Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.145.2024.2.ASZ

Korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych usług polegających na prezentacji spektakli za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów oraz wliczania wartości wpływów z tej działalności do wartości sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych przez Państwa usług polegających na prezentacji spektakli za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów oraz wliczania wartości wpływów z tej działalności do wartości sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2024 r. (wpływ 26 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (uzupełniony pismem z 26 kwietnia 2024 r.)

W ramach swojej działalności odpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenie X. :

A.Prezentuje spektakle teatralne za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów - instytucji kultury, które we własnym imieniu i na własny rachunek udostępniające publiczności prawo wstępu na organizowane wydarzenia. Stawka wynagrodzenia dla Stowarzyszenia nie jest w żaden sposób powiązana z ustalaną przez organizatora wartością biletów wstępu i ogólną wartością wpływów z tego tytułu. Zdarza się także, że spektakle są realizowane przez Stowarzyszenie w plenerze i wstęp na nie jest wolny od opłat. Spektakle, które są prezentowane w ramach tej działalności to tytuły wyprodukowane przez organizację stanowiące jej własność. Liczba takich wydarzeń to kilkadziesiąt w roku obrotowym.

 B. Prezentuje swoje spektakle we własnej siedzibie pobierając od widzów opłaty w formie biletów wstępu.

 C. Realizuje wydarzenia kulturalne w ramach, których mogą być prezentowane spektakle własne Stowarzyszenia i/lub podmiotów zaproszonych.

W piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie Organu, odpowiedzieli Państwo na pytania Organu w następujący sposób:

Na pytanie: „Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług? Jeśli nie, prosimy wskazać, na podstawie których przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 631) korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku?”

Odpowiedzieli Państwo: „Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie jesteśmy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.”

Na pytanie: „Czy są Państwo podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym – jeśli tak należy wskazać na podstawie jakich konkretnie przepisów?”

Odpowiedzieli Państwo: „Tak, powołując się na treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118). W świetle art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa, kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług. W konsekwencji, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. A zatem również nasze Stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność kulturalna jest instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.”

Na pytanie: „Czy są Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej?”

Odpowiedzieli Państwo: „Nie”.

Na pytanie: „W czym przejawia się działalność kulturalna w odniesieniu do realizowanej przez Państwa na rzecz organizatorów – instytucji kultury – usługi polegającej na organizacji wydarzenia?”

Odpowiedzieli Państwo: „Działalność kulturalna w odniesieniu do realizowanej przez nas na rzecz organizatorów - instytucji kultury - usługi organizacji wydarzenia, polega na prezentacji przedstawień teatralnych, opartych na literaturze i scenariuszach autorskich, w danym miejscu i czasie wskazanym przez organizatora - instytucję kultury. Stowarzyszenie prezentuje spektakle teatralne na rzecz organizatorów - instytucji kultury, które we własnym imieniu i na własny rachunek udostępniają publiczności prawo wstępu na organizowane przez siebie wydarzenia. Stawka wynagrodzenia dla Stowarzyszenia nie jest w żaden sposób powiązana z ustalaną przez organizatora wartością biletów wstępu i ogólną wartością wpływów z tego tytułu.”

Na pytanie: „Czy będące przedmiotem wniosku usługi polegające na organizacji wydarzeń stanowią usługi kulturalne? Proszę wskazać czynniki, które decydują o kulturalnym charakterze tych usług.”

Odpowiedzieli Państwo: „Tak, zgodnie z pojęciem usług kulturalnych, które jest rozumiane, jako usługi, mające na celu tworzenie, upowszechnianie lub ochronę kultury, a świadczenie ich ma charakter działalności podejmowanej w interesie publicznym zgodnie z definicją kultury, oznaczającą „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”. Przez organizację wydarzenia rozumiemy tworzenie oraz wystawianie przez nas spektakli, które powstają na podstawie tekstów literatury oraz własnych, mają one charakter kulturalny. Jak wskazuje Adam Bartosiewicz (w Komentarzu VAT wyd. IX) przy stosowaniu pojęcia usług kulturalnych należy posiłkowo stosować klasyfikację statystyczną. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług („PKWiU”) (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.)) w dziale 92 PKWiU odnosi się do usług kulturalnych i rozrywkowych i zawiera m.in.: usługi artystów wykonawców, usługi produkcji i wystawiania widowisk artystycznych, usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych. Polska Klasyfikacja Działalności (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalność (PKD) (Dz. U. z dnia 31 grudnia 2007 r.) wymienia w swojej Sekcji R „Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją” m.in.: działalność związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych oraz działalność obiektów kulturowych (w tym teatrów).”

