Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.210.2024.2.PS

Preferencyjne opodatkowanie dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 28 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 maja 2024 r. (wpływ 5 maja 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości zastosowania przez niego jako osobę fizyczną, preferencyjnego opodatkowania dochodów jako osoby samotnie wychowującej dziecko, tj. określenia podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art.6 ust. 4d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych [dalej zwana „ustawą”] (Dz.U.1991 nr 80 poz. 350) w związku z zaistnieniem przypadku, o którym mowa w ust. 4c wskazanego artykułu ustawy, za rok podatkowy 2023 r.

Okoliczności faktyczne:

Wyrokiem Sądu (…) z (…)2023 r. zostało rozwiązane przez rozwód małżeństwo Wnioskodawcy, zawarte (…)2000 r. bez orzekania o winie. Wyrok uzyskał prawomocność (…)2023 r.

Z rozwiązanego małżeństwa Wnioskodawca posiada dwoje dzieci – pełnoletnią córkę w wieku (…) uczącą się w szkole wyższej w systemie studiów dziennych oraz małoletniego syna w wieku (…), ucznia uczęszczającego do szkoły średniej.

Zgodnie z wyrokiem sądu jw., wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim synem sąd powierzył obojgu rodzicom (Wnioskodawcy oraz żonie Wnioskodawcy), ustalając opiekę naprzemienną polegającą na sprawowaniu przez każdego z rodziców pieczy nad małoletnim dzieckiem w okresach dwutygodniowych, przy czym sąd nie ustalił stałego miejsca zamieszkania dziecka.

W stanie faktycznym, dzieci Wnioskodawcy – zarówno małoletni syn, jak i pełnoletnia studiująca córka, zamieszkały z Wnioskodawcą od 1 lipca 2023 r. w nowym miejscu zamieszkania Wnioskodawcy i pozostają na wyłącznym utrzymaniu Wnioskodawcy. Była żona Wnioskodawcy nie dotrzymuje warunków zawartego porozumienia rodzicielskiego (z 1 lipca 2023 r.) regulującego opiekę naprzemienną i nie ponosi kosztów utrzymania i wychowania małoletniego syna w części jej przypadającej w okresie sprawowania przez nią pieczy, zgodnie z postanowieniem sądu.

Dzieci Wnioskodawcy nie uzyskały w roku podatkowym 2023 żadnych dochodów i przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 4e ustawy.

Małoletni syn Wnioskodawcy utrzymuje sporadyczny kontakt ze swoją matką, nie uczestniczy ona czynnie w jego wychowaniu. Troska o utrzymanie materialne syna oraz jego wychowanie spoczywa wyłącznie na Wnioskodawcy, począwszy od 1 lipca 2023 r. (wynajęcie mieszkania z zabezpieczeniem pokoju dla syna i jego wyposażeniem, organizowanie czasu wolnego i nadzór nad sprawowaniem obowiązku szkolnego, jak i zabezpieczanie potrzeb zdrowotnych i wszelkich innych bytowych). Ponadto, z Wnioskodawcą mieszka pełnoletnia córka, którą również utrzymuje Wnioskodawca i która spełnia warunek, o którym mowa w art. 6 ust. 4c pkt 3 ustawy.

W uzupełnieniu wniosku z 5 maja 2023 r. udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskiwał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?

Odpowiedź: Tak, w okresie którego dotyczy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca uzyskiwał dochody opodatkowane wg skali podatkowej.

3.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek prowadził Pan działalność gospodarczą? Jeśli tak, należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, Wnioskodawca nie prowadził działalności gospodarczej.

4.Czy w stosunku do Pana lub Pana dzieci, w okresie którego dotyczy wniosek, miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

c)ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, zarówno w stosunku do Wnioskodawcy, jak i jego dzieci nie miały zastosowania przepisy o których mowa w pkt a, b oraz c pytania nr 4.

5.Czy Pana stan cywilny, po uprawomocnieniu się wyroku sądu w sprawie rozwodu nie uległ zmianie i nie wstępował Pan ponownie w związek małżeński (w 2023 r.)?

Odpowiedź: Po uprawomocnieniu się wyroku sądu w sprawie rozwodu, w 2023 r. stan cywilny Wnioskodawcy nie uległ zmianie, Wnioskodawca nie wstąpił ponownie w związek małżeński, stan ten nie uległ również zmianie do chwili obecnej.

