Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.275.2024.3.MS

Skutki podatkowe jednorazowej wypłaty z grupowego towarzystwa emerytalnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 25 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 13 czerwca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pani stałym miejscem zamieszkania jest Polska. Przez kilkanaście lat pracowała Pani na terenie Holandii. Przez te wszystkie lata pracy za granicą pracodawca odprowadzał za Panią składki/środki do grupowego towarzystwa emerytalnego. Składki odprowadzane były do dwóch różnych towarzystw emerytalnych. Było to zależne od tego, do którego z nich przystąpił aktualny pracodawca. Jedno z tych towarzystw to S, drugie to B, oba są grupową formą ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników. Uzbierane składki w S zostały wypłacone na Pani polskie konto w 2019 r. jednorazowo, kiedy to już otrzymywała Pani emeryturę w Polsce. Nadmienia Pani, że w 2018 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny w Polsce i od tego momentu pobiera emeryturę.

Od składek nagromadzonych w holenderskim towarzystwie został pobrany podatek w Holandii. Pozostała kwota po potrąceniu podatku została wypłacona na Pani konto.

W 2019 r. do polskiego urzędu skarbowego wpłynęła Pani deklaracja podatkowa, w której były ujęte tylko dochody otrzymane z tytułu polskiej emerytury, nie została wykazana kwota środków wypłaconych przez holenderską instytucję.

28 lutego 2024 r. otrzymała Pani wezwanie z Urzędu Skarbowego do złożenia korekty, która będzie zawierała kwotę wypłaconą przez holenderski organ. Skontaktowała się Pani z osobą prowadzącą sprawę, która poleciła złożenie korekty, wpłaceniu kwoty z niej wynikającej (w Pani przypadku to 2 527 zł), a następnie złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Pani konkretnej sprawy.

Oba z wymienionych towarzystw mają swoją politykę wypłacania składek. Z towarzystwa S można było otrzymać składki po określonej przerwie w zatrudnieniu - warunek ten spełniła Pani w 2019 r. Drugie z towarzystw wypłaciło Pani uzbierane składki w 2024 r. - w lutym. Warunkiem było złożenie odpowiedniego wniosku. Pieniądze zostały wypłacone na Pani polskie konto w lutym 2024 r. Posiadając interpretację indywidualną, którą otrzymała Pani w biurze rachunkowym - posiłkowała się nią Pani i wyszła z założenia, że Pani sytuacja dotyczy wypłaty tych samych środków, stąd Pani rozliczenie za 2019 r. nie wykazywało środków otrzymanych z tego towarzystwa.

Prócz zapłaconej kwoty wynikającej z korekty opłaciła Pani również naliczone odsetki w kwocie 1178,20 zł.

Swój wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej składa Pani również dlatego, że chciałaby Pani uniknąć podobnej sytuacji za 2024 r., zeznanie podatkowe za 2024 r.

Uzupełnienie wniosku

W 2019 r. przebywała Pani już na terenie Polski. Pracę zarobkową w Holandii zakończyła Pani przed 2019 r. W związku z czym w 2019 r. jak i w 2024 r. posiadała Pani centrum interesów osobistych i gospodarczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zarówno w 2019 r. jak i w 2024 r. na terenie Polski przebywała Pani dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W 2019 r. i w 2024 r. nie była Pani traktowana przez Holandię jako rezydent podatkowy.

Świadczenia, jakie zostały Pani przyznane w 2019 r. oraz w 2024 r. były świadczeniami jednorazowymi. W Holandii była Pani pracownikiem tymczasowym w elastycznym sektorze zatrudnienia, dlatego została Pani tym samym członkiem funduszu emerytalnego S oraz B. Wybór funduszu emerytalnego zależał od pracodawcy. To on zgłaszał zatrudnionych u siebie pracowników. Takich funduszy jest wiele na terenie Holandii i to pracodawca dobrowolnie decyduje, do którego z nich chce Pani przystąpić.

Wypłatę zgromadzonych składek otrzymała Pani z tytułu kapitału emerytalnego. Wskazała Pani, że w związku z odmiennymi zasadami, każdy ma swoje odrębne regulaminy i umowy.

S - fundusz, z którego otrzymała Pani wypłatę w 2019 r. wypłacał nagromadzone składki w momencie, kiedy od ostatniego dnia zatrudnienia/gromadzenia składek/minęły 2 lata. Jako że Pani zatrudnienie ustało w danej firmie dłużej niż 2 lata - mogła Pani otrzymać nagromadzoną kwotę kapitału w 2019 r.

