Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.260.2024.3.WL

Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne fizycznych oraz podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzupełniła go Pani pismami z 12 kwietnia 2024 r., z 13 czerwca 2024 r. oraz z 14 czerwca 2024 r. (według daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1. Od ...2022 r. prowadzi Pani działalność zarejestrowaną w CEIDG. Przeważający profil Pani działalności to usługi rekomendacji kanonicznej, czyli adwokata kościelnego (oznaczenie PKD: 69.10.Z - Działalność prawnicza). Sporadycznie, okazjonalnie wykonuje Pani tłumaczenia (oznaczenie PKD: 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami).

W ramach wiodącej działalności - adwokata kościelnego - zajmuje się Pani sprawami toczącymi się przed sądami kościelnymi dotyczącymi unieważnienia sakramentu małżeństwa, nie występując przed nimi w imieniu klientów. W ramach świadczonych usług zajmuje się Pani pracą na rzecz wiernych Kościoła katolickiego w otrzymaniu stwierdzenia nieważności sakramentu małżeństwa, tj. dojściem do prawdy moralnej co do nieważności sakramentu. Praca ta polega na weryfikacji wstępnej czy dany sakrament może być uznany przez Kościół za nieważnie zawarty, a w dalszych etapach na podejmowaniu działań (przygotowanie pism, czy rozmowy z przedstawicielami Kościoła), które mogą pomóc wiernym w osiągnięciu korzystnego rozstrzygnięcia w organach działających przy danym biskupie diecezjalnym.

Charakterystyka usług świadczonych przez adwokata kościelnego: prawo do obecności podczas przesłuchania stron, świadków i biegłych (kan. 1678 § 1, n. 1 k.p.k.); prawo do stawiania pytań świadkom, lecz za pośrednictwem sędziego, chyba że prawo partykularne stanowi inaczej (kan. 1561 k.p.k.); prawo do przeglądania akt sądowych, nawet jeszcze przed ich publikacją, i zapoznania się z dowodami przedłożonymi przez strony (kan. 1678 § 1, n. 2 k.p.k.); prawo do przeglądania akt, które nie są im jeszcze znane, i otrzymania odpisów akt sprawy podczas publikacji akt (kan. 1598 § 1 k.p.k. i art. 235 § 1 Instrukcji); prawo do zapoznania się - podczas publikacji akt - z aktami, których utajnienie przed stronami sędzia uzna za konieczne dla uniknięcia poważnego niebezpieczeństwa, po uprzednim złożeniu przysięgi lub przyrzeczenia zachowania tajemnicy (art. 234 Instrukcji); prawo do przedłożenia na piśmie obrony (kan. 1601 k.p.k. i art. 240 § 1 Instrukcji); prawo do repliki na głos adwokata strony przeciwnej lub obrońcy węzła małżeńskiego. Dodatkowo, do wyświadczenia usługi nie jest konieczne posiadanie wykształcenia prawniczego.

Nie świadczy Pani usług doradczych, nie udziela Pani porad, nie wydaje Pani opinii i uzasadnień charakterystycznych dla usług doradztwa, nie wykonuje Pani czynności notarialnych, ani typowo prawniczych, ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, które obligowałyby Panią do rejestracji do VAT.

Od dnia ...2022 r. jest Pani zarejestrowania dobrowolnie jako czynny podatnik VAT, mimo iż Pani obroty w 2022 r. oraz w 2023 r. nie przekroczyły wartości ustawowego limitu 200 tys. zł w skali roku. Za okres od 01.01.2024 r. do dnia 11.04.2024 r. obroty z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej również nie przekroczyły limitu ustawowego. Rozlicza się Pani w systemie miesięcznym. Chciałaby Pani skorzystać ze zwolnienia z VAT od pierwszego dnia kolejnego okresu rozliczeniowego po uzyskaniu pozytywnej interpretacji podatkowej.

2. Podatek dochodowy z działalności gospodarczej rozlicza Pani na zasadach ogólnych według skali podatkowej od ...2022 r. do nadal. Chciałaby Pani od 01.01.2025 r. skorzystać z prawa rozliczania do się Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosując się do treści art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oświadcza Pani, że w sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, i nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa oraz, że sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Ponadto, na pytania Organu w zakresie podatku od towarów i usług:

1)Czy dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny zrezygnowała Pani ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT?

2)Z jakim dniem, wskazanym w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zrezygnowała Pani ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT?

3)Czy utraciła Pani prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT lub zrezygnowała Pani z tego zwolnienia a następnie rozpoczęła ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5? Jeżeli tak, to proszę wskazać dokładną datę kiedy miało to miejsce.

4)Czy oprócz prowadzonej działalności jako adwokat kościelny oraz działalności związanej z tłumaczeniami prowadzi Pani działalność w jeszcze innym zakresie? Jeżeli tak, to w jakim?

wskazała Pani w uzupełnieniu wniosku, że:

1)Dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny dobrowolnie zrezygnowała Pani ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT.

2)W zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R zrezygnowała Pani ze zwolnienia z dniem ...2022 r.

3)Nie utraciła Pani prawa do zwolnienia sprzedaży od podatku VAT i nie zrezygnowała Pani z tego zwolnienia.

4)Oprócz prowadzonej działalności jako adwokat kościelny oraz działalności związanej z tłumaczeniami nie prowadzi Pani działalności w innym zakresie.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 czerwca 2024 r.)

Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza upoważnia Panią do zastosowania zwolnienia z podatku VAT z uwagi na osiągane przychody, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 13 czerwca 2024 r.)