6.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, zostało ustalone na syna świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 421) obydwojgu rodzicom? Jeśli nie, to któremu z rodziców i dlaczego?

Odpowiedź: Tak, w okresie którego dotyczy wniosek, zostało ustalone świadczenie wychowawcze, zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 421) obydwojgu rodzicom.

7.Wobec wskazania w opisie sprawy:

W stanie faktycznym, moje dzieci – zarówno małoletni syn jak i pełnoletnia studiująca córka, zamieszkały ze mną od 1 lipca 2023 roku w moim nowym miejscu zamieszkania i pozostają na moim wyłącznym utrzymaniu. (…). Małoletni syn utrzymuje sporadyczny kontakt ze swoją matką, nie uczestniczy ona czynnie w jego wychowaniu. Troska o utrzymanie materialne syna oraz jego wychowanie spoczywa wyłącznie na mojej osobie, począwszy od 1 lipca 2023 roku (wynajęcie mieszkania z zabezpieczeniem pokoju dla syna i jego wyposażeniem, organizowanie czasu wolnego, i nadzór nad sprawowaniem obowiązku szkolnego jak i zabezpieczanie potrzeb zdrowotnych i wszelkich innych bytowych).

Proszę wyjaśnić, czy w okresie którego dotyczy wniosek, tj. w 2023 r. matka (Pana była żona):

a)interesowała się synem, jego zdrowiem, samopoczuciem itd.?

Odpowiedź: Do czasu wyprowadzki z synem i córką z domu rodzinnego, tj. do m-ca czerwca 2023 r. była żona Wnioskodawcy w stopniu niewielkim wykazywała zainteresowanie synem (80% – 90% spraw związanych z wychowaniem syna spoczywało na Wnioskodawcy). Począwszy od lipca 2023 r., tj. od zamieszkania syna z Wnioskodawcą, zainteresowanie byłej żony Wnioskodawcy synem spadło praktycznie do zera. Opieka bieżąca związana ze zdrowiem syna, jego samopoczuciem spoczywała i spoczywa nadal wyłącznie na Wnioskodawcy.

b)uczestniczyła w podejmowaniu decyzji dotyczących syna, np. związanych ze zdrowiem, szczepieniami, szkołą, dodatkowymi zajęciami, zainteresowaniami itd.?

Odpowiedź: Do końca pierwszego półrocza – w stopniu niewielkim, począwszy od lipca 2023 r. – praktycznie wszystkie czynności rodzicielskie związane z realizacją obowiązku szkolnego, organizowaniem czasu wolnego syna i wsparcie jego rozwoju zainteresowań spoczywało na Wnioskodawcy. Dotyczyło to również opieki zdrowotnej.

c)łożyła na utrzymanie syna, tzn. czy przekazywała pieniądze lub też czy kupowała ubrania lub też finansowała inne niezbędne wydatki, np. prywatne wizyty lekarskie, szczepienia, leki czy też inne wydatki, np. wyjazdy, wycieczki?

Odpowiedź: W pierwszym kwartale 2023 r. – z racji zamieszkania we wspólnym gospodarstwie domowym (Wnioskodawcy, byłej żony Wnioskodawcy, dorosłej córki oraz małoletniego syna), zainteresowanie matki dziecka jego sprawami sprowadzało się głównie do pokrywania jeszcze w ramach wspólnoty gospodarczej małżeńskiej – wyżywienia, środków czystości i higieny osobistej (co czynił to zarówno Wnioskodawca oraz jego była żona). Sytuacja zaczęła się zmieniać w II kwartale 2023 r. i ustania faktycznych więzi ekonomicznych w małżeństwie. Począwszy od lipca 2023 r. – całkowity ciężar utrzymania dzieci zaczął spoczywać wyłącznie na Wnioskodawcy – dotyczyło to bieżących wydatków na wyżywienie, środków czystości i higieny osobistej, odzieży, jak również wizyt lekarskich, czy leków. Ponadto, z racji wspólnego zamieszkania syna z Wnioskodawcą i braku realizacji postanowień wyroku rozwodowego w zakresie opieki naprzemiennej, Wnioskodawca ponosił i ponosi nadal pełne koszty utrzymania syna w zakresie zużycia mediów, prądu, gazu, wywozu nieczystości itp., była żona Wnioskodawcy zaś w tym zakresie nie dotrzymywała i nie dotrzymuje nadal postanowień porozumienia rodzicielskiego, jak i wyroku rozwodowego – co do ponoszenia kosztów utrzymania dziecka w równej części przez obydwoje rodziców. W zakresie innych wydatków, była żona Wnioskodawcy nie łożyła na utrzymanie syna (np. zaliczki na wycieczkę (...) koszty zakupów podręczników i przyborów szkolnych Wnioskodawca pokrywał samodzielnie).

d)spędzała wspólnie z synem święta, wakacje, ferie, bądź też inne wolne od nauki/pracy dni?