B z kolei poinformował Panią, że wypłata nagromadzonych składek może nastąpić dopiero, gdy osiągnie Pani 65 lat - co nastąpiło w 2023 r., w czerwcu. W związku z czym, po zawnioskowaniu o odpowiednie dokumenty i dostarczeniu ich - wypłatę otrzymała Pani na początku 2024 r.

Kapitały emerytalne wypłacone w 2019 r. i w 2024 r. nie są przydzielane według systemu ubezpieczeń społecznych. Taki urząd to SVB i wypłaca on państwową emeryturę w komunikacji z polskim organem ZUS. Pani wiek emerytalny w Holandii, po którym otrzyma Pani holenderską emeryturę według przepisów ubezpieczenia społecznego wynosi 67 lat i 3 miesiące. Zatem, dopiero za ponad rok może wnioskować Pani o państwową emeryturę holenderską poprzez polski ZUS.

Świadczenie, jakie zostało Pani wypłacone w 2019 r. nie było zwolnione z opodatkowania w Holandii. Z kwoty, jaką Pani otrzymała, został potrącony podatek. Nie kwalifikował się do ulg podatkowych.

Łączna kwota brutto emerytur, innych świadczeń, rent w 2019 r., jaką otrzymała Pani nie przekroczyła 20 000 euro.

Świadczenie, jakie zostało Pani wypłacone w 2024 r. nie kwalifikuje się do ulgi podatkowej w Holandii.

Pracownicze kapitały emerytalne, z jakich otrzymała Pani wypłatę w 2019 r. i 2024 r. działały w oparciu o przepisy pracowniczych programów emerytalnych w Holandii.

Od wypłaconych Pani świadczeń pieniężnych w 2019 r. i 2024 r. został pobrany podatek dochodowy.

Świadczenia otrzymane przez Panią nie są wypłacane z tytułu świadczenia usług na rzecz Holandii, jej jednostki lub organu.

Świadczenia otrzymane przez Panią nie są wypłacane z tytułu świadczonych usług pozostających w związku działalnością gospodarczą prowadzona przez Holandię, jej jednostkę lub organ.

Świadczenia otrzymane przez Panią w 2019 r. i 2024 r. są gromadzone po to, by po przejściu na emeryturę mieć/zapewnić sobie lepszą sytuacje finansową. Sama nazwa wskazuje, że to kapitał emerytalny - zatem ma ona na celu polepszenie życia w okresie emerytalnym.

Pytania

1.Czy wypłata w 2019 r. środków w zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników otrzymana z holenderskich instytucji jednorazowo po osiągnięciu przez Panią wieku emerytalnego jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych?

