Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.218.2024.2.ENB

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót bez posiadania ważnej Karty Polaka.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 kwietnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – 11 maja i 12 czerwca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan obywatelem Ukrainy, który w 2011 r. otrzymał Kartę Polaka na podstawie pochodzenia polskiego. W 2017 r. uzyskał Pan w Polsce pobyt stały, opierając się na posiadaniu Karty Polaka. Od czerwca 2022 r. na stałe przeniósł się Pan do Polski i rozpoczął pracę jako (...) na podstawie umowy o pracę. Wraz z żoną zamieszkuje Pan w X, gdzie przeniósł Pan centrum swoich interesów. Aktualnie jest Pan rezydentem podatkowym Polski. Posiada Pan kopię Karty Polaka (oryginał oddany do urzędu podczas otrzymania karty pobytu, ale posiada Pan decyzję o wydaniu Karty Polaka i karty pobytu) oraz dokumenty potwierdzające legalną pracę i zamieszkanie w Polsce. Dodatkowo, może Pan przedstawić rozliczenie deklaracji podatkowej z Ukrainy za lata poprzedzające stałe zamieszkanie w Polsce. W związku z powyższym, przygotowując się do rocznego rozliczenia podatku w Polsce, pragnie Pan uzyskać informację, czy jako osoba powracająca do kraju, może skorzystać z ulgi na powrót. Kontaktował się Pan z infolinią Urzędu Skarbowego w celu uzyskania wsparcia i porady dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi na powrót. Podczas rozmowy telefonicznej z przedstawicielem infolinii został Pan poinformowany, że na podstawie swojej sytuacji osobistej i zawodowej, jako osoba powracająca do kraju, może Pan skorzystać z ulgi na powrót. Jednakże, w związku z zaleceniami przedstawiciela infolinii, który polecił złożenie dokumentów o wydanie interpretacji podatkowej, składa Pan obecny wniosek.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W latach 2019-2021 stale zamieszkiwał Pan razem z małżonką na Ukrainie, prowadząc tam działalność gospodarczą i rozliczając podatki, co potwierdzają dokumenty złożenia zeznań podatkowych za lata 2019-2021 oraz za 2022 r., gdzie jest rozliczony dochód z pierwszego kwartału 2022 r. W latach 2019-2021 nie przebywał Pan w Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. Wszystkie Państwa podróże były krótkie, żeby odwiedzić dzieci, które są pełnoletnie i od dłuższego czasu zamieszkują w Rzeczypospolitej Polskiej. W czerwcu 2022 r. razem z żoną zamieszkali Państwo w X, gdzie zaczęli Państwo pracować jako (...) na umowę o pracę od (...). W czerwcu zaczęli Państwo osiągać dochody w Rzeczypospolitej Polskiej oraz założyli konta bankowe. Uważa Pan, że ze względu na rozpoczęcie pracy, Państwa centrum interesów gospodarczych i życiowych zostało przeniesione do X. Ze względu na to, że w (...) 2021 r. przez program (...) dostali Państwo ofertę pracy w X, we (...) 2021 r. złożyli Państwo wniosek do (...) o udzielenie pozwolenia na pracę w Rzeczypospolitej Polskiej. Od (...) 2021 r. czekali Państwo na decyzję, przebywając stale na Ukrainie. Od początku roku 2022 do (...) 2022 r. przebywali Państwo na Ukrainie, pracując, co potwierdza wykazany dochód na Ukrainie w deklaracji podatkowej za 2022 r. (...) 2022 r. przyjechał Pan do Rzeczypospolitej Polskiej, wspólnie z żoną w celu przygotowania do osiedlenia się. (...) dostali Państwo decyzję od (...) z pozwoleniem na pracę. W okresie od (...) do (...) 2022 r. przebywali Państwo w Y (ze względu na zamieszkanie dzieci), gdzie wynajmowali Państwo mieszkanie, oraz zajmowali się dokumentami, składaniem dokumentacji do (...) oraz poszukiwaniem mieszkania na wynajem w X. (...) 2022 r. pojechali Państwo na Ukrainę a wrócili do Rzeczypospolitej Polskiej (...) 2022 r. Uważa Pan, że faktycznym terminem przeniesienia interesów był czerwiec, kiedy zaczęli Państwo pracę oraz zamieszkali w docelowym miejscu. Państwa dzieci od dłuższego czasu mieszkają w Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie ukończyły studia i już pracują. Do Rzeczypospolitej Polskiej przyjeżdżali Państwo, żeby odwiedzić dzieci, które są już pełnoletnie i nie są na Państwa utrzymaniu. Z żoną mieszkał Pan na Ukrainie w latach 2019, 2020, 2021 i na początku 2022 r. Do Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadził się Pan wspólnie z żoną, gdzie oboje podjęli Państwo pracę w (...) w czerwcu 2022 r. Na Ukrainie posiadają Państwo mieszkanie, w którym mieszkali Państwo w latach 2019-2021, co możecie udowodnić opłatami za media. Od (...) do (...) 2022 r. mieli Państwo z żoną wynajęte mieszkanie w Y, gdzie mieszkali Państwo podczas przygotowań do osiedlenia, składania dokumentacji do (...), poszukiwania mieszkania w X. Od czerwca 2022 r. na stałe przeprowadzili się Państwo do X, gdzie założyli konta bankowe i wynajmują Państwo mieszkanie, gdzie również rozliczają podatki, i zakładają, że od momentu podpisania umowy o pracę i początku osiągania dochodu, Państwa centrum interesów zostało przeniesione do Rzeczypospolitej Polskiej.