Na pytanie: „Czy celem usługi polegającej na organizacji wydarzeń, którą Państwo realizują na zlecenie organizatorów (instytucji kultury) jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury? Odpowiedź proszę uzasadnić.”

Odpowiedzieli Państwo: „Tak, celem usługi polegającej na organizacji wydarzeń, realizowanej przez nas na zlecenie organizatorów (instytucji kultury) jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, ponieważ spektakle, które produkujemy opierają się na tekstach literatury oraz własnych, a ich prezentacja przyczynia się do rozpowszechniania kultury wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.”

Na pytanie: „Czy wykonane przez Państwa usługi polegające na organizacji wydarzeń przyczyniają się do upowszechniania dorobku kulturalnego?”

Odpowiedzieli Państwo: „Tak, ponieważ spektakle, które produkujemy opierają się na tekstach literatury oraz własnych, a ich prezentacja przyczynia się do rozpowszechniania kultury wśród społeczeństwa.”

Na pytanie: „Czy ww. usługa należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361)?”

Odpowiedzieli Państwo: „Nie, ponieważ ww. usługi realizujemy za wynagrodzeniem ryczałtowym, płatnym przez organizatora - instytucję kultury. Stawka wynagrodzenia dla Stowarzyszenia nie jest w żaden sposób powiązana z ustalaną przez organizatora wartością biletów wstępu i ogólną wartością wpływów z tego tytułu.”

Na pytanie: „Z kim Państwo zawierają umowę na wykonanie usługi polegającej na organizacji wydarzenia?”

Odpowiedzieli Państwo: „Umowę zawieramy bezpośrednio z organizatorami takimi, jak: Domy Kultury, Instytucje Samorządowe, Teatry, Instytucje kultury - organizatorzy festiwali.”

Na pytanie: „W jaki sposób przebiega rozliczenie wykonania przez Państwa usług na rzecz organizatorów? Z kim przebiega to rozliczenie? Co mieści się w kwocie otrzymanej za wykonaną usługę? Czy jest to wynagrodzenie ryczałtowe?”

Odpowiedzieli Państwo: „Za wykonanie usługi na rzecz organizatorów Stowarzyszenie wystawia fakturę na rzecz instytucji, z którą zawarta została umowa na wykonanie spektaklu/i. Jest to wynagrodzenie ryczałtowe. W kwocie tej zawarte jest wynagrodzenie dla wykonawców i realizatorów spektaklu.”

Na pytanie: „Jak jest skalkulowane Państwa wynagrodzenie w przypadku organizowania wydarzeń, gdzie wstęp jest wolny od opłat? Od kogo Państwo otrzymują to wynagrodzenie?”

Odpowiedzieli Państwo: „W przypadku realizacji nieodpłatnych wydarzeń, podobnie jak powyżej, wynagrodzenie otrzymujemy od organizatora wydarzenia - instytucji kultury.”

Na pytanie: „Gdzie (w jakich miejscach) prezentują Państwo spektakle teatralne na rzecz organizatorów?”

Odpowiedzieli Państwo: „Prezentacja spektakli teatralnych na rzecz organizatorów odbywa się w Domach Kultury i Instytucjach Kultury, Teatrach oraz innych miejscach wskazanych przez organizatora - instytucję kultury.”

Na pytanie: „Jeżeli zawierają Państwo umowy z organizatorami na prezentowanie spektaklu teatralnego w Państwa siedzibie (teatrze), to czy umowa obejmuje (oprócz wystawienia spektaklu) również najem pomieszczeń Państwa siedziby (teatru)?”

Odpowiedzieli Państwo: „Umowa obejmuje wyłącznie prezentację spektaklu teatralnego, nie obejmuje najmu pomieszczeń.”

Pytania

Czy słuszne jest stanowisko Stowarzyszenia, że:

1. działalność Stowarzyszenia X. opisana w pkt A podlega zwolnieniu z podatku VAT, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT, co jest zgodne z wykładnią przedstawioną w następujących dokumentach:

a) interpretacja ogólna nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2015 r.

b) pismo z dnia 17 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-827/15-2/BH interpretacja indywidualna?