2.Czy wypłata w 2024 r. środków w zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników otrzymana z holenderskich instytucji jednorazowo po osiągnięciu przez Panią wieku emerytalnego jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, kwoty które otrzymała Pani w 2019 r. jak i te, które otrzymała Pani w 2024 r., które zostały zgromadzone w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne a wypłacone w momencie osiągnięcia przez Panią wieku emerytalnego powinny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Swoje stanowisko argumentuje Pani wydaną już przez organ podobnej interpretacji podtrzymującej Pani stanowisko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a tej ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 4a wyżej cytowanej ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Z opisu sprawy wynika, że w 2019 r. jak i w 2024 r. posiadała Pani centrum interesów osobistych i gospodarczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zarówno w 2019 r. jak i w 2024 r. na terenie Polski przebywała Pani dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W 2019 r. i w 2024 r. nie była Pani traktowana przez Holandię jako rezydent podatkowy. Przez kilkanaście lat pracowała Pani na terenie Holandii. Przez te lata pracy za granicą pracodawca odprowadzał za Panią składki/środki do grupowego towarzystwa emerytalnego. Składki odprowadzane były do dwóch różnych towarzystw emerytalnych, oba są grupową formą ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników. Uzbierane składki w S zostały wypłacone na Pani polskie konto w 2019 r. jednorazowo, kiedy to już otrzymywała Pani emeryturę w Polsce. Nadmienia Pani, że w 2018 r. osiągnęła Pani wiek emerytalny w Polsce i od tego momentu pobiera emeryturę. Od składek nagromadzonych w holenderskim towarzystwie został pobrany podatek w Holandii. Pozostała kwota po potrąceniu podatku została wypłacona na Pani konto. Z towarzystwa S można było otrzymać składki po określonej przerwie w zatrudnieniu - warunek ten spełniła Pani w 2019 r. Drugi z towarzystw wypłacił Pani uzbierane składki w 2024 r., w lutym. Warunkiem było złożenie odpowiedniego wniosku. Pieniądze zostały wypłacone na Pani polskie konto w lutym 2024 r. Świadczenia, jakie zostały Pani przyznane w 2019 r. oraz w 2024 r. były świadczeniami jednorazowymi. Wypłatę zgromadzonych składek otrzymała Pani z tytułu kapitału emerytalnego. Kapitały emerytalne wypłacone Pani w 2019 r. i w 2024 r. nie są przydzielane według systemu ubezpieczeń społecznych. Świadczenie, jakie zostało Pani wypłacone w 2019 r. nie było zwolnione z opodatkowania w Holandii, z kwoty jaką otrzymała Pani został potrącony podatek. Nie kwalifikował się do ulg podatkowych. Świadczenie, jakie zostało Pani wypłacone w 2024 r. nie kwalifikuje się do ulgi podatkowej w Holandii. Pracownicze kapitały emerytalne z jakich otrzymała Pani wypłatę w 2019 r. i 2024 r. działały w oparciu o przepisy pracowniczych programów emerytalnych w Holandii.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznać należy, że w 2019 r. i 2024 r. była Pani objęta w Polsce nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlegała Pani obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z wniosku wynika, że w 2019 r. oraz w 2024 r. jednocześnie otrzymywała Pani świadczenie z holenderskich instytucji. Wobec powyższego wskazać należy przepisy Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 216 poz. 2120) oraz postanowień Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

W myśl art. 18 ust. 1-5 i ust. 8 ww. Konwencji w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

1. Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2 emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie w związku z wcześniejszym zatrudnieniem, jak i renty wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

2. Bez względu na postanowienia ustępu 1 emerytura lub inne podobne świadczenie albo renta może być również opodatkowana w tym Umawiającym się Państwie, z którego jest ona uzyskiwana, zgodnie z prawem tego Państwa:

a) jeżeli, i o ile, tytuł do takiej emerytury lub innego podobnego świadczenia albo renty w Umawiającym się Państwie, z którego jest uzyskiwana, jest zwolniony z opodatkowania, lub składki związane z emeryturą lub innym podobnym świadczeniem albo rentą dokonywane na rzecz funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej były odpisywane w przeszłości przy obliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w tym Państwie lub kwalifikowały się do innych ulg podatkowych w tym Państwie; i

b) jeżeli, i o ile, taka emerytura lub inne podobne świadczenie albo renta nie jest opodatkowana w Umawiającym się Państwie, w którym odbiorca ma miejsce zamieszkania, według powszechnie stosowanej stawki od dochodu z pracy najemnej, lub jest opodatkowana od mniej niż 90% kwoty brutto emerytury lub innego podobnego świadczenia albo renty; i

c) jeżeli łączna kwota brutto emerytur i innych podobnych świadczeń oraz rent, a także emerytura lub inne wypłaty, dokonane na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych Państwa, w jakimkolwiek roku kalendarzowym przekroczy kwotę 20 000 euro.

3. Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, jeżeli taka emerytura lub inne podobne świadczenie niebędące z natury świadczeniem okresowym wypłacane w związku z wcześniejszym zatrudnieniem w drugim Umawiającym się Państwie jest wypłacane przed dniem rozpoczęcia pobierania emerytury lub jeżeli zostanie dokonana jednorazowa wypłata w zamian za prawo do renty przed dniem rozpoczęcia pobierania renty, to takie świadczenie lub jednorazowa wypłata może być również opodatkowana w Umawiającym się Państwie, w którym została uzyskana.

4. Uważa się, że emeryturę lub inne podobne świadczenie albo rentę uzyskuje się z Umawiającego się Państwa, jeżeli, i o ile, składki lub wypłaty związane z emeryturą, innym podobnym świadczeniem albo rentą, lub uprawnienia z nich uzyskane kwalifikują się do ulgi podatkowej w tym Państwie. Przeniesienie emerytury z funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej w jednym Umawiającym się Państwie do funduszu emerytalnego lub firmy ubezpieczeniowej w innym Państwie nie ogranicza w żaden sposób praw do opodatkowania przez pierwsze wymienione Państwo na mocy tego artykułu.

