Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.299.2024.2.MSU
Zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy do sprzedaży niezabudowanej działki gruntu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy do sprzedaży niezabudowanej działki gruntu numer 1.
Uzupełnili go Państwo pismem z 13 czerwca 2024 r. (data wpływu 19 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Związek … jest społeczno-zawodową organizacją działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. z 1982 r. nr 323 poz. 217 z późn.zm.).Wpisany do KRS do rejestru stowarzyszeń pod nr …. Cele i zakres działania określa statut.
W 1994 roku Związek nabył od … działkę rolną o powierzchni … w obrębie wsi …. Gminie …. nr działki 1. Dokumentem zakupu jest umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego repertorium A nr ….. Od tej transakcji podatek VAT nie został pobrany. Nie pobrano także podatku VAT od taksy notarialnej stosownie do paragrafu 1 ust.1 lit. b rozporządzenia z dnia 11.01.1994 (Dz.U. nr 5 poz. 20).
Akt notarialny jest jedynym dokumentem stwierdzającym nabycie gruntów. Nie wystawiona została faktura VAT. Związek …. nigdy nie prowadził na tej działce działalności gospodarczej. Są to grunty rolne. Od dnia zakupu tych gruntów do dnia dzisiejszego Związek jest płatnikiem podatku rolnego. Grunty te zostały wydzierżawione rolnikowi, który w chwili obecnej szykuje pod zasiew kukurydzą.
Zgodnie z przywołanym powyżej aktem notarialnym działka 1 leży na terenach uprawnych bez prawa zabudowy.
W 2007 roku Rada Gminy … uchwaliła (uchwała nr ….) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w Gminie ….. Wymieniony plan dla części działki nr 1 ustalił jako przeznaczenie podstawowe zabudowę usługową z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej lub zieleni izolacyjnej zlokalizowanej w wyznaczonej strefie wraz z obiektami towarzyszącymi. Ponadto w planie tym przez ww. działkę przechodzić ma droga lokalna, czyli ta część powinna podlegać wywłaszczeniu.
Związek …. chce sprzedać ww. działkę. Działka ta stanowi majątek trwały Związku. Jako organizacja nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej. Utrzymują się Państwo ze środków finansowych wypracowanych w latach 1990-2006. W tym okresie prowadzili Państwo działalność gospodarczą i statutową. Od 2006 roku prowadzą Państwo tylko działalność statutową. Przychody państwa Związku w skali roku nie przekraczają kwoty 10.000,00 zł. Przychody Państwa Związku to składki członkowskie wpłacane przez członków Związku, wpłata od dzierżący gruntów w wysokości rocznego podatku rolnego i dopłat bezpośrednich i darowizny.
W uzupełnieniu wniosku na następujące pytania:
1.Czy Państwa Związek jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
2.Czy nabycie działki nr 1 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
3.W jaki sposób/do jakich celów działka nr 1 jest wykorzystywana przez Państwa Związek od dnia nabycia do dnia jej sprzedaży?
4.Od kiedy ww. działka jest wydzierżawiona rolnikowi oraz czy dzierżawa ta ma charakter odpłatny, czy nieodpłatny?
5.Wskazali Państwo, że „(…) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w Gminie dla części działki nr 1 ustalił jako przeznaczenie podstawowe zabudowę usługową z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej lub zieleni izolacyjnej zlokalizowanej w wyznaczonej strefie wraz z obiektami towarzyszącymi (…)”, w związku z powyższym należy jednoznacznie wskazać czy na dzień sprzedaży:
a)cała działka będzie objętamiejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to:
b)jakie będzie przeznaczenie poszczególnych części tej działki wg ww. planu?
c)czy dla działki/części działki nieobjętej planem zagospodarowania przestrzennego zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?
6.Do jakich czynności Państwa Związek wykorzystuje przedmiotową działkę, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
7.Czy Państwa Związek wykorzystywał działkę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?
Wskazali Państwo odpowiednio:
1.Związek …. nie jest czynnym podatnikiem VAT.
2.Nabycie działki 1 nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
3.Działka rolna nr 1 nabyta była w celu lokaty kapitału (zabezpieczenie środków finansowych na przyszłość). Od dnia nabycia Związek …. oddał w dzierżawę rolnikowi wyłącznie na cele rolnicze.
4.Dzierżawa ma charakter zwrotu przez dzierżawcę dopłat bezpośrednich i podatku rolnego.
5.
a)Cała działka jest objęta planem przestrzennego zagospodarowania:
b)wg ww. planu część działki ma symbol 5U,MN-tereny usług z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub zieleni izolacyjnej zlokalizowanej w wyznaczonej strefie, pozostała część działki tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z wydzieleniem drogi lokalnej
c)cała działka objęta jest planem przestrzennego zagospodarowania. Nie wydano decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
6.Działka stanowi grunty orne. Wykorzystywana jest do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. Prowadzona jest na niej działalność rolnicza (posiana kukurydza) - przez dzierżawcę.
7.Tak. Związek wykorzystywał działkę wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.
Pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy sprzedaż działki rolnej jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Związek …. stoi na stanowisku, że sprzedaż działki nr 1 jest zwolniona z podatku od towarów i usług, ponieważ:
1.Związek … zakupił tą działkę na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego. Cena nabycia nie zawierała podatku VAT.
2.Związek nie otrzymał faktury zakupu. Grunty rolne zakupione od Agencji …. były zwolnione z VATu.
3.Grunty nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej.
4.Są to tereny niezabudowane.
5.Są to grunty rolne - co roku składana jest do Urzędu Gminy …. deklaracja podatku rolnego.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług będzie to dostawa terenów niezabudowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Wskazania wymaga, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar, z jakim została zrealizowana i okoliczności, w jakich ją wykonano. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest zatem spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Definicja działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów zawarta w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L. z 2006 r. nr 347/1), zwane dalej: „Dyrektywą 2006/112/WE”, zgodnie z którym:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Powyższe przepisy stanowią o realizacji zasady powszechności opodatkowania VAT, wynikającej zarówno z przedmiotowego opodatkowania tym podatkiem, który obejmuje wszelkie dostawy towarów i usług za wynagrodzeniem, jak i zakresu podmiotowego z uwagi na szeroko zakreślony krąg podmiotów uznawanych za podatników VAT.
Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:
Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności (…) dostawa terenu budowlanego.
Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Zatem wszelkie czynności wykonywane odpłatnie przez związek, czyli odpłatna dostawa towarów, czy odpłatne świadczenie usług, będą podlegać regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, jako czynności wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że działka będące przedmiotem wniosku została wydzierżawiona rolnikowi. Od dnia nabycia Związek … oddał w dzierżawę rolnikowi wyłącznie na cele rolnicze. Dzierżawa ma charakter zwrotu przez dzierżawcę dopłat bezpośrednich i podatku rolnego.
Na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Zatem dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzenia wymaga, że wydzierżawiana działka, de facto wykorzystywana jest przez Państwa w działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Tym samym analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że sprzedaż działki rolnej nr 1 będzie stanowić dostawę dokonywaną przez podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji czynność sprzedaży działki rolnej nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Przez tereny budowlane – w świetle art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się:
Grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
Według art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku - decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Jak wynika z opisu sprawy, cała ww. działka jest objęta planem przestrzennego zagospodarowania. Wg ww. planu część działki ma symbol 5U,MN - tereny usług z dopuszczeniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub zieleni izolacyjnej zlokalizowanej w wyznaczonej strefie, pozostała część działki - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z wydzieleniem drogi lokalnej.
W świetle powyższych okoliczności wskazania wymaga, że działka niezabudowana nr 1, stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, a zatem jej dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right