W latach 2019-2021 oraz na początku 2022 r. prowadził Pan aktywność społeczną na Ukrainie. Od (...) już przebywał Pan w Rzeczypospolitej Polskiej, ale nie należał Pan do żadnych organizacji i klubów, dopiero od czerwca 2022 r., po przeprowadzeniu się do docelowego miejsca - X, w (...) jest Pan z żoną już częścią wspólnoty (...), oraz uczestniczyli Państwo w kursach języka polskiego i warsztatach (...).

W latach 2019, 2020, 2021 oraz na początku 2022 r. stale zamieszkiwał Pan na Ukrainie, ma Pan potwierdzenie rozliczenia podatków. Brał Pan udział w wydarzeniach społeczności polskiej na Ukrainie. Od (...) do (...) 2022 r. przebywali Państwo w Rzeczypospolitej Polskiej w celu organizacji osiedlenia się, ale uważają Państwo, że stałe miejsce zamieszkania liczy się od czerwca w X, gdzie podjęli Państwo pracę. W latach 2019, 2020, 2021 oraz na początku 2022 r. zazwyczaj przebywał Pan na Ukrainie. Od 18 lutego do 10 maja 2022 r. przebywał Pan z żoną w Rzeczypospolitej Polskiej w celu organizacji osiedlenia się, ale uważa Pan, że stałe miejsce zamieszkania liczy się od czerwca w X, gdzie podjął Pan pracę. (...) 2022 pojechali Państwo na Ukrainę i wrócili do Rzeczypospolitej Polskiej (...) 2022 r. Posiada Pan wyłącznie obywatelstwo ukraińskie.

Odpowiadając na pytanie:

Czy miał Pan miejsce zamieszkania nieprzerwanie co najmniej – trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających ww. okres?

wyjaśnił Pan, że przed zmianą miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkał Pan na Ukrainie trzy lata kalendarzowe, w okresie od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, był Pan na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez 79 dni, ale w tym okresie centrum interesów jeszcze pozostało na Ukrainie.

Przed 2019 r. nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie co najmniej przez 5 lat kalendarzowych.

W 2017 r. uzyskał Pan w Polsce stały pobyt, co oznacza, że w tym właśnie roku otrzymał Pan kartę stałego pobytu, i zwrócił organom państwowym posiadaną Kartę Polaka.

Posiada Pan dokumenty potwierdzające złożenie zeznań podatkowych za lata 2019-2021 oraz dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej na Ukrainie w latach 2019-2021, wraz z ukraińskimi zeznaniami podatkowymi oraz opłatami za media za mieszkanie w tych latach.

