Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.211.2024.3.MG

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby inwestycji.

Interpretacja indywidualna– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby inwestycji pn. „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 20 maja 2024 r. (data wpływu 20 maja 2024 r.), 21 maja 2024 r. (data wpływu 21 maja 2024 r.) oraz 3 czerwca 2024 r. (data wpływu 3 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina A jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto od 01.01.2017r. Gmina A rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016r. poz. 1454). Gmina odprowadza do urzędu skarbowego podatek VAT od przychodów, głównie związanych z najmem i dzierżawą. Dokonując transakcji zakupowych Gmina rozróżnia 4 przypadki: zakup towarów i usług wykorzystywanych do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania lub niepodlegającej opodatkowaniu - brak możliwości odliczenia podatku VAT, zakup towarów i usług wykorzystywanych łącznie do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i opodatkowanej - odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. wskaźnika proporcji, zakup towarów i usług wykorzystywanych łącznie do sprzedaży zwolnionej z opodatkowania i opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu - odliczenie części kwoty podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu tzw. wskaźnika proporcji oraz pre-współczynnika, zakup towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej - odliczenie pełnej kwoty podatku VAT naliczonego. Wnioskodawca wyjaśnia, iż do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Gmina podpisała umowę z Samorządem Województwa B na dofinansowanie realizacji inwestycji pod nazwą „ ...” dofinansowaną w części ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych, pozostałe koszty zostaną pokryte z budżetu gminy. Do rozliczenia ww. zadania wymagane jest złożenie jako załącznik interpretacji przepisów prawa podatkowego. Realizatorem ww. zadania jest Gmina. Budynek, w którym będzie realizowane ww. zadanie jest własnością gminy. ... Centrum ...korzysta z niego na podstawie umowy użyczenia. Gmina wynajmuje pomieszczenia w Centrum są to: - Pomieszczenie, w którym mieści się C (gmina wynajmuje to pomieszczenie na podstawie umowy dzierżawy) – rozliczenie na podstawie miesięcznych faktur - sala konferencyjna sporadycznie wynajmowana na szkolenia (2 wynajęcia w roku) - rozliczenie na podstawie faktur po zakończonym szkoleniu. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych innych niż wynajem ww. pomieszczeń, nie będzie również generowała żadnych innych przychodów. Przebudowany budynek nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT będzie użytkowany bezpłatnie przez wszystkich mieszkańców gminy. Gmina A złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, a tym samym wydatek będzie wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie. W ramach zadania prowadzone są prace mające na celu przebudowę istniejącego budynku ... Centrum ... w A, zakupiony zostanie sprzęt nagłaśniający oraz alarm. Zakres prac obejmuje m.in.: - elewację oraz wymiana obróbek blacharskich, - ocieplenie piwnic i części podziemnej, - przebudowa podjazdu dla niepełnosprawnych, - dostosowanie sali do gry w tenisa stołowego, - przebudowa pomieszczenia i dostosowanie do pełnienia funkcji pokoju muzycznego, - schody wewnętrzne: wymiana balustrad oraz montaż rolet. Celem operacji będzie rozwój infrastruktury społeczno-kulturalnej, co zapewni odpowiednie warunki do organizacji wydarzeń artystycznych, kulturalnych czy integracyjnych i zachęci społeczność wiejską do uczestnictwa w nich. Realizacja inwestycji doprowadzi do poprawy warunków życia mieszkańców oraz będzie służyć zaspokojeniu potrzeb m. in. w zakresie rekreacji, wypoczynku, komunikacji, edukacji. Po przebudowaniu obiekt będzie ogólnodostępny. Faktury za nabyte towary i usługi (roboty budowlane) będą wystawiane na Gminę. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT, posiada nr NIP. W złożonym wniosku o dofinansowanie wykazano, iż podatek VAT stanowi koszty kwalifikowane Projektu. We wniosku o dofinansowanie z kosztów kwalifikowanych operacji procentowo wyłączono koszty dotyczące części budynku przeznaczonego na działalność inną niż funkcje kulturalne (wynajęte pomieszczenie dla C). Otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone na pokrycie 63,63% kosztów kwalifikowanych projektu. Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na inny cel niż realizowany Projekt. Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na inny cel. W przypadku niezrealizowania zadania Gmina nie otrzyma środków. Rozliczenie zadania następuje bowiem dopiero po jego zakończeniu. Gmina będzie zobowiązana do rozliczenia się z otrzymanych środków finansowych z instytucją finansującą nie w trakcie, a dopiero po zakończeniu projektu. Gmina początkowo pokryje koszty inwestycji z własnych środków na podstawie otrzymanych faktur od wykonawcy, a następnie wystąpi do instytucji finansującej z wnioskiem o ich refundację.

