Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.117.2024.2.ASZ

Zwolnienie od podatku świadczonych usług polegających na organizacji kursów dla lekarzy i lekarzy dentystów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku świadczonych usług polegających na organizacji kursów dla lekarzy i lekarzy dentystów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 maja 2024 r. (wpływ 23 maja 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą o wiodącym PKD 86 23.Z Praktyka lekarska dentystyczna. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest także między innymi PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD 86.21.Z Praktyka lekarska ogólna, PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz PKD 32.50.Z Produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne. Wnioskodawca posiada polską rezydencję podatkową, a osiągane przychody opodatkowuje wyłącznie w Polsce. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Obrót osiągany przez Wnioskodawcę korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów oraz nie świadczy usług określonych w ustępie 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 - dalej: u.p.t.u.), a więc Wnioskodawca nie dokonuje dostawy wymienionych w załączniku nr 12 towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz budynków, budowli lub ich części, terenów budowlanych i nowych środków transportu. Wnioskodawca nie dokonuje dostaw preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26) urządzeń elektrycznych (PKWU 27) oraz maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28). a także hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do pojazdów samochodowych i motocykli. Ponadto Wnioskodawca nie świadczy usług prawniczych, usług w zakresie doradztwa, usług jubilerskich, jak również usług ściągania długów, w tym usług factoringu. Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.

Na mocy Uchwały Nr 4697/2023 z dnia 6 grudnia 2023 roku (zwanej dalej „Uchwałą”) Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w potwierdziło spełnianie warunków do prowadzenia przez Wnioskodawcę kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy dentystów na obszarze Izby Lekarskiej oraz w zakresie obejmującym następujące kursy:

1. „Program (…)” w terminie od 25.01.2024 r. do 19.04.2024 r.

2. „Program (…)” w terminie od 19.02.2024 r do 24.04.2024 r.

3. „Program (…)” w terminie od 15.05.2024 r. do 14.06.2024 r.

1. „Program (…)” w terminie od 26.09.2024 r. do 31.12.2024 r

2. „Program (…)” w terminie od 09.10.2024 r. do 29.11.2024 r.

3. „Program (…)” w terminie od 21.10.2024 r. do 04.12.2024 r.

(zwane dalej łącznie „Programami”) na podstawie przedłożonego planu (programu) kształcenia, realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia, przez osoby stanowiące planowaną kadrę dydaktyczną, prowadzonego w posiadanej bazie do prowadzenia kształcenia oraz podlegającego po jego zrealizowaniu ocenie w ramach posiadanego wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia. Reasumując, na mocy Uchwały Wnioskodawca jako organizator kształcenia został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów prowadzonego przez Okręgową Radę Lekarską pod numerem xxx oraz otrzymał zaświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów oznaczone ww. numerem, w którym także wskazane zostały Programy wraz z terminami trwania kursów organizowanych w ich ramach.

Wszystkie Programy objęte Uchwałą są organizowane przez Wnioskodawcę pod marką X. należącą do działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Celem Programów jest przekazanie lekarzom dentystom podstaw wiedzy (poszerzenie ich wiedzy medycznej) z zakresu dziedziny dotyczącej danego Programu (tj. odpowiednio z zakresu xxx).

Program xxx jest prowadzony przez Wnioskodawcę, natomiast pozostałe Programy są prowadzone przez instruktorów/specjalistów z dziedzin będących tematem owych Programów.

 1. Program xxx obejmuje szkolenie teoretyczne (wykłady, prezentacje oraz warsztaty skanowania przy użyciu tomografu CBCT i skanera wewnątrzustnego), warsztaty xxx, pacjenci xxx (badania na pacjencie z zewnątrz (pacjenci xxx) po uzyskaniu jego pisemnej zgody na udział w Programie) i czynną asystę przy pacjentach xxx. Warsztaty xxx polegają na tym. że uczestnicy szkolenia sami się badają - jeden uczestnik występuje w roli pacjenta, a drugi uczestnik prowadzi badanie, później jest zamiana. Ostatni etap Programu umożliwia każdemu uczestnikowi szkolenia czynną asystę przy przyjmowaniu pacjentów xxx . Na wybór pacjentów do zabiegów wpływ ma instruktor prowadzący Program. Program jest realizowany w 3-6 osobowych grupach.