2. Działalność Stowarzyszenia X. opisana w pkt A podlega zwolnieniu z podatku VAT, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT i w związku z tym wartość wpływów z jej prowadzenia nie stanowi części ogółu wpływów ze sprzedaży podmiotu wyliczanej w celu ustalenia możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Działalność Stowarzyszenia X. opisana w pkt. A podlega zwolnieniu z podatku VAT, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT, co jest zgodne z wykładnią przedstawioną w następujących dokumentach:

a) interpretacja ogólna nr PT1.8101.6.2015.KCO.PT1.130 Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2015 r.

b) pismo z dnia 17 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/4512-827/15-2/BH interpretacja indywidualna.

2. Działalność Stowarzyszenia X. opisana w pkt. A podlega zwolnieniu z podatku VAT, na podstawie w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT i w związku z tym wartość wpływów z jej prowadzenia nie stanowi części ogółu wpływów ze sprzedaży podmiotu wyliczanej w celu ustalenia możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

 2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług,o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

 3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

 a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

 b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Na mocy art. 43 ust. 19 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1) usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach,

2) wstępu:

a) na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b) do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c) do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym,

3) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą,

4) usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach,

5) działalności agencji informacyjnych,

6) usług wydawniczych,

7) usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34,

8) usług ochrony praw.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działają Państwo w formie stowarzyszenia, którego celem statutowym jest działalność kulturalna. Są Państwo instytucją o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Nie są Państwo wpisani do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Są Państwo podmiotem wymienionym w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, który wykonuje działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych, nie osiągającym w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Prezentują Państwo m.in. spektakle teatralne za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów - instytucji kultury, które we własnym imieniu i na własny rachunek udostępniają publiczności prawo wstępu na organizowane wydarzenia. Stawka wynagrodzenia dla Stowarzyszenia nie jest w żaden sposób powiązana z ustalaną przez organizatora wartością biletów wstępu i ogólną wartością wpływów z tego tytułu. Ww. usługi realizują Państwo za wynagrodzeniem ryczałtowym, płatnym przez organizatora - instytucję kultury.

Umowę zawierają Państwo bezpośrednio z organizatorami takimi, jak: Domy Kultury, Instytucje Samorządowe, Teatry, Instytucje kultury - organizatorzy festiwali. Za wykonanie usługi na rzecz organizatorów Stowarzyszenie wystawia fakturę na rzecz instytucji, z którą zawarta została umowa na wykonanie spektaklu/i. Jest to wynagrodzenie ryczałtowe. W kwocie tej zawarte jest wynagrodzenie dla wykonawców i realizatorów spektaklu. W przypadku realizacji nieodpłatnych wydarzeń, wynagrodzenie również otrzymują Państwo od organizatora wydarzenia - instytucji kultury. Prezentacja spektakli teatralnych na rzecz organizatorów odbywa się w Domach Kultury i Instytucjach Kultury, Teatrach oraz innych miejscach wskazanych przez organizatora - instytucję kultury. Umowa obejmuje wyłącznie prezentację spektaklu teatralnego, nie obejmuje najmu pomieszczeń.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych przez Państwa usług polegających na prezentacji spektakli za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów.

Jak wynika z powyższych przepisów, warunkiem zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych) oraz przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy.

Ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Określając katalog podmiotów, które mogą na podstawie odrębnych przepisów zostać uznane za instytucje o charakterze kulturalnym, w rozumieniu cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, należy przywołać regulacje ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87), definiujące pojęcie działalności kulturalnej jak i krąg podmiotów, które mogą tę działalność prowadzić.

Na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Art. 1 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi, że:

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, których podstawowym celem statutowym nie jest prowadzenie działalności kulturalnej, mogą prowadzić taką działalność w szczególności w formie klubów, świetlic, domów kultury i bibliotek.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej dopuszcza świadczenie usług kultury przez inne podmioty niż podmioty prawa publicznego. Świadczy o tym treść art. 3 ust. 1 tej ustawy, w którym wskazano, że:

Działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

Mając to na uwadze, uzasadnione jest przy określeniu katalogu ww. podmiotów również odwołanie się do treści ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 571). W świetle bowiem art. 1 ust. 1 pkt 1 i art. 3 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 16 tej ustawy reguluje ona m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego, gdzie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona w sferze zadań publicznych określonych w ustawie, co w szczególności obejmuje zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.