W uzupełnieniu wniosku z 21 maja 2024 r., na pytania Organu o treści:

1.Czy ... Centrum ...w A posiada odrębną od Państwa Gminy osobowość prawną?

2.Czy ... Centrum ...w A jest odrębnym od Państwa Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług?

3.Czy ... Centrum ...w A jest jednostką organizacyjną Państwa Gminy? Jeśli tak, to należy wskazać czy ww. Centrum jest jednostką budżetową lub zakładem budżetowym.

4.Kto – Gmina czy ... Centrum ...w A – jest stroną umowy dzierżawy pomieszczenia, w którym mieści się C oraz umów najmu sali konferencyjnej?

5.Czy inwestycja pn. „...” będzie dotyczyła:

a)całego budynku?

b)także pomieszczenia, w którym mieści się C?

c)części wspólnych (korytarze, klatki schodowe, toalety) wykorzystywanych zarówno przez ... Centrum ...w A jak i przez C?

6.Czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizacji ww. inwestycji odrębnie do części budynku dzierżawionej na rzecz C i do sali konferencyjnej i odrębnie do części budynku wykorzystywanej nieodpłatnie przez mieszkańców Państwa Gminy?

7.Czy sala konferencyjna jest wykorzystywana wyłącznie dla potrzeb najmu czy także nieodpłatnie przez mieszkańców Państwa Gminy?

8.Czy opłaty pobierane przez Państwa Gminę za wynajem sali konferencyjnej będą stanowiły wyłącznie zwrot kosztów zużytych mediów w czasie korzystania przez podmioty trzecie z ww. sali?

9.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 jest przecząca, to proszę wskazać w jaki sposób, przy uwzględnieniu jakich kryteriów będzie kalkulowana opłata za wynajem sali konferencyjnej?

10.Czy po realizacji ww. inwestycji zmieni się sposób wykorzystania budynku będącego przedmiotem tej inwestycji?

11.Jeśli odpowiedź na pytania oznaczone nr 10 jest twierdząca, to należy wskazać w jaki sposób, po realizacji inwestycji, będzie wykorzystywany ww. budynek?

12.Czy dzierżawa pomieszczenia dla C oraz najem sali konferencyjnej stanowią dla Państwa Gminy czynności:

a)opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnione od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

A.W sytuacji, gdy w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2 wskażą Państwo, że ... Centrum ...w A jest odrębnym od Państwa Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, to należy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania:

13.Do jakich czynności będą służyły Państwa Gminie efekty ww. inwestycji pn. „...”, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

14.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa Gminę:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

15.W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku ww. inwestycji będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej przez Państwa Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

16.Ile wynosi prewspółczynnik, ustalony dla urzędu obsługującego Państwa Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

17.W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

18.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

19.W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane – w ramach działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

20.Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy?

21.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

B.W sytuacji, gdy w odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 3 wskażą Państwo, że ... Centrum ...w A jest jednostką organizacyjną Państwa Gminy, to należy wskazać:

22.Czy Państwa Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania w jakiej części efekty realizowanego zadania będą służyły działalności Gminy (dzierżawa, najem), a w jakiej działalności jednostki organizacyjnej Państwa Gminy?

23.Do jakich czynności będą służyły Państwa Gminie wraz z ww. jednostką organizacyjną Państwa Gminy efekty ww. inwestycji pn. „...”, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

24.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz z ww. jednostką organizacyjną Państwa Gminy:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

25.W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku ww. inwestycji będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

26.Ile wynosi prewspółczynnik, ustalony dla ww. Centrum, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

27.W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

28.Ile wynosi prewspółczynnik, ustalony dla urzędu obsługującego Państwa Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?

29.W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

30.Czy efekty powstałe w wyniku realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa Gminę wraz z ww. jednostką organizacyjną Państwa Gminy do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?

31.W sytuacji, gdy efekty realizacji ww. projektu będą wykorzystywane – w ramach działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych i zwolnionych, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?

32.Ile wynosi proporcja ustalona dla ww. Centrum zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy?

33.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

34.Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy?

35.W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 0%?,

wskazali Państwo:

Ad. 1.

... Centrum ... w A posiada odrębną osobowość prawną.

Ad. 2.

... Centrum ... w A nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ad. 3.

... Centrum ... w A nie jest jednostką organizacyjną Gminy, jest Instytucją Kultury.

Ad. 4.

Stroną umowy dzierżawy pomieszczeń jest Gmina A.

Ad. 5.

a)Tak, roboty będą dotyczyły elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych.

b)Nie.

c)Tak (podjazd dla niepełnosprawnych).

