Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.194.2024.1.AR
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. „…..”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. „…..”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Związek w X (Wnioskodawca) jest podatnikiem podlegającym opodatkowaniu w Polsce z nieograniczonym obowiązkiem podatkowym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym.
Wnioskodawca jest między innymi inwestorem zajmującym się organizacją budowy oraz dzierżawą sieci kanalizacyjnych wraz z przyłączami na terenie gmin powiatu …. oraz szeregu innych przedsięwzięć proekologicznych.
Wnioskodawca jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację i koordynację projektów:
1. „…”,
2. „…”,
3. „….” - …... Zadania realizowane są w oparciu o środki finansowe w przeważającej części uzyskane z funduszy Unii Europejskiej.
Związek w X jest zlokalizowany na terenie powiatu …. ((...) części województwa ….). Członkami Związku są: (…). Związek działa na podstawie art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Jego głównym zadaniem jest wykonywanie przedsięwzięć proekologicznych na terenie gmin powiatu …..
Organem stanowiącym i kontrolnym Związku jest Zgromadzenie, które tworzą przedstawiciele … gmin. Pracami Zgromadzenia kieruje burmistrz miasta …, pozostali członkowie to wójtowie gmin. To oni określają całokształt zasad zarządzania i funkcjonowania Związku. Organem wykonawczym Związku jest Zarząd, który tworzy (...) członków. Zarząd kieruje bieżącą pracą oraz nadzoruje realizację projektów.
Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji programu pn. „….”.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia jest Związek w X.
Partnerami formalnymi są: Miasto X, Gmina X, Gmina Y (dalej: Zainteresowane Gminy).
Partnerem wspierającym jest Stowarzyszenie (…) (podmiot odpowiedzialny za planowanie zrównoważonej mobilności oraz planowanie strategiczne na obszarze (...) województwa ….).
Projekt wpisuje się w wyzwania objęte Planem (…) (dalej: Y (…)).
Celem operacyjnym będzie (….).
Pośrednim efektem projektu będzie poprawa warunków do rozwoju gospodarczego, turystycznego, w tym do tworzenia nowych stabilnych miejsc pracy, jak również promocja turystycznych, przyrodniczych i krajobrazowych walorów regionu. Jednym z najistotniejszych elementów Planu (….) są działania dotyczące alternatywnych miejsc pracy, które należy ukierunkować na jakość środowiska, rozwój usług publicznych, poprawę jakości przestrzeni publicznej, zwiększenie aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców oraz rozwój oferty czasu wolnego. Realizacja projektu stanowić może dodatkowo odpowiedź na problemy obszaru, który w wyniku zmian ustrojowych utracił swoje funkcje gospodarcze.
Celem projektu jest (…).
(...) (…) oraz (…) leży na obszarze gmin powiatu … (gm. (…), (…) oraz …..). Miasto w ramach Y oraz Strategii Rozwoju Województwa „….” uznano za gminę tracącą funkcje społeczno-gospodarcze, jednocześnie - ośrodek wzrostu w ramach (...), zaliczonego do (...) w transformacji (...).
Planowane trasy staną się konkurencyjne (biorąc pod uwagę czas dojazdu) w stosunku do indywidualnego transportu zmotoryzowanego. Jednocześnie wpisując się w schemat sieci tras planowanych w całym podregionie (…), jako (...) (uwzględniony w …. dla podregionu oraz w Polityce (…) województwa). Dzięki realizacji planowanych inwestycji (tras pieszo-rowerowych) znacznie zwiększy się udział komunikacji rowerowej w transporcie ogółem, nie tylko na terenie objętym projektem, ale również w dojazdach do innych ośrodków (…., ….).
Planowane trasy dróg pieszo-rowerowych będą zgodne z założeniami i standardami budowy dróg rowerowych określone w dokumencie Polityki (…) województwa i stanowić będą spójną całość regionalnych tras rowerowych.
W ramach projektu przewiduje się:
- połączenie (…) i (…) z X, w kierunku (...) w Gminie (…) i terenami inwestycyjnymi w X (w ramach RTR nr …., RTR nr …..),
- połączenie pętlą obszarów turystycznych i inwestycyjnych nad (…) (w ramach RTR … i ….),
- połączenie obszaru z największym ośrodkiem wzrostu podregionu (X, w ramach RTR …), ze X (w ramach RTR ….),
- inne połączenia lokalne (poprzez RTR i ich sięgacze).