W art. 3 tej ustawy ustawodawca określa, kto prowadzi działalność pożytku publicznego. Są to organizacje pozarządowe rozumiane jako niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) oraz dookreślenie zakresu podmiotowego dla tego typu działalności należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać Państwa za podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, a więc w analizowanym przypadku spełniona jest przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W następnej kolejności należy zbadać, czy świadczone przez Państwa usługi polegające na prezentacji spektakli za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów, wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ustawa nie podaje definicji pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie należy zatem ustalić na podstawie dostępnej metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982).

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne możemy uznać usługi polegające na upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

Wskazali Państwo, że będące przedmiotem wniosku usługi polegające na organizacji wydarzeń stanowią usługi kulturalne. Celem usługi polegającej na organizacji wydarzeń, realizowanej przez Państwa na zlecenie organizatorów (instytucji kultury) jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, ponieważ spektakle, które Państwo produkują, opierają się na tekstach literatury oraz własnych, a ich prezentacja przyczynia się do rozpowszechniania kultury wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Wykonane przez Państwa usługi polegające na organizacji wydarzeń przyczyniają się do upowszechniania dorobku kulturalnego. Spektakle, które produkują Państwo opierają się na tekstach literatury oraz własnych, a ich prezentacja przyczynia się do rozpowszechniania kultury wśród społeczeństwa. Ww. usługa nie należy do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Działalność kulturalna w odniesieniu do realizowanej przez Państwa na rzecz organizatorów - instytucji kultury - usługi organizacji wydarzenia, polega na prezentacji przedstawień teatralnych, opartych na literaturze i scenariuszach autorskich, w danym miejscu i czasie wskazanym przez organizatora - instytucję kultury.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, że opisane we wniosku czynności, polegające na prezentacji spektakli teatralnych za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów - instytucji kultury, wiążą się bezpośrednio z prowadzoną przez Państwa działalnością kulturalną. Ich głównym celem bowiem jest upowszechnianie i ochrona kultury. Tym samym świadczone przez Państwa usługi stanowią usługi kulturalne.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, świadcząc opisane we wniosku usługi na prezentacji spektakli teatralnych za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów - instytucji kultury, nie wykonują Państwo czynności, o których mowa w art. 43 ust. 19 ustawy.

Wskazali Państwo ponadto, że są Państwo podmiotem wymienionym w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, który wykonuje działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych, nie osiągającym w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jeżeli zatem są Państwo także podmiotem, który nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług, to spełniony jest również warunek o którym mowa w art. 43 ust. 18 ustawy.

Tak więc, z uwagi na spełnienie przez Państwa zarówno przesłanki podmiotowej, jak i przedmiotowej, świadczona przez Państwa usługa kulturalna korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Należy wskazać, że zwolnienie określone na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje niezależnie od tego, czy nabywca spektaklu (organizator wydarzenia – instytucja kultury) w dalszej kolejności będzie we własnym imieniu dokonywał sprzedaży biletów, czy też wyda je nieodpłatnie. Pobierając ustaloną w formie ryczałtowej opłatę za prezentację spektaklu teatralnego nie pobierają Państwo opłat za wstęp, lecz dokonują Państwo sprzedaży ww. usługi kulturalnej. Fakt, że kontrahent w dalszym następstwie dokonuje sprzedaży biletów, czy też udostępnia nieodpłatnie wstęp na zakupiony przez niego spektakl teatralny, pozostaje bez wpływu na prawo do zastosowania zwolnienia do sprzedaży usług przez Państwa.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Kolejną Państwa wątpliwość stanowi kwestia wliczania wartości wpływów z ww. działalności do wartości sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Jak już wskazani, na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy, przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy, nie uwzględnia się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, w tym zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W konsekwencji, świadczonych przez Państwa usług polegających na prezentacji spektakli teatralnych za wynagrodzeniem na rzecz organizatorów - instytucji kultury, które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, nie należy wliczać do limitu zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług Państwa działalności opisanej w pkt B i C.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej znak IPPP2/4512-827/15-2/BH, informuję, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00