Ad. 6.

Realizowana inwestycja nie obejmuje bezpośrednio pomieszczenia C. Remontowana będzie elewacja, wymieniane będą obróbki blacharskie, rynny, ocieplenie piwnic oraz przebudowywany będzie podjazd dla niepełnosprawnych. Istnieje możliwość wyodrębnienia z całości poniesionych wydatków na remont, tych które dotyczą pośrednio pomieszczenia C (elewacja rynny obróbki blacharskie, ocieplenie piwnic i części podziemnej oraz podjazdu). Wydatki ponoszone w ramach realizacji inwestycji (sala konferencyjna i pozostała część budynku) będą dotyczyć tylko nieodpłatnego korzystania, ponieważ od momentu rozpoczęcia inwestycji sala konferencyjna nie będzie wynajmowana odpłatnie.

Ad. 7.

Od chwili rozpoczęcia zadania Sala konferencyjna jest i nadal będzie wykorzystywana wyłącznie przez mieszkańców nieodpłatnie.

Ad. 8.

W chwili obecnej sala konferencyjna nie będzie wynajmowana odpłatnie.

Ad. 9.

Nie dotyczy.

Ad. 10.

Po realizacji inwestycji nie zmieni się sposób wykorzystania budynku.

Ad. 11.

Nie dotyczy.

Ad. 12.

Dzierżawa pomieszczeń C stanowi czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, natomiast sala konferencyjna od momentu realizacji inwestycji nie będzie wynajmowana odpłatnie.

Ad. 13.

Inwestycja będzie służyć do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 14.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

Ad. 15.

Będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków.

Ad. 16.

Prewspółczynnik wynosi 7%.

Ad. 17.

Nie dotyczy.

Ad. 18.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku.

Ad. 19.

Nie dotyczy.

Ad. 20.

Proporcja wynosi 93%.

Ad. 21.

Nie dotyczy.

Ad. B.

Nie dotyczy.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 3 czerwca 2024 r. wskazali Państwo:

Już na etapie planowania inwestycji oraz we wniosku o dofinansowanie zostało określona procentowo jaka część budynku będzie dotyczyć remontu do celów działalności gospodarczej (5,87%), jest to stosunek powierzchni zajmowanej przez C do powierzchni całego budynku. Gmina będzie pokrywać tą część ze środków własnych.

Pytanie

Czy Gmina A ma możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do inwestycji pn. „...”, na której realizację pozyskano środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 3 czerwca 2024 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma możliwość odliczenia VAT-u w 100% tylko do części przypadającej na wydatki poniesione do celów działalności gospodarczej, tj. do 5,87% (wysokość wydatków poniesiona na remont do celów działalności gospodarczej). Pomieszczenie C nie jest objęte dofinansowaniem, Gmina poniesie wydatki na ten cel ze środków własnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

W myśl § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o urzędzie obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego - rozumie się przez to urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / DUJST

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

DUJST - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie – rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

a)dokonywanych przez podatników:

odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,

odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

eksportu towarów,

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Ww. przepis wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina podpisała umowę na dofinansowanie realizacji inwestycji pod nazwą „ ...” w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych, pozostałe koszty zostaną pokryte z budżetu gminy. W złożonym wniosku o dofinansowanie wykazano, iż podatek VAT stanowi koszty kwalifikowane Projektu. We wniosku o dofinansowanie z kosztów kwalifikowanych operacji procentowo wyłączono koszty dotyczące części budynku przeznaczonego na działalność inną niż funkcje kulturalne (wynajęte pomieszczenie dla C). Budynek, w którym będzie realizowane ww. zadanie jest własnością gminy. ... Centrum ...korzysta z niego na podstawie umowy użyczenia.

Gmina wynajmuje pomieszczenia w Centrum są to:

pomieszczenie, w którym mieści się C (gmina wynajmuje to pomieszczenie na podstawie umowy dzierżawy)

sala konferencyjna sporadycznie wynajmowana na szkolenia (2 wynajęcia w roku).