Wcześniej nie korzystał Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana zeznanie podatkowe za 2022 r. oraz za 2023 r. zostały złożone bez uwzględnienia tego zwolnienia, zgodnie z konsultacją z infolinią urzędu podatkowego, gdzie poinformowano Państwa, że można złożyć korektę później, ze względu na interpretację. Chciałby Pan skorzystać z ulgi podatkowej przez kolejne cztery lata, licząc od początku roku następnego po przeniesieniu interesów, tj. 2023, 2024, 2025, 2026.

Pytania

1)Czy jako osoba powracająca do kraju, może Pan skorzystać z ulgi na powrót, oraz jakie dokumenty potwierdzające musi Pan złożyć na uzyskanie tej ulgi?

2)Gdyby Panu taka ulga przysługiwała czy może Pan złożyć korektę rozliczenia podatku za 2023 r., oraz ile lat taka ulga będzie Panu przysługiwać?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że ulga na powrót Panu przysługuje ponieważ spełnia Pan warunki określone w ustawie. Przeniósł Pan swoje centrum interesów osobistych i zawodowych zgodnie z wymogami w 2022 r., stając się w ten sposób rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej w 2022 r. Mieszkał Pan na terenie Ukrainy w latach 2019, 2020, 2021 oraz na początku 2022 r. Uważa Pan, że pobyt w Rzeczypospolitej Polskiej od (...) do (...) 2022 r. nie był przeniesieniem centrum interesów, ponieważ trwał tylko 79 dni. Natomiast w czerwcu już zamieszkał Pan na stałe z małżonką, i podjęli Państwo pracę w (...), zaczęli Państwo osiągać dochody, otworzyli konta bankowe oraz zaczęli Państwo prowadzić życie socjalne. W momencie przeprowadzenia się do Rzeczypospolitej Polskiej posiadał Pan kartę stałego pobytu, i ze względu na jej otrzymanie musiał Pan złożyć Kartę Polaka do urzędu. W Pana ocenie, nie zmienia to jednak faktu, że posiadał Pan Kartę Polaka ze względu na pochodzenie. Posiada Pan dokumenty potwierdzające rozliczenie podatków na Ukrainie w latach 2019-2021 oraz za 2022 r., gdzie jest zaznaczony dochód za pierwszy kwartał 2022 r. Nie korzystał Pan wcześniej z tej ulgi. Uważa Pan więc, że spełnia wszystkie warunki określone dla otrzymania ulgi na powrót i może z niej skorzystać przez cztery kolejne lata od roku, w którym przeprowadził się do Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto powołując się na informacje przekazane przez infolinię, przy pozytywnym rozpatrzeniu indywidualnej interpretacji podatkowej, uważa Pan, że za 2023 r. może złożyć korektę złożonego PIT-u, gdzie powołując się na indywidualną interpretację może skorzystać z takiej ulgi. W razie potrzeby może Pan przedstawić rozliczenia podatkowe z Ukrainy za lata poprzedzające przeprowadzenie się do Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzenie opłaty rachunków za media na Ukrainie, kopię złożonej do Urzędu Karty Polaka oraz decyzję o wydaniu karty stałego pobytu, co będzie potwierdzało fakt oddania Karty Polaka do urzędu, PIT-y złożone w Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie jest wskazane, że nie korzystał Pan z powyższej ulgi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:

Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3) podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ponadto, z art. 53 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ponadto, w celu skorzystania z tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

