Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.342.2024.1.MK

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 62.01.11.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie elementu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, który dotyczy przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług pozycjonowania stron internetowych, jest prawidłowe.

Natomiast, pismem z 13 czerwca 2024 r. znak (…) Szef Krajowej Administracji Skarbowej – na podstawie art. 14b § 5c w zw. z art. 14 § 5b pkt 1 Ordynacji podatkowej – wydał opinię, w której potwierdził istnienie uzasadnionego przypuszczenia, o którym mowa w art. 14b § 5b Ordynacji podatkowej, tj. przypuszczenie, że wskazane elementy mogą stanowić czynności lub elementy czynności określonych w art. 119a § 1 ww. ustawy – w stosunku do tego elementu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, który dotyczy uzyskiwanych przez Pana przychodów z tytułu dzierżawy praw do dysponowania stronami internetowymi wraz z domenami, na których są umieszczane.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 20 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 20 marca 2024 r. (wpływ 27 marca 2024 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 maja 2024 r. (wpływ 13 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Pan (…) (dalej „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) (dalej „JDG”). JDG została założona w 2018 r. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza obejmuje:

·działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z),

·działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z),

·działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z),

·przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (PKD 63.11.Z),

·działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z),

·działalność agencji informacyjnych (PKD 63.91.Z),

·pozostałą działalność usługową w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 63.99.Z),

·dzierżawę własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKD 77.40.Z).

W latach ubiegłych, dochody Wnioskodawcy osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane były 19% stawką PIT (liniowo). Od dnia 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej „Ryczałt”). W tym celu Wnioskodawca złożył w terminie do 20 lutego 2024 r. zawiadomienie o zmianie formy opodatkowania za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Wnioskodawcy przysługują prawa do domen internetowych. Wnioskodawcy przysługują także autorskie prawa majątkowe do znajdujących się na nich stron internetowych. Prawa te są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę JDG.

W ramach prowadzonej JDG Wnioskodawca oddaje prawa do domen internetowych do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Spółka”). W relacjach ze Spółką w zakresie dzierżawy praw do domen internetowych Wnioskodawca występuje jako osoba fizyczna prowadząca JDG (przedsiębiorca). Wnioskodawca obciąża Spółkę fakturami VAT obejmującymi wynagrodzenie za dzierżawę praw do domen internetowych (czynsz).

Na podstawie umowy dzierżawy Spółka uprawniona jest do użytkowania domen internetowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej oraz pobierania pożytków z tego tytułu, a Wnioskodawca otrzymuje ustalony czynsz z tytułu wydzierżawienia praw do domen internetowych Spółce.

Dodatkowo w ramach prowadzonej JDG Wnioskodawca będzie świadczył również usługi pozycjonowania stron internetowych. Usługi te zaliczane są w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 (dalej „PKWiU”) do grupowania 62.01.11 jako „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Przychody Wnioskodawcy z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro również w 2024 r. Dla potrzeb niniejszego wniosku Wnioskodawca prosi o założenie, że nie dojdzie do przekroczenia ww. limitu przychodów w 2024 r.

Wnioskodawca:

1.nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;

2.nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.nie osiąga w całości ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.nie zajmuje się wytwarzaniem wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;

5.prowadzi własną działalność, w ramach JDG, od wielu lat i nie prowadził działalności w formie spółki osobowej z małżonkiem, w ramach której Wnioskodawca lub jego żona opłacaliby podatek PIT na zasadach ogólnych (skala podatkowa).

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy w odpowiedzi na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku :

a)Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej prowadzi Pan dla celów działalności gospodarczej?

Odpowiedź: W związku z wyborem opodatkowania Ryczałtem od dnia 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów oraz wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także posiada i przechowuje dowody zakupu towarów – stosownie do art. 15 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie.

b)Do jakich domen przysługują Panu prawa i na jakiej podstawie? Czy zostały nabyte wcześniej u dostawcy domen w ramach prowadzonej dzielności gospodarczej?