 2. Program xxx obejmuje szkolenie teoretyczne (wykłady, prezentacje), warsztaty xxx, xxx (transmisja zabiegów chirurgicznych na żywo) oraz samodzielne xxx. Warsztaty xxx polegają na tym. że uczestnicy Programu sami się badają - najpierw jeden uczestnik występuje w roli pacjenta, a drugi uczestnik prowadzi badanie, a następnie jest zamiana. Ostatni etap umożliwia każdemu uczestnikowi szkolenia xxx. Na wybór pacjentów do zabiegów wpływ ma instruktor prowadzący Program. Program jest realizowany w 4 osobowych grupach.

 3. Program xxx obejmuje szkolenie teoretyczne (wykład, prezentacje i warsztaty na xxx), warsztaty xxx, pacjenci xxx (badania na pacjencie z zewnątrz po uzyskaniu jego pisemnej zgody na udział w Programie) oraz czynną asystę przy zabiegach xxx. Warsztaty xxx polegają na tym. że uczestnicy Programu sami się badają - najpierw jeden uczestnik występuje w roli pacjenta, a drugi uczestnik prowadzi badanie, a następnie jest zamiana. Ostatni etap Programu umożliwia każdemu uczestnikowi szkolenia czynną asystę przy przyjmowaniu pacjentów xxx na różnych etapach leczenia. Na wybór pacjentów do zabiegów wpływ ma instruktor prowadzący Program. Program jest realizowany w 2-6 osobowych grupach.

Wszystkie powyższe Programy mają charakter teoretyczny obserwacyjny i praktyczny. Czynna asysta uczestnika szkolenia przy przyjmowaniu pacjentów i przeprowadzaniu zabiegów czy też xxx stanowiące - w zależności od tematyki Programu - ostatnie etapy Programów będą wykonywane przez konkretnego uczestnika szkolenia w obecności pozostałych uczestników należących do grupy uczestnika asystującego przy zabiegu czy też wprowadzającego xxx. W przypadku każdego Programu czwarty etap co do zasady polega na tym, że podczas zabiegu jedynie część czynności będzie wykonywana przez uczestnika samodzielnie pod nadzorem instruktora prowadzącego dany Program. Do takich czynności będzie należeć np. przygotowanie pacjenta i pola zabiegowego do zabiegu, trzymanie haków, operowanie światłem, szycie rany, formowanie xxx, bądź preparacja xxx czy wprowadzenie xxx. W trakcie wykonywania tych czynności przez uczestnika szkolenia, instruktor będzie czuwać nad ich prawidłowym wykonywaniem oraz w razie potrzeby będzie udzielać instrukcji umożliwiających uczestnikowi prawidłowe wykonanie danej czynności. Istnieje także możliwość, że dany zabieg zostanie w całości wykonany przez uczestnika szkolenia jednak wówczas zabieg również jest wykonywany pod nadzorem instruktora, a na sali obecni są inni uczestnicy szkolenia należący do grupy uczestnika wykonującego zabieg.

Oprócz Programów objętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, Wnioskodawca może także zorganizować dodatkowe programy nieobjęte Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów. Takie dodatkowe programy będą składały się z analogicznych etapów co xxx, Program xxx oraz Program xxx (opis programów będzie wciąż taki sam). Konieczność ich organizacji może być podyktowana większą liczbą chętnych uczestników niż miejsc w Programach. Dodatkowe programy odbywałyby się w innych terminach niż wskazane w Uchwale bądź też w przyszłym (tj. 2025) roku.

W odpowiedzi na wezwanie odpowiedział Pan na pytania Organu w następujący sposób:

Na pytanie: „Czy jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 900 ze zm.)?”

Odpowiedział Pan: „Nie, co zostało wskazane w treści wniosku.”

Na pytanie: „Czy jest Pan placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe?”

Odpowiedział Pan: „Nie.”

Na pytanie: „Czy jest Pan uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym?”

Odpowiedział Pan: „Nie, co zostało wskazane w treści wniosku.”

Na pytanie: „Czy opisane we wniosku usługi szkoleniowe stanowią usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk lub instytuty badawcze, w zakresie kształcenia, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361)? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla każdego rodzaju szkoleń, będących przedmiotem wniosku (odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”).”