W opisie zdarzenia wskazał Pan, że jest obywatelem Ukrainy, który w 2011 r. otrzymał Kartę Polaka. W 2017 r. uzyskał Pan w Polsce pobyt stały, opierając się na posiadaniu Karty Polaka. Od czerwca 2022 r. na stałe przeniósł się Pan do Polski i rozpoczął pracę jako (...) na podstawie umowy o pracę. Wraz z żoną zamieszkuje Pan w X, gdzie przeniósł Pan centrum swoich interesów. Aktualnie jest Pan rezydentem podatkowym Polski. W latach 2019-2021 stale zamieszkiwał Pan razem z małżonką na Ukrainie, prowadząc tam działalność gospodarczą i rozliczając podatki, co potwierdzają dokumenty złożenia zeznań podatkowych za lata 2019-2021 oraz za 2022 r., gdzie jest rozliczony dochód z pierwszego kwartału 2022 r. W latach 2019-2021 nie przebywał Pan w Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni. Wszystkie Państwa podróże były krótkie, żeby odwiedzić dzieci, które są pełnoletnie i od dłuższego czasu zamieszkują w Rzeczypospolitej Polskiej. W czerwcu 2022 r. razem z żoną zamieszkał Pan w X, gdzie zaczął pracować jako (...) na umowę o pracę od (...). W czerwcu zaczął Pan osiągać dochody w Rzeczypospolitej Polskiej oraz założył konta bankowe. Uważa Pan, że ze względu na rozpoczęcie pracy, Państwa centrum interesów gospodarczych i życiowych zostało przeniesione do X. Od początku roku 2022 do (...) 2022 r. przebywał Pan na Ukrainie, pracując, co potwierdza wykazany dochód na Ukrainie w deklaracji podatkowej za 2022 r. (...) 2022 r. przyjechał Pan do Rzeczypospolitej Polskiej, wspólnie z żoną w celu przygotowania do osiedlenia się. (...) dostał Pan decyzję od (...) z pozwoleniem na pracę. W okresie od (...) do (...) 2022 r. przebywał Pan z żoną w Y, gdzie wynajmowali Państwo mieszkanie, oraz zajmowali się dokumentami, składaniem dokumentacji do (...) oraz poszukiwaniem mieszkania na wynajem w X. (...) 2022 r. pojechali Państwo na Ukrainę a wrócili do Rzeczypospolitej Polskiej (...) 2022 r. Uważa Pan, że faktyczny termin przeniesienia interesów liczy się jako czerwiec, kiedy zaczęli Państwo pracę oraz zamieszkali w docelowym miejscu. Państwa dzieci od dłuższego czasu mieszkają w Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie ukończyły studia i już pracują. Do Rzeczypospolitej Polskiej przyjeżdżali Państwo, żeby odwiedzić dzieci, które są już pełnoletnie i nie są na Państwa utrzymaniu. Z żoną mieszkał Pan na Ukrainie w latach 2019, 2020, 2021 i na początku 2022 r. Do Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadził się Pan wspólnie z żoną, gdzie oboje podjęli Państwo pracę w (...) w czerwcu 2022 r. Na Ukrainie posiadają Państwo mieszkanie, w którym mieszkali Państwo w latach 2019-2021, co możecie udowodnić opłatami za media. Od (...) do (...) 2022 r. mieli Państwo z żoną wynajęte mieszkanie w Y, gdzie mieszkali Państwo podczas przygotowań do osiedlenia, składania dokumentacji do (...), poszukiwania mieszkania w X. Od czerwca 2022 r. na stałe przeprowadzili się Państwo do X, gdzie założyli konta bankowe i wynajmują Państwo mieszkanie, gdzie również rozliczają podatki, i zakładają, że od momentu podpisania umowy o pracę i początku osiągania dochodu, Państwa centrum interesów zostało przeniesione do Rzeczypospolitej Polskiej.

W latach 2019-2021 oraz na początku 2022 r. prowadził Pan aktywność społeczną na Ukrainie. Od (...) już przebywał Pan w Rzeczypospolitej Polskiej, ale nie należał Pan do żadnych organizacji i klubów, dopiero od czerwca 2022 r., po przeprowadzeniu się do docelowego miejsca - X, w (...) jest Pan z żoną już częścią wspólnoty (...), oraz uczestniczyli Państwo w (...) i warsztatach (...).

W latach 2019, 2020, 2021 oraz na początku 2022 r. stale zamieszkiwał Pan na Ukrainie, ma Pan potwierdzenie rozliczenia podatków. Brał Pan udział w wydarzeniach społeczności polskiej na Ukrainie. Od (...) do (...) 2022 przebywali Państwo w Rzeczypospolitej Polskiej w celu organizacji osiedlenia się, ale uważają Państwo, że stałe miejsce zamieszkania od czerwca jest w X, gdzie podjęli pracę. W latach 2019, 2020, 2021 oraz na początku 2022 r. zazwyczaj przebywał Pan na Ukrainie. Od (...) do (...) 2022 r. przebywał Pan z żoną w Rzeczypospolitej Polskiej w celu organizacji osiedlenia się, ale uważa Pan, że stałe miejsce zamieszkania liczy się od czerwca w X, gdzie podjął Pan pracę. (...) 2022 r. pojechali Państwo na Ukrainę i wrócili do Rzeczypospolitej Polskiej (...) 2022 r. Posiada Pan wyłącznie obywatelstwo ukraińskie.