Odpowiedź: Wnioskodawcy przysługuje prawo własności do domen internetowych, które zostały zarejestrowane u zewnętrznego rejestratora. Prawa do domen zostały nabyte w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Są to składniki majątkowe związane z działalnością gospodarczą.

c)Na jakiej podstawie przysługują Panu autorskie prawa majątkowe do znajdujących się na domenach stron internetowych?

Odpowiedź: Wnioskodawca jest twórcą stron internetowych znajdujących się na domenach, do których Wnioskodawca posiada prawa. Tworzone są one w systemie (…).

d)Czy przedmiotem dzierżawy jest jedna strona internetowa wraz z prawami do domen, czy jest ich więcej, jakie to strony?

Odpowiedź: Przedmiotem dzierżawy jest kilkadziesiąt stron internetowych wraz z prawami do domen. Są to strony tematyczne dotyczące różnych kategorii.

e)Kiedy została podpisana umowa dzierżawy strony internetowej wraz z prawami do domen na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wskazanej we wniosku?

Odpowiedź: Umowa ze Spółką dotycząca dzierżawy stron internetowych wraz z prawami do domen została podpisana w 2024 r. Jednakże, jak była mowa wyżej, Wnioskodawcy przysługują prawa do różnych domen. W związku z tym pytanie Wnioskodawcy ma charakter bardziej ogólny i dotyczy zasad opodatkowania przychodów z dzierżawy domen, przy założeniu, że prawa do nich stanowią składnik prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa (są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą).

f)W jakim zakresie prowadzi działalność spółka z o. o. wskazana we wniosku?

Odpowiedź: Spółka między innymi świadczy usługi reklamowe. Zgodnie z wpisem do KRS działalność Spółki obejmuje:

·sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (PKD 47.91.Z),

·działalność związaną z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z),

·pozostałą działalność usługową w zakresie technologii informatycznych i komputerowych (PKD 62.09.Z),

·działalność portali internetowych (PKD 63.12.Z),

·pozostałą działalność usługową w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowaną (PKD 63.99.Z),

·działalność agencji reklamowych (PKD 73.11.Z)

·badanie rynku i opinii publicznej (PKD 73.20.Z),

·działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z),

·działalność związaną z tłumaczeniami (PKD 74.30.Z)

g)Czy dzierżawa praw do domen internetowych odbywa się na rzecz spółki, w której jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu? Jeżeli pełni Pan obowiązki w tej spółce, prosimy szczegółowo opisać:

·zakres Pana obowiązków w spółce,

·od kiedy pełni Pan takie obowiązki w spółce,

·jaki to rodzaj spółki,

·jakie ma Pan udziały w spółce,

·jak opodatkowuje Pan przychody z udziału w spółce?

Odpowiedź: Wnioskodawca jest jednym ze wspólników Spółki, ale nie jest jej jedynym udziałowcem.

Wnioskodawca pełni także rolę prezesa zarządu – od początku działalności Spółki, tj. od 2022 r., ale Wnioskodawca nie jest jedynym członkiem zarządu.

Do obowiązków Wnioskodawcy pełnionych z tego tytułu należą czynności zarządcze wynikające z przepisów kodeksu spółek handlowych – reprezentowanie Spółki w kontaktach z innymi podmiotami, zatwierdzanie sprawozdań finansowych Spółki itp.

Spółka jako spółka z o.o. jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem (jest to podatnik podatku dochodowego od osób prawnych). Ze względu na formę prawną (spółka z o.o.) przychody z udziału w spółce z o.o. wypłacane jej wspólnikom to dywidendy. Dywidendy otrzymywane od spółek z o.o. są opodatkowane 19% podatkiem PIT.

h)Jak opisane oddanie przez Pana prawa do domen internetowych do używania Spółce będzie sklasyfikowane na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.)?