Realizacja projektu będzie polegać na wybudowaniu przez Inwestora dróg rowerowych na gruntach:
1. pozyskanych przez Inwestora lub Zainteresowane Gminy od właścicieli prywatnych,
2. stanowiących własność Zainteresowanych Gmin.
3. stanowiących własność X, przekazanych do realizacji projektu na podstawie umów cywilnoprawnych,
4. stanowiących własność Y, przekazanych do realizacji projektu na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zamierzone przedsięwzięcie będzie finansowane w 15% ze środków Wnioskodawcy a w pozostałej części Wnioskodawca zamierza pozyskać środki w ramach opisanego wyżej programu operacyjnego.
Powyższe oznacza, że majątek wytworzony w ramach zrealizowanego projektu nie będzie służył do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za udostępnienie nowo powstałej ścieżki rowerowej. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po stronie Wnioskodawcy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze powyższe z perspektywy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz 931 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT) zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów, które podlegałyby ewidencji VAT. W konsekwencji efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku.
Nowopowstała ścieżka rowerowa będzie i pozostanie ogólnodostępna dla mieszkańców miejscowości (...) oraz mieszkańców Zainteresowanych Gmin i gości przyjezdnych spoza Zainteresowanych Gmin.
W związku z realizacją projektu Wnioskodawca otrzyma wystawione na siebie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach projektu. Na fakturach widnieć będzie podatek VAT naliczony. Wnioskodawca uzna podatek VAT naliczony wykazany na otrzymanych fakturach za tzw. wydatek kwalifikowany w projekcie, co oznacza, że jego zdaniem nie podlega on odliczeniu ani w całości, ani w części. Wnioskodawca będzie realizował zadanie wskazane w opisie sprawy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 12 oraz art. 7 ust. 1 pkt 10a także art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2023. 40 z późn. zm ), uchwały nr ….. Zgromadzenia Związku …. w X z dnia …. 2023 r. w sprawie upoważnienia Zarządu Związku (…) w X do złożenia wniosku w trybie bez konkursowym w ramach Funduszy Sprawiedliwej Transformacji na projekt „….” oraz uchwał Rad Gmin i Miasta.
Każda z zainteresowanych gmin i Miasto zamierza przekazać do realizacji Związkowi (…) w X z siedzibą w X zadanie dotyczące rozwoju lokalnego gminy oraz jej promocji obejmujące budowę ścieżki rowerowej wraz z infrastrukturą w ramach zadania „…..”.
W związku z powierzeniem wykonywania zadania w zakresie projektu „….” niezbędne prawa i obowiązki organów Gminy …, ….. i miasta …. do realizacji tego zadania wykonywać będą odpowiednio właściwe organy Związku.
Zadania realizowane przez Wnioskodawcę wskazane są w następujących przepisach:
1. w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym,
2. w zakresie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminny,
3. w zakresie kultury fizycznej i turystki, w tym terenów sportowych i urządzeń sportowych z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym,
4. w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzenia aktywności obywatelskiej z art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym.
Rzeczywista wartość dofinansowania ze środków Funduszy Sprawiedliwej Transformacji i Funduszy Europejskich dla …. 2021-2027, Priorytet X. Fundusze Europejskie na Transformację, Działanie: 10.15. Wykorzystanie endogenicznego potencjału (...), zostanie ostatecznie określona w Decyzji o dofinansowaniu. Inwestycja realizowana z przyznanych środków obejmować będzie teren Miasta i dwóch gmin powiatu ….
Miasto zapewni wkład na pokrycie udziału środków własnych Związku na poziomie nie mniejszym niż 15% co daje szacunkową kwotę ….. PLN. Wykaz zadań finansowanych w ramach wkładu własnego wraz z określeniem wartości procentowej współfinansowania zadań realizowanych przez Wnioskodawcę zostanie określony w Porozumieniu w sprawie udziału w realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego.
Gmina (…) zapewni wkład na pokrycie udziału środków własnych Związku na poziomie nie mniejszym niż 15% co daje szacunkową kwotę …. PLN. Wykaz zadań finansowanych w ramach wkładu własnego wraz z określeniem wartości procentowej współfinansowania zadań realizowanych przez Wnioskodawcę zostanie określony w Porozumieniu w sprawie udziału w realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego.
