Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.353.2024.2.AKR

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 4 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2024 r. (wpływ 14 czerwca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym w 2019 r. dokonała Pani przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na instalacji pompy ciepła wraz z osprzętem. Inwestycja kompletna i zdatna do użytku została zakończona w 2019 r. Następnie na podstawie na art. 26h ustawy o PIT w zeznaniu podatkowym za ten rok odliczyła Pani wszystkie poniesione na ten cel wydatki. Kwota odliczenia nie przekroczyła limitu 53 000 zł. W 2023 r. czyli po 3 latach od zakończenia poprzedniej inwestycji musiała Pani wymienić zbiornik CWU (bojler) czyli element istniejącej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.  

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że jest Pani podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Jest Pani osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej - nie opłaca Pani podatku według jednolitej 19% stawki podatku, bądź ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Współwłasność małżeńska miała miejsce od czasu nabycia działki budowlanej w 2003 r., uzyskania pozwolenia na budowę 9 grudnia 2003 r., następnie przyjęcia budynku do użytkowania 11 sierpnia 2008 r. i zamieszkania do 2019 r. Obecnie, po śmierci męża, jest Pani wyłącznym właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie umowy działu spadku i podziału majątku wspólnego (akt notarialny Rep. A Nr …/2019 sporządzony 28 marca 2019 r.). W tym budynku dokonała Pani wymiany zbiornika CWU (bojler) w lutym 2023 r.

Ww. budynek spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj. jest to budynek jednorodzinny wolno stojący (nie jest budynkiem w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej), służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Budowa budynku mieszkalnego została zakończona w 2008 r. i zgłoszona do użytkowania (pismo o przyjęciu obiektu budowlanego do użytkowania wydane przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w … Nr … z 11 sierpnia 2008 r.). Od tej pory jest użytkowany, o czym świadczą opłacanie podatku od nieruchomości oraz zawarte umowy na wszystkie media, tj. energia elektryczna, woda i kanalizacja, wywóz odpadów.

Zeznanie za 2023 r. zostało złożone w ustawowym terminie, bez odliczenia ulgi termomodernizacyjnej. Jeżeli przysługuje Pani prawo do tej ulgi, złoży Pani korektę zeznania i wykaże wydatki poniesione na zakup zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Poniesione wydatki dotyczą realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Poniesiony wydatek dotyczący zakupu zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą i ma związek z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, gdyż przedmiotem przedsięwzięcia było ulepszenie, w wyniku którego: nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz do ogrzewania budynku mieszkalnego, oraz ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii pierwotnej. Poprzedni zbiornik CWU - bojler nie był wymieniany przy instalacji pompy ciepła, gdyż był dobry. Po kilku latach pracy z pompą ciepła zaczął szwankować, tj. nie podgrzewał odpowiednio wody użytkowej i do ogrzewania - woda była albo letnia albo bardzo gorąca (parząca) - pomimo prób dostosowania i naprawy konieczna była wymiana zbiornika, gdyż pompa pracowała, pobierała więcej prądu a woda użytkowa była niedostatecznie nagrzana. Obecnie woda użytkowa jest odpowiednio nagrzana oraz ogrzewanie budynku i zużycie prądu znacznie się zmniejszyło. Zakup zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą w 2023 r., nie był związany z kontynuacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozpoczętego w 2019 r. W lipcu 2019 r. rozpoczęła Pani i w lipcu 2019 r. zakończyła inwestycję polegającą na instalacji urządzenia - pompa ciepła wraz z osprzętem (bez bojlera). Ponieważ inwestycja została zakończona w tym samym roku, w zeznaniu za 2019 r. skorzystała Pani z odliczenia poniesionych wydatków. Istniejący zbiornik - bojler działał prawidłowo do lutego 2023 r., kiedy to musiała go Pani wymienić, ponieważ była zima i zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową oraz do ogrzewania było większe. W wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej i ogrzewania budynku o 1/3, co potwierdzają faktury za prąd.

