Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.194.2024.2.DP

Prawo do obniżenia w całości i w części kwoty podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup nagłośnienia kinowego wraz z serwerem oraz ekranem kinowym,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na remont budynku, system nagłośnienia koncertowego, oznaczenia dla osób niedowidzących, wirtualny przewodnik po budynku i Państwa nową stronę internetową.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia w całości i w części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2024 r. (wpływ 5 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego, sformułowany w uzupełnieniu wniosku

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury prowadzącą działalność gospodarczą, która środki finansowe na pokrycie kosztów bieżącej działalności uzyskuje z następujących źródeł:

  • rocznej dotacji podmiotowej od Organizatora (Urząd Gminy (…)),
  • dotacji celowych od Organizatora, budżetu państwa,
  • wpływów z prowadzonej działalności kulturalnej,
  • wpływów z działalności gospodarczej (m.in. wynajem pomieszczeń, sprzedaż biletów do kina, sprzedaż w Barku kina, usługi reklamowe),
  • wpływy z darowizn.

Centrum Kultury prowadzi działalność kulturalną zwolnioną z VAT (m.in. zajęcia tańca towarzyskiego dla dzieci i dorosłych, zajęcia plastyki i zajęcia z muzyki) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33a ustawy o VAT oraz działalność niepodlegającą opodatkowaniu o charakterze działalności statutowej (Dzień dziecka, Mikołajki, imprezy plenerowe). Są to podstawowe cele statutowe Centrum.

Obok wskazanej wyżej statutowej działalności kulturalnej, Centrum prowadzi również działalność gospodarczą opodatkowaną VAT wg właściwych stawek, w zakresie, m.in.:

1.najmu oraz dzierżawy nieruchomości oraz majątku ruchomego,

2.odsprzedaży (refakturowania) mediów,

3.sprzedaży biletów do kina,

4.usług reklamowych,

5.odpłatnej organizacji i współorganizacji imprez artystycznych, koncertów, spotkań okolicznościowych, konferencji,

6.sprzedaży należących do niej składników majątkowych, sprzedaż towarów, np. magnesów z wizerunkiem kina, sprzedaż popcornu itp.

Centrum Kultury w celu prawidłowego rozliczenia podatku naliczonego w przypadku nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej opodatkowanej, jak i do celów działalności gospodarczej zwolnionej, przyjęło do stosowania na rok 2024 następujące wartości:

1.Proporcję (prewspółczynnik VAT), o którym mowa w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług – tzw. metoda przychodowa na podstawie wykonania z 2023 r. - ustalono w wysokości 22%,

2.Współczynnik proporcji ustalony w oparciu o dane z 2023 roku, ustalono w wysokości 66%.

Realizacja projektu pt. „(…)” realizowanego w ramach projektu Działania 7.9 Zrównoważony rozwój dziedzictwa kulturowego Priorytet VII Lepsza dostępność do usług społecznych i zdrowotnych programu Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027 według umowy (…) pozwoli na remont budynku i zakup nowoczesnego systemu nagłośnienia koncertowego oraz kinowego wraz z ekranem. Dodatkowo wykonane zostaną oznaczenia dla osób słabowidzących oraz przewodnik wirtualny po budynku oraz nowa strona internetowa dla Centrum.

I.Zakres prac remontowych to:

(...)

II.System nagłośnienia koncertowego:

(...)

III.Oznaczenia dla osób niedowidzących:

(...)

IV.Wykonanie strony internetowej:

(...)

V.Wykonanie wirtualnego przewodnika po budynku Centrum.

Wszystkie wymienione wyżej czynności po zakończonym zadaniu będą wykorzystywane do działalności mieszanej instytucji. Wyremontowany obiekt oraz zakup wyposażenia będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, zwolnionej jak i nieodpłatnej. W celu prawidłowego rozliczenia podatku naliczonego w przypadku nabyć towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej opodatkowanej jak i do celów działalności gospodarczej zwolnionej według stanowiska Centrum należy zastosować proporcję (Prewspółczynnik VAT) oraz współczynnik proporcji. 

Centrum nie planowało odzyskiwać podatku VAT od wykazanych wyżej faktur zakupowych i tak też zostało to zaplanowane w budżecie projektu. Złożyło oświadczenie w projekcie o braku prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Po dokładnej analizie uznać jednak należy ww. zakupy za zgodne z art. 86 ust. 2a-2h, ust. 22, i art. 90 ust. 2-6, 9a i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1852 ze zm.) w związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999).