Gmina (….) zapewni wkład na pokrycie udziału środków własnych Związku na poziomie nie mniejszym niż 15% co daje szacunkową kwotę …..PLN. Wykaz zadań finansowanych w ramach wkładu własnego wraz z określeniem wartości procentowej współfinansowania zadań realizowanych przez Wnioskodawcę zostanie określony w Porozumieniu w sprawie udziału w realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego.
Po zrealizowaniu inwestycji majątek powstały w trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie majątkiem Związku (…) w X. Miasto oraz Gminy (…) i (…) zabezpieczą w swoich budżetach i przekażą do Związku środki na bieżące utrzymanie wytworzonego majątku. Powyższe zostanie określone w osobnym porozumieniu, które strony niniejszego porozumienia zawrą na okres co najmniej zapewnienia trwałości projektu.
Opisane zadania Wnioskodawca będzie realizował na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn.:….”?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. „….”.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1870) do gospodarki finansowej związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin, jak również przepisy dotyczące jednostek samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio do związków gmin i powiatów.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych, w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Mając powyższe na uwadze jednostki samorządu terytorialnego mogą występować w dwojakim charakterze: podmiotów niebędących podatnikami VAT, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych, nawet jeżeli dotyczą one zadań własnych Wnioskodawcy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Tym samym, aby przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT powinny zostać spełnione jednocześnie dwa warunki – wydatki są dokonywane przez podmiot działający w roli podatnika VAT na cel prowadzenia przez ten podmiot działalności opodatkowanej VAT, generującej zobowiązanie w podatku VAT należnym.
Jak wskazano w opisie sprawy głównym celem zrealizowanej operacji jest budowa ścieżki rowerowej. Celem jest poprawa atrakcyjności turystycznej i wizerunkowej obszaru oraz zwiększenie ilości działań społecznych opartych o zasoby turystyczno-rekreacyjne, w szczególności poprawa jakości przestrzeni publicznej, zwiększenie liczby dostępnych form spędzania wolnego czasu i aktywnego wypoczynku (wycieczki rowerowe oraz rowerowe zwiedzanie atrakcji turystycznych) oraz nadanie nowych funkcji obszarowi, na którym będzie realizowana (funkcje turystyczne i rekreacyjne terenów leśnych i nadjeziornych) w Zainteresowanych Gminach.
Efekty realizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do żadnych czynności odpłatnych w szczególności Wnioskodawca nie będzie pobierała opłat za udostępnienie nowo wybudowanej ścieżki rowerowej. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jej fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Wnioskodawcy, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.
Realizacja projektu wiązać się będzie z nieodpłatnym wykonywaniem zadań na rzecz lokalnej społeczności. Wnioskodawca nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał efektów operacji do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotowe wydatki są związane wyłącznie z nieodpłatną działalnością publicznoprawną Wnioskodawcy, niepodlegającą VAT. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na operację.
W szczególności zdaniem Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu wydatki będą ponoszone przez Wnioskodawcę jako wydatki organu władzy publicznej a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym zdaniem Wnioskodawcy świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną VAT Wnioskodawcy. W konsekwencji nie zostaną spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawcy nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wykonanie projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a.
Według art. 64 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:
Stosownie do art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.
Jak stanowi art. 64 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.
Na mocy art. 64 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym:
Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Według art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:
Związek posiada osobowość prawną.
W myśl art. 73a ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.
Przepis art. 64 ustawy o samorządzie gminnym stanowi o możliwości połączenia się gmin w nowy podmiot, jakim jest związek międzygminny. Cel, dla którego taki związek może być utworzony, to wspólne wykonywanie zadania lub też zadań publicznych.
Określenie „wspólne wykonywanie zadań” odnosi się przy tym do tego, że gminy wchodzące w skład związku międzygminnego wykonują razem określony rodzaj zadania przypisanego przez ustawodawcę im wszystkim, w zinstytucjonalizowanej formie związku. Gmina może również przekazać związkowi częściowe wykonanie danego zadania. W takiej sytuacji związek będzie realizował zadanie wyłącznie w zakresie przekazanej części, w pozostałej - gmina. Wykonanie tak przekazanego zadania musi przebiegać w sposób, który nie narusza wzajemnie zakresu realizacji zadania przez oba podmioty - gminę i związek.