Odpowiedział Pan: „Nie w przypadku programów objętych uchwałą i nie w przypadku programów nieobjętych uchwałą, co wynika z treści wniosku.”

Na pytanie: „Czy opisane we wniosku usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług? Prosimy informacji odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.”

Odpowiedział Pan: „Usługi świadczone w ramach programów objętych uchwałą stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone w ramach programów nieobjętych uchwałą - z uwagi na ich nieobjęcie uchwałą - są dodatkowymi usługami niemieszczącymi się w usługach kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.”

Na pytanie: „Czy, a jeśli tak to w jaki konkretnie sposób, uczestnicy poszczególnych szkoleń będą wykorzystywać zdobytą wiedzę i umiejętności w ramach wykonywanej pracy, wykonywanego zawodu? Czy jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.

Odpowiedział Pan: „Celem programów objętych uchwałą oraz programów nieobjętych uchwałą jest przekazanie podstaw wiedzy z zakresu xxx lekarzom dentystom, którzy nie mają doświadczenia w danej dziedzinie, mają niewielkie doświadczenie lub chcą usystematyzować dotychczasowy zasób nabytych wiadomości. Zdobyta wiedza i umiejętności umożliwią uczestnikom poszczególnych szkoleń w ramach wykonywanych przez nich zawodów samodzielne przyjmowanie pacjentów, przeprowadzanie zabiegów czy też xxx.”

Na pytanie: „Czy opisane we wniosku usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak, to prosimy wskazać konkretne przepisy (artykuł, paragraf) wraz z nazwą aktu prawnego, z których te formy i zasady wynikają. Podkreślić w tym miejscu należy, że nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia, czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy czy uprawnień, lecz o przepisy określające konkretne formy i zasady, na podstawie których przeprowadza Pan szkolenia (odrębne przepisy określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator kształcenia itp.). Prosimy informacji udzielić odrębnie programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.

Odpowiedział Pan: „Usługi świadczone w ramach programów objętych uchwałą stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Warunki, które Wnioskodawca musiał spełnić, aby zostać wpisanym do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów zostały wskazane w art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r., poz. 1516). Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej potwierdziło spełnienie przez Wnioskodawcę powyższych warunków na podstawie przedłożonego przez Wnioskodawcę planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia. Usługi świadczone w ramach programów nieobjętych uchwałą — z uwagi na ich nieobjęcie uchwałą — są dodatkowymi usługami i nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.”

Na pytanie: „Czy w zakresie opisanych usług działa Pan pod kontrolą państwa (instytucji państwowych)? Na czym polega ta kontrola? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.

Odpowiedział Pan: „W przypadku programów objętych uchwałą Okręgowa Rada Lekarska jest uprawniona do kontroli Wnioskodawcy w zakresie zgodności ze stanem faktycznym informacji dotyczących określonej formy szkolenia, spełnienia warunków dokonania wpisu do rejestru, prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kształcenia oraz zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia. W przypadku programów nieobjętych uchwałą Wnioskodawca nie podlega żadnej kontroli.”

Na pytanie: „Czy realizując opisane usługi działa Pan w oparciu o konkretne programy nauczania zaakceptowane przez właściwe instytucje państwowe? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.”

Odpowiedział Pan: „W przypadku programów objętych uchwałą Wnioskodawca był zobowiązany do przedłożenia planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia, który został zatwierdzony przez Okręgową Izbę Lekarską. Zgodnie z treścią ww. planu Programy są przeznaczone dla lekarzy stomatologów, weryfikacja wyników kształcenia nastąpi na podstawie testu końcowego, a potwierdzeniem uczestnictwa i ukończenia kształcenia będzie dyplom.”

W przypadku programów nieobjętych uchwałą, z uwagi na brak obowiązku w tym zakresie, Wnioskodawca nie przedstawiał żadnego programu nauczania.”

Na pytanie: „Czy ma Pan dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.”

Odpowiedział Pan: „W przypadku programów objętych uchwałą Wnioskodawca jest zobowiązany do działania zgodnie z ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz przedłożonym planem (programem) kształcenia.

W przypadku programów nieobjętych uchwałą Wnioskodawca ma dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania.”

Na pytanie: „Czy Pan działania wymagają akceptacji państwa (instytucji państwowych)? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.”