W 2017 r. uzyskał Pan w Polsce stały pobyt, co oznacza, że w tym właśnie roku otrzymał Pan kartę stałego pobytu, i zwrócił organom państwowym posiadaną Kartę Polaka.

Posiada Pan dokumenty potwierdzające złożenie zeznań podatkowych za lata 2019-2021 oraz dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej na Ukrainie w latach 2019-2021, wraz z ukraińskimi zeznaniami podatkowymi oraz opłatami za media za mieszkanie w tych latach.

W świetle przedstawionych okoliczności uznać zatem należy, że warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został przez Pana spełniony.

Ponadto wyjaśnił Pan, że przed zmianą miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, mieszkał Pan na Ukrainie trzy lata kalendarzowe, w okresie od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, był Pan na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez 79 dni, ale w tym okresie centrum interesów jeszcze pozostało na Ukrainie. Przed 2019 r. nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie co najmniej przez 5 lat kalendarzowych.

W konsekwencji zarówno w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w okresie od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie miał Pan miejsca zamieszkania w Polsce.

Zatem uznać należy, że spełnia Pan wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a i b ustawy.

Co jednak najistotniejsze, jednym z warunków, wymienionych w art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy jest posiadanie przez podatnika Karty Polaka lub spełnienie jednego z pozostałych warunków wynikających z tego przepisu.

Zatem wobec literalnego brzmienia przepisów regulujących przedmiotowe zwolnienie, w przypadku tzw. „ulgi na powrót” powinniśmy mieć do czynienia z jedną z kategorii podatników „powracających” – tj. z podatnikiem, który we wcześniejszym okresie miał określone w lit. b miejsce zamieszkania lub posiada np. Kartę Polaka wymienioną w lit. a przepisu.

Z przedstawionych przez Pana okoliczności wynika, że przed przeniesieniem miejsca zamieszkania do Polski, tj. w latach 2019-2021 oraz w okresie od początku roku 2022 do momentu zmiany miejsca zamieszkania zamieszkiwał Pan na Ukrainie. Ponadto przed 2019 r. nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie co najmniej przez 5 lat kalendarzowych.

Zatem nie spełnia Pan warunku wskazanego w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie miał Pan miejsca zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy.

Na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski nie posiadał Pan również obywatelstwa polskiego, jak też obywatelstwa innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, bowiem jak Pan wskazał – posiadał obywatelstwo ukraińskie.

W Pana przypadku możliwość skorzystania z ulgi na powrót jest więc uwarunkowana posiadaniem Karty Polaka.

Tymczasem z przedstawionych przez Pana okoliczności wynika, że w 2011 r. otrzymał Pan Kartę Polaka na podstawie pochodzenia polskiego. Jednakże w 2017 r. uzyskał Pan w Polsce stały pobyt, co oznacza, że w tym właśnie roku otrzymał Pan kartę stałego pobytu, i zwrócił organom państwowym posiadaną Kartę Polaka.

W kontekście powyższego wyjaśnić należy, że stosownie do art. 229 ust. 7 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 769):

Wydanie karty pobytu cudzoziemcowi, o którym mowa w art. 195 ust. 1 pkt 9, następuje po zwróceniu przez niego Karty Polaka, zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz.U. z 2023 r. poz. 192).