Związek międzygminny jest odrębnym od gmin podmiotem prawa publicznego. Wyodrębnienie podmiotu prawa za pomocą osobowości prawnej ma w istocie to znaczenie, że danemu podmiotowi prawa przyznaje się zdolność stawania się podmiotem praw i obowiązków oraz związanej z tym zdolności prawnej do realizacji tych praw i obowiązków. Związek międzygminny, podobnie jak tworzące go gminy, posiada osobowość prawną, gdyż taką wolę ustawodawca wyraził w przepisie art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Pomimo że związek wykonuje zadania publiczne i posiada osobowość prawną, nie tworzy kolejnego szczebla samorządu terytorialnego i występuje jako odrębny podmiot publicznoprawny. Tak więc uzyskanie osobowości prawnej umożliwia skuteczne i samodzielne występowanie w obrocie prawnym. Związek posiada zarówno osobowość publicznoprawną, jak i cywilnoprawną. Osobowość publicznoprawna pozwala mu na podejmowanie działań, w tym z zastosowaniem władczych form działania administracji publicznej, które zmierzać będą do realizacji zadań publicznych. Dzięki osobowości cywilnoprawnej związek międzygminny posiada zdolność do czynności prawnych i może np. zawierać umowy, dysponować mieniem czy też zaciągać zobowiązania.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że w przypadku gdy zadania, których obowiązek wykonania ciążył na gminie, zostaną przekazane związkowi międzygminnemu, podobnie jak gmina związek wykonuje je we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Oznacza to, że dochodzi do przekazania zadań, które w okresie istnienia związku przestają być zadaniami jednostek tworzących ten związek, z wszelkimi tego konsekwencjami. Jest to więc odpowiedzialność zarówno cywilnoprawna, jak i publicznoprawna.
Tym samym, związki międzygminne w świetle przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy uznawane są za odrębnych od gmin podatników podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo przystąpić do realizacji programu pn. „….”. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia są Państwo, tj. Związek (…) w X. Partnerami formalnymi są: Miasto X, Gmina X, Gmina Y (Zainteresowane Gminy). Partnerem wspierającym jest Stowarzyszenie (podmiot odpowiedzialny za planowanie zrównoważonej mobilności oraz planowanie strategiczne na obszarze (...) województwa ….).
Każda z zainteresowanych gmin i Miasto zamierza przekazać Państwu do realizacji zadanie dotyczące rozwoju lokalnego gminy oraz jej promocji obejmujące budowę ścieżki rowerowej wraz z infrastrukturą w ramach ww. zadania.
Celem projektu jest (….)
W ramach projektu przewiduje się:
- połączenie (…) i (…) z X, w kierunku (...) w Gminie (…) i terenami inwestycyjnymi w X (w ramach RTR nr …., RTR nr …..),
- połączenie pętlą obszarów turystycznych i inwestycyjnych nad (…) (w ramach RTR … i ….),
- połączenie obszaru z największym ośrodkiem wzrostu (X, w ramach RTR …), ze X (w ramach RTR ….),
- inne połączenia lokalne (poprzez RTR i ich sięgacze).
Majątek wytworzony w ramach zrealizowanego projektu nie będzie służył do żadnych czynności odpłatnych – w szczególności nie będą Państwo pobierali opłat za udostępnienie nowo powstałej ścieżki rowerowej. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jego fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowany projekt nie będzie w żaden sposób generował dochodów cywilnoprawnych po Państwa stronie, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.
Po zrealizowaniu inwestycji majątek powstały w trakcie realizacji przedsięwzięcia będzie majątkiem Związku (…) w X.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na przedsięwzięcie pn. „….”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak Państwo wskazali – efekty realizowanej operacji nie będą w ogóle służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług według stawek VAT, ani czynnościom zwolnionym od tego podatku. Opisane zadania będą Państwo realizowali na rzecz lokalnej społeczności nieodpłatnie w ramach działalności publicznoprawnej poza zakresem opodatkowania VAT. Nowopowstała ścieżka rowerowa będzie i pozostanie ogólnodostępna.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami na ww. przedsięwzięcie.
Podsumowując, należy stwierdzić, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia pn. „….”.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Dodatkowo należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right