Odpowiedział Pan: „W przypadku programów objętych uchwałą konieczne było uzyskanie od Okręgowej Rady Lekarskiej uchwały oraz zaświadczenia o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów. W przypadku programów nieobjętych uchwałą, nie było konieczne uzyskanie żadnej akceptacji instytucji państwowych.”

Na pytanie: „Czy jest Pan podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie usług opisanych we wniosku? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla „programów objętych uchwałą” i odrębnie dla „programów nieobjętych uchwałą”.”

Odpowiedział Pan: „Nie w przypadku obu rodzajów programów, co zostało wskazane w treści wniosku.”

Na pytanie: „Czy świadczone przez Pana usługi są finansowane w całości ze środków publicznych? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla każdego szkolenia lub rodzaju szkoleń, będących przedmiotem wniosku.”

Odpowiedział Pan: „Nie w przypadku żadnego szkolenia ani rodzaju szkoleń, co zostało wskazane w treści wniosku.”

Na pytanie: „Czy świadczone przez Pana usługi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych? Prosimy informacji udzielić odrębnie dla każdego szkolenia lub rodzaju szkoleń, będących przedmiotem wniosku.”

Opowiedział Pan: „Nie w przypadku żadnego szkolenia ani rodzaju szkoleń, co zostało wskazane w treści wniosku.”

Na pytanie: „Jeśli świadczone przez Pana usługi są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, to czy posiada Pan dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania świadczonych usług są/będą środki publiczne?”

Odpowiedział Pan: Jak wyżej.”

Na pytanie: „Czy prowadził Pan wcześniej działalność gospodarczą i utracił Pan prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT lub zrezygnował Pan z tego zwolnienia? Jeżeli tak, to proszę wskazać dokładną datę kiedy miało to miejsce.”

Odpowiedział Pan: „Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 30-07-2009 roku oraz jest wspólnikiem spółki cywilnej. Wnioskodawca nigdy nie utracił prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT oraz nigdy nie zrezygnował z tego zwolnienia.”

Na pytanie: „Czy przewidywana przez Pana wartość sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością w roku 2024 nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł?”

Odpowiedział Pan: „Przewidywana wartość sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w roku podatkowym 2024, wliczając do niej wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług korzystających ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przekroczy kwotę 200.000 zł.”

Na pytanie: Czy w ramach prowadzonej przez Pana działalności będzie Pan wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności.”

Odpowiedział Pan: „Zgodnie z treścią wniosku, Wnioskodawca nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy usług określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Na pytanie: „Na podstawie jakiej, zawartej z Panem, umowy (jakiej formy zatrudnienia) instruktorzy będą brali udział w świadczonych przez Pana usługach?”

Odpowiedział Pan: „Na podstawie umowy zlecenie”.

Pytania

1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, polegające na organizacji opisanych w stanie faktycznym Programów objętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, a także prowadzeniu Programu xxx skorzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 - dalej: u.p.t.u.)?

2. Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji programów oraz prowadzeniu programu xxx, opisanych w stanie faktycznym, ale nieobjętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów skorzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 - dalej: u.p.t.u.)?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów polegające na organizacji opisanych w stanie faktycznym Programów objętych Uchwała oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, a także prowadzeniu Programu xxx, skorzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a u.p.t.u.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 uptu zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania

b) uczelnie jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 uptu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26:

a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub

b) świadczone przez podmioty które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c) finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nie ulega wątpliwości, ze Wnioskodawca nie jest jednostką objęta systemem oświaty, uczelnią jednostka naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym (art. 43 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u.). W związku z tym ze Wnioskodawca nie otrzymał akredytacji a organizowane przez niego Programy nie są finansowane ze środków publicznych (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit b-c u.p.t.u). możliwość zastosowania przez Wnioskodawcę zwolnienia z podatku VAT jest rozpatrywana jedynie na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a u.p.t.u. Stosownie do przepisu art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r. poz. 1516) zwolnienie z podatku VAT, o którym mowa powyżej odnosi się do ustawicznego rozwoju zawodowego prowadzonego przez podmioty wymienione w art. 19 ust 1 ww. ustawy oraz spełniające warunki prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego, o których mowa w art 19 ust 2 ww. ustawy.