Odpowiedź: Oddawanie przez Wnioskodawcę praw do domen internetowych do używania Spółce sklasyfikowane jest na gruncie PKWiU w grupowaniu 77.40.19.0 jako „Dzierżawa praw do korzystania z pozostałej własności intelektualnej i podobnych produktów”.

i)Do jakiego źródła przychodów zalicza Pan przychody z umowy dzierżawy, wskazanej we wniosku?

Odpowiedź: Prawa do domen internetowych oraz stron internetowych zaliczane są przez Wnioskodawcę do składników majątku JDG. W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z dzierżawy tych praw zaliczane są przez Wnioskodawcę do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

j)Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach świadczonych usług pozycjonowania stron internetowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0? Należy opisać charakter tych czynności, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.

Odpowiedź: Pozycjonowanie stron internetowych to usługa związana z oprogramowaniem (opisana szerzej w odpowiedzi na pytanie m), która obejmuje proces optymalizacji strony dla wyszukiwarek internetowych z celem zwiększenia jej widoczności w organicznych (niepłatnych) wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest poprawa pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, co z kolei ma przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie.

Prace wykonywane przez Wnioskodawcę polegają na dążeniu do poprawy wszystkich elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, w celu poprawy jej atrakcyjności dla algorytmów wyszukiwarek internetowych itp. (…).

W ramach prac związanych z oprogramowaniem obejmujących pozycjonowaniem stron internetowych Wnioskodawca może wykonywać następujące czynności:

·optymalizacja kodu (…) strony (kompresja danych, stosowanie krótszych zapisów w kodzie, wydzielenie stylów i skryptów w kodzie do osobnych plików itp.),

·optymalizacja treści na stronie pozwalająca wyszukiwarkom na szybsze i bardziej optymalne wyszukiwanie (z uwzględnieniem meta tagów i metadanych),

·usprawnienie funkcjonowania strony pod względem technicznym (brak błędów na stronie, szybkość ładowania strony, poprawki pod kątem (…)),

·ustalenie struktury i menu nawigacyjnego strony (w tym podzielenie informacji zamieszczonych w serwisie na odpowiednie kategorie i podstrony),

·optymalizacja metadanych i meta tagów, pomagających wyszukiwarkom zrozumieć treści opublikowanych stron,

·przygotowanie wersji serwisu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (szczególnie w kontekście wprowadzenia (…), czyli priorytetowej indeksacji wersji mobilnych stron, które stały się podstawą dla pozycjonowania stron),

·responsywność stron, czyli dostosowanie struktury stron do wyświetlania na różnych rozmiarach ekranów (zarówno desktop, jak i mobile).

k)Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi ?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami Ryczałtu.

l)Czy usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, objęte grupowaniem PKWiU 62.01.11.0, są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej? Jakie to podmioty?

Odpowiedź: Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach JGD, objęte grupowaniem PKWiU 62.01.11.0, są wykonywane na rzecz osób prawnych. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości może świadczyć usługi tego rodzaju również na rzecz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Zakres Wniosku dotyczy wszystkich tych sytuacji – Wnioskodawcy zależy na ustaleniu właściwej stawki Ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług – zakres przedmiotowy tych usług nie zmienia się w zależności od tego, jaki podmiot jest usługobiorcą.

m)Czy pomiędzy Panem a kontrahentami/zleceniodawcami istnieją/będą istniały jakieś powiązania osobiste, czy gospodarcze?

Odpowiedź: Jak wskazano powyżej, (ad g) Wnioskodawca jest podmiotem powiązanym ze Spółką, na rzecz której świadczy usługi w ramach JDG (szerzej pkt – g).

Wnioskodawca w przyszłości może świadczyć usługi tego typu również na rzecz innych podmiotów, z którymi nie będą łączyć go żadne powiązania osobiste, czy gospodarcze (stanie się tak, jeśli Wnioskodawca znajdzie klientów na swoje usługi).

