Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.346.2024.1.MK

Skutki podatkowe uczestnictwa programie o charakterze motywacyjnym.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie o charakterze motywacyjnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podczas pracy u poprzedniego pracodawcy, A Sp. z o.o., miała Pani możliwość inwestowania części wynagrodzenia w akcje tejże firmy (firma sama odprowadzała część wynagrodzenia, a następnie kupowała akcje, które umieszczała na indywidualnym akcyjnym koncie pracownika). Po upływie określonego czasu firma przyznaje dodatkową darmową („fantomową”) 1 akcję za każde wcześniej zakupione (...).

Akcja „fantomowa”, jak podał pracodawca, nie jest instrumentem finansowym, lecz niezbywalnym, warunkowym prawem do otrzymania akcji dodatkowych, której realizacja jest możliwa po upływie 3-letniego okresu zawieszenia, pod warunkiem, że nie dokona Pani zbycia akcji zakupionych wcześniej. Ponieważ z tytułu przyznania wyżej wspomnianej akcji fantomowej faktycznie nie otrzymała Pani rzeczywistych akcji, a jedynie warunkowe prawo do ich otrzymania, po Pani stronie nie powstały żadne obowiązki podatkowe oraz w zakresie ubezpieczeń społecznych (jak twierdzi pracodawca).

Ponadto w czasie zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy co miesiąc z Pani wynagrodzenia netto potrącane były składki, które służyły późniejszemu sfinansowaniu nabycia akcji (...) spółki A. Nabycie akcji następowało na koniec każdego kwartału, po obowiązującej w danym momencie cenie rynkowej. Liczba możliwych do nabycia akcji A uzależniona była od wysokości zgromadzonych środków z tytułu comiesięcznych składek. Wartość zebranych składek była przeliczana na walutę akcji i dzielona przez cenę zakupu akcji. Pracodawca w swych wytycznych podał, że nabycie akcji dokonywane było po cenie rynkowej, a zatem po Pani stronie nie powstawał żaden przychód z tego tytułu i na tym etapie nie miała Pani żadnych obowiązków podatkowych lub w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego.

Wartość nieodpłatnie otrzymanych akcji traktowana jest jako przychód ze stosunku pracy i rozliczana przez Pani byłego pracodawcę, A, który odprowadza stosowną zaliczkę na podatek z tego tytułu i raportuje przychód z tego w informacji PIT-11. Tym samym po Pani stronie – podatnika – pozostaje rozliczenie tych akcji wraz z pozostałymi przychodami ze stosunku pracy w PIT-37 oraz zapłata ostatecznego podatku z tytułu zeznania.

Pytanie

Czy koniecznym jest w Pani przypadku rozliczenie podatku tejże dywidendy z tytułu posiadanych akcji za rok 2022 i 2023, która to dywidenda nigdy dotychczas nie została Pani wypłacona, a systematycznie podlegała reinwestycji, tj. nabycia za jej wartość kolejnych akcji?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani przekonaniu podatek nie należy się, albowiem jak wynika z orzeczenia WSA z (...) 2023 r., sygnatura (...) dywidenda winna podlegać opodatkowaniu w sytuacji dochodu faktycznie z niego uzyskanego, a nie w sytuacji gdy możliwość jego otrzymania wynika z reinwestycji lub zakupu akcji, w którym uczestniczy pracownik, czyli Pani.

Innymi słowy, w Pani przekonaniu podatek byłby należny gdyby faktycznie Pani uzyskała zysk z tytułu posiadania wyżej wskazanej dywidendy lub w momencie sprzedaży akcji, a nie w sytuacji gdy akcje te faktycznie są reinwestowane w celu nabycia kolejnych akcji, którymi faktycznie Pani nie dysponuje i nie uzyskuje z nich zysku – przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń

Jak wynika z powołanego przepisu, pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:

·pieniężny – pieniądze i wartości pieniężne;

·niepieniężny – świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych regulują art. 11 ust. 2-2c ustawy. Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Niewątpliwie nieodpłatne uzyskanie akcji, które w warunkach rynkowych nabywa/obejmuje się za odpłatnością, jest realnym przysporzeniem majątkowym podatnika.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.

Dywidenda została Pani przekazana i reinwestowana w nabycie akcji spółki. Dywidenda ta powinna być zatem traktowana jako Pani przychód. O przychodzie faktycznie uzyskanym mówić będziemy nie tylko w sytuacji, kiedy na rzecz danej osoby będącej właścicielem akcji dokonano wypłaty dywidendy w formie pieniężnej, lecz również wówczas, kiedy należna Pani dywidenda zostanie przeznaczona do reinwesticji w kolejne akcje spółki.

Stosownie do powyższego wartość dywidendy reinwestowana w nabywanie akcji spółki na Pani rzecz stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w momencie jej wypłaty przez spółkę.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 analizowanej ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

Art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:

Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Powołany przez Panią wyrok sądu administracyjnego wydany został w indywidualnej sprawie i kształtuje sytuację prawną podatnika w sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia, przy tym dotyczy konkretnego zdarzenia i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy go traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00