Odpowiedź: Począwszy od dnia podpisania porozumienia rodzicielskiego, tj. 1 lipca 2023 r., była żona Wnioskodawcy nie realizowała postanowień tego dokumentu, potwierdzonego później wyrokiem rozwodowym, w tym spędzania Świąt Bożego Narodzenia oraz Świąt Wielkiej Nocy oraz wakacji letnich. Zgodnie z zawartym porozumieniem, w latach nieparzystych syn ma spędzać Święta Bożego Narodzenia z matką oraz w letnie wakacje jeden miesiąc – lipiec. Oba zapisy w 2023 r. nie zostały przez matkę dziecka zrealizowane, syn w tych okresach był wyłącznie pod opieką Wnioskodawcy. Dotyczy to również wszelkich innych wolnych od nauki dni.

8.Wobec wskazania w opisie sprawy:

Była żona nie dotrzymuje warunków zawartego porozumienia rodzicielskiego (z dn. 1 lipca 2023 roku) regulującego opiekę naprzemienną i nie ponosi kosztów utrzymania i wychowania małoletniego syna w części jej przypadającej w okresie sprawowania przez nią pieczy, zgodnie z postanowieniem sądu.

Proszę podać, jakie ustalenia wynikają z przyjętego porozumienia rodzicielskiego?

W szczególności, czy porozumienie:

a)wyznacza podział czasu opieki nad synem oraz kontaktów z synem, np. wyznacza daty/godziny spotkań z matką?

Odpowiedź: Małoletni syn winien być pod opieką matki w naprzemiennie powtarzających się okresach dwutygodniowych rozpoczynających się od poniedziałku od godziny zakończenia zajęć edukacyjnych do poniedziałku przypadającego po okresie dwóch tygodni, do chwili rozpoczęcia zajęć w szkole.

b)określa, który z rodziców podejmuje istotne decyzje dotyczące syna, np. w zakresie edukacji, leczenia, wyjazdów? Czy decyzje te rodzice podejmują wspólnie?

Odpowiedź: Porozumienie zakłada, iż oboje rodzice posiadają pełnię władzy rodzicielskiej i mają równe prawa w zakresie sprawowania opieki medycznej, kontaktów ze szkołą oraz podejmowania decyzji w zakresie wyjazdów.

9.Czy jest Pan ojcem lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienione w treści wniosku) i względem nich wykonywał Pan w 2023 roku, którego dotyczy wniosek władzę rodzicielską? Jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia.

Odpowiedź: Wnioskodawca nie jestem opiekunem prawnym innych dzieci, nie wykonywał względem żadnych innych dzieci w 2023 r. władzy rodzicielskiej.

10.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 9, należy wskazać czy wychowywał je Pan wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym (partnerem)?

Odpowiedź: Nie dotyczy, z uwagi na odpowiedź negatywną w pyt. 9.

11.Wobec wskazania w opisie sprawy:

Troska o utrzymanie materialne syna oraz jego wychowanie spoczywa wyłącznie na mojej osobie, począwszy od 1 lipca 2023 roku.

Proszę wyjaśnić, z kim i gdzie zamieszkiwały Pana dzieci przed dniem 1 lipca 2023 r.?

Odpowiedź: Dzieci – małoletni syn, którego dotyczy wniosek oraz dorosła córka zamieszkiwały wspólnie z Wnioskodawcą oraz byłą żoną Wnioskodawcy w obecnym miejscu zamieszkania ich matki (byłej żony Wnioskodawcy).

Pytanie

Czy Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i może zastosować preferencyjną możliwość opodatkowania dla osoby samotnie wychowującej dziecko, za rok podatkowy 2023?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z interpretacją podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2024 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.807.2023.KP wskazano, że status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Rodzic, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów. Przepisy ustawy o PIT nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) dalej zwanej ustawą jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 6 ust. 4c ustawy:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Według art. 6 ust. 4e ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1) dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2) przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).