Zakres Wniosku dotyczy wszystkich tych sytuacji – Wnioskodawcy zależy na ustaleniu właściwej stawki Ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług – zakres przedmiotowy tych usług nie zmienia się w zależności od tego, jaki podmiot jest usługobiorcą.

n)Czy usługi pozycjonowania stron internetowych będzie Pan świadczył na rzecz spółki z o. o. z którą zawarł Pan umowę dzierżawy, czy będą świadczone na rzecz innych podmiotów gospodarczych – jakich?

Odpowiedź: Usługi pozycjonowania stron internetowych, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach JGD, są wykonywane na rzecz Spółki. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości może świadczyć usługi tego rodzaju również na rzecz innych podmiotów gospodarczych (stanie się tak, jeśli Wnioskodawca znajdzie klientów na swoje usługi).

Zakres Wniosku dotyczy wszystkich tych sytuacji – Wnioskodawcy zależy na ustaleniu właściwej stawki Ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług – zakres przedmiotowy tych usług nie zmienia się w zależności od tego, jaki podmiot jest usługobiorcą.

o)Z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu ?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innych źródeł (o których mowa w art. 20 Ustawy PIT).

Pytanie – oznaczone we wniosku nr 2

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług pozycjonowania stron internetowych mogą być opodatkowane Ryczałtem z zastosowaniem stawki podatku określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o Ryczałcie, tj. stawką 12% przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług pozycjonowania stron internetowych podlegają opodatkowaniu Ryczałtem z zastosowaniem stawki podatku określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o Ryczałcie, tj. stawką 12% przychodów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Jak opisano w stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie także świadczył usługi pozycjonowania stron internetowych. Usługi te zaliczane są w ramach PKWiU do grupowania 62.01.11 jako „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, należy uznać, że świadczone przez niego usługi pozycjonowania stron internetowych będą związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wobec braku przesłanek wyłączających możliwość zastosowania Ryczałtu uznać należy, że Wnioskodawca będzie mógł opodatkować przychody z ww. tytułu Ryczałtem.

Stawki Ryczałtu uzależnione są od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o Ryczałcie stawki Ryczałtu wynoszą 12% - w odniesieniu m.in. do przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz do przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2).

Usługi Wnioskodawcy w zakresie pozycjonowania stron internetowych zaklasyfikowane zostały do grupowania 62.01.11 jako „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Zdaniem Wnioskodawcy znajdzie do niej zastosowanie stawka 12%, o której mowa w przytoczonym powyżej art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o Ryczałcie.

W wyjaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. wskazano, że w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W dziale 62 „Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane” mieści się klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem”. W klasie tej znajduje się z kolei kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

·PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

·PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

·projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

·projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

·projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

·wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Ww. grupowanie obejmuje więc usługi, które dotyczą projektowania, programowania oraz rozwoju oprogramowania.

Usługi pozycjonowania stron internetowych mają zatem związek z oprogramowaniem. Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy, że stawką Ryczałtu właściwą dla tych usług jest stawka 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o Ryczałcie.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2023 r., znak 0115-KDST2-1.4011.47.2023.3.JPO. W uzasadnieniu interpretacji organ stwierdził, że:

„jeśli opisane usługi mieszczą się we wskazanym przez Panią grupowaniu 62.01.11.0, to stawką ryczałtu właściwą dla tych usług jest stawka 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie jak Pani wskazała - 8,5%”.

Tożsame stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora KIS m.in. w interpretacji indywidualnej:

z dnia 23 maja 2023 r., znak 0114-KDIP3-1.4011.291.2023.2.KF,

z dnia 13 kwietnia 2023 r., znak 0115-KDST2-1.4011.47.2023.3.JPO,

z dnia 31 marca 2023 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.1004.2022.4.IM.

Podobne stanowisko zajmują także sądy administracyjne (zob. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. I SA/Wr 178/23; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 18 maja 2023 r., sygn. I SA/Ke 157/23; wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Łd 72/23).

Wobec powyższego, usługi pozycjonowania stron internetowych będą opodatkowanie Ryczałtem według stawki 12%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12 % przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Z kolei, na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywania czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że:

1.Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), która została założona w 2018 r.

