Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 maja 2024 r., sygn. IV SA/Wa 200/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Aleksandra Westra (spr.), Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Golat, asesor WSA Elżbieta Granatowska, Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Heman, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2024 r. sprawy ze skargi E. K. i J. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 30 października 2023 r. nr KOA/3368/Ro/23 w przedmiocie odmowy pozbawienia lasu charakteru ochronnego uchyla zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] kwietnia 2023 r., nr [...].
Uzasadnienie
E. K., J. K. reprezentowani przez adwokata, wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę, zaskarżając w całości decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 30 października 2023 r., znak KOA/3368/Ro/23 utrzymującą w mocy decyzję Starosty [...] z dnia [...] kwietnia 2023 r., nr [...] w przedmiocie odmowy pozbawienia lasu charakteru ochronnego.
Stan sprawy przedstawia się następująco:
Do Starostwa Powiatowego w [...] wpłynął wniosek skarżących w sprawie pozbawienia charakteru lasu ochronnego, lasu położonego na działce nr ew. [...] w obrębie [...], w granicach administracyjnych gminy [...].
We wniosku przedstawiono:
- stanowisko właściciela lasów w kwestii pozbawienia charakteru lasów ochronnych, lasów położonych w granicach ww. nieruchomości,
- określenie powierzchni i opis lasu,
- kopię mapy przeglądowej z zaznaczonymi granicami lasu,
- pismo przewodniczącego Rady Gminy [...] z dnia [...] września 2022 r. informujące o braku zastrzeżeń do wniosku dotyczącego pozbawienia charakteru ochronnego lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, położonych na działce o nr ew. [...] w obrębie [...], gmina [...].
Decyzją nr [...], z dnia [...] kwietnia 2023 roku, Starosta [...] odmówił pozbawienia statusu lasów ochronnych lasu położonego na dz. ew. nr [...] w obr. [...], gm. [...], o łącznej powierzchni 0,0767 ha. Organ I instancji ustalił m. in., że lasy występujące w granicach administracyjnych gminy [...], zostały zaliczone do lasów ochronnych na podstawie art. 11 ust. 1 i ust. 2 pkt 1, nieobowiązującej już ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych(Dz. U. 1982 Nr 11, poz. 79 ze zm.), jako grunty leśne znajdujące się w odległości do 10 km od granic administracyjnych miast liczących ponad 50 tys. mieszkańców lub, w których zatrudnionych jest w przemyśle ponad 5 tys. osób oraz jako grunty leśne znajdujące się w granicach administracyjnych miast. Przedmiotem postępowania są lasy znajdujące się w granicach administracyjnych Miasta [...]. W ewidencji rejestru gruntów (na podstawie pisemnej informacji z dnia 20.12.2022r.) figuruje użytek Ls na działce objętej wnioskiem i na ocenianej działce są lasy na powierzchni 0,0767 ha. Organ wskazał, że w dniu 1 stycznia 1992 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach, której art. 77 stanowi, że lasy zaliczone do lasów ochronnych na podstawie przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych (zgodnie z ustawą z dnia 26 marca 1982 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych Dz. U. 1982 Nr 11, poz. 79 ze zm.), obowiązujących do dnia 31.12.1991 r., stały się lasami ochronnymi w rozumieniu ustawy o lasach. Organ ustalił, że do dnia wydania decyzji nie ustała przyczyna uznania ww. lasów za lasy ochronne. Lasy w przedmiotowym postępowaniu, znajdujące się na terenie działki o nr ew. [...] w obrębie [...], zostały zaklasyfikowane, jako grunty leśne w ewidencji gruntów w 1979 r., co potwierdza informacja z ewidencji gruntów przesłana 20 grudnia 2022 r. Organ dokonując analizy użytków stwierdził, że na działkach sąsiednich znajdują się lasy; las rosnący na powyższej działce przylega bezpośrednio do innych użytków leśnych tworząc niewielki obszar leśny przy ul. [...] w [...], zaś obszar, na którym zlokalizowane są przedmiotowe lasy, przylega do granic [...] Obszaru Chronionego Krajobrazu, co w ocenie organu gwarantowałoby zachowanie statusu ochronności w pewnych aspektach. Starosta [...], stwierdził, że las znajdujący się pomiędzy budynkami pełni rolę ochronnego przed hałasem dla sąsiednich działek jak również działki właścicieli. Dla działki nr [...] obr. [...], na której zlokalizowane są lasy objęte niniejszym postępowaniem, obowiązujący jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na mocy Uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w [...] z dnia [...] października 2001 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta [...]. Organ wskazał, że na działce oznaczonej jako nr. ew. [...] wybudowano dom, a następnie nastąpił podział działki w 2007 r., na [...] działkę budowlaną i [...] działkę leśną, która oznaczona jest symbolem [...] Organ I instancji, analizując przepisy planu wskazał, że działka nr [...] stanowiąca całość o powierzchni powyżej 1500 m2 została zabudowana zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w części odpowiadającej zapisom planu, natomiast pozostała część działki powinna zostać, jako część biologicznie czynna. Organ ocenił również, że niezgodnie z mpzp podzielono działkę na dwie mniejsze o powierzchni około 0,757 m2, po czym właściciele złożyli wniosek o pozbawienie charakteru lasu ochronnego w celu budowy domu.