I tak, w myśl art 19 ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

1. Ustawiczny rozwój zawodowy z wyłączeniem stażu podyplomowego mogą prowadzić

1) podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego,

2) inne podmioty raz wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia na podstawie odrębnych przepisów w tym uczelnie medyczne inne uczelnie prowadzące działalność dydaktyczna lub badawcza w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i instytuty badawcze,

3) inne podmioty raz wymienione w pkt 1 t 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów zwane dalej „organizatorami kształcenia”.

2. Warunkami prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego są:

 1) posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

a) cel (cele) kształcenia,

b) przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,

c) formę (formy) kształcenia,

d) wymagane kwalifikacje uczestników,

e) sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,

 f) sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia,

 2) zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia,

 3) zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego,

 4) posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny,

 5) zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

3. Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

4. Podmioty, o których mowa w ust. 1 niezwłocznie przekazują właściwej okręgowej radzie lekarskiej, w sposób ustalony przez tę radę, informacje o sposobie dopełnienia przez lekarza realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego.

5. W przypadku dopełnienia przez lekarza obowiązku realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego w formie innej niż przy udziale podmiotów, o których mowa w ust. 1. lekarz przekazuje okręgowej radzie lekarskiej informacje o zrealizowanym sposobie ustawicznego rozwoju zawodowego.

Uwzględniając treść powyższych przepisów wskazać należy, że prowadzenie kształcenia w ramach ustawicznego rozwoju zawodowego - a co za tym idzie określone w art. art 43 ust. 1 pkt 29 lit a u.p.t.u. świadczenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - musi zostać każdorazowo potwierdzone przez Okręgową Radę Lekarską. W tym celu właściwa dla danego podmiotu Okręgowa Rada Lekarska wydaje stosowną uchwałę oraz zaświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów. I tak, w stosunku do Wnioskodawcy Okręgowa Rada Lekarska została wydana Uchwała Nr xxx z dnia xxx oraz zaświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów oznaczone numerem xxx, co potwierdza, że Wnioskodawca spełnia wszystkie wynikające z przepisów warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a u.p.t.u. Mając to na względzie wskazać należy, ze w zakresie organizowania wszystkich Programów, o których mowa w stanie faktycznym oraz prowadzenia jednego z nich. Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a u.p.t.u.

Przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 17 sierpnia 2021 roku (0113-KDIPT1-1.4012.421.2021.2.AK) oraz w piśmie 7 dnia 24 maja 2023 roku (0111-KDIB3-2 4012 116.2023.1.ASZ).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji programów oraz prowadzeniu programu xxx, opisanych w stanie faktycznym, ale nieobjętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów skorzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 u.p.t.u.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 u.p.t.u. zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży me przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei art. 113 ust. 13 u.p.t.u. zawiera wyłączenia z możliwości stosowania powyższego zwolnienia z podatku VAT. Wśród owych wyłączeń jest dostawa towarów oraz świadczenie usług wymienionych w tym przepisie. I tak, w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 lit b u.p t.u. zwolnienia podmiotowego z podatku VAT nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowla zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Ponadto powyższego zwolnienia nie stosuje się także do podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Odnosząc się do kodów PKD działalności gospodarczej Wnioskodawcy wskazać należy, że Wnioskodawca nie świadczy bezpośrednio usług w zakresie doradztwa. Jednakże ze względu na brak w ustawie definicji legalnej doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. W związku z tym użyty w owej ustawie termin „usługi w zakresie doradztwa” trzeba rozumieć bardzo szeroko. Doradcą będzie zatem ten. kto udziela porady, wskazuje lub podpowiada sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo obejmuje udzielanie fachowych porad, opinii i wyjaśnień w danej dziedzinie. Zazwyczaj są one udzielane podczas indywidualnych konsultacji/spotkań, a nie w trakcie wieloosobowych szkoleń bądź też kursów.

W tym miejscu warto przytoczyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 czerwca 2013 roku (I FSK 1094/12). w którym to ów sąd uznał, że posiadanie określonej wiedzy pozwalającej na prowadzenie usług nie jest równoznaczne z przyjęciem, że osoba, która je świadczy, udziela porady, wskazuje sposób postępowania w sprawie.