2.Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

3.W latach ubiegłych Pana dochody osiągane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane były 19% stawką PIT (liniową). Od 1 stycznia 2024 r. wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

4.Złożył Pan w terminie do 20 lutego 2024 r. zawiadomienie o zmianie formy opodatkowania za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

5.Pana przychody z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczyły w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro. Zgodnie z prognozami przychody te nie przekroczą kwoty2 000 000 euro również w 2024 r.

6.Ponadto:

-nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;

-nie korzysta Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

-nie osiąga Pan w całości ani w części przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

- nie zajmuje się Pan wytwarzaniem wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym;

- prowadzi Pan własną działalność, w ramach JDG, od wielu lat i nie prowadził Pan działalności w formie spółki osobowej z małżonkiem, w ramach której Pan lub Pana żona opłacaliby podatek PIT na zasadach ogólnych (skala podatkowa).

7.W ramach prowadzonej JDG będzie Pan świadczył m.in. usługi pozycjonowania stron internetowych. Usługi te zaliczane są w ramach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 (dalej „PKWiU”) do grupowania 62.01.11 jako „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

8.W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że pozycjonowanie stron internetowych to usługa związana z oprogramowaniem, która obejmuje proces optymalizacji strony dla wyszukiwarek internetowych z celem zwiększenia jej widoczności w organicznych (niepłatnych) wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest poprawa pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, co z kolei ma przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie.

Prace wykonywane przez Pana polegają na dążeniu do poprawy wszystkich elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, w celu poprawy jej atrakcyjności dla algorytmów wyszukiwarek internetowych np. (…).

W ramach prac związanych z oprogramowaniem obejmujących pozycjonowaniem stron internetowych może Pan wykonywać następujące czynności:

·optymalizacja kodu (…) strony (kompresja danych, stosowanie krótszych zapisów w kodzie, wydzielenie stylów i skryptów w kodzie do osobnych plików itp.),

·optymalizacja treści na stronie pozwalająca wyszukiwarkom na szybsze i bardziej optymalne wyszukiwanie (z uwzględnieniem meta tagów i metadanych),

·usprawnienie funkcjonowania strony pod względem technicznym (brak błędów na stronie, szybkość ładowania strony, poprawki pod kątem (…)),

·ustalenie struktury i menu nawigacyjnego strony (w tym podzielenie informacji zamieszczonych w serwisie na odpowiednie kategorie i podstrony),

·optymalizacja metadanych i meta tagów, pomagających wyszukiwarkom zrozumieć treści opublikowanych stron,

·przygotowanie wersji serwisu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (szczególnie w kontekście wprowadzenia mobile-first indexing, czyli priorytetowej indeksacji wersji mobilnych stron, które stały się podstawą dla pozycjonowania stron),

·responsywność stron, czyli dostosowanie struktury stron do wyświetlania na różnych rozmiarach ekranów (zarówno desktop, jak i mobile).

9.Prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o Ryczałcie, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami Ryczałtu.

10.Usługi świadczone przez Pana w ramach JGD, objęte grupowaniem PKWiU 62.01.11.0, są wykonywane na rzecz osób prawnych. Nie wyklucza Pan, że w przyszłości może świadczyć usługi tego rodzaju również na rzecz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

Zakres wniosku dotyczy wszystkich tych sytuacji –zależy Panu na ustaleniu właściwej stawki Ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług – zakres przedmiotowy tych usług nie zmienia się w zależności od tego, jaki podmiot jest usługobiorcą.

W odniesieniu do powyższego, zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem czy dodawaniem nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W przedstawionym opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan m.in. usługi pozycjonowania stron internetowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje m.in. PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług pozycjonowania stron internetowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką podatku w wysokości 12% – określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Jednocześnie informuję, że w zakresie wniosku dotyczącym uzyskiwanych przez Pana przychodów z tytułu dzierżawy praw do dysponowania stronami internetowymi wraz z domenami, na których są umieszczane – zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00