Wyjaśnić należy, że art. 6 od ust. 4c do ust. 4f ustawy został dodany przez art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), obowiązują od 1 lipca 2022 r. i mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Przepis art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t .j. Dz. U. z 2024 r. poz. 421) stanowi, że kwota świadczenia:

W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia wychowawczego ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego.

Na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • posiadania przez rodzica statusu osoby samotnie wychowującej dzieci (dziecko),
  • wychowywania przez rodzica samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecko),
  • nieuzyskiwania przez rodzica i dzieci (dziecko) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
  • niepodlegania przez rodzica i dzieci (dziecko) opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach je konstytuujących. Przepisy regulujące prawo do preferencyjnego rozliczenia powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka.

Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dzieci jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dzieci.

Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma szczególne znaczenie w przedmiotowej sprawie, wynika natomiast, że preferencyjne opodatkowanie dochodów jako osoba samotnie wychowująca nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Z opisu sprawy wynika, że Wyrokiem Sądu (…) z (…)2023 r. zostało rozwiązane przez rozwód Pana małżeństwo. Z rozwiązanego małżeństwa posiada Pan dwoje dzieci – pełnoletnią córkę w wieku (…) uczącą się w szkole wyższej w systemie studiów dziennych oraz małoletniego syna w wieku (…), ucznia uczęszczającego do szkoły średniej. Wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim synem sąd powierzył obojgu rodzicom (Panu oraz Pana byłej żonie) ustalając opiekę naprzemienną polegającą na sprawowaniu przez każdego rodziców pieczy nad małoletnim dzieckiem w okresach dwutygodniowych, przy czym sąd nie ustalił stałego miejsca zamieszkania dziecka. Zgodnie z porozumieniem rodzicielskim regulującym opiekę naprzemienną z 1 lipca 2023 r. małoletni syn winien być pod opieką matki w naprzemiennie powtarzających się okresach dwutygodniowych rozpoczynających się od poniedziałku od godziny zakończenia zajęć edukacyjnych do poniedziałku przypadającego po okresie dwóch tygodni, do chwili rozpoczęcia zajęć w szkole. Porozumienie zakłada, iż oboje rodzice posiadają pełnię władzy rodzicielskiej i mają równe prawa w zakresie sprawowania opieki medycznej, kontaktów ze szkołą oraz podejmowania decyzji w zakresie wyjazdów. Pana dzieci – zarówno małoletni syn, jak i pełnoletnia studiująca córka, zamieszkały z Panem od 1 lipca 2023 r. w Pana nowym miejscu zamieszkania i pozostają na Pana wyłącznym utrzymaniu. Pana była żona nie dotrzymuje warunków zawartego porozumienia rodzicielskiego i nie ponosi kosztów utrzymania i wychowania małoletniego syna w części jej przypadającej w okresie sprawowania przez nią pieczy, zgodnie z postanowieniem sądu. Małoletni syn utrzymuje sporadyczny kontakt ze swoją matką, nie uczestniczy ona czynnie w jego wychowaniu. W okresie którego dotyczy wniosek, zostało ustalone świadczenie wychowawcze na syna, zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci obydwojgu rodzicom.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, nie kwestionując Pana zaangażowania w proces wychowawczy syna, nie można uznać, że w Pana przypadku spełnione zostały warunki wymagane dla rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Wprawdzie – jak wskazał Pan we wniosku – zarówno Pana małoletni syn, jak i pełnoletnia studiująca córka, zamieszkały z Panem od 1 lipca 2023 r. w Pana nowym miejscu zamieszkania i pozostają na Pana wyłącznym utrzymaniu, a Pana była żona nie dotrzymuje warunków zawartego porozumienia rodzicielskiego i nie ponosi kosztów utrzymania i wychowania małoletniego syna w części jej przypadającej w okresie sprawowania przez nią pieczy, to jednak wobec tego, że Pana syn – zgodnie z rozstrzygnięciem sądu – pozostaje pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wystąpiła negatywna przesłanka uniemożliwiająca Panu skorzystanie z tej preferencji.

W konsekwencji, nie może Pan rozliczyć się za 2023 r. jako rodzic samotnie wychowujący dziecko na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i 4d w związku z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej wskazuję, że rozstrzygnięcia zawarte w interpretacjach indywidualnych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00