Odnosząc powyższą wykładnię do przedstawionego stanu faktycznego, wskazać należy, że programy nieobjęte Uchwalą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów będą się składać z analogicznych etapów co Programy objęte Uchwałą Tym samym ostatnie etapy programów nieobjętych Uchwałą i zaświadczeniem, stanowiące czynną asystę uczestników szkolenia przy przyjmowaniu pacjentów oraz przeprowadzaniu zabiegów, a także xxx będą przeprowadzane w kilkuosobowych grupach uczestników. Instruktorzy będą czuwać nad prawidłowym wykonywaniem poszczególnych czynności bądź też całych zabiegów przez uczestników programów oraz udzielać im w tym zakresie wszelkich niezbędnych instrukcji. Tego typu instrukcje nie są fachowymi poradami ani opiniami lub wyjaśnieniami w danej dziedzinie. Co istotne w trakcie programów nie dojdzie do sytuacji, w których uczestnik kursu będzie prowadzić rozmowę jedynie z instruktorem, gdyż wszystkie etapy programów będą prowadzone w grupach liczących od 2 do 6 osób, w zależności od rodzaju programu. Z owym doradztwem mamy do czynienia między innymi w przypadku doradztwa zawodowego, które polega na tym. że doradca kierunkuje i wspiera daną osobę w dokonywaniu przez niego wyborów edukacyjno-zawodowych. W takim przypadku doradca poprzez swoją wiedzę niejako wpływa na działania drugiej osoby. Z zupełnie mną sytuacją mamy do czynienia podczas programów organizowanych przez Wnioskodawcę, bowiem w ich trakcie instruktorzy jedynie przekazują uczestnikom kursu swoją wiedzę i udzielają instrukcji podczas ich czwartego etapu Celem tych programów jest poszerzenie wiedzy ich uczestników, toteż programy są skierowane do określonej grupy uczestników.

Powyższe oznacza, że instruktorzy prowadzący Programy nie udzielają uczestnikom kursów indywidualnych konsultacji a zatem nie pojawia się tutaj element doradztwa. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, świadczonego przez niego usługi polegające na organizacji programów oraz prowadzeniu programu xxx, opisanych w stanie faktycznym, ale nieobjętych Uchwalą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów skorzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art 113 ust. 1 u.p.t u.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

 a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

 b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

 a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

 b. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

 c. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powołane przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady, stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej potwierdziło spełnianie przez Pana warunków do prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy dentystów na obszarze Izby Lekarskiej oraz w zakresie obejmującym następujące kursy:

1. „Program xxx” w terminie od 25.01.2024 r. do 19.04.2024 r.

2. „Program xxx” w terminie od 19.02.2024 r do 24.04.2024 r.

3. „Program xxx” w terminie od 15.05.2024 r. do 14.06.2024 r.

4. „Program xxx” w terminie od 26.09.2024 r. do 31.12.2024 r

5. „Program xxx” w terminie od 09.10.2024 r. do 29.11.2024 r.

6. „Program xxx” w terminie od 21.10.2024 r. do 04.12.2024 r.

na podstawie przedłożonego planu (programu) kształcenia, realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia, przez osoby stanowiące planowaną kadrę dydaktyczną, prowadzonego w posiadanej bazie do prowadzenia kształcenia oraz podlegającego po jego zrealizowaniu ocenie w ramach posiadanego wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia. Na mocy Uchwały - jako organizator kształcenia został Pan wpisany do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów prowadzonego przez Okręgową Radę Lekarską.

Przedmiotem Pana zainteresowania jest w pierwszej kolejności możliwość zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług świadczonych przez Pana usług polegających na organizacji opisanych w stanie faktycznym Programów objętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, a także prowadzeniu Programu xxx.

Z przedstawionego przez Pana opisu sprawy wynika, że nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Nie jest Pan placówką kształcenia ustawicznego w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Nie posiada Pani także statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanego przepisu.

