sali konferencyjnej, sprzedaż pamiątek, prowadzenie warsztatów z masy solnej.

Gminny Ośrodek Kultury w ... złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez Zarząd Województwa … – Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa … na lata 2021-2027, w konkursie nr … - Działanie 7.9 Zrównoważony rozwój dziedzictwa kulturowego, Program Fundusze Europejskie dla … 2021-2027. Projekt został pozytywnie oceniony.

W dniu 27.03.2024 roku Gminny Ośrodek Kultury w ... podpisał umowę na realizację przedmiotowego projektu. Projekt pn. „...” obejmuje następujące działania:(...)

Sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę – Gminny Ośrodek Kultury w ... jest zwolniona od podatku VAT (art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o podatku VAT). Zgodnie z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2021-2027, w konkursie nr … - Działanie 7.9 Zrównoważony rozwój dziedzictwa kulturowego, Program Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług. Regionalny Program Operacyjny Województwa … na lata 2021-2027 jest wdrażany w latach 2021 – 2027. W ramach realizowanego projektu „...” faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Gminny Ośrodek Kultury w .... Po zakończeniu zadania inwestycja będzie stanowiła własność Gminnego Ośrodka Kultury w ... i nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Wykonana scena będzie wykorzystywana do organizacji imprez kulturalnych niebiletowanych, ogólnodostępnych. Wyremontowane toalety oraz pomieszczenia w piwnicy służyć będą uczestnikom organizowanych zajęć i wydarzeń kulturalnych nieodpłatnych. Turyści odwiedzający Wieżę … i Muzeum … będą również korzystać z wyremontowanych toalet, a także wykonanego dodatkowego sanitariatu przy Muzeum ... Cały dochód ze sprzedaży biletów do muzeum, a także sprzedaży pamiątek jest przeznaczany na realizację celów statutowych Gminnego Ośrodka Kultury w .... Otoczenie zabytkowej wieży, gdzie będzie prezentowany wideo mapping, a także aplikacja …jest terenem ogólnodostępnym, za korzystanie z niego nie będą pobierane opłaty. Wykonana animacja 3D i model 3d obiektu Wieży ... z grodziskiem będzie dostępny w internecie i będzie ogólnodostępny dla społeczeństwa. Celem inwestycji jest wyeksponowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego Wieży .... Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Gminny Ośrodek Kultury w ... złożył oświadczenie, w którym stwierdza, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowany objęty dofinansowaniem.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „...” w ogłoszonym przez Zarząd Województwa... – Instytucję Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... na lata 2021-2027, w konkursie nr Działanie 7.9 Zrównoważony rozwój dziedzictwa kulturowego, Program Fundusze Europejskie dla 1-2027, Gminny Ośrodek Kultury w ... ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Realizacja projektu „...” ma w bardzo małym zakresie związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jest to remont toalet w piwnicach Wieży ... i wykonanie dodatkowego sanitariatu w obiekcie przy Muzeum… wykorzystywana będzie do organizowania imprez plenerowych niebiletowanych, ogólnie dostępnych dla społeczeństwa.

Podejmowane działania w realizowanym projekcie nie są działaniami, która mają generować przychody, zatem nie jest możliwe odzyskanie podatku od towaru i usług zakupionych w celu realizacji tej operacji. Mapping 3D a także rozszerzona rzeczywistość obiektu Wieży ... z grodziskiem w technologii 3D będą ogólnodostępne dla społeczeństwa. Gminny Ośrodek Kultury w ... nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. „...”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2021-2027. Koszty realizacji tego projektu są bardzo duże, poniesione zostaną w celu ochrony dziedzictwa kulturowego jakim jest obiekt Wieży ... a także kultywowania tradycji ....

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy o VAT:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Według art. 96 ust. 5 ustawy o VAT:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, (…).

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak wynika z art. 113 ust. 2 ustawy o VAT:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Przepis art. 113 ust. 4 ustawy o VAT stanowi:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie jeden z warunków uprawniających do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, gdyż nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego, w sytuacji opisanej we wniosku nie mają Państwo – jako podmiot zwolniony od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

W przypadku nieposiadania statusu zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT, okoliczność wykorzystywania mienia częściowo do czynności opodatkowanych nie powoduje powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków w ramach ww. projektu.

Tym samym oceniając całościowo Państwa stanowisko uznałem je za prawidłowe. Jakkolwiek wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny, ale dokonali Państwo tego w oparciu o częściowo odmienną argumentację.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana na podstawie wskazania we wniosku, że: „Gminny Ośrodek Kultury w ... jest podatnikiem, u którego wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000,00 zł podlega zwolnieniu z podatku VAT. (Art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku VAT)”.

Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, a w szczególności kwestii przekroczenia wartości sprzedaży w kwocie 200 000 zł, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawyOrdynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz.U. 2024 poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00