5. Wszelkie emerytury i inne płatności wypłacane według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie.

8. Czy, i w jakim zakresie, emerytura lub podobne świadczenie podlega postanowieniom tego artykułu lub artykułu 19, zależy od rodzaju wcześniejszego zatrudnienia, prywatnego lub państwowego, podczas którego uprawnienia do tej części emerytury lub podobnego świadczenia zostały wypracowane.

W myśl art. 18 ust. 1-5 ww. Konwencji w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

1. Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i renty oraz inne podobne świadczenia, jak również renty kapitałowe, powstałe w Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.

2. Wypłacone emerytury i renty oraz inne wypłaty realizowane zgodnie z przepisami prawa o ubezpieczeniach społecznych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w pierwszym wymienionym Państwie.

3. Emerytura i renta, inne podobne świadczenie lub renta kapitałowa będą uważane za powstające w Umawiającym się Państwie, o ile składki lub wpłaty związane z taką emeryturą, rentą lub innym podobnym świadczeniem lub rentą kapitałową lub uprawnienia wynikające z takiej emerytury, renty lub innego podobnego świadczenia lub renty kapitałowej kwalifikują się do ulgi podatkowej w tym Państwie. Przeniesienie emerytury, renty, innego podobnego świadczenia lub renty kapitałowej z funduszu emerytalnego lub podmiotu prowadzącego działalność ubezpieczeniową w Umawiającym się Państwie do funduszu emerytalnego lub podmiotu prowadzącego działalność ubezpieczeniową w innym państwie nie będzie ograniczało w żaden sposób praw do opodatkowania pierwszego z Państw zgodnie z niniejszym artykułem.

4. Określenie „renta kapitałowa” oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach, dożywotnio lub przez wskazany lub ustalony czas, zgodnie z zobowiązaniem do dokonywania takich wypłat w zamian za odpowiednie świadczenie pieniężne lub mające wartość pieniężną.

5. Postanowienia niniejszego artykułu będą miały także zastosowanie w odniesieniu do ryczałtowej wypłaty w zamian za emeryturę, rentę lub inne podobne świadczenie albo rentę kapitałową.

Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy, że wypłaty w 2019 r. i 2024 r. środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne otrzymane z holenderskich instytucji, w myśl art. 18 Konwencji, mogą być opodatkowane zarówno w Polsce, jak i w Holandii.

Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód „może podlegać” opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) wskazuje, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

W Polsce do ww. świadczeń zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz. U. poz. 658).

Zauważyć jednakże należy, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wypłaty:

a) transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych,

b) środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,

c) środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników – do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych

– z zastrzeżeniem ust. 33.

Zgodnie z art. 21 ust. 33 ww. ustawy:

Przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Na podstawie art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 556):

Przez wypłatę rozumie się dokonaną przez uczestnika lub osobę uprawnioną wypłatę gotówkową lub realizację przelewu środków zgromadzonych w ramach programu na wskazany przez uczestnika lub tę osobę rachunek bankowy – na warunkach określonych w umowie zakładowej, w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.

Warunki te określone zostały w art. 42 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym, wypłata następuje:

1) na wniosek uczestnika po osiągnięciu przez niego wieku 60 lat;

2) na wniosek uczestnika po przedstawieniu przez niego decyzji o przyznaniu prawa do emerytury i po ukończeniu 55. roku życia;

3) w przypadku ukończenia przez uczestnika 70 lat, jeżeli wcześniej nie wystąpił z wnioskiem o wypłatę środków;

4) na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika.

Z powyższego wynika, że zamiarem ustawodawcy było, aby określenie „wypłata” dotyczyło świadczeń, które realizują cel programu emerytalnego, tj. zabezpieczenie źródła utrzymania osobie otrzymującej wypłatę po przejściu na emeryturę.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, wypłacone Pani środki pieniężne to jednorazowe świadczenie zgromadzone w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników z Holandii oraz w dacie wypłaty tych środków pieniężnych była Pani na emeryturze.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymana przez Panią w 2019 r. i 2024 r. jednorazowa wypłata środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników z Holandii podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, otrzymana przez Panią w 2019 r. i 2024 r. wypłata środków w zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym na cele emerytalne dla pracowników otrzymana z holenderskich instytucji jednorazowo po osiągnięciu przez Panią wieku emerytalnego jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00