Centrum planuje również zakup nagłośnienia kinowego wraz z serwerem oraz ekranem kinowym.

(...)

Przy zakupie systemu nagłośnienia kinowego przesłanki wymagane dla zastosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-ust. 2h ustawy nie są spełnione, bowiem Centrum prowadzi działalność kina będącą działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Wykonywane przez Centrum świadczenia na rzecz podmiotów trzecich (widzów, organizatorów, reklamodawców, najemców, pozostałych kontrahentów) cechują się odpłatnością i są ściśle z tą działalnością związane i w pełnym zakresie wpisują się w obszar działalności kwalifikowanej jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy VAT. W konsekwencji nabywane przez Centrum towary i usługi są w całości i wyłącznie dedykowane działalności gospodarczej.

Pytanie, sformułowane w uzupełnieniu wniosku

Czy Centrum ma prawo do obniżenia w całości i w części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Centrum ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ wyżej wymienione zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych związanych z działalnością kina. Prowadzi sprzedaż opodatkowaną biletów do kina. Centrum nie będzie korzystało z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od pozostałych zakupów, czyli nagłośnienia koncertowego, mikrofonów bezprzewodowych, odsłuchów i wydatków remontowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zasada wyrażona w art. 86 ust. 1 ustawy wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych – czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • istniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy – pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i następne oraz art. 90 ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.  

 § 4 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucji kultury,

P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Stanowią one uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Art. 90 ust. 9a ustawy:

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2–6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

1) przekroczyła 98 % oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100 %;

2) nie przekroczyła 2 % – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0 %.

Przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Aby odliczyć podatek naliczony podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności:

  • opodatkowanej podatkiem VAT,
  • zwolnionej od podatku,
  • niepodlegającej opodatkowaniu.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik), a następnie – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku – w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy (tzw. współczynnik sprzedaży).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury.

Prowadzą Państwo działalność:

  • statutową, niepodlegającą opodatkowaniu (Dzień dziecka, Mikołajki, imprezy plenerowe),
  • działalność kulturalną zwolnioną od podatku (m.in. zajęcia tańca towarzyskiego, plastyki i muzyki),
  • działalność gospodarczą opodatkowaną VAT wg właściwych stawek, w zakresie, m.in.:

1.najmu oraz dzierżawy nieruchomości oraz majątku ruchomego,

2.odsprzedaży (refakturowania) mediów,

3.sprzedaży biletów do kina,

4.usług reklamowych,

5.odpłatnej organizacji i współorganizacji imprez artystycznych, koncertów, spotkań okolicznościowych, konferencji,

6.sprzedaży składników majątkowych i towarów, np. magnesów z wizerunkiem kina, popcornu itp.

Źródłami finansowania Państwa bieżącej działalności są: roczna dotacja podmiotowa od Organizatora, dotacje celowe, darowizny, wpływy z prowadzonej działalności kulturalnej i z działalności gospodarczej.

Przystąpili Państwo do realizacji projektu pt. „(…)”, który pozwoli na remont budynku i zakup nowoczesnego systemu nagłośnienia koncertowego oraz kinowego wraz z ekranem. Dodatkowo wykonane zostaną oznaczenia dla osób słabowidzących oraz przewodnik wirtualny po budynku oraz nowa strona internetowa dla Centrum.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia w całości i w części kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że aby odliczyć podatek naliczony, podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości.

Taka sytuacja wystąpi w przypadku zakupu nagłośnienia kinowego wraz z serwerem oraz ekranem kinowym. Wydatki poniesione na ten zakup związane będą z Państwa działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy, która – jak Państwo wskazali – jest opodatkowana właściwą stawką podatku. W odniesieniu do tych wydatków będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.

W tym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.

W ramach Projektu zakupią Państwo także towary i usługi, które związane będą ze wszystkimi rodzajami Państwa działalności, tj. będą wykorzystywane zarówno do działalności opodatkowanej, zwolnionej jak i nieodpłatnej. Obejmują one remont budynku, system nagłośnienia koncertowego, oznaczenia dla osób niedowidzących, wirtualny przewodnik po budynku i Państwa nową stronę internetową.

Będzie więc Państwu przysługiwać częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów – wyłącznie w zakresie, w jakim będą je Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro nie znają Państwo sposobu, aby bezpośrednio przyporządkować powyższe wydatki ponoszone w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów Państwa działalności, to przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację tej części Projektu w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą regulacje art. 86 ust. 2a ustawy przy uwzględnieniu przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. W dalszej kolejności, będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W tym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy. Oznacza to, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00