W konsekwencji należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Jak wynika z opisu sprawy, świadczone przez Pana usługi w ramach programów objętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Celem programów objętych Uchwałą jest przekazanie podstaw wiedzy z zakresu xxx lekarzom dentystom, którzy nie mają doświadczenia w danej dziedzinie, mają niewielkie doświadczenie lub chcą usystematyzować dotychczasowy zasób nabytych wiadomości. Zdobyta wiedza i umiejętności umożliwią uczestnikom poszczególnych szkoleń w ramach wykonywanych przez nich zawodów samodzielne przyjmowanie pacjentów, przeprowadzanie zabiegów czy też xxx.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że wykonywane przez Pana usługi świadczone w ramach programów objętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, stanowią usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu zdobycie, uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Przechodząc zaś do pozostałych przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazać należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki, jakie musi spełnić organizator kształcenia.

Wskazał Pan we wniosku, że w przypadku programów objętych Uchwałą jest Pan zobowiązany do działania zgodnie z ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz przedłożonym planem (programem) kształcenia. Okręgowa Rada Lekarska jest uprawniona do kontroli Pana w zakresie zgodności ze stanem faktycznym informacji dotyczących określonej formy szkolenia, spełnienia warunków dokonania wpisu do rejestru, prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kształcenia oraz zapewnienie odpowiedniej jakości kształcenia. Był Pan zobowiązany do przedłożenia planu (programu) kształcenia realizowanego w określonych formach i trybie kształcenia, który został zatwierdzony przez Okręgową Izbę Lekarską. Zgodnie z treścią ww. planu Programy są przeznaczone dla lekarzy stomatologów, weryfikacja wyników kształcenia nastąpi na podstawie testu końcowego, a potwierdzeniem uczestnictwa i ukończenia kształcenia będzie dyplom.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2023 r. poz. 1516 ze zm.):

Lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.

W myśl art. 18 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy okręgowa rada lekarska potwierdza przez dokonanie wpisu w rejestrze, o którym mowa w art. 49 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich. Potwierdzenia dokonuje okręgowa rada lekarska na podstawie przedłożonej przez lekarza dokumentacji potwierdzającej odbycie określonych form doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 4.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Ustawiczny rozwój zawodowy, z wyłączeniem stażu podyplomowego, mogą prowadzić:

1. podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego;

2. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia na podstawie odrębnych przepisów, w tym uczelnie medyczne, inne uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną lub badawczą w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i instytuty badawcze;

3. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej „organizatorami kształcenia”.

Stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Warunkami prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego są:

 1. posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

a. cel (cele) kształcenia,

b. przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,

c. formę (formy) kształcenia,

d. wymagane kwalifikacje uczestników,

e. sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,

 f. sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia,

 2. zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;

 3. zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;

 4. posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;

 5. zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

W świetle art. 19 ust. 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

W myśl art. 19a ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Kształcenie w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221,641 i 803).

Zgodnie z art. 19b ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Podmioty zamierzające wykonywać działalność w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2, przedstawiają dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składają do właściwej okręgowej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy, zwanego dalej ,,rejestrem », zawierający dane,o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6.

Stosownie do art. 19c ust. 1 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty:

Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.

Szkolenia podyplomowe dla lekarzy i lekarzy dentystów nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz.U. z 2022 r. poz. 464).

Przepis § 1 ww. rozporządzenia Ministra Zdrowia stanowi, że

Doskonalenie zawodowe lekarza i lekarza dentysty jest realizowane przez:

1) udział w kursie medycznym krajowym lub zagranicznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji;

2) udział w kursie medycznym prowadzonym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego lub sieci internetowej z ograniczonym dostępem:

 a) krajowym, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej,

 b) zagranicznym, którego organizatorem jest uczelnia medyczna, lekarskie towarzystwo naukowe, międzynarodowa organizacja lekarska lub podmiot, którego działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów uzyskała akredytację właściwego organu w państwie, w którym działalność ta jest prowadzona;

3) udział w krajowym lub zagranicznym kongresie lub zjeździe, krajowej lub zagranicznej konferencji lub krajowym lub zagranicznym sympozjum naukowym;

4) odbycie praktyki klinicznej w krajowym lub zagranicznym ośrodku specjalistycznym;

5) udział w posiedzeniu oddziału stowarzyszenia działającego jako kolegium specjalistów albo towarzystwo naukowe w danej dziedzinie medycyny, zwane dalej „towarzystwem naukowym”, lub udział w posiedzeniu sekcji albo koła tego stowarzyszenia;