W Pani ocenie, w przypadku osiągnięcia wartości sprzedaży poniżej 200 tysięcy zł w roku 2024 - z dniem 01.01.2025 r. może Pani korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z ustawą o VAT podmiot dokonujący sprzedaży, której wartość nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł może skorzystać ze zwolnienia z VAT.

Podatnik, który wybrał opodatkowanie podatkiem VAT prowadzonej działalności gospodarczej, może powrócić do zwolnienia z VAT ze względu na wysokość osiąganych obrotów (limit zwolnienia wynosi 200.000 zł). Kwestię tę reguluje art. 113 ust. 11 ustawy o VAT.

W myśl powołanego przepisu podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia z VAT. Należy pamiętać, że ze zwolnienia z podatku VAT nie mogą korzystać podatnicy dokonujący dostaw i świadczący usługi wskazane w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Na mocy tego przepisu ze zwolnienia podmiotowego z VAT nie mogą korzystać m.in. podatnicy: dokonujący dostaw terenów budowlanych, nowych środków transportu, a także świadczący usługi prawnicze, w zakresie doradztwa (z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego) oraz jubilerskie.

Wykonywane przez Panią usługi nie mieszczą się w katalogu ujętym w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b (tj. usługi doradcze) ustawy o podatku od towarów i usług. Nie świadczy Pani usług doradczych i nie wskazuje Pani sposobu postępowania. Dodatkowo, do wyświadczenia usługi nie jest konieczne posiadanie wykształcenia prawniczego w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 1982 r. - Prawo o adwokaturze. Dlatego też adwokat kościelny nie musi posiadać wykształcenia prawniczego, aby świadczyć usługę rekomendacji kanonicznej, gdyż nie podlega on przepisom dotyczącym adwokatów czy radców prawnych.

Adwokat kościelny podlega przepisom prawa kanonicznego - zgodnie z kan. 1483 Kodeksu Prawa Kanonicznego - powinien być: pełnoletni, nienaruszonej sławy, co do zasady katolikiem, prawdziwie biegłym w prawie kanonicznym (koniecznie musi posiadać tytuł licencjata kościelnego zgodnie z Konstytucją Apostolską Sapientia Christiana) lub doktorem prawa kanonicznego i zatwierdzonym przez biskupa. W myśl art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1153): Korzystając z wolności sumienia i wyznania obywatele mogą w szczególności: zrzeszać się w organizacjach świeckich w celu realizacji zadań wynikających z wyznawanej religii bądź przekonań w sprawach religii. Tym samym, Wnioskodawca ma formalną możliwość świadczenia, opisanych usług religijnych we wspólnocie wiernych Kościoła Katolickiego. Na mocy Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 prawo kanoniczne, a więc prawo Kościoła katolickiego nie przynależy do dyscypliny prawa. Prawo kanoniczne jest samodzielną dyscypliną naukową. Zgodnie z aktualnie obowiązującym podziałem prawo kanoniczne należy do dziedziny nauk społecznych obok m.in. prawa, psychologii i nauk prawnych.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić iż chcąc zachować najwyższe standardy w swojej pracy, ale przede wszystkim spełniając kryteria prawodawcy kościelnego, adwokat kościelny w swojej praktyce nie może doradzać petentom. W przeciwnym razie naraziłby się na odpowiedzialność karno-dyscyplinarną z konsekwencją pozbawienia wykonywania swojej funkcji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

wyrobów tytoniowych,

samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Według art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak stanowi art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak wynika z 96 ust. 10 ustawy:

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach wykonywanej działalności świadczy Pani usługi rekomendacji kanonicznej, czyli adwokata kościelnego (oznaczenie PKD: 69.10.Z - Działalność prawnicza). Sporadycznie, okazjonalnie wykonuje Pani tłumaczenia (oznaczenie PKD: 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami). Usługi adwokata kościelnego świadczy Pani zgodnie przepisami Kodeksu Prawa Kanonicznego do wyświadczenia których nie jest konieczne posiadanie wykształcenia prawniczego. Nie świadczy Pani usług doradczych, nie udziela Pani porad, nie wydaje Pani opinii i uzasadnień charakterystycznych dla usług doradztwa, nie wykonuje Pani czynności notarialnych, ani typowo prawniczych, ani innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Od dnia ...2022 r. jest Pani zarejestrowania dobrowolnie jako czynny podatnik VAT, mimo iż Pani obroty w 2022 r. oraz w 2023 r. nie przekroczyły wartości ustawowego limitu 200 tys. zł w skali roku. Za okres od 01.01.2024 r. do dnia 11.04.2024 r. obroty z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej również nie przekroczyły limitu ustawowego. Dokonując rejestracji jako podatnik VAT czynny dobrowolnie zrezygnowała Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT. W zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R zrezygnowała Pani ze zwolnienia z dniem ...2022 r.

Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, co do zasady podatnik, który nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży w poprzednim roku nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast podatnik, który utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że:

minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował,

w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży nie przekroczyła u niego kwoty 200.000 zł,

powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca,

nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pani czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszystkich segmentów działalności, tj. usług adwokata kościelnego oraz tłumaczeń) w roku 2023 nie przekroczyła 200 000 zł, a jednocześnie upłynął rok licząc od końca roku, w którym zrezygnowała Pani ze zwolnienia przewidzianego w art. 113, to – wbrew temu, co Pani wskazała – od 1 stycznia 2024 r. przysługuje Pani prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Panią wartość sprzedaży (ze wszystkich segmentów działalności, tj. usług adwokata kościelnego oraz tłumaczeń) przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, lub wykona Pani jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to utraci Pani prawo do korzystania z tego zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym, Pani stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług dotyczące możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00