W ramach zadania prowadzone są prace mające na celu przebudowę istniejącego budynku ... Centrum ... w A, zakupiony zostanie sprzęt nagłaśniający oraz alarm. Zakres prac obejmuje m.in.: elewację oraz wymiana obróbek blacharskich, ocieplenie piwnic i części podziemnej, przebudowa podjazdu dla niepełnosprawnych, dostosowanie sali do gry w tenisa stołowego, przebudowa pomieszczenia i dostosowanie do pełnienia funkcji pokoju muzycznego, schody wewnętrzne: wymiana balustrad oraz montaż rolet. Inwestycja będzie dotyczyła całego budynku (roboty będą dotyczyły elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych) oraz części wspólnych wykorzystywanych zarówno przez ... Centrum ...w A jak i przez C (podjazd dla niepełnosprawnych). Realizowana inwestycja nie obejmuje bezpośrednio pomieszczenia C. Od chwili rozpoczęcia zadania Sala konferencyjna jest i nadal będzie wykorzystywana wyłącznie przez mieszkańców nieodpłatnie. Dzierżawa pomieszczeń C stanowi czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, natomiast sala konferencyjna od momentu realizacji inwestycji nie będzie wynajmowana odpłatnie. Faktury za nabyte towary i usługi (roboty budowlane) będą wystawiane na Gminę.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.

Jak wynika z treści wniosku, Inwestycja będzie służyć do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina wynajmuje pomieszczenie, w którym mieści się C (Gmina wynajmuje to pomieszczenie na podstawie umowy dzierżawy). Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych innych niż wynajem, nie będzie również generowała żadnych innych przychodów. Od chwili rozpoczęcia zadania Sala konferencyjna jest i nadal będzie wykorzystywana wyłącznie przez mieszkańców nieodpłatnie. W chwili obecnej sala konferencyjna nie będzie wynajmowana odpłatnie. Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków. Istnieje możliwość wyodrębnienia z całości poniesionych wydatków na remont, tych które dotyczą pośrednio pomieszczenia C (elewacja, rynny obróbki blacharskie, ocieplenie piwnic i części podziemnej oraz podjazdu). Wydatki ponoszone w ramach realizacji inwestycji (sala konferencyjna i pozostała część budynku) będą dotyczyć tylko nieodpłatnego korzystania, ponieważ od momentu rozpoczęcia inwestycji sala konferencyjna nie będzie wynajmowana odpłatnie.

Zatem, w odniesieniu do ponoszonych w ramach realizacji inwestycji wydatków dotyczących zakupu sprzętu nagłaśniającego, zakupu alarmu, dostosowania sali do gry w tenisa stołowego, przebudowy pomieszczenia i dostosowania do pełnienia funkcji pokoju muzycznego, schodów wewnętrznych - wymiany balustrad oraz montażu rolet, które - jak wynika z okoliczności sprawy - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz - jak Państwo wskazali – będzie istniała możliwość przyporządkowania tych wydatków do celów innych niż działalność gospodarcza (do czynności niepodlegających opodatkowaniu), Państwa Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących ww. wydatki. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostanie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ww. wydatki ponoszone w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Odnosząc się z kolei do wydatków na roboty dotyczące: elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych stwierdzić należy, że dokonany przez Państwa sposób wyodrębnienia podatku od towarów i usług polegającego na przypisaniu ponoszonych wydatków do celów prowadzonej działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT) w oparciu o metodę szacunkową, a taką jest podział kosztów w oparciu o kryterium powierzchni, nie będzie właściwy, gdyż w niniejszej sprawie będzie niemiarodajny i nieobiektywny.

Wskazali bowiem Państwo, że na etapie planowania inwestycji zostało określona procentowo jaka część budynku będzie dotyczyć remontu do celów działalności gospodarczej (5,87%), jest to stosunek powierzchni zajmowanej przez C do powierzchni całego budynku.

Wskazać należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną musi mieć charakter obiektywny i nie może wynikać z pragmatyczności lub określonej zamierzonej celowości.

Z przedstawionych okoliczności wynika więc, że Państwa Gmina nie będzie miała możliwości przypisania ponoszonych wydatków na roboty dotyczące: elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych wprost odrębnie do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem, skoro wydatki na roboty dotyczące: elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (do czynności niepodlegających opodatkowaniu), w sytuacji gdy nie będą Państwo w stanie ich powiązać z konkretnymi ww. kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Powołane bowiem przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz ww. rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W związku z powyższym, skoro – jak wynika z okoliczności sprawy – poniesione wydatki na roboty dotyczące: elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu) i nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków w całości do działalności gospodarczej, to będzie przysługiwało Państwu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ww. wydatki, przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, ustalonego – w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia – dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, bez względu na źródło finansowania ww. wydatków.

Przy czym, z opisu sprawy wynika, że ponoszone wydatki na roboty dotyczące: elewacji, wymiany obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, ocieplenia piwnic i części podziemnej oraz przebudowy podjazdu dla niepełnosprawnych nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania, wobec tego wyliczony na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów § 3 ust. 2 rozporządzenia, podatek naliczony przypisany do działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie podlegał odliczeniu w całości.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, będzie przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Zatem, oceniając całościowo Państwa stanowisko, uznałem je za nieprawidłowe

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00