Wydatki, które Pani poniosła w związku z zakupem zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą nie zostały: zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa - czyli inne ulgi niż termomodernizacyjna. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000zł - uwzględniając zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych. Wydatki, które poniosła Pani na zakup zbiornika CWU - bojlera i chce Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostały udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktura wystawiona 27 lutego 2023 r. - data dokonania zakupu i dostawy towarów: 27 luty 2023 r. Należność wynikająca z faktury została zapłacona przelewem 28 lutego 2023 r. Faktura dokumentująca ww. wydatki termomodernizacyjne została wystawiona na Pani imię i nazwisko.

Pytanie

Czy obecnie ma Pani prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za 2023 r. skoro nie przekroczyła Pani jeszcze limitu odliczeń?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Pani, może Pani w 2023 r. skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w ramach przysługującego limitu odliczeń, gdyż jest to kolejna nowa inwestycja.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 26h mówi, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych, czyli przepis ten wskazuje, że można mieć więcej inwestycji aż do wyczerpania limitu, ale dane przedsięwzięcie musi zostać zakończone w terminie trzech lat. Przedsięwzięcia termomodernizacyjne zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. I tak według tego wykazu w 2019 r. rozpoczęła Pani i w tym samym roku zakończyła inwestycję polegającą na instalacji urządzenia – pompa ciepła wraz z osprzętem, która jest wymieniona w ust. 1 pkt 11 wykazu –materiały budowlane i urządzenia – pompa ciepła wraz z osprzętem. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone w 2019 r. i skorzystała Pani z odliczenia poniesionych wydatków nie przekraczając przysługującego limitu.

W 2023 r. poniosła Pani wydatki na wymianę zbiornika CWU. Obecnie w zeznaniu za ten rok chciałaby Pani skorzystać z odliczenia poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne polegające na wymianie zbiornika CWU, które jest wymienione w ust. 2 pkt 7 wykazu jako usługi - wymiana istniejącej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Uważa Pani, że może skorzystać z odliczenia poniesionych wydatków na wymianę istniejącej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, gdyż jest to kolejne, nowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne – do wysokości przysługującego limitu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie

miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.

Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkich dowodów, z których będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Z zacytowanych przepisów wynika, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

Wyjaśnienia wymaga, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Ponadto limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych.