6) udział w szkoleniu wewnętrznym organizowanym przez podmiot leczniczy, w którym lekarz lub lekarz dentysta udziela świadczeń zdrowotnych, lub organizowanym przez grupę lekarzy lub lekarzy dentystów;

7) wykład lub doniesienie w formie ustnej lub plakatowej na kursie medycznym, kongresie, zjeździe, konferencji lub sympozjum naukowym krajowym lub zagranicznym;

8) udział w programie edukacyjnym udostępnianym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego, sieci internetowej lub innych mediów, które umożliwiają wiarygodne sprawdzenie uzyskanej przez uczestnika wiedzy lub umiejętności i potwierdzenie jego tożsamości:

 a) który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej,

 b) zagranicznym, którego organizatorem jest uczelnia medyczna, lekarskie towarzystwo naukowe, międzynarodowa organizacja lekarska lub podmiot, którego działalność w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów uzyskała akredytację właściwego organu w państwie, w którym działalność ta jest prowadzona;

9) uzyskanie w zakresie nauk medycznych stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora;

10) napisanie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w takiej książce lub medycznego edukacyjnego programu multimedialnego;

11)napisanie i opublikowanie książki o charakterze medycznym, rozdziału w takiej książce lub edukacyjnego programu multimedialnego o takim charakterze;

12) przetłumaczenie i opublikowanie fachowej książki medycznej, rozdziału w takiej książce lub medycznego edukacyjnego programu multimedialnego;

13)autorstwo lub współautorstwo artykułu opublikowanego w fachowym czasopiśmie medycznym wymienionym w aktualnym w dniu opublikowania publikacji naukowej wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r. poz. 478, 619, 1630, 2141 i 2232);

14)napisanie i opublikowanie artykułu w recenzowanym, fachowym czasopiśmie medycznym innym niż czasopismo wymienione w wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

15)przetłumaczenie i opublikowanie artykułu w fachowym czasopiśmie medycznym, o którym mowa w pkt 13 i 14;

16)sprawowanie funkcji opiekuna stażu podyplomowego;

17)kierowanie specjalizacją lekarzy lub lekarzy dentystów;

18)indywidualną prenumeratę czasopisma medycznego wymienionego w aktualnym wykazie czasopism sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 267 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

19)przynależność do kolegium specjalistów lub towarzystwa naukowego, o którym mowa w pkt 5;

20)posiadanie aktywnego indywidualnego konta na internetowych edukacyjnych platformach medycznych wskazanych przez Naczelną Radę Lekarską.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy i lekarzy dentystów. A zatem prowadzone dla nich szkolenia uznać należy jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, którego zasady i formy prowadzenia zawarte są w odrębnych niż ustawa o podatku od towarów i usług przepisach.  

W konsekwencji uznać należy, że świadczone przez Pana usługi w ramach programów objętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, albowiem wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mają bezpośredni związek z zawodem lekarza dentysty i są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tym samym, Pana stanowisko odnoszące się do pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Pana wątpliwości budzi również kwestia, czy świadczone przez Pana usługi polegające na organizacji programów oraz prowadzeniu programu xxx, opisanych w stanie faktycznym, ale nieobjętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów skorzystają z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

 2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług,o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

 c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

 d) terenów budowlanych,

 e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

 a) prawnicze,

 b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

 c) jubilerskie,

 d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. Przy czym zwolnień wskazanych w tych przepisach nie stosuje się do podatników dokonujących dostaw towarów lub świadczących usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9 ustawy nie należy wliczać wartości usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy.

Jak już wyżej wskazano, nie spełnia Pan przesłanek, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Zatem świadczone przez Pana usługi szkoleniowe nieobjęte Uchwałą nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.Ponadto jednoznacznie wskazał Pan, że usługi świadczone w ramach programów nieobjętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, w konsekwencji czego nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nigdy nie utracił Pan prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT oraz nigdy nie zrezygnował z tego zwolnienia. Nie dokonuje Pan dostaw towarów ani nie świadczy usług określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji będzie Pan mógł skorzystać w ze zwolnienia od podatku usług świadczonych w ramach programów nieobjętych Uchwałą oraz zaświadczeniem o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie przekroczy w roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zaistniałego stanu faktycznego podanego przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00