W myśl art. 195 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Zezwolenia na pobyt stały udziela się cudzoziemcowi na czas nieoznaczony, na jego wniosek, jeżeli posiada ważną Kartę Polaka i zamierza osiedlić się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1-3 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 192):

1.Karta Polaka może być przyznana osobie, która deklaruje przynależność do Narodu Polskiego i spełni łącznie następujące warunki:

a)wykaże swój związek z polskością przez przynajmniej podstawową znajomość języka polskiego, który uważa za język ojczysty, oraz znajomość i kultywowanie polskich tradycji i zwyczajów;

b)w obecności konsula Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „konsulem”, lub w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 4 - wojewody, albo wyznaczonego przez niego pracownika, złoży pisemną deklarację przynależności do Narodu Polskiego;

c)wykaże, że jest narodowości polskiej lub co najmniej jedno z jej rodziców lub dziadków albo dwoje pradziadków było narodowości polskiej, albo przedstawi zaświadczenie organizacji polskiej lub polonijnej potwierdzające aktywne zaangażowanie w działalność na rzecz języka i kultury polskiej lub polskiej mniejszości narodowej przez okres co najmniej ostatnich trzech lat;

d)złoży oświadczenie, że ona lub jej wstępni nie repatriowali się lub nie zostali repatriowani z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944-1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich, do jednego z państw będących stroną tych umów.

2.Karta Polaka może być przyznana osobie:

a)nieposiadającej w dniu złożenia wniosku o wydanie Karty Polaka oraz w dniu przyznania Karty Polaka obywatelstwa polskiego lub

b)nieposiadającej zezwolenia na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

c)posiadającej status bezpaństwowca.

3.Karta Polaka może być także przyznana osobie, której polskie pochodzenie zostało stwierdzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1105), pod warunkiem wykazania się znajomością języka polskiego w stopniu co najmniej podstawowym. Przepisy art. 13 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

Natomiast w art. 3 ww. ustawy wskazano, że :

1.Karta Polaka jest dokumentem potwierdzającym przynależność do Narodu Polskiego.

2.Karta Polaka poświadcza uprawnienia wynikające z niniejszej ustawy.

Zgodnie z art. 20 ust. 1a ww. ustawy:

Jeżeli posiadacz Karty Polaka nabył obywatelstwo polskie albo uzyskał zezwolenie na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadana przez niego Karta Polaka traci ważność z mocy prawa z dniem wydania dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa polskiego albo uzyskania zezwolenia na pobyt stały.

Stosownie do art. 20 ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 1a, posiadacz Karty Polaka zwraca Kartę Polaka wojewodzie właściwemu ze względu na miejsce pobytu, nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym:

1)doręczono mu dokument potwierdzający nabycie obywatelstwa polskiego albo

2)decyzja o uzyskaniu zezwolenia na pobyt stały stała się ostateczna.

Mając na względzie unormowania dotyczące przyznawania, utraty ważności i unieważniania Karty Polaka wskazać należy, że podatnik, który posiada Kartę Polaka (art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a ww. ustawy) to osoba, która ma przyznaną i ważną Kartę Polaka na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski. Karta jest przyznawana w drodze decyzji przez właściwy organ, a może stracić ważność z mocy prawa lub może zostać unieważniona stosownie do obowiązujących w tym zakresie odrębnych przepisów.

W świetle przedstawionych przez Pana okoliczności nie spełnił Pan również warunku wskazanego w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącego posiadania Karty Polaka. Skoro bowiem przed przeniesieniem miejsca zamieszkania do Polski uzyskał Pan pozwolenie na pobyt stały na terenie Rzeczypospolitej Polskie, uznać należy, że na moment przeniesienia miejsca zamieszkania nie posiadał Pan Karty Polaka.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika bowiem wprost, że w sytuacji gdy posiadacz Karty Polaka nabył obywatelstwo polskie albo uzyskał zezwolenie na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadana przez niego Karta Polaka traci ważność z mocy prawa z dniem wydania dokumentu potwierdzającego nabycie obywatelstwa polskiego albo uzyskania zezwolenia na pobyt stały. W takim też przypadku posiadacz Karty Polaka jest zobowiązany do jej zwrotu.

Skoro zatem w 2017 r. otrzymał Pan pozwolenie na pobyt stały, to nie sposób uznać, że na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski posiadał Pan ważną Kartę Polaka.

Oznacza to, że nie przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na moment przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski posiadał Pan bowiem kartę stałego pobytu, a nie Kartę Polaka, jak też nie spełnił Pan żadnej z pozostałych przesłanek określonych w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. b ustawy.

W konsekwencji Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00