Z przedstawionego opisu wynika, że jest Pani właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym w 2019 r. dokonała Pani przedsięwzięcia termomodernizacyjnego polegającego na instalacji pompy ciepła wraz z osprzętem. Inwestycja kompletna i zdatna do użytku została zakończona w 2019 r. Następnie na podstawie na art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu podatkowym za ten rok odliczyła Pani wszystkie poniesione na ten cel wydatki. Kwota odliczenia nie przekroczyła limitu 53 000 zł. W 2023 r. czyli po 3 latach od zakończenia poprzedniej inwestycji musiała Pani wymienić zbiornik CWU (bojler), czyli element istniejącej instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Jest Pani podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej, osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie opłaca Pani podatku według jednolitej 19% stawki podatku, bądź ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Współwłasnośćmałżeńska miała miejsce od czasu nabycia działki budowlanej w 2003 r., uzyskania pozwolenia na budowę 9 grudnia 2003 r., następnie przyjęcia budynku do użytkowania 11 sierpnia 2008 r. i zamieszkania do 2019 r. Obecnie, po śmierci męża, jest Pani wyłącznym właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie umowy działu spadku i podziału majątku wspólnego (akt notarialny z 28 marca 2019 r.). W tym budynku dokonała Pani wymiany zbiornika CWU (bojler) w lutym 2023 r. Ww. budynek spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Budowa budynku mieszkalnego została zakończona w 2008 r. i zgłoszona do użytkowania (pismo o przyjęciu obiektu budowlanego do użytkowania wydane przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego z 11 sierpnia 2008 r.). Od tej pory jest użytkowany, o czym świadczą opłacanie podatku od nieruchomości oraz zawarte umowy na wszystkie media, tj. energia elektryczna, woda i kanalizacja, wywóz odpadów. Zeznanie za 2023 r. zostało złożone w ustawowym terminie, bez odliczenia ulgi termomodernizacyjnej. Jeżeli przysługuje Pani prawo do tej ulgi, złoży Pani korektę zeznania i wykaże wydatki poniesione na zakup zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Poniesiony wydatek dotyczący zakupu zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą i ma związek z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, gdyż przedmiotem przedsięwzięcia było ulepszenie, w wyniku którego: nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz do ogrzewania budynku mieszkalnego, oraz ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii pierwotnej. Poprzedni zbiornik CWU - bojler nie był wymieniany przy instalacji pompy ciepła, gdyż był dobry. Po kilku latach pracy z pompą ciepła zaczął szwankować, tj. nie podgrzewał odpowiednio wody użytkowej i do ogrzewania - woda była albo letnia albo bardzo gorąca (parząca) - pomimo prób dostosowania i naprawy konieczna była wymiana zbiornika, gdyż pompa pracowała, pobierała więcej prądu a woda użytkowa była niedostatecznie nagrzana. Obecnie woda użytkowa jest odpowiednio nagrzana oraz ogrzewanie budynku i zużycie prądu znacznie się zmniejszyło. Zakup zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą w 2023 r., nie był związany z kontynuacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozpoczętego w 2019 r. W lipcu 2019 r. rozpoczęła Pani i w lipcu 2019 r. zakończyła inwestycję polegającą na instalacji urządzenia - pompa ciepła wraz z osprzętem (bez bojlera). Ponieważ inwestycja została zakończona w tym samym roku, w zeznaniu za 2019 r. skorzystała Pani z odliczenia poniesionych wydatków. Istniejący zbiornik - bojler działał prawidłowo do lutego 2023 r., kiedy to musiała go Pani wymienić, ponieważ była zima i zapotrzebowanie na ciepłą wodę użytkową oraz do ogrzewania było większe. W wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej, zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej i ogrzewania budynku o 1/3, co potwierdzają faktury za prąd. Wydatki, które Pani poniosła w związku z zakupem zbiornika CWU - bojlera wraz z wymianą nie zostały: zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu ustawy Ordynacja podatkowa - czyli inne ulgi niż termomodernizacyjna. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł - uwzględniając zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych. Wydatki, które poniosła Pani na zakup zbiornika CWU - bojlera i chce Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Faktura wystawiona 27 lutego 2023 r. - data dokonania zakupu i dostawy towarów 27 lutego 2023 r. Należność wynikająca z faktury została zapłacona przelewem 28 lutego 2023 r. Faktura dokumentująca ww. wydatki termomodernizacyjne została wystawiona na Pani imię i nazwisko.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 2 został wskazany: „węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury”, natomiast w części 2 w punkcie 7 wskazano „wymianę elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej” –  odpowiadające przeprowadzonemu przez Panią w 2023 r. przedsięwzięciu modernizacyjnemu polegającemu na wymianie zbiornika CWU.

Zatem należy stwierdzić, że poniesione w 2023 r., udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku wydatki związane z zakupem i wymianą zbiornika CWU - bojlera w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pani właścicielem, będą mogły zostać przez Panią odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości przysługującego Pani limitu, tj. kwoty 53 000 zł, w korekcie zeznania rocznego za 2023 r.

Przy czym – jak już wcześniej wskazano – kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem. Skoro z uwagi na wcześniejsze przedsięwzięcie termomodernizacyjne skorzystała Pani już z odliczenia, to może Pani wykorzystać jeszcze pozostałą część odliczenia do limitu 53 000 zł.

Stosownie do art. 81 § 1-2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy Ordynacja podatkowa:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Panią stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00